Toelichting bij COM(2001)811 - Harmonisatie van nationale wetgeving inzake de typegoedkeuring van spiegels en aanvullende systemen voor indirect zicht en van voertuigen met deze voorzieningen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Doel van het voorstel

Dit voorstel beoogt de veiligheid van verkeersdeelnemers te vergroten door aanpassing van de constructievoorschriften voor bepaalde onderdelen en door invoering van nieuwe technologieën ter vergroting van het indirecte gezichtsveld van bestuurders van motorvoertuigen van de categorieën M (voor het vervoer van personen bestemde voertuigen) en N (voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen) en ter beperking van de dode hoeken in de directe nabijheid van voertuigen.

Rechtsgrond



De maatregelen worden voorgesteld op basis van artikel 95 van het EG-Verdrag. Zij maken deel uit van het Europese typegoedkeuringsstelsel en moeten worden toegepast voor nieuwe goedkeuringen die na een bepaalde overgangsperiode door de nationale autoriteiten worden verleend.

De tekst is relevant voor de EER-overeenkomst.

1.

Achtergrond



Er hebben zich een aantal ongelukken voorgedaan doordat bestuurders van voertuigen niet wisten dat zich in de directe nabijheid van hun voertuig verkeersdeelnemers bevonden. Deze ongelukken hielden veelal verband met het afslaan bij kruispunten, splitsingen of rotondes, waarbij bestuurders andere verkeersdeelnemers, die zich in de dode hoek in de directe nabijheid van hun voertuig bevonden, niet hadden waargenomen. Indien hierbij grote voertuigen, zoals vrachtauto's of bussen, betrokken waren, liepen kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers of bestuurders van kleinere motorvoertuigen op twee wielen, vaak ernstig letsel op of kwamen zij zelfs om het leven.

Raadpleging van belanghebbende partijen



De Commissie heeft met de lidstaten, het bedrijfsleven en andere belanghebbende partijen de mogelijkheden besproken om de montage van achteruitkijkspiegels of alternatieve systemen met specifieke voorzieningen om de dode hoeken rond voertuigen te verkleinen, verplicht te stellen en zo het risico te verkleinen.

Nadat in de werkgroep motorvoertuigen algemene overeenstemming was bereikt, hebben de diensten van de Commissie een ad-hocgroep van deskundigen ingesteld om het rechtskader ten aanzien van achteruitkijkspiegels te verbeteren. Tijdens drie bijeenkomsten in mei, juli en september 2001 heeft deze groep een document opgesteld waarin aanzienlijke verbeteringen van de bestaande situatie worden voorgesteld en waarin rekening wordt gehouden met de technische ontwikkelingen sinds de laatste wijziging van Richtlijn 71/127/EEG betreffende achteruitkijkspiegels. De meerderheid van de deskundigen steunt dit voorstel.

5. Grondslag en inhoud van het voorstel

Hoewel de structuur van de oorspronkelijke Richtlijn 71/127/EEG zo veel mogelijk is gehandhaafd, wordt de inhoud aanzienlijk gewijzigd. Daarom wordt voorgesteld Richtlijn 71/127/EEG en de wijzigingen ervan in te trekken en door de nieuwe richtlijn te vervangen. Dit is in overeenstemming met het 'Interinstitutioneel Akkoord betreffende de gemeenschappelijke richtsnoeren voor de redactionele kwaliteit van de communautaire wetgeving', waarin is bepaald dat besluiten en bepalingen die zijn komen te vervallen, uitdrukkelijk worden ingetrokken.

Met name wordt voorgesteld Richtlijn 71/127/EEG als volgt te wijzigen:

- de richtlijn wordt verplicht voor alle voertuigcategorieën en is binnen het typegoedkeuringsstelsel niet meer facultatief voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen. Met deze maatregel wordt getracht de voorschriften in de Gemeenschap te harmoniseren en uiteenlopende nationale oplossingen te vermijden;

- op bepaalde voertuigen moeten aanvullende spiegels worden gemonteerd (vooruitkijkspiegels op vrachtauto's, buitenspiegels aan de passagierszijde van personenauto's, asferische spiegels op voertuigen van de categorieën M1 en N1) om het indirecte gezichtsveld te vergroten;

- bepaalde kenmerken van spiegels worden aangepast aan de technische vooruitgang teneinde het indirecte gezichtsveld te vergroten (zo wordt de kromtestraal van het oppervlak van hoofdspiegels gewijzigd van 1 800 in 1 200 mm);

- bepaalde spiegels kunnen worden vervangen door andere systemen voor indirect zicht, zoals camera-beeldschermsystemen;

- de bepalingen betreffende de procedures voor de typegoedkeuring en de overeenstemming van de productie die oorspronkelijk deel uitmaakten van Richtlijn 71/127/EEG, zijn nu overgenomen in Richtlijn 70/156/EEG zoals laatstelijk gewijzigd en zijn daarom niet meer in deze richtlijn opgenomen.

6. Conclusies

Dit voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreft de invoering van verplichte geharmoniseerde voorschriften voor de typegoedkeuring van spiegels en systemen voor indirect zicht voor motorvoertuigen van de categorieën M (voor het vervoer van personen bestemde voertuigen) en N (voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen) in de EU.