Toelichting bij COM(2003)350 - Wijziging van Richtlijn 92/24/EEG betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Doel van het voorstel

Richtlijn 92/24/EEG is een van de bijzondere richtlijnen in het kader van de typegoedkeuring van motorvoertuigen en heeft betrekking op snelheidsbegrenzers of soortgelijke ingebouwde snelheidsbegrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen (vrachtwagens en bussen). Doel van het voorstel is de werkingssfeer van deze richtlijn uit te breiden tot lichtere bedrijfsvoertuigen zoals kleine bussen en voertuigen voor goederenvervoer met een maximummassa van meer dan 3,5 ton.

Rechtsgrond



Het voorstel is gebaseerd op artikel 95 van het EG-Verdrag. De maatregelen maken deel uit van het Europese typegoedkeuringssysteem en zullen, na een overgangsperiode, door de nationale instanties bij het verlenen van nieuwe EG-typegoedkeuringen moeten worden nageleefd.

1.

Achtergrond



Richtlijn 92/24/EEG bevat momenteel de technische voorschriften voor de typegoedkeuring van snelheidsbegrenzers en is van toepassing op motorvoertuigen van de categorieën N2 (middelzware vrachtwagens) en M3 (bussen en toerbussen) met een maximummassa van meer dan 10 ton en op motorvoertuigen van categorie N3 (zware vrachtwagens). Deze richtlijn is gekoppeld aan Richtlijn 92/6/EEG betreffende de installatie en het gebruik van snelheidsbegrenzers in dezelfde voertuigcategorieën.

Op grond van de positieve ervaring en met als doel de verkeersveiligheid en de milieubescherming verder te bevorderen, hebben het Europees Parlement en de Raad onlangs Richtlijn 2002/85/EG betreffende de installatie en het gebruik van snelheidsbegrenzers vastgesteld. Deze richtlijn breidt de werkingssfeer van Richtlijn 92/6/EEG uit en stelt snelheidsbegrenzers verplicht voor alle voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, die worden gebruikt voor het vervoer van passagiers (de categorieën M2 en M3), en voor alle voertuigen met een maximummassa van meer dan 3,5 ton, die worden gebruikt voor het vervoer van goederen (de categorieën N2 en N3).

Ten behoeve van de typegoedkeuring van alle voertuigen en snelheidsbegrenzers die onder deze wijziging vallen, dient de werkingssfeer van typegoedkeuringsrichtlijn 92/24/EEG betreffende de constructievoorschriften voor snelheidsbegrenzers dienovereenkomstig te worden uitgebreid.

4. Inhoud van het voorstel

Voorgesteld wordt de werkingssfeer van Richtlijn 92/24/EEG uit te breiden tot alle motorvoertuigen van de categorieën M2, M3, N2 en N3. Daartoe dienen artikel 1 en bijlage I, punt 1.1, met betrekking tot de werkingssfeer van deze richtlijn te worden gewijzigd. De technische voorschriften en de bestuursrechtelijke typegoedkeuringsbepalingen blijven ongewijzigd.

5. Conclusie

Met dit voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad zullen de geharmoniseerde voorschriften voor snelheidsbegrenzers of soortgelijke ingebouwde snelheidsbegrenzingssystemen worden uitgebreid tot alle, voor het vervoer van passagiers bestemde voertuigen van de categorieën M2 en M3.