Toelichting bij COM(2007)515 - Uitvoering van Verordening (EG) nr. 168/2007, wat de vaststelling van een meerjarenkader voor het Bureau van de EU voor de grondrechten voor 2007-2012 betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Achtergrond van het voorstel

Motivering en doel van het voorstel


Op 15 februari 2007 keurde de Raad Verordening (EG) nr. 168/2007 tot oprichting van een Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten (hierna 'het Bureau' genoemd) goed (hierna 'de verordening' genoemd) [1]. De werkzaamheden van het Bureau zijn op 1 maart 2007 gestart.Het Bureau heeft ten doel de betrokken instellingen, organen, instanties en agentschappen van de Gemeenschap en haar lidstaten wanneer zij het Gemeenschapsrecht uitvoeren, bijstand en expertise te bieden op het gebied van de grondrechten om hen te helpen de grondrechten volledig te eerbiedigen wanneer zij op hun respectieve bevoegdheidsgebieden maatregelen nemen of acties ontwerpen.Het Bureau vervult zijn taken ter verwezenlijking van dit doel, binnen de bevoegdheden van de Gemeenschap zoals neergelegd in het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en refereert bij zijn werkzaamheden aan de grondrechten in de zin van artikel 6, lid 2, van het Verdrag betreffende de Europese Unie, met inbegrip van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en het Europees Sociaal Handvest. Deze grondrechten komen met name tot uiting in het Handvest van de grondrechten (de status ervan in aanmerking genomen) en de bijbehorende toelichtingen. De taken waarmee het Bureau is belast, hebben betrekking op het verzamelen en analyseren van informatie en gegevens; het verlenen van advies via verslagen en adviezen; en samenwerking met het maatschappelijke middenveld en bewustmaking.Overeenkomstig artikel 5 van de verordening worden de thematische werkterreinen van het Bureau door de Raad vastgelegd in een meerjarenkader. Binnen deze thematische werkterreinen vervult het Bureau de bovengenoemde taken in volledige onafhankelijkheid. Dit geldt echter onverminderd de verzoeken van het Europees Parlement, de Raad of de Commissie overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder c) en d), van de verordening die geen betrekking hebben op deze thematische gebieden, mits er daarvoor voldoende financiële en personele middelen beschikbaar zijn.Het doel van dit voorstel is een meerjarenkader voor het Bureau vast te stellen, zoals vereist door artikel 5 van de verordening.

Algemene context


In artikel 5, lid 2, van de verordening worden de basiselementen van het meerjarenkader vastgesteld, waarvan het eerste luidt dat het kader een looptijd van vijf jaar heeft. Ten tweede moeten daarin als thematische werkterreinen mede worden vastgelegd: de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en daarmee samenhangende onverdraagzaamheid. De considerans van de verordening bepaalt dat de werkzaamheden van het Bureau als opvolger van het Europees Waarnemingscentrum voor racisme en vreemdelingenhaat [2], naast racisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme, ook in de toekomst betrekking moeten hebben op de bescherming van de rechten van personen die tot minderheden behoren, alsmede op gendergelijkheid, als essentiële elementen voor de bescherming van de grondrechten.Ten derde moet het meerjarenkader in overeenstemming zijn met de prioriteiten van de Unie, terdege rekening houdend met de beleidslijnen die voortvloeien uit de resoluties van het Europees Parlement en de conclusies van de Raad op het gebied van de grondrechten. De volgende met grondrechten verband houdende gebieden werden in de afgelopen jaren door resoluties van het Europees Parlement naar voren gebracht [3]:racisme en vreemdelingenhaat;non-discriminatie en gelijkheid;discriminatie op grond van seksuele geaardheid; homofobie in Europa;discriminatie op grond van handicap, handicapkwesties;vrijheid van meningsuiting, van vergadering en vereniging en van gedachte; vrijheid van meningsuiting op het internet;recht om onder gelijke voorwaarden deel te nemen aan verkiezingsprocedures;recht op onderwijs, vrijheid van onderwijs en opleiding van meisjes en vrouwen;solidariteit en sociale rechten;rechten van kinderen;gendergelijkheid, rechten van vrouwen, geweld tegen vrouwen; genitale verminking bij vrouwen;mensenhandel;rechten van de burger en rechtvaardigheid;recht op asiel;immigratie; integratie van immigranten;bescherming van nationale minderheden, minderheidsrechten en Roma-aangelegenheden;eerbiediging van culturele, godsdienstige en taalkundige verscheidenheid;doodstraf;geestelijke gezondheid. De door de Raad geformuleerde prioritaire richtsnoeren kunnen als volgt worden opgesomd op basis van de conclusies van de Europese Raden van de afgelopen jaren [4]:Europees migratiebeleid, met inbegrip van integratie en asielbeleid;visumproblematiek en grenscontrole;mensenhandel;gendergelijkheid;terrorismebestrijding;jeugd.Het meerjarenkader moet terdege rekening houden met de financiële en personele middelen van het Bureau. De financiële middelen van het Bureau voor de door dit meerjarenkader bestreken periode werden vastgelegd in het financieel kader dat is gehecht aan het interinstitutioneel akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie over de begrotingsdiscipline en gezond financieel beheer van 17 mei 2006 [5], en voorgesteld in Document V Financiële Programmering 2008-2013 van het Overzicht van de ramingen van de Commissie voor 2008 [6].Ten slotte moet het meerjarenkader bepalingen omvatten ter waarborging van complementariteit met de werkzaamheden van andere organen, instanties en agentschappen van de Gemeenschap en de Unie, alsook met de Raad van Europa en andere internationale organisaties die actief zijn op het gebied van de grondrechten. De meest relevante agentschappen en organen van de Gemeenschap in verband met dit meerjarenkader zijn het Europees Instituut voor gendergelijkheid, opgericht bij Verordening (EG) nr. 1922/2006 [7] en de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, opgericht bij Verordening (EG) nr. 45/2001 [8].Aangezien kwesties inzake gendergelijkheid zullen worden behandeld door het Europees Instituut voor gendergelijkheid overeenkomstig artikel 2 van Verordening (EG) nr. 1922/2006, zal tussen het Bureau en het Instituut een memorandum van overeenstemming worden gesloten zodra dit laatste zijn werkzaamheden aanvat, om voor de nodige coördinatie te zorgen overeenkomstig artikel 7 van de verordening.Deze elementen vormen de criteria waarop het meerjarenkader moet zijn gebaseerd, samen met de werkingssfeer van het Bureau overeenkomstig artikel 3 van de verordening.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Op 25 oktober 2004 heeft de Commissie een mededeling over het Bureau voor de grondrechten gepresenteerd, op basis waarvan een openbare raadpleging is gehouden, waarin ook de kwestie van de thematische werkterreinen aan bod kwam. Er waren honderd reacties op de schriftelijke raadpleging. Er waren bijdragen van 10 lidstaten, Europese en internationale organisaties, nationale organisaties voor mensenrechten, anti-discriminatie en gelijke kansen, academici, particulieren en bijna 60 niet-gouvernementele organisaties. Een hoorzitting vond op 25 januari 2005 plaats. Er waren meer dan 200 geregistreerde deelnemers, die de bovenvermelde belanghebbenden vertegenwoordigden. De geraadpleegde belanghebbenden waren het erover eens om het Bureau bepaalde thematische prioriteiten te geven, en met name de volgende gebieden werden vermeld: discriminatie (ook op de werkvloer);gegevensbescherming;asiel;immigratie;horizontale integratie van grondrechten in het gehele communautaire beleid; rechten van slachtoffers;rechten van minderheden;toegang tot de rechter;detentieomstandigheden;terrorismebestrijdingsmaatregelen;sociale grondrechten;genderkwestiesDe raadpleging maakte deel uit van de effectbeoordeling [9], waarin de optie om een 'Bureau voor een gerichte observatie en evaluatie van het beleid van de Unie' op te richten, werd gesteund. Deze optie werd verwezenlijkt door de verordening die criteria bevat om een aantal gebieden te omschrijven waarop de inbreng van het Bureau het meest nodig is voor de ontwikkeling van het Gemeenschapsbeleid. Voorts heeft de Commissie bij het opstellen van het voorstel de raad van bestuur van het Bureau voor de grondrechten geraadpleegd tijdens zijn bijeenkomst van 12-13 juli en bij brief van 25 juli 2007 schriftelijke opmerkingen ontvangen. De Commissie heeft in dit voorstel rekening gehouden met de tijdens de raadpleging gemaakte opmerkingen. Alle documenten betreffende de raadpleging en effectbeoordeling zijn beschikbaar op de website:ec.europa.eu/justice_home/fsj/rights

2.

Juridische aspecten van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)


Op basis van de in de verordening vastgestelde criteria, stelt de Commissie voor om de volgende thematische werkterreinen op te nemen voor het meerjarenkader van het Bureau voor de jaren 2007-2012:a) racisme, vreemdelingenhaat en daarmee samenhangende onverdraagzaamheid;b) discriminatie op grond van geslacht, ras of etnische afstamming, godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid of van personen die tot minderheden behoren;c) schadeloosstelling van slachtoffers, criminaliteitspreventie en daarmee samenhangende aspecten die relevant zijn voor de veiligheid van burgers;d) bescherming van kinderen, met inbegrip van de rechten van het kind;e) immigratie en integratie van migranten;f) asiel;g) visum- en grenscontrole;h) deelname aan de democratische werking van de Unie;i) mensenrechtenkwesties in verband met de informatiemaatschappij; enj) toegang tot efficiënte en onafhankelijke rechtspraak.De lijst is 'thematisch' of 'beleidsgericht', hetgeen het Bureau in staat zou stellen alle problemen in verband met grondrechten te behandelen die kunnen optreden op een bepaald thematisch werkterrein. Als deze thematische werkterreinen in het meerjarenkader worden opgenomen, zouden alle hoofdstukken van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie min of meer worden bestreken en zou tegelijk het aantal thematische werkterreinen echter beperkt blijven.

Rechtsgrondslag


De rechtsgrondslag van het voorgestelde besluit van de Raad is artikel 5, lid 1, van Verordening (EG) nr. 168/2007 van de Raad.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten: Besluit van de Raad, dat een geschikt rechtsinstrument is om het meerjarenkader van een agentschap of bureau van de Gemeenschap vast te stellen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de EU-begroting.

Nadere toelichting bij het voorstelDe thematische werkterreinen van het Bureau (artikel 2) stellen het Bureau in staat alle problemen in verband met grondrechten te behandelen die zouden kunnen optreden op een bepaald thematisch werkterrein.Racisme, vreemdelingenhaat en daarmee samenhangende onverdraagzaamheid: dit thematisch werkterrein wordt door de verordening zelf voorgeschreven.Discriminatie gebaseerd op geslacht, ras of etnische afstamming, godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid of van personen die tot minderheden behoren: vrijwel alle belanghebbenden verwachten dat het Bureau zich zal bezighouden met de discriminatiegronden van artikel 13 VEG; dat zijn, naast ras en etnische afstamming, ook geslacht, godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid. De laatste grond, de personen die tot minderheden behoren, is opgenomen in de considerans van de verordening. De andere werkterreinen hangen samen met 'ras en etnische afstamming', en daarom kan het Bureau profiteren van schaalvoordelen wat expertise en methoden voor de verzameling van gegevens betreft. Bovendien kunnen bijvoorbeeld ook 'meervoudige discriminatie', discriminatie op de werkvloer, of aspecten in verband met kwesties van 'sociale insluiting' onder dit thematisch werkterrein vallen. Wat specifiek 'seksuele geaardheid' betreft, pleiten zowel recente ontwikkelingen in de EU alsook de sterke vraag van de resoluties van het Europees Parlement over homofobie ervoor dat dit werkterrein wordt opgenomen in het meerjarenkader. Onder deze noemer kan het Bureau ook complementair en in nauwe samenwerking met de activiteiten van het Europees Instituut voor gendergelijkheid op basis van het tussen het Bureau en het Instituut te sluiten memorandum van overeenstemming 'genderkwesties, met inbegrip van integratie van de genderdimensie' behandelen.Schadeloosstelling van slachtoffers, criminaliteitspreventie en daarmee samenhangende aspecten die relevant zijn voor de veiligheid van burgers: door de totstandbrenging van de ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid is het veiligheidsbeleid ook in de EG van essentieel belang geworden om het vrije verkeer van personen te vergemakkelijken en tegelijk de veiligheid van burgers te waarborgen. Criminaliteitspreventie is daar een onmisbaar onderdeel van. 'Rechten van slachtoffers' moeten in de thematische werkterreinen worden opgenomen overeenkomstig het Gemeenschapsrecht inzake schadeloosstelling van slachtoffers van misdrijven of van mensenhandel door de staat. De belanghebbenden hebben onmiskenbaar interesse in deze werkterreinen.Bescherming van kinderen, met inbegrip van de rechten van het kind: dit werkterrein zou de rechten van het kind bestrijken en staat duidelijk in verband met de Gemeenschapsprioriteiten. De werkzaamheden zouden in het bijzonder betrekking hebben op de werkterreinen vrij verkeer, onderwijs, sociale insluiting en jeugdbeleid, de media en andere relevante Gemeenschapsbeleidsgebieden.Immigratie: hetzelfde kan worden gezegd over immigratie; met name over de behandeling aan de grenzen en de omstandigheden in detentiecentra voor illegale immigranten alsook over aspecten die verband houden met slachtoffers van mensenhandel is reeds bijzondere bezorgdheid geuit vanuit het gezichtspunt van de grondrechten. Integratie van migranten is nauw verbonden met immigratie. Dit is een werkterrein waarop grondrechten een belangrijke rol spelen en waarop van de EU verwacht wordt dat zij actief optreedt. Onder dit thematische werkterrein kan de Commissie ook de relevante aspecten van sociale insluiting, 'vrijheid van godsdienst', alsook de onderwerpen 'vrouwenverminking' of 'gedwongen huwelijken' behandelen.Asiel: dit is duidelijk een werkterrein voor het Bureau aangezien het betrekking heeft op een specifiek kwetsbare groep van mensen en het voorwerp is van uitgebreide Gemeenschapswetgeving waarvan grondrechten een essentieel onderdeel zijn. Alle belanghebbenden verwachten ook heel erg dat het Bureau actief zal zijn op het gebied van asiel.Beleid inzake 'grenzen en visa' is een concreet aspect van het grondrecht van vrij verkeer. Dit werkgebied wordt in overweging gegeven aangezien het mogelijke optreden van overheidsfunctionarissen op dit gebied niet alleen een invloed kan hebben op onderdanen van derde landen maar ook op burgers van de Unie. In de meeste wetgevingsinstrumenten op het gebied van grenzen en visa zijn specifieke bepalingen opgenomen voor de eerbiediging van de grondrechten en de fundamentele vrijheden.Deelname aan de democratische werking van de Unie: dit thematische werkterrein heeft betrekking op het recht van de burgers van de Unie om deel te nemen aan lokale verkiezingen en aan de verkiezingen van het Europees Parlement.Onder mensenrechtenkwesties in verband met de informatiemaatschappij vallen belangrijke kwesties als bescherming van het privéleven en gegevensbescherming. Aangezien dit nauw verbonden is met de transparantie van het Gemeenschapsbeleid en –bestuur en de bescherming van het recht op privacy, vallen deze kwesties daar ook onder. Dit thematische werkterrein werd een aantal keer door de belanghebbenden vermeld. Ook kwesties als internet en andere elektronische communicatiemechanismen, radiofrequentie-identificatie, de vrijheid van meningsuiting en de openbare belangen van veiligheid en misdaadbestrijding alsook intellectuele eigendom zouden worden bestreken.Toegang tot efficiënte en onafhankelijke rechtspraak: er bestaat Gemeenschapswetgeving om de toegang tot de rechter te vergemakkelijken (rechtsbijstand, vereenvoudigde civiele procedures, consumentenrecht), die een belangrijk onderdeel vormt van de Europese justitiële ruimte.