Toelichting bij COM(2005)566 - Indiening van gegevens over de aanvoer van visserijproducten in de lidstaten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel
110
- Motivering en doel van het voorstel

Volgens de huidige EU-wetgeving, die op Verordening (EEG) nr. 1382/91 van de Raad inzake de indiening van gegevens over de aanvoer van visserijproducten in de lidstaten is gebaseerd, moeten de lidstaten maandelijks gegevens over de hoeveelheid en waarde van de in hun havens aangevoerde visserijproducten verstrekken. Bij een analyse van de methoden waarmee de nationale instanties hun gegevens verzamelen en opstellen en van het gebruik dat de diensten van de Commissie van die gegevens maken, is gebleken dat het mogelijk is de werkbelasting voor de lidstaten te verminderen en de bruikbaarheid van de gegevens te vergroten.
120
- Algemene context

De EU-wetgeving op het gebied van de visserijstatistiek is gericht op een volledige nationale dekking in de vorm van geharmoniseerde maandgegevens over de aanvoer van visserijproducten in de lidstaten; deze gegevens dienen ter aanvulling van de gegevens over een kleiner aantal producten in een aantal specifieke havens, die krachtens Verordening (EG) nr. 104/2000 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector visserijproducten en producten van de aquacultuur worden ingediend.
130
- Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied

Het voorstel heeft tot doel de bestaande communautaire wetgeving te verbeteren en te vervangen; Verordening (EEG) nr. 1382/91 moet dus worden ingetrokken.
141
- Samenhang met andere beleidsgebieden en doelen van de EU

Niet van toepassing.
2. Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling

- Raadpleging van belanghebbende partijen
211Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten

De nationale deskundigen op het gebied van de visserijstatistiek hebben een werkdocument over de technische aspecten van dit voorstel ontvangen en besproken.
212Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden

Behoudens enkele kleine redactionele wijzigingen hebben de nationale deskundigen het werkdocument unaniem goedgekeurd.

- Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid
221Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden

De nationale vertegenwoordigers in de werkgroep visserijstatistiek van Eurostat waren deskundigen met kennis van de bestaande wetgeving en met expertise op het gebied van de nationale systemen voor de verzameling en opstelling van visserijstatistieken.
222Gebruikte methode

Een open discussie tussen de deskundigen tijdens de vergaderingen van de werkgroep visserijstatistiek.
223Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen

De deskundigen waren medewerkers van de nationale ministeries van visserij en/of de nationale bureaus voor de statistiek.
2249Samenvatting van ontvangen en gebruikte adviezen

Er zijn geen mogelijk ernstige risico's met onomkeerbare gevolgen genoemd.
225Aangezien het voorstel tot vereenvoudiging van de bestaande wetgeving dient, zijn geen risico's geïdentificeerd.
226Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek

De resultaten van de discussies van de deskundigen zijn opgenomen in de notulen van de vergaderingen van de werkgroep visserijstatistiek.
230
- Effectbeoordeling

Aangezien het huidige voorstel tot vereenvoudiging van de bestaande wetgeving dient, werd een effectbeoordeling niet nodig geacht.

Daar het voorstel tot wijziging en vereenvoudiging van bestaande wetgeving dient, worden een voorlichtingscampagne of financiële prikkels niet nodig geacht.
3. Juridische elementen van het voorstel
305
- Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)

De verordening heeft tot doel de lidstaten te verplichten tot indiening van geharmoniseerde gegevens over de hoeveelheid en waarde van de aanvoer van visserijproducten op hun grondgebied, aan de hand waarvan de markt voor visserijproducten en de economische situatie in de visserijsector in het algemeen kunnen worden geanalyseerd. Er zijn drie belangrijke verschillen tussen de verordening en de bestaande wetgeving. Ten eerste moeten de gegevens niet meer maandelijks maar jaarlijks worden verstrekt. Maandgegevens die tot zes maanden na de referentiemaand worden ingediend, worden van weinig nut voor het dagelijkse beheer van de markt geacht, terwijl jaargegevens voor analyses van de markt op middellange en lange termijn kunnen worden gebruikt. Ook wordt de werkbelasting van de nationale instanties verminderd, omdat zij minder vaak gegevens hoeven te verstrekken. Ten tweede moeten voortaan gegevens naar vlag (of nationaliteit) van de aanvoerende vaartuigen worden ingediend. Momenteel worden voor drie grote groepen gegevens ingediend, namelijk voor EU‑vaartuigen, EVA‑vaartuigen en andere vaartuigen. Door een indeling naar vlagstaat kunnen de gegevens in meer detail worden geanalyseerd, zonder dat de werkbelasting van de nationale instanties hierdoor significant toeneemt, aangezien dergelijke gedetailleerde gegevens ook nu al worden verzameld. En ten derde staat de verordening een flexibeler gebruik van steekproeftechnieken voor schattingen van de totale aanvoer toe wanneer de structurele kenmerken van de visserijsector voor de nationale instanties problemen opleveren die onevenredig zijn aan het belang van die sector. Op voorwaarde dat de nationale instanties het gebruik ervan kunnen motiveren en in een methodologisch verslag aantonen dat de kwaliteit van de resultaten acceptabel is, mogen zij voor de verzameling van hun gegevens passende steekproeftechnieken gebruiken.

310
- Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag voor communautaire statistieken is artikel 285. De Raad neemt volgens de medebeslissingsprocedure maatregelen aan voor de opstelling van statistieken wanneer dat voor de vervulling van de taken van de Gemeenschap nodig is. Dit artikel bevat de eisen waaraan bij de productie van communautaire statistieken moet worden voldaan: onpartijdigheid, betrouwbaarheid, objectiviteit, wetenschappelijke onafhankelijkheid, kosteneffectiviteit en statistische geheimhouding.
320
- Subsidiariteitsbeginsel

Het subsidiariteitsbeginsel is van toepassing voorzover het voorstel geen gebieden bestrijkt die onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap vallen.
De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende reden(en) niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt.
321Maatregelen op lidstaatniveau alleen zijn onvoldoende om de beschikbaarheid van vergelijkbare statistieken voor de ontwikkeling van en het toezicht op een rechtvaardig en doeltreffend communautair beleid inzake de gemeenschappelijke ordening der markten in de sector visserijproducten en producten van de aquacultuur te garanderen. Door het toenemend belang van deze sector hebben de lidstaten behoefte aan betrouwbare en vergelijkbare statistieken. Maatregelen van de lidstaten zonder coördinatie en harmonisatie op EU-niveau zijn geen doeltreffende en efficiënte manier om in deze behoefte te voorzien. In overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel van artikel 5 van het EG-Verdrag kan het doel van het overwogen optreden, namelijk de systematische indiening van gegevens over de aanvoer van visserijproducten voor de productie van geharmoniseerde communautaire statistieken, niet voldoende door de lidstaten afzonderlijk, maar beter door de Gemeenschap worden bereikt.
323De ervaring heeft aangetoond dat de lidstaten weliswaar gegevens over hoeveelheden en waarden van aangevoerde visserijproducten verzamelen, maar daarbij uiteenlopende begrippen en definities hanteren, waardoor de gegevens op EU‑niveau niet vergelijkbaar zijn en het nut van deze gegevens voor het beheer van de markt voor visserijproducten ernstig beperkt is.
De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende reden(en) beter door een optreden van de Gemeenschap worden verwezenlijkt:
324De verordening regelt de coördinatie en harmonisatie van gegevens op EU‑niveau en bepaalt dat de nationale instanties verslag uitbrengen over de voor de verzameling en opstelling gebruikte methoden. De werkgroep visserijstatistiek van het Permanent comité voor de landbouwstatistiek evalueert de inhoud en kwaliteit van de ingediende gegevens. Op voorwaarde dat hun methodologische verslagen worden goedgekeurd, mogen de nationale instanties voor de verzameling van gegevens technieken gebruiken die voor de structuur van hun visserij het meest geschikt zijn.
325Hoewel de Commissie de meest aangewezen instantie is om de verzameling van communautaire statistieken te organiseren, blijven de lidstaten bevoegd voor de organisatie en werking van hun nationale statistische systemen. In Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad van 17 februari 1997 betreffende de communautaire statistiek is bepaald dat bij de productie van communautaire statistieken onder meer de beginselen van onpartijdigheid en statistische geheimhouding in acht moeten worden genomen. Onpartijdigheid houdt in dat de statistieken zo spoedig mogelijk voor alle gebruikers beschikbaar moeten zijn. Daaraan is de voorwaarde verbonden dat gegevens die door de nationale instanties en de Commissie worden gebruikt om communautaire statistieken te produceren, als vertrouwelijk worden beschouwd indien hierdoor statistische eenheden direct of indirect kunnen worden geïdentificeerd en aldus individuele gegevens worden onthuld. De nationale instanties moeten een methodologisch verslag voorleggen aan de hand waarvan de werkgroep visserijstatistiek de kwaliteit van de nationale systemen voor de verzameling en opstelling van de gegevens beoordeelt.
327De gemeenschappelijke markt voor visserijproducten moet op EU‑niveau aan de hand van geharmoniseerde en vergelijkbare nationale gegevens worden geanalyseerd.
Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

- Evenredigheidsbeginsel

Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.
331Zoals bekend loopt de structuur van de visserijsector van de lidstaten sterk uiteen, zodat er grote verschillen bestaan tussen de taken van de nationale instanties bij de verzameling en opstelling van statistische gegevens over de hoeveelheid en waarde van de aanvoer van visserijproducten. Om die reden mogen de nationale instanties voor de verzameling van gegevens technieken gebruiken die op de structuur van hun visserijsector zijn afgestemd en die zijn aangepast aan het belang van die sector. In overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan wat nodig is om dit doel te bereiken.
332Deze verordening zal voor de nationale instanties niet meer financiële en administratieve lasten meebrengen dan de bestaande wetgeving. Doordat niet meer maandelijks maar jaarlijks gegevens moeten worden verstrekt en er meer gebruik kan worden gemaakt van steekproeftechnieken, zouden deze lasten juist kleiner moeten worden.

- Keuze van instrumenten
341Voorgesteld(e) instrument(en): verordening.
342Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn:

Voor welke vorm van besluit van het Europees Parlement en de Raad wordt gekozen, hangt af van het doel dat men met de wetgeving wil bereiken. Gezien de informatiebehoeften op Europees niveau wordt voor basisbesluiten over de communautaire statistiek gewoonlijk gekozen voor verordeningen in plaats van richtlijnen. Een verordening verdient de voorkeur omdat hierdoor in de gehele Gemeenschap dezelfde regels gelden en de lidstaten deze niet onvolledig of selectief kunnen toepassen; een verordening is rechtstreeks toepasselijk, dat wil zeggen dat zij niet in intern recht hoeft te worden omgezet. Richtlijnen daarentegen hebben tot doel de nationale wetgevingen te harmoniseren; zij zijn voor de lidstaten bindend wat hun doelstellingen betreft, maar de nationale instanties kunnen zelf bepalen hoe en in welke vorm zij de op communautair niveau overeengekomen doelen willen bereiken; richtlijnen moeten wel in intern recht worden omgezet. Een verordening is de sinds 1997 voor statistische besluiten gebruikelijke vorm.
4. Gevolgen voor de begroting
409Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.
5. Aanvullende informatie

- Simulatie, proefperiode en overgangsperiode
507Voor de voorgestelde verordening is of zal in een overgangsperiode worden voorzien.
510
- Vereenvoudiging
511Het voorstel voorziet in vereenvoudiging van de wetgeving.
512De huidige communautaire wetgeving legt de lidstaten de verplichting op de Commissie maandelijks gegevens over de hoeveelheid en waarde van de aanvoer van visserijproducten in hun havens te verstrekken. Bij een analyse van de methoden die de nationale instanties voor de verzameling en opstelling van de gegevens toepassen en van het gebruik dat de diensten van de Commissie van die gegevens maken, is gebleken dat het mogelijk is de werkbelasting voor de lidstaten te verminderen en de bruikbaarheid van de gegevens te vergroten. De nieuwe verordening verschilt op een aantal punten van de huidige wetgeving. Ten eerste moeten de gegevens niet meer maandelijks maar jaarlijks worden verstrekt. Ten tweede moeten gegevens naar vlag (of nationaliteit) van de aanvoerende vaartuigen worden ingediend. Momenteel worden voor drie grote groepen gegevens ingediend, namelijk voor EU‑vaartuigen, EVA‑vaartuigen en andere vaartuigen. Door een indeling naar vlagstaat kunnen de gegevens in meer detail worden geanalyseerd, zonder dat de werkbelasting van de nationale instanties hierdoor significant toeneemt, aangezien dergelijke gedetailleerde gegevens ook nu al worden verzameld. Ten derde biedt de verordening meer flexibiliteit bij de toepassing van steekproeftechnieken voor de schatting van de totale aanvoer.
517Het voorstel is opgenomen in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie, ondr referentie 2004/ESTAT/010.
520
- Intrekking van bestaande wetgeving

De vaststelling van het voorstel heeft de intrekking van bestaande wetgeving tot gevolg.
560
- Europese Economische Ruimte

De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.