Toelichting bij COM(2006)653 - Europees Raadgevend Comité voor gemeenschappelijk beleid inzake statistische informatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Tijdens het seminar over de toekomst van het Europees statistisch systeem (ESS) in april 1989 hebben Jacques Delors, de toenmalige voorzitter van de Europese Commissie, en Henning Christophersen, destijds vice-voorzitter, voorgesteld het CEIES (Europees Raadgevend Comité voor statistische informatie op economisch en sociaal gebied) op te richten. Gezien de veranderingen die op economisch en sociaal gebied uit de Europese Akte zouden voortvloeien, vond men het noodzakelijk een comité op te richten dat de mening van brede Europese maatschappelijke kringen over de communautaire statistiek tot uiting brengt. Het doel was, een structuur te creëren voor dialoog en overleg tussen de producenten en gebruikers van statistieken en op Gemeenschapsniveau als aanvulling op de bestaande nationale organen voor overleg tussen gebruikers en producenten, die zich uiteraard meer met nationale kwesties bezighouden. Binnen het ESS wordt alom behoefte gevoeld aan een grondige hervorming van het functioneren en de samenstelling van het CEIES, vooral sinds de uitbreiding van de EU tot 25 lidstaten. Het bureau van het CEIES riep zelf reeds in 2002 op tot discussie over een hervorming. De onderkende hervormingspunten waren voornamelijk gecentreerd rond de behoefte aan een kleiner, efficiënter orgaan dat een meer strategische rol moet spelen met betrekking tot de ontwikkeling van Europees beleid inzake statistische informatie. Naast bovengenoemde hervormingspunten is er ook behoefte aan een meer algemene herziening van het Europese statistische landschap zoals aangegeven in de mededeling en de aanbeveling van de Commissie over de onafhankelijkheid, integriteit en verantwoordingsplicht van de nationale en communautaire statistische instanties (COM(2005)217 definitief): in de mededeling wordt de oprichting van een nieuw extern adviesorgaan overwogen om toezicht te houden op de uitvoering van de praktijkcode door het Europees statistisch systeem en om advies op Europees niveau uit te brengen over statistische prioriteiten. In zijn conclusie van 8 november 2005 heeft de Ecofin-Raad benadrukt dat het hervormde CEIES en het toekomstige adviesorgaan op hoog niveau twee verschillende organen moeten blijven. In haar voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende een Europees Raadgevend Comité voor statistische informatie op economisch en sociaal gebied, houdt de Commissie rekening met de punten die in de conclusies van de hieronder genoemde taskforce en in de conclusies van de Raad van 8 november 2005 voor de hervorming van het huidige CEIES zijn aangegeven.

Algemene context


Het Comité statistisch programma (CSP) heeft besloten een kleine taskforce met CSP- en CEIES-leden op te richten voor diepgaand beraad over de toekomst van het CEIES en met name de opdracht, de taken en de samenstelling van dit comité, en zijn verhouding tot het CSP. De taskforce heeft twee maal vergaderd, namelijk op 26 maart en op 14 mei 2004. Op basis van de werkzaamheden van de taskforce heeft Eurostat de hoofdlijnen van een hervormd CEIES geschetst in een oriënterende nota voor de 54e vergadering van het CSP op 17-18 november 2004. In dit stuk werd de nadruk gelegd op de noodzaak van een kleiner orgaan, met maximaal 20 leden (thans 79) en een meer strategische rol, die de Raad, het Europees Parlement en de Commissie moet bijstaan bij de coördinatie van de doelstellingen en prioriteiten van het communautaire beleid inzake statistische informatie. Wat met name het CEIES betreft, heeft de Raad in zijn conclusies van 8 november 2005: nota genomen van het voornemen van de Commissie om een omvangrijke hervorming van het CEIES voor te stellen, waardoor dit een kleiner en efficiënter orgaan zou worden; verklaard dat “een omgevormd CEIES zou bijdragen tot een betere governance van het Europees statistisch systeem en tot kwalitatief hoogwaardiger communautaire statistieken”; verklaard dat “het hervormde CEIES als spreekbuis [zou] moeten fungeren voor de belangen van gebruikers uit de particuliere sector en de respondenten van Europese statistieken. Het zou op zodanige wijze samengesteld moeten zijn dat de maatschappelijke omgeving van de Europese statistieken er adequaat in vertegenwoordigd is.”

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Volgens Besluit 91/116/EEG van de Raad tot oprichting van het Europees Raadgevend Comité voor statistische informatie op economisch en sociaal gebied, heeft het Comité tot taak: “de Raad en de Commissie bij te staan op het punt van de coördinatie van de op het gebied van het communautaire statistische informatiebeleid vastgestelde doelstellingen, rekening houdende met de behoeften van de gebruikers en de door de informatieproducenten te dragen kosten”. In de praktijk betekent dit dat het CEIES zijn mening moet geven over de relevantie van het communautair statistisch programma, over de manier waarop hierop toezicht wordt gehouden en over de hiermee samenhangende kosten voor de Gemeenschap, de nationale bureaus voor de statistiek en de verstrekkers worden gedragen. Aangezien advies van gebruikers, respondenten en producenten over de doelen van het communautaire beleid inzake statistische informatie via het nieuwe comité zou worden ingewonnen, wordt voorgesteld om Besluit 91/116/EEG van de Raad in te trekken. Voor de verrichting van zijn taken zou het hervormde CEIES ook kunnen steunen op het werk van deskundigengroepen die de Commissie moeten bijstaan bij de vaststelling van de behoefte aan gegevens op specifieke gebieden, zoals de deskundigengroep inzake de beleidsbehoeften op het gebied van criminaliteits- en strafrechtelijke gegevens, ingesteld bij Besluit 2006/581/EG van de Commissie van 7 augustus 2006.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie


Niet van toepassing.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Bij het voorstel is rekening gehouden met het standpunt van de leden van het bestaande Europees Raadgevend Comité voor statistische informatie op economisch en sociaal gebied en van het Comité statistisch programma.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Uit de raadpleging bleek de noodzaak van een kleiner orgaan, met maximaal 20 leden (thans 79) en een meer strategische rol om de Raad, het Europees Parlement en de Commissie bij te staan bij de coördinatie van de doelstellingen en prioriteiten van het communautaire beleid inzake statistische informatie. De hierbij naar voren gekomen hervormingspunten zijn in het huidige voorstel verwerkt.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


Het voorstel beoogt de oprichting van een Europees Raadgevend Comité voor beleid inzake statistische informatie. Het comité staat de Raad, het Europees Parlementen de Commissie bij door te zorgen dat er rekening wordt gehouden met de gebruikersbehoeften en de kosten voor verstrekkers en producenten van informatie bij de coördinatie van de strategische doelen en prioriteiten van het communautaire beleid inzake statistische informatie.

Rechtsgrondslag


Het voorstel is gebaseerd op artikel 285 van het Verdrag, dat de rechtsgrondslag is voor maatregelen van het Europees Parlement en de Raad voor de productie van communautaire statistieken en dat de beginselen vaststelt waaraan deze moeten voldoen.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Het voorstel houdt rekening met het advies van gebruikers, respondenten en producenten over de doelen van het communautaire beleid inzake statistische informatie en is niet van invloed op de rol die soortgelijke organen op nationaal niveau spelen.

Het voorstel moet de bestaande lasten voor de betrokkenen op communautair en nationaal niveau verminderen door de bestaande procedures te stroomlijnen.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten:

In haar werkdocument van 27 juli 2005 (C(2005)2817) getiteld “Framework for Commission's expert groups: horizontal rules and public register” (kader voor deskundigengroepen van de Commissie: horizontale voorschriften en openbaar register) concludeerde de Commissie dat uit institutioneel oogpunt groepen van deskundigen – d.w.z. groepen van nationale deskundigen en/of deskundigen uit de particuliere sector die de Commissie bijstaan bij het uitoefenen van haar recht van initiatief en bij haar toezichthoudende taken en de coördinatie met de lidstaten – bij besluit van de Commissie moeten worden ingesteld. In dit geval moest de Commissie er echter rekening mee houden dat het bestaande comité (CEIES) was gebaseerd op een besluit van de Raad dat zou moeten worden ingetrokken en dat het nieuwe comité niet alleen de Commissie maar ook de Raad en het Europees Parlement moest bijstaan bij de coördinatie van de strategische doelen en prioriteiten van het communautaire beleid inzake statistische informatie van de Gemeenschap. Gezien het doel en de inhoud van het voorstel is een besluit van het Europees Parlement en de Raad dan ook het meest geschikte instrument.

3.

Gevolgen voor de begroting



De gevolgen van het voorstel voor de begroting hebben betrekking op het houden van vergaderingen en het verrichten van eventueel noodzakelijke studies. Gezien de regelingen voor de financiële en personele middelen voor het CEIES, heeft het voorstel naar verwachting geen nettogevolgen voor de begroting.

4.

Aanvullende informatie



Intrekking van bestaande wetgeving


De vaststelling van het besluit heeft de intrekking van bestaande wetgeving tot gevolg.

Europese Economische Ruimte


De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.

Nadere uitleg van het voorstel, per hoofdstuk of per artikel


De belangrijkste veranderingen ten opzichte van het bestaande CEIES zijn: Naamswijziging in Europees Raadgevend Comité voor communautair beleid inzake statistische informatie (artikel 1, lid 1) en meer aandacht voor de gebruikersbehoeften bij de coördinatie van de strategische doelen en prioriteiten van het communautaire beleid inzake statistische informatie (artikel 1, lid 2).-{}- Sterkere positie bij de voorbereiding van het communautair statistisch programma en het jaarlijks statistisch werkprogramma van de Commissie (artikel 2, lid 1). Het comité kan ook advies geven over wijzen waarop beter kan worden voldaan aan de kwaliteitsbehoeften van de gebruikers (artikel 2, lid 2).De Commissie moet jaarlijks verslag uitbrengen over de wijze waarop zij rekening heeft gehouden met de adviezen van het comité (artikel 3, lid 2). Het aantal leden wordt verminderd van de huidige 79 tot 25 (artikel 4). Het nieuwe comité bestaat uit leden die het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigen, institutionele statistiekgebruikers en de Directeur-generaal van Eurostat. Er kunnen tijdelijke werkgroepen worden ingesteld om verslag aan de Commissie uit te brengen (artikel 6, lid 3).

1. 2006/0217(COD)