Toelichting bij COM(2009)482 - Vervoerbare drukapparatuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2009)482 - Vervoerbare drukapparatuur.
bron COM(2009)482 NLEN
datum 18-09-2009
1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Het vervoer van drukapparatuur, zoals tanks, recipiënten, vaten en flessen, is een belangrijk deelgebied van het vervoer van gevaarlijke goederen.

Op 29 april 1999 heeft de Raad een richtlijn vastgesteld betreffende vervoerbare drukapparatuur (1999/36/EG, PB L 138 van 1.6.1999). Deze richtlijn verzekert aan de hand van gemeenschappelijke normen inzake ontwerp, constructie en follow-upcontroles een hoog niveau van vervoersveiligheid voor vervoerbare drukapparatuur zonder het vrij verkeer en gebruik op de Europese vervoersmarkt te beperken.

Voor de technische vereisten verwijst de bestaande Richtlijn 1999/36/EG naar Richtlijnen 94/55/EG en 96/49/EG, die door Richtlijn 2008/68/EG werden ingetrokken op 1 juli 2009. Sinds Richtlijn 2008/68/EG staan in de communautaire wetgeving nu ook de voorschriften van de internationale overeenkomsten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over land (ADR: Europese Overeenkomst betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg ), per spoor (RID: Reglement betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen per spoor ) en over de binnenwateren (ADN: Europese Overeenkomst betreffende het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren ).

Als gevolg van deze recente veranderingen op het gebied van wetgeving, die op hun beurt de technische ontwikkelingen van de voorbije 10 jaar weerspiegelen, zijn de voorschriften van de Europese Unie ingewikkeld geworden en heel moeilijk te begrijpen. Bovendien kunnen voor een aantal technische aspecten tegenstrijdigheden ontstaan door de wisselwerking tussen Europese en internationale voorschriften, wat de toepassing van deze voorschriften nog bemoeilijkt. Daarom moeten de voorschriften waar mogelijk worden vereenvoudigd door de tegenstrijdigheden weg te halen en de voorschriften te stroomlijnen. Hierdoor zal ook de omvang van de wetgeving aanzienlijk verminderen, wat zowel de gebruikers als de nationale autoriteiten die moeten zorgen voor de volledige toepassing ervan, ten goede komt.

De tweede hoofddoelstelling van het voorstel betreft het gebruik van de apparatuur zelf voor vervoer op de interne markt. De bestaande Richtlijn 1999/36/EG zorgt al voor het vrij verkeer en gebruik van de apparatuur, maar er moet ook rekening worden gehouden met recente ontwikkelingen in de communautaire wetgeving inzake het verhandelen van producten op de Europese interne markt, met name met het ' Nieuw wetgevend kader ' (Verordening (EG) nr. 765/2008 en Besluit 768/2008/EG). Het ' Nieuw wetgevend kader ' biedt een algemeen kader dat, indien mogelijk, in alle industriële sectoren moet worden toegepast. De beginselen van dit wetgevend kader kunnen worden gebruikt voor de sector van vervoerbare drukapparatuur en worden daarom in dit voorstel opgenomen. Door deze beginselen, zonder fundamentele wijzigingen, op te nemen, wordt ook bijgedragen aan een hoofddoelstelling van het ' Nieuw wetgevend kader ', namelijk het harmoniseren van marktvoorschriften in zoveel mogelijk industriële sectoren en het gebruik van deze voorschriften in een bepaalde sector vereenvoudigen.

Op basis van deze feiten moet Richtlijn 1999/36/EG worden herzien.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen



Dit voorstel kwam tot stand na diepgaand overleg met de lidstaten en andere belanghebbenden. Alle belanghebbenden zijn het eens dat een herziening van Richtlijn 1999/36/EG gerechtvaardigd is.

Het voorstel is gericht op een uiterst gespecialiseerde sector die voor gassen en een beperkt aantal andere stoffen vervoerbare drukapparatuur gebruikt. Onderwerpen die rechtstreeks betrekking hebben op veiligheid, zoals het technische ontwerp, de constructie en testmethodes komen niet in het voorstel zelf aan bod, maar in internationale overeenkomsten. Daarom werd bij de algemene openbare raadpleging voor dit voorstel geen rekening gehouden met deze aspecten.

2.

Juridische elementen van het voorstel



De voorgestelde richtlijn moet door het Europees Parlement en de Raad via medebeslissing worden vastgesteld. Deze richtlijn zal de bestaande richtlijn van de Raad vervangen. De rechtsgrondslag van het voorstel is artikel 71 van het Verdrag.

Subsidiariteitsbeginsel



De voorgestelde richtlijn beoogt niet alleen een hoog veiligheidsniveau voor het vervoer van gevaarlijke goederen, maar bevat ook voorschriften voor het behoud van de bestaande interne markt voor de apparatuur die nodig is voor het vervoer. Hiervoor worden de algemene Europese beginselen die zijn opgenomen in de voorschriften van het zogenaamde ' Nieuw wetgevend kader' (Verordening (EG) nr. 765/2008 en Besluit 768/2008/EG), als basis gebruikt. Met nationale maatregelen alleen kan zo'n doelstelling niet worden behaald.

Evenredigheidsbeginsel



Aangezien er al een richtlijn bestaat, hebben de wetgevende organen van de Europese Unie al geoordeeld dat een dergelijke maatregel noodzakelijk en evenredig is. Dit oordeel is gegrond want vervoerbare drukapparatuur is inherent gevaarlijk, maar is nodig om stoffen die plaatselijk niet beschikbaar zijn en toch nodig zijn voor onder andere medisch, wetenschappelijk en industrieel gebruik, internationaal te vervoeren. Daarom is een Europese wetgeving die zorgt voor een gemeenschappelijk veiligheidsniveau en een efficiënt gebruik van vervoerbare drukapparatuur, gerechtvaardigd.

Keuze van instrument



De voorgestelde maatregel is een richtlijn. Ten eerste zal de richtlijn een bestaande richtlijn vervangen. Ten tweede kunnen lidstaten door de tenuitvoerlegging van de maatregel hun eigen organisatorische keuzes maken.

3.

Gevolgen voor de begroting



Aangezien de bepalingen van de bestaande richtlijn betreffende vervoerbare drukapparatuur reeds ten uitvoer zijn gelegd, zullen de nieuwe gevolgen voor de begroting miniem zijn.

4.

Vereenvoudiging



Vereenvoudiging en verduidelijking zijn de belangrijkste redenen waarom de Commissie deze herziening voorstelt. Noch het toepassingsgebied, noch de maatregelen van de bestaande richtlijn zullen fundamenteel worden gewijzigd. Hierdoor zullen overheden en operatoren de gevolgen op hun begroting en andere economische gevolgen nauwelijks voelen.

De kerndoelstelling voor de vereenvoudiging van de technische bepalingen is het schrappen van tegenstrijdigheden tussen de bestaande richtlijn betreffende vervoerbare drukapparatuur en de internationale voorschriften betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen, voornamelijk omdat deze voorschriften al in de communautaire wetgeving, en meer bepaald in Richtlijn 2008/68/EG, werden opgenomen.

Het voorstel vereenvoudigt bestaande bepalingen, in het bijzonder de bepalingen over de conformiteitsbeoordelingsprocedures. Deze dimensie zal in het voorstel grondig worden gestroomlijnd en vereenvoudigd overeenkomstig de relevante internationale overeenkomsten. De technische voorschriften en administratieve procedures worden consequenter voorgesteld in één bron, namelijk in de internationale overeenkomsten. De voorgestelde richtlijn heeft voornamelijk betrekking op onderwerpen die enkel via de Europese wetgeving goed kunnen worden behandeld.

Voor wat het beschikbaar maken van de apparatuur voor vervoer op de markt betreft, heeft de Gemeenschap onlangs voorschriften goedgekeurd over het verhandelen van producten op de Europese interne markt (“ Nieuw wetgevend kader ") die, indien mogelijk, in alle industriële sectoren moeten worden toegepast. Door deze algemene voorschriften op te nemen in het voorstel voor de specifieke sector van vervoerbare drukapparatuur en geen andere, sectorspecifieke voorschriften te creëren die hetzelfde doel hebben, draagt de Commissie bij tot de vereenvoudiging van de voorschriften.

5.

Aanvullende informatie



Intrekking van bestaande wetgeving



Het voorstel zal Richtlijn 1999/36/EG van de Raad en een aantal verouderde richtlijnen betreffende hogedrukcilinders intrekken.

Transponeringstabel



De lidstaten delen de Commissie de tekst van de nationale bepalingen tot omzetting van de richtlijn mee, alsmede een transponeringstabel ter weergave van het verband tussen die bepalingen en deze richtlijn.

Europese Economische Ruimte



De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.

Nadere uitleg van het voorstel



Artikel 1: Toepassingsgebied

Dit artikel omschrijft veiligheid en de integriteit van de interne markt als hoofddoelstellingen en bepaalt op welke apparatuur de richtlijn van toepassing is.

Artikel 2: Definities

Dit artikel omschrijft een aantal voorwaarden voor vervoerbare drukapparatuur, actoren en maatregelen opdat de apparatuur veilig op de interne markt kan worden gebruikt. In dit artikel wordt ook de relevante terminologie van het 'Nieuw wetgevend kader' omschreven.

Artikel 3: Plaatselijke eisen

Dit artikel bepaalt wanneer bijkomende eisen voor vervoerbare drukapparatuur mogen worden gesteld.

Artikel 4: Verplichtingen van fabrikanten

Dit artikel omschrijft de verplichtingen van fabrikanten van vervoerbare drukapparatuur bij normaal gebruik en in gevallen waarin er een reden is om aan te nemen dat de apparatuur niet conform is met de voorschriften.

Artikel 5: Gemachtigden

Dit artikel omschrijft hoe een gemachtigde moet worden aangesteld en wat zijn taken zijn.

Artikel 6: Verplichtingen van importeurs

Dit artikel omschrijft de verplichtingen van importeurs van vervoerbare drukapparatuur bij normaal gebruik en in gevallen waarin er een reden is om aan te nemen dat de apparatuur niet conform is met de voorschriften.

Artikel 7: Verplichtingen van distributeurs

Dit artikel omschrijft de verplichtingen van distributeurs van vervoerbare drukapparatuur bij normaal gebruik en in gevallen waarin er een reden is om aan te nemen dat de apparatuur niet conform is met de voorschriften.

Artikel 8: Verplichtingen van eigenaars

Dit artikel omschrijft de verplichtingen van eigenaars van vervoerbare drukapparatuur. Door het inherente gevaarlijke karakter van dergelijke apparatuur zijn formele verplichtingen nodig om permanente veiligheid te kunnen verzekeren tijdens de volledige gebruiksduur van de vervoerbare drukapparatuur.

Artikel 9: Verplichtingen van operatoren

Dit artikel moet ervoor zorgen dat operatoren enkel apparatuur gebruiken die in overeenstemming is met de voorschriften. Indien de vervoerbare drukapparatuur risico’s vertoont, informeert de operator de eigenaar en de markttoezichtinstanties.

Artikel 10: Gevallen waarin de verplichtingen van fabrikanten van toepassing zijn op importeurs en distributeurs

Dit artikel omschrijft de gevallen waarin importeurs en distributeurs moeten voldoen aan de verplichtingen van de fabrikant, namelijk wanneer zij vervoerbare drukapparatuur in de handel brengen.

Artikel 11: Identificatie van marktdeelnemers

Dit artikel bepaalt de verplichtingen inzake de identificatie van actoren in de toeleveringsketen van vervoerbare drukapparatuur.

Artikel 12: Conformiteit van de vervoerbare drukapparatuur en de beoordeling ervan

Dit artikel bepaalt de noodzakelijke conformiteitsbeoordelingseisen voor nieuwe vervoerbare drukapparatuur en voor vervoerbare drukapparatuur die eerder werd beoordeeld en gemarkeerd onder Richtlijn 1999/36/EG en onder oude cilinderrichtlijnen. Dit artikel zorgt er ook voor dat conformiteitsbeoordelingen, hernieuwde beoordelingen, periodieke keuringen en bijzondere keuringen in alle lidstaten gelden.

Artikel 13: Hernieuwde conformiteitsbeoordeling

Dit artikel zorgt voor de hernieuwde conformiteitsbeoordeling van oude vervoerbare drukapparatuur die niet eerder onder Richtlijn 1999/36/EG werd beoordeeld, zodat deze apparatuur onder het toepassingsgebied van deze richtlijn kan worden gebracht.

Artikel 14: Algemene beginselen van de pi-markering

Dit artikel omschrijft de relevantie van de pi-markering, wanneer een pi-markering kan worden aangebracht, de verantwoordelijkheden betreffende het aanbrengen van de markering en de bepalingen om misbruik van de markering te verhinderen.

Artikel 15: Voorschriften en voorwaarden voor het aanbrengen van de pi-markering

Dit artikel legt de voorschriften vast voor de pi-markering zelf, zoals zijn vorm, afmetingen en hulpmarkeringen van de inspectie-instantie.

Artikel 16: Vrij verkeer van vervoerbare drukapparatuur

Dit artikel voorziet in het vrije verkeer van vervoerbare drukapparatuur in de Europese Unie.

Artikel 17: Aanmeldende autoriteiten

Dit artikel bepaalt de procedures en verantwoordelijkheden voor aanmeldende autoriteiten.

Artikel 18: Eisen voor aanmeldende autoriteiten

Dit artikel omschrijft de voorwaarden voor een goede werking van aanmeldende autoriteiten.

Artikel 19: Informatieverplichting voor aanmeldende autoriteiten

Dit artikel zorgt voor een transparante beoordeling, aanmelding en controle van aangemelde instanties.

Artikel 20: Algemene eisen in verband met aangemelde instanties

Dit artikel bepaalt de eisen betreffende de bekwaamheden van de instantie om de taken uit te voeren.

Artikelen 21, 22, 23, 24 en 25: Procedures voor aangemelde instanties en aanmelding

Deze artikelen omschrijven de toepassing en de procedures voor aanmeldingen, identificatie van aangemelde instanties, latere wijzigingen van aanmeldingen en de acties die moeten worden ondernomen indien er twijfel bestaat over de bekwaamheden van de aangemelde instantie.

Artikel 26: Operationele verplichtingen voor aangemelde instanties

Dit artikel omschrijft de operationele verplichtingen voor de aangemelde instanties, zoals wederzijdse erkenning van deze instanties.

Artikel 27: Informatieverplichtingen voor aangemelde instanties

Dit artikel omschrijft de informatieverplichtingen voor de aangemelde instanties, zoals bij weigering of intrekking van certificaten.

Artikel 28 en 29: Samenwerking tussen aangemelde instanties

Deze artikelen voorzien in een uitwisseling van ervaringen en de coördinatie tussen de instanties die verantwoordelijk zijn voor het aanmeldingsbeleid, markttoezicht en aangemelde instanties.

Artikel 30, 31, 32 en 33: Vrijwaringsprocedures

Deze artikelen leggen de procedures vast voor het omgaan met veiligheids- en andere risico's, alsook formele problemen, op nationaal en gemeenschapsniveau.

Artikel 34: Overgangsbepalingen

Dit artikel voorziet in overgangsmaatregelen via bijlage II bij het voorstel.

Artikel 35: Aanpassingen

Aanpassingen aan de bijlagen omwille van technische en wetenschappelijke vooruitgang kunnen door een regelgevingsprocedure met toetsing worden uitgevoerd.

Artikel 36: Comité

Het Comité dat onder de richtlijn betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over land (2008/68/EG) werd ingesteld, zal worden ingezet voor deze richtlijn.

Artikel 37: Intrekking

De bestaande Richtlijn 1999/36/EG en een aantal verouderde richtlijnen betreffende hogedrukcilinders zullen worden ingetrokken.

Artikel 38: Erkenning van gelijkwaardigheid

Dit artikel voorziet in een erkenning van EEG-modelgoedkeuringen die werden afgegeven onder verouderde richtlijnen betreffende hogedrukcilinders en voor kranen en toebehoren die overeenkomstig de richtlijn betreffende drukapparatuur werden gemarkeerd.

Artikel 39: Omzetting

De standaardprocedure voor omzetting is van toepassing. De lidstaten zullen de richtlijn ten uitvoer leggen ten laatste op 30 juni 2011, de datum waarop de overgangsperiode die in de internationale overeenkomsten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen staat vermeld, afloopt, om conflicten met de bestaande Richtlijn 1999/36/EG te vermijden.

Voor de toepassing van de richtlijn voor apparatuur voor bepaalde gevaarlijke goederen die nog niet onder het toepassingsgebied van Richtlijn 1999/36/EG viel, is in een uitstel voorzien zodat voor deze apparatuur een redelijke termijn bestaat om te voldoen aan de richtlijn.

Artikel 40: Inwerkingtreding

Deze richtlijn zal in werking treden op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad.

Artikel 41: Adressaten

Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.