Toelichting bij COM(2004)320 - Beperkingen op het op de markt brengen en het gebruik van tolueen en trichloorbenzeen (achtentwintigste wijziging van Richtlijn 76/769/EEG) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2004)320 - Beperkingen op het op de markt brengen en het gebruik van tolueen en trichloorbenzeen (achtentwintigste wijziging van ... |
---|---|
bron | COM(2004)320 ![]() ![]() |
datum | 28-04-2004 |
Tolueen wordt gebruikt als grondstof voor de productie van benzeen en een hele reeks andere chemische stoffen (bijvoorbeeld benzoëzuur, nitrotoluenen, tolyldiisocyanaten, kleurstoffen, geneesmiddelen, levensmiddelenadditieven, kunststoffen enz.). Door zijn oplossende eigenschappen kan tolueen worden aangetroffen in consumptiegoederen zoals spuitbussen, verf, vernis, kleefstoffen en lijm voor huishoudelijk gebruik.
Trichloorbenzeen (TCB) wordt hoofdzakelijk gebruikt als tussenproduct voor de productie van onkruidverdelgers en als procesvloeistof in gesloten systemen. Voorts wordt TCB ook in mindere mate gebruikt als oplosmiddel, draagstof voor verf en corrosieremmer.
De gezondheids- en milieurisico's van tolueen en TCB zijn beoordeeld overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad van 23 maart 1993 inzake de beoordeling en de beperking van de risico's van bestaande stoffen i. Uit de risicobeoordeling bleek dat de gezondheidsrisico's van tolueen en TCB moeten worden beperkt. Het Wetenschappelijk Comité voor de toxiciteit, de ecotoxiciteit en het milieu (WCTEM) bevestigde de conclusies van de beoordeling van deze stoffen en de noodzaak om de gezondheidsrisico's te beperken.
Op xx xx 2004 heeft de Commissie in het kader van Verordening (EEG) nr. 793/93 aanbevelingen goedgekeurd over risicobeperkingsstrategieën voor tolueen en TCB. Daarin worden beperkingen op het op de markt brengen en het gebruik aanbevolen om de vastgestelde risico's te beperken.
Op grond van de risicobeoordelingen en de aanbevolen risicobeperkingsstrategieën in het kader van Verordening (EEG) nr. 793/93 stelt de Commissie voor om beperkingen op te leggen voor het op de markt brengen en het gebruik van tolueen, TCB en preparaten die deze stoffen bevatten.
Bij de voorgestelde richtlijn worden geharmoniseerde bepalingen ingevoerd voor het op de markt brengen en het gebruik van tolueen en TCB.
Inhoudsopgave
Wat zijn de doelstellingen van het voorstel, gelet op de verplichtingen van de Gemeenschap?
Aangezien bepaalde toepassingen van chemische stoffen onder bepaalde omstandigheden niet kunnen worden gecontroleerd, kan de veiligheid voor de gezondheid van de mens alleen worden gegarandeerd door deze toepassingen van de betrokken stoffen en preparaten te verbieden.
Het voorstel is bedoeld om de interne markt in stand te houden. Wanneer lidstaten nationale bepalingen invoeren om het op de markt brengen en het gebruik van gevaarlijke stoffen en preparaten te beperken, leiden de verschillen tussen de wetgevingen van de lidstaten tot handelsbelemmeringen. Dit ontwerp-voorstel beoogt de interne markt beter te doen functioneren en de gezondheid en veiligheid van de mens te beschermen.
Welke middelen staan de Gemeenschap ter beschikking?
De enige mogelijke maatregel is een voorstel tot wijziging van Richtlijn 76/769/EEG met geharmoniseerde voorschriften voor het gebruik van tolueen en TCB.
Is een uniforme regeling nodig of kan worden volstaan met richtsnoeren waarbij de uitvoering aan de lidstaten wordt overgelaten
De voorgestelde wijziging stelt een uniforme regeling vast voor het verkeer van tolueen en TCB. Daardoor wordt tevens een hoog beschermingsniveau voor de gezondheid en veiligheid van de mens gegarandeerd. De voorgestelde wijziging van Richtlijn 76/769/EEG is de enige manier om die doelen te bereiken. Richtsnoeren volstaan niet.
De voorgestelde richtlijn beoogt tolueen en TCB in bijlage I van Richtlijn 76/769/EEG op te nemen om zo het op de markt brengen en het gebruik van deze stoffen te beperken.
Kosten
De voorgestelde richtlijn zal slechts kleine problemen voor de industrie en de handel met zich brengen, aangezien de betrokken toepassingen van tolueen en benzeen minder frequent worden en bedrijven reeds alternatieven hebben ontwikkeld.
Baten
De baten van het voorstel zijn de totstandbrenging van de interne markt en de bescherming van de menselijke gezondheid en het milieu. Door het voorgestelde verbod zullen tolueen en TCB van de markt verdwijnen voor bepaalde toepassingen die een risico voor de menselijke gezondheid of het milieu inhouden.
De baten van de voorgestelde richtlijn zijn gelegen in de bescherming van de menselijke gezondheid en het milieu. De kosten om dit te bereiken zijn gering.
6. RAADPLEGING BIJ DE OPSTELLING VAN DE ONTWERP-WIJZIGING
In de voorbereidingsfase is advies ingewonnen op bijeenkomsten met deskundigen van de lidstaten, de Europese raad van de chemische nijverheid (CEFIC) en Eurométaux. Ook is de Europese consumentenorganisatie BEUC om commentaar gevraagd.
7. OVEREENSTEMMING MET HET VERDRAG
Dit voorstel beoogt de interne markt in stand te houden en tegelijkertijd een hoog beschermingsniveau voor de menselijke gezondheid en het milieu te waarborgen. Het is dus in overeenstemming met artikel 95, lid 3, van het Verdrag.
8. EUROPEES PARLEMENT EN EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ
Overeenkomstig artikel 95 van het Verdrag geldt de medebeslissingsprocedure met het Europees Parlement. Het Economisch en Sociaal Comité moet worden geraadpleegd.