Toelichting bij COM(2006)145-2 - Sluiting van de Euro-mediterrane luchtvaartovereenkomst met Marokko

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


In december 2004 heeft de Commissie van de Raad een mandaat gekregen om te onderhandelen over de Euro-mediterrane luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Gemeenschap en het Koninkrijk Marokko.

Algemene context


Op basis van de onderhandelingsrichtsnoeren van het mandaat is de tekst van de Marokko-overeenkomst ad referendum overeengekomen tijdens de laatste onderhandelingsronde van 14 december 2005 en door vice-voorzitter Barrot en de heer Ghellab, minister van Infrastructuur en Vervoer van Marokko, geparafeerd ter gelegenheid van de eerste Euromed-conferentie van de vervoersministers die op 15 december 2005 plaatsvond te Marrakech. De ondertekening van de overeenkomst is gepland voor de eerste helft van 2006.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelen van de EU De Marokko-overeenkomst is de eerste stap in het proces ter versterking van de luchtvaartbetrekkingen tussen de Europese Gemeenschap en haar buurlanden, zoals uiteengezet in Mededeling COM(2005) 79 definitief van de Commissie 'Ontwikkeling van de agenda voor het externe luchtvaartbeleid van de Gemeenschap'.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


De Commissie werd gedurende het hele onderhandelingsproces bijgestaan door een raadgevend forum waarin de sector was vertegenwoordigd; dit forum is actief bij de onderhandelingen betrokken.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Meer dan zes vergaderingen zijn gehouden met het raadgevend forum, wat geleid heeft tot de huidige versie van de overeenkomst. Met alle commentaren is rekening gehouden.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


De overeenkomst draagt bij tot het bereiken van de hoogst mogelijke graad van overeenstemming tussen Marokko en de Europese Unie met betrekking tot zaken van economisch, sociaal en milieubelang in de luchtvaartsector. Economisch: in de overeenkomst is bepaald dat Marokkaanse luchtvaartmaatschappijen inzake veiligheid, beveiliging en mededinging dezelfde normen moeten toepassen als luchtvaartmaatschappijen uit de Gemeenschap. Milieu: alle milieuvoorschriften die van toepassing zijn op de luchtvaartsector worden ook door Marokko aangenomen. Sociaal: Marokko zal ook de Europese normen met betrekking tot sociale zaken in de luchtvaartsector aannemen. In de overeenkomst zijn vrijwaringsbepalingen opgenomen om snel te kunnen ingrijpen in geval van niet-naleving van deze normen.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)


Gezien de vergevorderde stand van de betrekkingen tussen Marokko en de Europese Unie zal de overeenkomst ertoe bijdragen dat de Marokkaanse vervoersmarkt naadloos in de interne Europese markt wordt geïntegreerd. Dit gebeurt in twee fasen, die allebei gebaseerd zijn op de drie pijlers van het externe luchtvaartbeleid: overeenstemming van de regelgeving (integratie van de EG-luchtvaartregelgeving in de nationale regelgeving, deelname aan het Europees gemeenschappelijk luchtruim) zal, samen met gerichte technische bijstand (via instrumenten als het PAST), leiden tot de hoogste mogelijke graad van marktopening. Dit zal resulteren in een commerciële ruimte zonder beperkingen, waarin exploitanten vrij commerciële beslissingen kunnen nemen en hun activiteiten kunnen exploiteren volgens de hoogste normen op het gebied van veiligheid en beveiliging van de luchtvaart, milieu en consumentenbescherming.

Rechtsgrondslag


Artikel 80, lid 2, in samenhang met de eerste zin van de eerste alinea van artikel 300, lid 2, en artikel 300, lid 4.

Subsidiariteitsbeginsel


Het subsidiariteitsbeginsel is van toepassing voorzover het voorstel geen gebieden bestrijkt die onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap vallen.

De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende reden(en) niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt.

In de Euro-mediterrane luchtvaartovereenkomst tussen de Gemeenschap en het Koninkrijk Marokko zijn beide partijen overeengekomen hun markten voor elkaar open te stellen en heeft Marokko toegezegd zijn luchtvaartwetgeving op één lijn te brengen met de belangrijkste onderdelen van de communautaire regelgeving, zoals de regelgeving inzake veiligheid, economie, met name de mededingingsregels, luchtverkeersleiding en consumentenbescherming. De overeenkomst voorziet ook in de geleidelijke vrijmaking van de markttoegang tussen Marokko en de EU, wat aanzienlijke kansen schept voor passagiers en ondernemingen aan beide zijden. Ten slotte is deze overeenkomst een concreet voorbeeld van wat binnen het Euro-mediterrane partnerschap kan worden bereikt.

De doelstellingen van het voorstel kunnen om de volgende reden(en) beter door een optreden van de Gemeenschap worden verwezenlijkt.

In de overeenkomst is bepaald dat ze tegelijkertijd naar alle 25 lidstaten wordt uitgebreid, zodat dezelfde regels zonder onderscheid worden toegepast in de hele Gemeenschap en alle luchtvaartmaatschappijen, ongeacht hun nationaliteit, er profijt van kunnen trekken. Luchtvaartmaatschappijen kunnen nu ongehinderd van om het even welk punt in de Europese Unie naar om het even welk punt in Marokko vliegen.

Ook de marktkansen zullen toenemen: met een Marokkaanse bevolking van 31 miljoen en een EU-bevolking van 450 miljoen bedraagt de jaarlijkse groei van het luchtverkeer ongeveer 7%. De opheffing van alle capaciteitsbeperkingen tussen Marokko en de EU kan ook nieuwe marktdeelnemers aantrekken en mogelijkheden scheppen om naar onderbediende luchthavens te vliegen. Ook de nieuwe rechten op het vlak van code-sharing en wet-lease scheppen kansen voor de luchtvaartmaatschappijen en leiden tot een verdere ontwikkeling van de markt.

Het op één lijn brengen van de luchtvaartwetgeving kan alleen op Gemeenschapsniveau plaatsvinden omdat de Gemeenschapsregelgeving onder het toepassingsgebied van de overeenkomst valt.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

In de eerste fase wordt een gezamenlijk orgaan opgericht om kwesties met betrekking tot de tenuitvoerlegging van de overeenkomst te bespreken en om over de opname van nieuwe wetgeving in de overeenkomst te beslissen. Het Gemengd Comité streeft ernaar de overeenkomst verder uit te bouwen, oplossingen te zoeken voor sociale problemen en economische voorstellen inzake eigendom en controle te behandelen. Het Gemengd Comité bestaat uit vertegenwoordigers van de Commissie en de lidstaten.

De lidstaten blijven hun traditionele administratieve taken met betrekking tot internationaal luchtvervoer uitvoeren, maar in het kader van gemeenschappelijke regels die uniform worden toegepast.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten: ander.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn. Bilaterale luchtvaartbetrekkingen kunnen alleen in internationale overeenkomsten worden geregeld.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Simulatie, testfase en overgangsperiode



Er is of zal worden voorzien in een overgangsperiode voor het voorstel.

Europese Economische Ruimte


De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.

1. .