Toelichting bij COM(2003)767 - Implementatie van de Internationale Veiligheidsmanagementcode in de EG - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2003)767 - Implementatie van de Internationale Veiligheidsmanagementcode in de EG. |
---|---|
bron | COM(2003)767 ![]() ![]() |
datum | 11-12-2003 |
De internationale managementcode voor de veilige exploitatie van schepen en voorkoming van verontreiniging (Internationale Veiligheidsmanagement (ISM)-code) is 10 jaar geleden i door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aangenomen als blauwdruk voor de wijze waarop scheepvaartmaatschappijen hun vloot dienen te beheren en te exploiteren en ter bevordering van de ontwikkeling van een algemene veiligheidscultuur en milieubewustzijn in de scheep vaart. Door het omschrijven van de verantwoordelijkheid van de rederij voor de veiligheid en ervoor te zorgen dat de bedrijfsleiding gemakkelijker aansprakelijk kan worden gesteld tracht de code te waarborgen dat aan veiligheid de hoogste prioriteit wordt gegeven.
Aanvankelijk had de code geen verplicht karakter, maar bij de regeringen werd er sterk op aangedrongen de ISM-code zo spoedig mogelijk en uiterlijk op 1 juni 1998 in nationaal verband ten uitvoer te leggen. Gezien de lauwe reactie op dit verzoek heeft de IMO in mei 1994 besloten de code bindend te maken. Sinds 1 juli 1998 dienen tankers, passagiers schepen en bulkcarriers in het kader van de eerste fase van de ISM-implementatie de code na te leven. Sinds 1 juli 2002 geldt hetzelfde voor alle andere vaartuigen die onder het SOLAS-Verdrag vallen, m.a.w. alle, behalve zeer kleine, vaartuigen die voor internationale reizen en voor internationaal vervoer worden gebruikt.
De ISM-code maakt deel uit van hoofdstuk IX van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (SOLAS). De ISM-code is voor alle typen schepen bindend voor alle verdragsluitende partijen bij het SOLAS-Verdrag, dus voor alle lidstaten en toetredingslanden en ook voor Noorwegen en IJsland in het kader van de EER-overeenkomst.
Naar aanleiding van de ramp met de Estonia is op communautair niveau besloten om de implementatie van de ISM-code voor ro-ro-passagiersveerboten die voor internationale en binnenlandse reizen binnen de Gemeenschap worden gebruikt, te vervroegen. De Raad heeft derhalve Verordening (EG) nr. 3051/95 van 8 december 1995 betreffende een veiligheids beleid voor ro-ro-passagiersschepen (ISM-code) aangenomen, die op 1 juli 1996 in werking is getreden.
Het doel van Verordening (EG) nr. 3051/95 is het veiligheidsmanagement, de veilige exploitatie en de verontreinigingspreventie te verbeteren voor alle ro-ro-passagiersveerboten die geregelde diensten onderhouden tussen havens van de lidstaten in de Gemeenschap, door ervoor te zorgen dat ro-ro-veerboten exploiterende rederijen aan de ISM-code voldoen, ongeacht of de veerboten binnenlandse dan wel internationale reizen maken.
Deze verordening is tweemaal gewijzigd volgens de comitéprocedure:
- Bij Verordening (EG) nr. 179/98 van de Commissie van 23 januari 1998 tot invoering van voorschriften betreffende de afgifte van voorlopige documenten en certificaten en de IMO-modellen van de ISM-documenten en -certificaten. Tegelijkertijd zijn relevante richtsnoeren voor de overheid ingevoerd op basis van de IMO-richtsnoeren die bij Resolutie A. 788 (19) van de Algemene Vergadering van 23 november 1995 zijn vastgesteld. Deze wijzigingen zijn aangebracht teneinde een uniforme tenuitvoerlegging van de ISM-code voor in Europa varende veerboten te verzekeren, in overeenstemming met de wereldwijd geldende ISM-regels.
- Bij Verordening (EG) nr. 1970/2002 van de Commissie teneinde de bepalingen van de verordening aan te passen aan de wijzigingen die op IMO-niveau in de code zijn aangebracht. Enerzijds wijzigingen in de code zelf, die bij Resolutie MSC.104 (73) op 5 december 2000 door het Maritieme Veiligheidscomité (MSC) zijn aangenomen, en anderzijds wijzigingen in de IMO-richtsnoeren, die bij Resolutie A.913 (22) van de Algemene Vergadering van 29 november 2001 zijn aangenomen. De wijzigingen houden in dat alle ISM-certificaten en enkele onderdelen van de IMO-richtsnoeren in de code worden opgenomen. Deze wijzigingen zijn op 1 juli 2002 in werking getreden. De verordening van de Commissie is op 26 november 2002 in werking getreden.
Inhoudsopgave
De filosofie van de ISM-code is die van een globale aanpak die voor alle typen schepen geldt. De beperking tot ro-ro-passagiersveerboten in de EU-wetgeving was ingevoerd om historische redenen, die nu zijn achterhaald. Daarom wordt het nu passend geacht het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 3051/95 uit te breiden door middel van een nieuwe verordening, die ten minste zal gelden voor de rederijen en schepen die ook onder hoofdstuk IX van het SOLAS-Verdrag vallen.
Alle lidstaten hebben, als verdragsluitende partijen bij het SOLAS-Verdrag, de ISM-code aanvaard en zijn gehouden deze code toe te passen op hun internationale reizen makende schepen. Er zijn echter geen gerechtvaardigde redenen om de ISM-filosofie niet toe te passen op binnenlandse reizen binnen de Gemeenschap makende schepen en rederijen die deze exploiteren.
Algemene richtsnoeren ten behoeve van de overheid van de vlagstaten voor de implementatie van de ISM-code worden verstrekt in Resolutie A.788 (19), die reeds is verwerkt in Verordening (EG) nr. 3051/95.
Terwijl de toepassing van het merendeel van de ISM-richtsnoeren in de EU verplicht is voor veerboten die een geregelde dienst van en naar Europese havens onderhouden, is de toepassing van deze richtsnoeren op alle andere schepen geheel aan de nationale overheden overgelaten. Voorts zijn deze overheden voor een aantal typen schepen, met name vracht schepen, grotendeels aangewezen op organisaties die zij voor de ISM-certificatie hebben erkend. In die gevallen controleren de nationale overheden zelden zelf of hun maatschappijen en schepen de regels naleven.
Bij de aanname van Verordening (EG) nr. 3051/95 verklaarden de lidstaten en het Europees Parlement dat de toepassing van de ISM-code op ro-ro-passagiersveerboten prioriteit had, maar dat het ook het eerste initiatief was van een doorlopende reeks initiatieven ter verbetering van de veiligheid op zee.
Eén van de voornaamste initiatieven die in dit verband moeten worden ondernomen, is de geharmoniseerde en daadwerkelijke implementatie in de Gemeenschap van internationaal vastgestelde eisen.
Met het oog hierop stelt de Commissie voor een nieuwe verordening van meer algemene aard vast te stellen die in de plaats moet komen van Verordening (EG) nr. 3051/95. Van belang is in dit verband ook dat de relevante IMO-richtsnoeren voor de overheid bindend worden gemaakt voor alle schepen die onder de vlag van een lidstaat varen.
Uit opname van de volledige ISM-code en een reeks samenhangende bepalingen met betrekking tot het certificatieproces in de communautaire maritieme veiligheidswetgeving vloeit een aantal voordelen voort:
- Door het opnemen van de ISM-code in de communautaire wetgeving wordt een rechtsgrondslag gecreëerd voor de controle op de tenuitvoerlegging ervan.
- In het kader van het Memorandum van Overeenstemming van Parijs inzake havenstaatcontrole (MoU van Parijs) wordt een zeker belang toegekend aan de implementatie van de ISM-code. In verband daarmee is een belangrijke geconcentreerde inspectiecampagne (CIS) uitgevoerd, die tot doel had de implementatie van de code aan boord van schepen te onderzoeken. In de conclusies wordt onderstreept dat de implementatie van de ISM-code moet worden verbeterd i.
- Door de rechtstreekse verwijzing naar de ISM-code versterkt dit voorstel de implementatie van de ISM-code in het kader van de inspecties die worden uitgevoerd krachtens Richtlijn 95/21/EG van de Raad betreffende havenstaatcontrole, als gewijzigd.
- Richtlijn 94/57/EG betreffende de EU-erkenning van classificatiebureaus is van toepassing op alle ISM-certificatietaken die namens vlagstaten worden ondernomen. Voor de definiëring van de 'erkende organisatie' en voor de criteria waaraan deze organisaties ook bij de uitvoering van ISM-audits en certificatie namens de lidstaten moeten voldoen, wordt rechtstreeks verwezen naar deze richtlijn.
De voorgestelde verordening bevordert een correcte, strikte en geharmoniseerde implementatie van de code in alle lidstaten en toetredingslanden.
Tenslotte zal dankzij de voorgestelde verordening het Europees Agentschap voor de veiligheid van de zeevaart gemakkelijker technische samenwerkingsactiviteiten in verband met ISM-taken kunnen ondernemen, wanneer deze code deel uitmaakt van het Gemeenschapsrecht.
Doel van deze verordening is verbetering van het veilig management, de veilige exploitatie en de verontreinigingspreventie voor:
- voor binnenlandse en internationale reizen gebruikte vrachtschepen die onder de vlag van een lidstaat varen;
- voor internationale reizen gebruikte passagiersschepen die onder de vlag van een lidstaat varen;
- passagiersschepen die worden gebruikt voor binnenlandse reizen in de klassen zeegebieden A en B, als omschreven in artikel 4 van Richtlijn 98/18/EG, ongeacht de vlag waaronder zij varen;
- ro-ro-passagiersveerboten die een geregelde passagiersveerdienst onderhouden van of naar havens van de lidstaten van de Gemeenschap, ongeacht de vlag waaronder zij varen;
- vrachtschepen die van of naar havens van de lidstaten van de Gemeenschap cabotage feedervervoer verrrichten, ongeacht de vlag waaronder zij varen.
Doel van deze verordening is daarnaast de bestaande ISM-regels van de EU te handhaven voor ro-ro-veerboten die een geregelde dienst van of naar Europese havens onderhouden, ongeacht de vlag waaronder zij varen.
Het toepassingsgebied van de voorgestelde verordening is gebaseerd op de bepalingen van hoofdstuk IX van het SOLAS-Verdrag en geldt, behoudens beperkingen met betrekking tot de brutotonnage van de betreffende schepen, voor alle schepen die onder het toepassingsgebied van het SOLAS-Verdrag vallen en onder de vlag van een lidstaat varen, ook indien zij voor binnenlandse reizen worden gebruikt. Voor binnenlandse reizen makende passagiersschepen zijn de bepalingen evenwel slechts van toepassing op passagiersschepen die meer dan 5 mijl buiten de kust varen, maar deze regels gelden voor alle vlaggen.
Alle rederijen die één of meer van bovengenoemde schepen exploiteren, zullen aan aan de verordening moeten voldoen.
Schepen die een vlag van een derde land voeren, voor zover zij geen binnenlandse reizen binnen de Gemeenschap maken, en deze schepen exploiterende rederijen die de voorschriften van hoofdstuk IX van het SOLAS-Verdrag reeds toepassen zullen op hun naleving van het SOLAS-Verdrag worden gecontroleerd via de havenstaatcontroleregeling van Richtlijn 95/21/EG, als gewijzigd.
Artikelsgewijze toelichting
De logica van de artikelen is dezelfde als die van hoofdstuk IX van het SOLAS-Verdrag. De ISM-code is in extenso weergegeven in Titel I van de bijlage bij de verordening, terwijl voor de richtsnoeren voor de overheid de structuur van Verordening (EG) nr. 3051/95, als gewijzigd, is behouden en in Titel II van de bijlage is weergegeven. Op de dag van inwerking treding van deze verordening zal Verordening (EG) nr. 3051/95 van de Raad, als gewijzigd, worden ingetrokken.
Dit artikel geeft de doelstelling van de verordening met betrekking tot het veiligheidsmanagement op zee en de controle met betrekking tot deze doelstelling.
Dit artikel bevat definities van de belangrijkste termen in de verordening. Deze definities zijn gebaseerd op het SOLAS-Verdrag van de IMO (Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee), Verordening (EG) nr. 3051/95, als gewijzigd, en Richtlijn 97/54/EG, als gewijzigd.
Artikel 3 omschrijft het toepassingsgebied van de verordening en de uitzonderingen, met name passagiersschepen (onder verwijzing naar Richtlijn 98/18/EG, als gewijzigd) en vrachtschepen.
Dit artikel stelt de naleving van de veiligheidsmanagementvoorschriften door de rederijen verplicht.
Dit artikel heeft betrekking op de plichten van de lidstaten met name met betrekking tot het certificatieproces (conformiteitsdocumenten, veiligheidsmanagementcertificaat) en de mogelijkheid zich te verlaten op de plichten van erkende organisaties, onder verwijzing naar specifieke bindende bepalingen van de ISM-code (Titel II van de bijlage die verwijst naar deel B van de ISM-code).
Dit artikel introduceert een door de overheid toe te passen verificatieprocedure.
Dit artikel vermeldt de reeds bestaande vrijwaringsprocedure met betrekking tot ro-ro-passagiersveerdiensten (Verordening (EG) nr. 3051/95 van de Raad). Dit artikel voorziet in een opschortingsprocedure voor gevallen waarin er gevaar voor de veiligheid of voor het milieu bestaat.
Dit artikel gaat over het toezicht op de tenuitvoerlegging van deze verordening en de plicht van de lidstaten om een sanctiestelsel in te voeren.
Dit artikel regelt de rapportage.
Op grond van dit artikel kan de verordening worden gewijzigd, om met de internationale ontwikkelingen in IMO-verband en wijzigingen van de in artikel 2 van de voorgestelde verordening bedoelde internationale instrumenten rekening te houden.
Dit artikel gaat over het comité dat de Commissie moet bijstaan bij de interpretatie en uitvoering van de verordening overeenkomstig Verordening (EG) nr. 2099/2002 (COSS).
Door dit artikel worden, ter vereenvoudiging van het Gemeenschapsrecht en in plaats van de meeste artikelen te wijzigen, Verordening (EG) nr. 3051/95 van de Raad, als gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 179/98 van de Commissie en Verordening (EG) nr. 1970/2002 van de Commissie ingetrokken en vervangen door de hier voorgestelde verordening. Eveneens krachtens dit artikel blijven de conformiteitsdocumenten en veiligheidsmanagement certificaten die vóór 1 juli 1998 door overheidsdiensten en erkende organisaties zijn afgegeven, geldig tot hun vervaldatum.
Titel I
Deze Titel bevat de ISM-code en de op IMO-niveau aangenomen certificaten.
Deze Titel bevat de bindende bepalingen voor de overheden van de lidstaten met betrekking tot de implementatie van de ISM-code en de desbetreffende certificaten, onder specifieke verwijzing naar de ISM-code en bepalingen van de voorgestelde verordening.