Toelichting bij COM(2008)564 - VoorGewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2008 - Staat van uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52008DC0564

Voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de algemene begroting 2008 - Staat van uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie /* COM/2008/0564 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

1.

Brussel, 16.9.2008


COM(2008) 564 definitief

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 8 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2008

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling III - Commissie

VOORONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 8 BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2008

STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling III - Commissie

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1525/2007 i, en met name op artikel 37,

dient de Europese Commissie bij de begrotingsautoriteit het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2008 in.

2.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

4

3.

2. Snelle respons op stijgende voedselprijzen in ontwikkelingslanden 4


4.

3. Consulaire samenwerking 5


OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER 7

WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING

De wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling worden afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van uitgaven per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inleiding



Dit voorontwerp van gewijzigde begroting (VOGB) nr. 8 voor 2008 heeft betrekking op de volgende punten:

- de invoering van een nieuw begrotingsonderdeel 21 02 03 Snelle respons op stijgende voedselprijzen in ontwikkelingslanden. Er wordt voorgesteld 750 miljoen euro vastleggingskredieten in de reserve op te nemen. Geen betalingskredieten gevraagd;

- de invoering van een nieuw begrotingsonderdeel 19 06 06 Consulaire samenwerking. Voorlopig wordt zowel voor vastleggingskredieten als voor betalingskredieten een pro memorie-aanduiding voorgesteld.

5.

2. Snelle respons op stijgende voedselprijzen in ontwikkelingslanden


De stijgende voedselprijzen in 2007 en 2008 hebben negatieve effecten gehad op veel ontwikkelingslanden en hun bevolking. Voor vele miljoenen mensen is de armoede toegenomen en komt de recente vooruitgang naar de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling in gevaar. Voorts hebben de stijgende voedselprijzen in verschillende landen tot rellen, onrust en instabiliteit geleid, waardoor de winst van jarenlange investeringen in politieke en economische ontwikkeling en vredeshandhaving teniet dreigt te gaan.

Tegelijkertijd hebben de hoge landbouwprijzen bijgedragen tot een vermindering van de marktgerelateerde landbouwuitgaven op de EU-begroting voor 2008 en tot lagere ramingen voor de begroting voor 2009 binnen rubriek 2 van het financiële kader. Volgens de huidige ramingen zal de marge van deze rubriek in 2008 aanzienlijk zijn, maar zullen de middelen in 2009 beperkter zijn.

De Europese Raad van 19 en 20 juni kwam tot de conclusie dat de EU vanuit het perspectief van de ontwikkelings- en humanitaire hulp tot actie moet overgaan i. De Europese Raad was ingenomen met het voornemen van de Commissie om een voorstel in te dienen voor een nieuw fonds ter ondersteuning van de landbouw in de ontwikkelingslanden, in de context van het lopende meerjarige financiële kader, en verklaarde dat de EU steun zou verlenen voor een kordate reactie om het aanbod van landbouwproducten in de ontwikkelingslanden te vergroten, en met name zou zorgen voor de nodige financiële middelen voor landbouwproductiemiddelen en voor bijstand bij het gebruik van op de markt gebaseerde risicobeheersinstrumenten. De Raad verklaarde ook dat de Unie in haar responsstrategie nauw zou samenwerken met de Verenigde Naties en andere internationale organisaties en binnen het kader van de eigen beleidsstrategieën van de partnerlanden.

Op 18 juli 2008 keurde de Europese Commissie een voorstel goed voor een verordening tot vaststelling van een snelleresponsfaciliteit voor maatregelen tegen de scherpe stijging van de voedselprijzen in de ontwikkelingslanden (hierna de “faciliteit” genoemd) i. Er wordt voorgesteld een deel van de marge onder rubriek 2 van het meerjarige financiële kader in 2008 en 2009 te gebruiken voor de meest getroffen ontwikkelingslanden. De “faciliteit” moet ten uitvoer worden gelegd via internationale en regionale organisaties en in de eerste plaats steun bieden aan de landbouw in ontwikkelingslanden met het oog op een verhoging van de productieniveaus. De “faciliteit” moet deze landen ook helpen de negatieve gevolgen van de hoge voedselprijzen voor de armsten spoedig te verzachten. Het is de bedoeling dat de verordening slechts voor een beperkte periode van twee jaar (2008-2009) van kracht is, waarbij het totale voorgestelde bedrag voor de tenuitvoerlegging in deze periode 1 miljard euro beloopt.

Van dit totaalbedrag moeten 750 miljoen euro worden vastgelegd in de begroting voor 2008 en 250 miljoen euro in de begroting voor 2009.

De Commissie stelt daarom de invoering voor van een nieuw begrotingsonderdeel 21 02 03 Snelle respons op stijgende voedselprijzen in ontwikkelingslanden, met vastleggingskredieten ten belope van 750 miljoen euro in de reserve, in afwachting van de goedkeuring van de rechtsgrondslag. Gezien de waarschijnlijke goedkeuring van de rechtsgrondslag tegen het eind van 2008, worden voor 2008 geen betalingskredieten gepland.

6.

3. Consulaire samenwerking


Gezien het toenemende belang en de grotere frequentie van belangrijke crises in derde landen, zijn de instellingen van de EU en de lidstaten beginnen nadenken over de versterking van hun crisisresponscapaciteit, met inbegrip van de consulaire samenwerking. De richtsnoeren voor de consulaire bescherming van EU-burgers in derde landen, die door de Raad in juni 2006 werden goedgekeurd i, voorzien in de betrokkenheid van de delegaties van de Commissie bij noodsituaties. Dit betekent dat op verzoek van het voorzitterschap of waar het pas geeft, de delegaties en vertegenwoordigingen van de Commissie logistieke steun kunnen verlenen aan de gezantschappen van de lidstaten, speciaal in crisissituaties.

Gebaseerd op artikel 20 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, betreffende de bescherming van burgers van de Unie die in een derde land niet door hun eigen lidstaat zijn vertegenwoordigd, en op artikel 20 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, waarbij de delegaties van de Commissie een rol wordt toegekend voor de tenuitvoerlegging van artikel 20 van het EG-Verdrag, kunnen de maatregelen onder meer omvatten: terbeschikkingstelling van personeel, kantoorruimte of materieel aan de consulaten van de lidstaten; medewerking voor de huur van transport, materieel of lokalen; logistieke steun.

Omdat deze maatregelen mogelijk de capaciteit van de administratieve uitgaven van de delegaties overstijgen, die immers strikt beperkt zijn tot de functioneringsbehoeften van die delegaties, stelt de Commissie de oprichting voor van een speciaal begrotingsonderdeel 19 06 06 Consulaire samenwerking, op basis van artikel 49, lid 6, onder d), van het Financieel Reglement (bijzondere bevoegdheden van de Commissie overeenkomstig de Verdragen) waarmee mogelijke operationele uitgaven ten behoeve van Europese burgers kunnen worden gefinancierd.

Het jaarlijkse bedrag dat hiervoor nodig is, zou beperkt moeten zijn (tussen 50.000 en 500.000 euro) en de acties omvatten die in derde landen worden ondernomen.

Dit nieuwe onderdeel wordt voorzien van de vermelding 'p.m.', zowel voor vastleggingskredieten als voor betalingskredieten. Indien nodig kan een overschrijving plaatsvinden binnen hoofdstuk 19 06 Crisisrespons en mondiale bedreigingen voor de veiligheid.

7.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER


Financieel kader Rubriek/subrubriek Financieel kader Begroting 2008 (incl. GB 1-4/2008 en VOGB 5-7/2008) VOGB 8/ Begroting 2008 + GB 1-4/2008 + VOGB 5-8/

|VKBKVKBKVKBKVKBK 1. DUURZAME GROEI 1a. Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid10 386 000 11 086 000 9 768 739 11 086 000 9 768 739 1b. Samenhang ter bevordering van groei en werkgelegenheid47 267 000 47 255 948 40 538 785 47 255 948 40 538 785 Totaal 57 653 000 58 341 948 50 307 524 58 341 948 50 307 524 Marge i-188 948 -188 948 2. BESCHERMING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN waarvan marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen46 217 000 41 006 490 40 889 550 41 006 490 40 889 550 Totaal 59 193 000 55 564 715 53 241 270 750 000 56 314 715 53 241 270 Marge3 628 284 2 878 284 3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID 3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid747 000 730 274 533 196 730 274 533 196 3b. Burgerschap615 000 888 034 981 444 888 034 981 444 Totaal 1 362 000 1 618 308 1 514 640 1 618 308 1 514 640 Marge i16 883 16 883 4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER i

|7 002 000 7 311 218 8 112 728 7 311 218 8 112 728 Marge -70 000 -70 000 5. BEHEER i

|7 380 000 7 279 525 7 280 085 7 279 525 7 280 085 Marge 177 474 177 474 6. COMPENSATIE 207 000 206 636 206 636 206 636 206 636 Marge 363 363 TOTAAL 132 797 000 129 681 000 130 322 352 120 662 885 750 000 131 072 352 120 662 885 Marge3 564 056 9 573 450 2 814 056 9 573 450