Toelichting bij COM(2009)587 - He standpunt van de EG over hetVoorstel tot wijziging van de douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-overeenkomst 1975)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



De douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van TIR-carnets (TIR-overeenkomst) van 14 november 1975 werd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd. Deze overeenkomst is op 20 juni 1983 in de Gemeenschap in werking getreden.

Doel van de voorgestelde beschikking is dat de Gemeenschap de laatste wijzigingen van de TIR-overeenkomst goedkeurt. Over deze wijzigingen werd overeenstemming bereikt binnen de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.

Algemene context



Bij de TIR-overeenkomst, die wordt beheerd door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties, gevestigd te Genève, is een douanevervoerprocedure vastgesteld voor het internationale vervoer van goederen over de weg. Op grond van deze overeenkomst kunnen goederen, waarvoor de betaling van douanerechten en andere heffingen is opgeschort, internationale grenzen overschrijden met een minimum aan douane-interventies onderweg. Door de TIR-overeenkomst zijn de traditionele belemmeringen voor het internationale goederenverkeer sterk verminderd, wat de ontwikkeling van de internationale handel ten goede is gekomen. Minder vertragingen bij de doorvoer van goederen heeft tot aanzienlijke kostenbesparingen in het goederenverkeer geleid. Het grootste voordeel van de TIR-overeenkomst is dat daarbij een internationale keten van aansprakelijke organisaties is opgezet, waardoor het betrekkelijk eenvoudig is geworden de vereiste garanties te verkrijgen.

De Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties was van oordeel dat het nodig was enkele wijzigingen aan te brengen in de TIR-overeenkomst, en wel in deel I van bijlage 9. Dit deel heeft betrekking op de procedure tot machtiging van organisaties die TIR-carnets afgeven en als garantieverlener optreden. De werkgroep heeft besloten dit deel van de overeenkomst te herstructureren en enkele nieuwe elementen toe te voegen die in de praktijk reeds werden toegepast, maar die in de wettekst nooit duidelijk waren vermeld. Volgens het voorstel zullen de organisaties verplicht zijn de bevoegde autoriteiten gewaarmerkte kopieën te doen toekomen van de volledige tekst van de algemene verzekeringsovereenkomst die zij met de internationale verzekeraars hebben gesloten. De organisaties moeten de internationale organisatie nu in kennis stellen van verzoeken om betaling die zij van de douane ontvangen. Daarnaast staat het TIR-systeem nu open voor andere organisaties dan die welke de belangen van de vervoersector behartigen.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Deel I van bijlage 9 bij de TIR-overeenkomst.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



De voorgestelde beschikking is in overeenstemming met het gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel en vervoer. Het TIR-systeem, dat het vervoer over de weg vereenvoudigt, maakt het mogelijk over het grondgebied van 68 overeenkomstsluitende partijen goederen te vervoeren met een minimum aan douane-interventies. Door de aanwezigheid van een internationale keten van aansprakelijke organisaties kunnen de vereiste waarborgen op betrekkelijk eenvoudige wijze worden verkregen. De bij de TIR-overeenkomst bereikte vereenvoudigingen zijn in overeenstemming met de herziene Lissabonstrategie.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten



Er is overleg gepleegd met de Internationale Wegvervoerorganisatie (IRU). Dit overleg vond plaats op vergaderingen van het Comité Douanewetboek en van de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden



Gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



De voorgestelde wijzigingen houden geen substantiële verandering in van deel I van bijlage 9 bij de TIR-overeenkomst. Deel I wordt om geherstructureerd om redenen van duidelijkheid en om het gemakkelijker te maken de procedure toe te passen tot machtiging van organisaties die TIR-carnets afgeven en als garantieverlener optreden. Daarnaast zijn enige nieuwe elementen toegevoegd. Volgens artikel 1 van deel I van bijlage 9 staat het TIR-systeem nu open voor andere organisaties dan die welke de belangen van de vervoersector behartigen. Volgens het voorstel zullen de organisaties verplicht zijn de bevoegde autoriteiten gewaarmerkte kopieën te doen toekomen van de volledige tekst van de algemene verzekeringsovereenkomst die zij met de internationale verzekeraars wereldwijd hebben gesloten. De organisaties moeten de internationale organisatie nu in kennis stellen van verzoeken om betaling die zij van de douane ontvangen.

Door het invoeren van deze wijzigingen bevat de overeenkomst nu een duidelijker beschrijving van de procedure tot machtiging van organisaties die TIR-carnets afgeven en als garantieverlener optreden. Ook hebben andere organisaties dan die welke de vervoersector vertegenwoordigen nu toegang tot het TIR-systeem. Praktische regelingen waarvan de voornaamste actoren van het systeem reeds gebruik maken, zijn nu duidelijk in de tekst van de overeenkomst opgenomen.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



De voorgestelde beschikking betreft het door de Gemeenschap in te nemen standpunt over het voorstel tot wijziging van de douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-overeenkomst 1975).

Rechtsgrond



Artikel 133 en artikel 300, lid 2, tweede alinea, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Subsidiariteitsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel. Met het voorstel wordt een wijziging in een internationale overeenkomst ten uitvoer gelegd, wat op zich in overeenstemming is met het subsidiariteitsbeginsel.

De voorgestelde wijzigingen werden voorlopig goedgekeurd door de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Met het voorstel wordt een wijziging in een internationale overeenkomst ten uitvoer gelegd, wat op zich in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten: beschikking.

Internationale overeenkomsten en wijzigingen op deze overeenkomsten worden normalerwijze door middel van een beschikking in de rechtsorde van de Gemeenschap opgenomen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de EU-begroting.