Toelichting bij COM(2007)613 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 648/2004 teneinde deze aan te passen aan Verordening (EG) nr. … betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Achtergrond van het voorstel (...)3

Motivering en doel van het voorstel (...)3

Samenhang met andere beleidsgebieden (...)3

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling (...)4

Raadpleging van belanghebbende partijen (...)4

Raadpleging via internet (...)4

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden (...)4

Effectbeoordelingen (...)4

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid (...)5

Juridische elementen van het voorstel (...)5

Rechtsgrondslag (...)5

Subsidiariteit en evenredigheid (...)5

Subsidiariteit (...)5

Evenredigheid (...)5

Keuze van instrumenten (...)6

Inleiding tot het voorstel (...)6

1. Redenen en doelstellingen (...)6

2. Nadere bepalingen (...)6

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG) nr. 648/2004 teneinde deze aan te passen aan Verordening (EG) nr. … betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad en Verordening (EG) nr. 1907/2006 (...)7

FINANCIEEL MEMORANDUM 10

TOELICHTING

1.

Achtergrond van het voorstel



Motivering en doel van het voorstel



Dit voorstel is gevoegd bij het voorstel van de Commissie voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels [1]. Laatstgenoemd voorstel gaat uit van de bestaande wetgeving inzake chemische stoffen en bevat een nieuw systeem voor de indeling, etikettering en verpakking van gevaarlijke stoffen en mengsels. Hiermee worden de door de Economische en Sociale Raad van de VN (Ecosoc) vastgestelde internationale criteria voor de indeling en etikettering van gevaarlijke stoffen en mengsels, bekend als het wereldwijd geharmoniseerd systeem voor de indeling en etikettering van chemische stoffen (Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals, GHS), in de EU ingevoerd.

De indeling van stoffen en preparaten volgens de momenteel van kracht zijnde Richtlijnen 67/548/EEG en 1999/45/EG leidt tot andere verplichtingen in de EU-wetgeving, de zogenaamde afgeleide wetgeving.

De diensten van de Commissie hebben de gevolgen van de tenuitvoerlegging van de GHS-criteria op die afgeleide wetgeving onderzocht. Zij concludeerden dat die gevolgen minimaal zijn of zo klein mogelijk gemaakt kunnen worden door in bepaalde onderdelen van de afgeleide wetgeving de nodige wijzigingen aan te brengen. Dit voorstel voor een verordening beoogt dergelijke wijzigingen in een dergelijke afgeleide wettekst aan te brengen om rekening te houden met de gevolgen van het voorstel betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Tegelijk met dit voorstel wordt een voorstel voor een wijzigingsbesluit ingediend om rekening te houden met de gevolgen van het voorstel betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels voor zes bestaande richtlijnen.

Samenhang met andere beleidsgebieden



De conclusie van de analyse van de mogelijke gevolgen van de GHS-criteria voor de afgeleide EU-wetgeving luidde dat de gevolgen minimaal zijn of zo klein mogelijk gemaakt kunnen worden door in bepaalde onderdelen van de afgeleide wetgeving de nodige wijzigingen aan te brengen. Daarom worden in deze ontwerpverordening enkele wijzigingen in de bepalingen van Verordening (EG) nr. 648/2004 voorgesteld.

Een voorstel voor een verordening betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen is momenteel in behandeling bij het Europees Parlement en de Raad in behandeling. Als dat voorstel eenmaal goedgekeurd is, moet dit voorstel voor een verordening tot wijziging van de afgeleide wetgeving worden herzien om er ook de verordening betreffende gewasbeschermingsmiddelen in op te nemen, of moet desnoods een afzonderlijk wijzigingsvoorstel worden ingediend.

Bij de raadpleging van de belanghebbende partijen over het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels, waarbij ook de mogelijke gevolgen voor de afgeleide wetgeving aan de orde zijn gekomen, hebben sommigen erop gewezen dat niet is gekeken naar nationale wetgeving waarin naar de EU-indeling wordt verwezen. Aangezien dit voorstel een bestaande verordening betreft, hoeft het echter niet door de lidstaten te worden omgezet.

2.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Raadpleging via internet



Van 21 augustus tot en met 21 oktober 2006 heeft de Commissie de belanghebbende partijen via internet geraadpleegd over het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Alle reacties zijn op internet gepubliceerd. Er zijn omstreeks 370 bijdragen ontvangen. Daarvan was 82% afkomstig van de industrie, d.w.z. van bedrijven of brancheverenigingen; van de 254 antwoorden uit het bedrijfsleven kwam 45% van bedrijven met minder dan 250 werknemers. Verder kwamen er tien reacties van ngo’s en één van een vakbond.

Uit 18 lidstaten is een reactie van overheidszijde gekomen. Ook de overheden van niet-lidstaten (IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Roemenië) hebben gereageerd. Er zijn geen opmerkingen van internationale organisaties ontvangen. Van de ontvangen reacties is 97% voorstander van invoering van het GHS in de EU. Over het geheel genomen hebben de instanties van de lidstaten en de industrie de ontwerpvoorstellen van de diensten van de Commissie positief ontvangen.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden



Toepassingsgebied: Het merendeel van de respondenten (59%) pleitte ervoor het beschermingsniveau ten opzichte van het huidige EU-systeem noch uit te breiden, noch te verlagen, tenzij dat nodig is voor de consistentie met de vervoerswetgeving of het GHS. Hierover had 5% geen mening, waaronder de meeste ngo’s, terwijl 36% voorstander was van een andere aanpak. Eén groep (overheidsinstanties in Denemarken, Zweden, Noorwegen en IJsland) wilde verder gaan dan het huidige systeem; een tweede groep (brancheverenigingen en bedrijven) stelde voor om alle GHS-categorieën over te nemen, maar de resterende EU-categorieën die nog niet in het GHS zijn opgenomen, te laten vallen.

Effectbeoordelingen



Voor de algemene effectbeoordeling van het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de daaruit voortvloeiende wijzigingen in de afgeleide wetgeving is gebruikgemaakt van de rapporten van de consultants RPA en London Economics en de reacties op de raadpleging van de belanghebbende partijen. Naar aanleiding van de reacties van het bedrijfsleven betreffende de kosten is getracht de belangrijkste kostenposten nader te kwantificeren. Uit de algehele analyse blijkt dat de uitvoeringskosten beperkt gehouden moeten worden wil het GHS in de nabije toekomst een nettovoordeel opleveren.

De maatregelen in dit voorstel voorzien in een aanpassing van de verwijzingen naar de indelingsregels en de terminologie aan het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Verordening (EG) nr. 648/2004 dient niet als basis voor extra verplichtingen inzake de indeling van stoffen en mengsels. Behalve de analyse in bovengenoemde algemene effectbeoordeling hoeft dan ook geen verdere analyse te worden gemaakt.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Het GHS is opgesteld door internationale organisaties, met hulp van diverse belanghebbende partijen. Ook in de EU zijn de afgelopen jaren voortdurend technische besprekingen met de lidstaten en andere belanghebbende partijen gevoerd. Na de publicatie van het witboek “Strategie voor een toekomstig beleid voor chemische stoffen” heeft de Commissie uitvoerig overleg gepleegd met deskundigen. De resultaten van de technische werkgroep voor indeling en etikettering die de Commissie bij de voorbereiding van Reach had samengesteld [2], zijn bij de opstelling van dit voorstel meegenomen. Er zijn nadere studies uitgevoerd [3] en op 18 november 2005 heeft een informele bespreking met belanghebbende partijen over de invoering van het GHS in de EU plaatsgevonden.

3.

Juridische elementen van het voorstel



Rechtsgrondslag



Dit voorstel is gebaseerd op artikel 95 van het EG-Verdrag. Dit is de geschikte rechtsgrondslag voor dit voorstel voor een verordening aangezien een bestaande verordening die op artikel 95 van het EG-Verdrag gebaseerd is, wordt aangepast aan de het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels.

Subsidiariteit en evenredigheid



Subsidiariteit



Een bestaande verordening betreffende detergentia bevat reeds tal van wettelijke bepalingen. Dit voorstel voor een verordening past de bestaande verordening aan aan de indelingsregels in het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Deze wijzigingen moeten in alle lidstaten identiek zijn en dus op Gemeenschapsniveau worden vastgesteld.

Evenredigheid



De criteria voor de indeling van gevaarlijke stoffen en mengsels en de voorschriften voor de etikettering en verpakking van gevaarlijke stoffen en mengsels zijn vervat in het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Om de betrokken marktdeelnemers rechtszekerheid en duidelijkheid te bieden met betrekking tot hun verplichtingen, moeten de bepalingen van Verordening (EG) nr. 648/2004 aan de nieuwe stand van zaken worden aangepast. Dit is des te belangrijker omdat verordeningen rechtstreeks van toepassing zijn in de lidstaten en er bij de marktdeelnemers geen twijfel mag bestaan over de verplichtingen waaraan zij moeten voldoen.

Dit voorstel voor een verordening is dus evenredig.

Keuze van instrumenten



De keuze voor een verordening is terecht aangezien een bestaande verordening wordt gewijzigd.

Inleiding tot het voorstel



Dit voorstel voor een verordening past een bestaande verordening aan aan de bepalingen van het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels waarbij de Richtlijnen 67/548/EEG en 1999/45/EG worden ingetrokken en vervangen.

Redenen en doelstellingen



Deze verordening beoogt een verordening waarin naar de indeling van stoffen en mengsels wordt verwezen, aan te passen naar aanleiding van de invoering van een nieuwe verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en van nieuwe terminologie. Overeenkomstig het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels wordt namelijk de term 'mengsel' ingevoerd ter vervanging van de term 'preparaat'.

2. Nadere bepalingen

Artikel 1 brengt de nodige wijzigingen in Verordening (EG) nr. 648/2004 aan overeenkomstig de resultaten van de analyse van de mogelijke gevolgen van het voorstel voor een verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels op de afgeleide EU-wetgeving en de in het vorige punt genoemde doelstellingen. Aangezien in Verordening (EG) nr. 648/2004 wordt verwezen naar de Richtlijnen 67/548/EEG en 1999/45/EG, die bij de verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels zullen worden ingetrokken, moeten deze verwijzingen worden veranderd in verwijzingen naar die verordening.

De gespreide data van vankrachtwording van de wijzigingen komen overeen met de geleidelijke vankrachtwording van bovengenoemd voorstel voor een verordening.