Toelichting bij COM(2004)724 - Elektronische registratie en melding van visserijactiviteiten en een systeem voor teledetectie .

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De Europese Gemeenschap neemt het voortouw bij de invoering van moderne technologieën ter verbetering van het beheer van en het toezicht op visserijactiviteiten. Sinds 1992 bevordert zij de invoering van het satellietvolgsysteem voor vissersvaartuigen (VMS) als instrument voor een efficiënte controle op de vissersvloot, ongeacht waar deze opereert, en op vloten van derde landen wanneer deze in communautaire wateren vissen. Na een aantal proefprojecten is de installatie van plaatsbepalingsapparatuur aan boord van vissersvaartuigen voor bepaalde categorieën vaartuigen verplicht geworden. Vanaf 1 januari 2005 zullen alle communautaire vaartuigen met een lengte over alles van meer dan 15 meter, op een paar uitzonderingen na, VMS en een operationele plaatsbepalingsapparatuur aan boord moeten hebben.

Nu wordt een verdere stap naar het gebruik van moderne technologieën voorgesteld. De rationele exploitatie van de visbestanden, één van de belangrijkste doelstellingen van het gemeenschappelijk visserijbeleid, vereist een accurate en tijdige overdracht van gegevens over visserijactiviteiten zoals vangsten aan boord, soorten, aan de visserij bestede tijd, vangstgebieden en gebruikt tuig. Momenteel worden deze essentiële gegevens door de kapiteins van de vissersvaartuigen op papier genoteerd in een logboek. Voor de overlading, de aanlanding, het vervoer of de verkoop van vangsten wordt op dezelfde wijze te werk gegaan.

Met het oog op de verzameling, de analyse en de doorzending van deze gegevens aan de met beheers- of controletaken belaste autoriteiten is digitalisering noodzakelijk. Dit is een trage en dure procedure waarin tikfouten kunnen sluipen die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de gegevens.

Om deze procedure efficiënter, accurater en minder duur te maken, is de Commissie voorstander van een elektronisch registratie- en meldingssysteem ter vervanging van de huidige handmatige en zware procedure. De bedoeling is de administratieve belasting voor de kapiteins en de belangrijkste actoren van de handelsketen te verlichten, en de taken van de nationale autoriteiten drastisch te vereenvoudigen.

In de afgelopen jaren zijn proefprojecten inzake de elektronische registratie en melding van gegevens over visserijactiviteiten uitgevoerd. Sommige daarvan hebben al tot afdoende resultaten geleid, andere zijn nog aan de gang. Over de haalbaarheid van de elektronische registratie van visserijactiviteiten bestaat geen twijfel en op de markt is reeds specifieke software beschikbaar. Nu is het zaak om minimumvoorschriften vast te leggen in een wetgevende tekst.

De vaststelling van de technische specificaties die nodig zijn om te voldoen aan de communautaire regelgeving en de wetgeving van derde landen is het doel van een internationaal project voor een beveiligd en geharmoniseerd elektronisch logboek. Dit project is momenteel aan de gang en in 2005 zullen de specificaties beschikbaar zijn. De huidige wetgeving inzake het logboek en andere registratievoorschriften zal dienovereenkomstig worden gewijzigd bij een verordening van de Commissie.

Om de invoering van deze technologie te vergemakkelijken, kan de Gemeenschap financiële steun verlenen aan vissers en nationale autoriteiten in het kader van Beschikking 2004/465/EG1, zoals zij in het verleden heeft gedaan om de invoering van volgsystemen voor vaartuigen te bevorderen.

Voorts stelt de Commissie voor om van het satellietvolgsysteem voor vaartuigen (VMS) gebruik te maken om vissersvaartuigen te detecteren die in een bepaalde visserijzone vissen en daardoor de nationale wetgeving of de communautaire regelgeving zouden overtreden. Hierbij kunnen via teledetectie verkregen beelden worden gebruikt. Deze technologie is niet nieuw en wordt reeds toegepast op andere gebieden. Er zijn reeds proefprojecten inzake visserijactiviteiten uitgevoerd die succesvol zijn gebleken. Doel is een kruiscontrole te verrichten tussen de status van dank zij deze technologie (systeem voor het opsporen van vaartuigen) gedetecteerde vissersvaartuigen en de positiemeldingen van het VMS. Vaartuigen die geen positiemeldingen verstrekken, kunnen dan nader worden onderzocht door visserijcontrolecentra.