Toelichting bij COM(2010)471 - Eerste programma voor het radiospectrumbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2010)471 - Eerste programma voor het radiospectrumbeleid.
bron COM(2010)471 NLEN
datum 20-09-2010
1. Achtergrond van het voorstel

Motivering en doel van het voorstel



Bij artikel 8 bis, lid 3, van Kaderrichtlijn 2002/21/EG, als gewijzigd bij Richtlijn 2009/140/EG, wordt de Commissie uitgenodigd, zoveel mogelijk rekening houdend met het advies van de Beleidsgroep Radiospectrum (RSPG), bij het Europees Parlement en de Raad een wetgevingsvoorstel in te dienen voor de vaststelling van een meerjarenprogramma voor het radiospectrumbeleid (RSPP) waarin de beleidslijnen en doelstellingen voor de strategische planning en harmonisatie van het radiospectrumgebruik zijn vastgesteld.

Gezien het belang van de beschikbaarheid en het efficiënt gebruik van het spectrum voor de totstandbrenging van een interne markt voor elektronische communicatie en voor de andere EU-beleidsterreinen geldt artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) als rechtsgrond voor het RSPP. Het RSPP beschrijft op welke manier het spectrumgebruik tot 2015 kan bijdragen tot de verwezenlijking van de EU-doelstellingen en tot meer sociale, economische en ecologische voordelen. In het programma, dat voortbouwt op de EU-regelgeving inzake elektronische communicatie en op Radiospectrumbeschikking nr. 676/2002/EG (RSD), worden de voor alle soorten spectrumgebruik toe te passen beginselen bevestigd, zijn beleidsdoelstellingen voor de Unie vastgesteld en is een lijst van te nemen maatregelen opgenomen.

Algemene context



Het spectrum is cruciaal voor de digitale samenleving, snelle draadloze diensten, economisch herstel, groei, hoogwaardige banen en het concurrentievermogen van de EU op lange termijn. De spectrumbeleidsinitiatieven zijn tevens belangrijk voor de Digitale Agenda voor Europa en de Europa 2020-strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei. Het RSPP is opgesteld aan de hand van de resultaten van de door het Parlement en de Commissie georganiseerde spectrumtop, de publieke raadpleging van de Commissie en het advies van de Beleidsgroep Radiospectrum.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Het beleid inzake het elektronisch communicatiespectrum valt onder de Kaderrichtlijn 2002/21/EG en de Machtigingsrichtlijn 2002/20/EG als gewijzigd bij Richtlijn 2009/140/EG, die gezorgd heeft voor een aanmerkelijk efficiënter spectrumgebruik, het spectrumbeheer heeft versoepeld en de toegang tot het spectrum heeft vergemakkelijkt. Voorts biedt de radiospectrumbeschikking reeds de mogelijkheid de technische voorwaarden voor het gebruik van het spectrum in het kader van het huidige EU-beleid te harmoniseren.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



In diverse belangrijke beleidssectoren van de EU heeft het spectrumgebruik een toenemende invloed op de duurzame groei, het concurrentievermogen en de productiviteit op de interne markt. Aangezien de beschikbare spectrumruimte schaars is, moeten prioriteiten worden bepaald om ervoor te zorgen dat de toewijzing van spectrum efficiënt en doelmatig gebeurt, rekening houdend met de EU-beleidsdoelstellingen inzake elektronische communicatie en breedbandtoegang voor iedereen en inzake vervoer, onderzoek, aardobservatie, Galileo, de bescherming van het milieu en de strijd tegen de opwarming van het klimaat.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten



Alle belanghebbenden hebben meermaals de kans gekregen opmerkingen te maken.

- Op de spectrumtop van maart 2010 waren de EU-instellingen, de lidstaten en de belanghebbende actoren het duidelijk eens over de behoefte aan meer spectrum voor toepassingen met een grote sociale en economische toegevoegde waarde. De resultaten van de top zijn samengevat in bijlage 1 van de effectbeoordeling en de relevante documenten zijn beschikbaar op:ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm

- Ter voorbereiding van het radiospectrumprogramma heeft de Commissie van 4 maart tot 9 april 2010 een publieke raadpleging en een oproep tot inbreng georganiseerd. De samenvatting van de 101 ontvangen reacties bevindt zich in bijlage 2 van de effectbeoordeling en is beschikbaar opec.europa.eu/information_society/policy/ecomm

- De RSPG, een groep op hoog niveau die de Commissie adviseert op het gebied van het spectrumbeleid, heeft op 9 juni 2010 formeel advies uitgebracht (bijlage 3 van de effectbeoordeling). Zierspg.groups.eu.int/_documents/documents/opinions De Commissie heeft bij de ontwikkeling van dit ontwerpvoorstel zoveel mogelijk rekening gehouden met dat advies.

- Voor de afronding van het voorstel werd over het ontwerpadvies van de RSPG een publieke raadpleging gehouden. De ontvangen reacties staan op:rspg.ec.europa.eu/consultations

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden



Naast het RSPG-advies en de talrijke reacties op de publieke raadpleging en tijdens de top, zijn ook de volgende studies relevant:

- "Exploiting the digital dividend – a European approach" (Analysys Mason, DotEcon en Hogan & Hartson) 2009;

- "Optimising the Public Sector's Use of Radio Spectrum in the EU" (WIK-Consult) 2008;

- Radio interference in the European Community (Eurostrategies en LS telcom), 2008;

- "Preparing the next steps in regulation of electronic communications — a contribution to the review of the electronic communications regulatory framework" (Hogan & Hartson, Analysys), 2006.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek



De voormelde studies zijn beschikbaar op de website van de Commissie:ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/info_centre/documentation/studies_ext_consult/index_en.htm#2006

Effectbeoordeling



Gelet op het grote strategische belang van het RSPP, worden in de effectbeoordeling diverse opties onderzocht en wordt nagegaan of EU-maatregelen een toegevoegde waarde bieden ten opzichte van nationale of regionale maatregelen. Voorts wordt de strategie uitgestippeld die in het kader van het EU-spectrumbeleid moet worden gevolgd. De beoordeling toont aan dat een omvattend EU-spectrumbeleid noodzakelijk is vanwege de impact van het spectrum op een aantal sectoren die in min of meerdere mate tot de EU-bevoegdheden behoren. De Raad voor effectbeoordeling heeft op 2 juli 2010 advies uitgebracht over deze effectbeoordeling.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)



In het voorgestelde programma worden beleidslijnen en -doelstellingen geformuleerd voor de strategische planning en harmonisering van het spectrumgebruik teneinde een interne markt tot stand te brengen. Het ondersteunt de Europa 2020-strategie en de Digitale Agenda voor Europa alsmede andere spectrumgerelateerde EU-beleidsgebieden. Het waarborgt de toepassing van beginselen en definieert de beleidslijnen voor alle aspecten van het spectrumbeleid met een EU-dimensie. In het programma worden concrete prioritaire maatregelen voorgesteld met het oog op meer coördinatie, grotere flexibiliteit en een betere beschikbaarheid van het spectrum voor draadloze breedbandcommunicatie en andere specifieke EU-beleidsdomeinen. Er moet een inventaris worden opgesteld van het huidige en nieuwe spectrumgebruik. Het voorziet in verbeteringen om de EU-belangen te vrijwaren bij internationale onderhandelingen en in richtsnoeren voor de lidstaten bij bilaterale onderhandelingen. Het bevat tevens een oproep tot een betere samenwerking tussen de technische instanties. Ten slotte dient de Commissie tegen 2015 een verslag op te stellen.

Rechtsgrondslag



Artikel 114 VWEU

Subsidiariteitsbeginsel



De voorgestelde maatregel houdt een wijziging in van het bestaande EU-regelgevingskader en heeft derhalve betrekking op een gebied waarop de EU reeds haar bevoegdheid heeft uitgeoefend. Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel zoals neergelegd in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU).

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat een minimumniveau van harmonisatie wordt voorgesteld, terwijl de vaststelling van de tenuitvoerleggingsmaatregelen wordt toevertrouwd aan de lidstaten of de nationale regelgevende instanties (NRI's). De voorgestelde wijzigingen beperken zich tot dat wat nodig is om deze sector beter te reguleren. Ze zijn derhalve in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel van artikel 5 van het VEU.

Keuze van instrumenten



Dit is een wetgevingsvoorstel overeenkomstig artikel 8 bis, lid 3, van de kaderrichtlijn, waarin de Commissie verzocht wordt een wetgevingsvoorstel in te dienen bij het Parlement en de Raad. Een niet bindende maatregel zoals een aanbeveling van het Parlement en de Raad impliceert geen coördinatieverplichting voor de EU en vereist evenmin maatregelen van de lidstaten. De beschikkingen nrs. 128/1999/EG, 626/2008/EG en 676/2002/EG van het Parlement en de Raad zijn in het verleden aangepast teneinde dergelijke verplichtingen en maatregelen op te leggen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen nieuwe gevolgen voor de begroting van de Unie.

4.

Aanvullende informatie



- Vereenvoudiging en vermindering van de administratieve kosten

Doel van het voorstel is de administratieve lasten te verminderen door het spectrum flexibeler te maken en de administratieve procedures voor het gebruik ervan te versoepelen. Het maakt deel uit van het lopende programma van de Commissie voor de modernisering en vereenvoudiging van het acquis en van het werkprogramma 2010/INFSO/002.

Evaluatie-/herzienings-/vervalbepaling



Het in dit besluit vastgestelde programma moet tegen 2015 worden uitgevoerd en de Commissie dient voor de voorbereiding van het volgende programma een evaluatie te maken.

- Informatie van de lidstaten

De lidstaten brengen bij de Commissie verslag uit over de naleving van hun verplichtingen.

Europese Economische Ruimte



Het voorgestelde besluit is van belang voor de EER.

- Nadere toelichting bij het voorstel, per hoofdstuk of per artikel

Artikel 1 - Onderwerp en toepassingsgebied

Dit artikel beschrijft de algemene doelstelling en de reikwijdte van het programma.

Artikel 2 - Toepassing van algemene regelgevende beginselen

Doel is een consequente toepassing van de algemene regelgevende beginselen door de lidstaten te waarborgen: een efficiënt gebruik en beheer van het spectrum, aanmoedigen van technologie- en dienstenneutraliteit, toepassing van een zo soepel mogelijk machtigingssysteem en het vrijwaren van de interne markt en concurrentie.

Artikel 3 - Beleidsdoelstellingen

De door de lidstaten en de Commissie te realiseren beleidsdoelstellingen zijn: de beschikbaarheid van voldoende spectrum waarborgen, maximale spectrumflexibiliteit, het efficiënt gebruik van het spectrum verbeteren middels algemene machtigingen en spectrumflexibiliteit, voorkomen van concurrentieverstoring, voorkomen van schadelijke interferentie en storingen, harmoniseren van technische voorwaarden, de bescherming van de gezondheid waarborgen.

Artikel 4 - Grotere efficiency en flexibiliteit

Dit artikel bevat de door de lidstaten en de Commissie in concrete acties te vertalen beleidslijnen, waaronder een grotere flexibiliteit inzake spectrummachtiging om de digitale kloof te overbruggen, de technische voorwaarden voor breedbanddiensten creëren, collectief gebruik van het spectrum aanmoedigen, normen ontwikkelen en een interne markt met reële concurrentie vrijwaren en stimuleren.

Artikel 5 - Concurrentie

Doel is de concurrentie te bevorderen door een aantal remedies aan te reiken die de lidstaten kunnen toepassen tegen mogelijk verstoringen door flexibiliteit, handel en hamsteren of andere vormen van concentratie van spectrumrechten.

Artikel 6 - Spectrum voor draadloze breedbandcommunicatie

Te nemen stappen: specifieke doelstellingen voor draadloze breedband halen en daartoe de beschikbaarheid van spectrum verzekeren; toestemming verlenen voor de openstelling van de 800 MHz band, het digitaledividendspectrum, tegen 2013; de dekking van plattelandsgebieden en de toegang voor kansarmen verzekeren; bepaalde banden verhandelbaar maken en voorzien in spectrum voor algemene satelliettoegang.

Artikel 7 - Spectrumbehoeften voor specifieke EU-beleidsterreinen

De Commissie en de lidstaten dienen samen te werken om tegemoet te komen aan de spectrumbehoeften op de interne markt voor diverse EU-beleidsterreinen zoals het ruimtebeleid, milieubescherming, openbare veiligheid, civiele bescherming en rampenbestrijding alsmede onderzoek en wetenschap.

Artikel 8 - Inventarisatie en monitoring van het huidige spectrumgebruik en nieuwe spectrumbehoeften

In samenwerking met de lidstaten dient de Commissie een inventaris te ontwikkelen van het huidige spectrumgebruik en de potentiële toekomstige spectrumbehoeften.

Artikel 9 - Internationale onderhandelingen

Dit artikel voorziet in stappen om de EU een grotere rol te laten spelen in internationale onderhandelingen en de EU-belangen te beschermen. De EU dient de lidstaten ondersteuning te bieden bij onderhandelingen met derde landen voor de naleving van hun EU-verplichtingen. Op de Wereldradiocommunicatieconferentie in 2012 dient de Unie te ijveren voor oplossingen die ervoor zorgen dat de 800 MHz en de 3,4-3,8 GHz-banden volledig beschikbaar kunnen worden gesteld voor breedband in de EU, dat voldoende geschikt beveiligd spectrum beschikbaar is voor het sectorale beleid van de Unie, zoals het Europees ruimtevaartbeleid en het gemeenschappelijk Europees luchtruim en dat de wijzigingen van de ITU-radioreglementen de toepasselijke beginselen van het EU-regelgevingskader ondersteunen en aanvullen.

Artikel 10 - Samenwerking tussen diverse instanties

De Commissie en de lidstaten dienen samen te werken om ten eerste het huidige institutionele kader te versterken en de coördinatie van het spectrumbeheer te verbeteren en ten tweede de samenwerking tussen normalisatie-instanties, de CEPT en het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek te verbeteren teneinde het spectrumbeheer en de normalisatie beter op elkaar af te stemmen.

Artikel 11 – Publieke raadpleging

De Commissie en de lidstaten dienen het publiek te raadplegen wanneer dat noodzakelijk is.

Artikel 12 - Verslaggeving

De Commissie dient tegen 2015 verslag uit te brengen bij het Europees Parlement en de Raad.

Artikelen 13, 14 en 15: Tenuitvoerlegging, kennisgeving, inwerkingtreding en adressaten

Deze artikelen bevatten de verplichtingen van de lidstaten om de bepalingen van het besluit, tenzij in voorgaande artikelen anders is bepaald, tegen 2015 ten uitvoer te leggen en de Commissie daarvan in kennis te stellen, naast de gangbare standaardbepalingen.