Toelichting bij COM(1999)549 - Financiële bijdragen van de EG voor het Internationaal Fonds voor Ierlands

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Het Internationaal Fonds voor Ierland werd in 1986 opgericht om bij te dragen tot de werkzaamheden waarvan sprake is in artikel 10, punt a), van de Engels-Ierse Overeenkomst van 15 november 1985 waarin wordt bepaald dat 'de twee regeringen zullen samenwerken om de economische en sociale ontwikkeling te bevorderen van die gebieden van beide delen van Ierland welke het meest hebben te lijden onder de gevolgen van de instabiliteit van de jongste jaren, en dat zij zullen nagaan of hiervoor internationale steun kan worden verkregen'.

Het Fonds heeft tot doel de economische en sociale vooruitgang te bevorderen en contact, dialoog en verzoening tussen nationalisten en unionisten in geheel Ierland aan te moedigen.

De EG erkende dat de doelstellingen van het Fonds haar eigen doelstellingen weerspiegelen en wenste op een praktische manier bijstand te verlenen aan het initiatief. Vanaf 1989 tot en met 1995 gebeurde dit in de vorm van een jaarlijkse bijdrage van 15 miljoen ecu, opgenomen in de begroting en door de Commissie uitbetaald.

Sedert begin 1989 wordt de Commissie op vergaderingen van de raad van bestuur van het Fonds vertegenwoordigd door een waarnemer en heeft zij dus toezicht kunnen houden op het verloop van de werkzaamheden van het Fonds.

De Commissie heeft er steeds op aangedrongen dat de bijdrage van de Gemeenschap in de eerste plaats wordt gebruikt voor projecten die beide gemeenschappen betreffen, zodat dialoog en verzoening worden aangemoedigd en zij een werkelijk additioneel effect heeft voor de betrokken gebieden, d.w.z. dat de bijdrage niet in de plaats komt van andere overheids- of particuliere uitgaven.

Het Fonds is een bijzonder voorbeeld van succesvolle Engels-Ierse samenwerking om de verzoening tussen beide gemeenschappen en hun economische en sociale vooruitgang te bevorderen.

Sedert haar oprichting heeft het Fonds ongeveer 4.000 projecten gesteund die aan beide gemeenschappen ten goede zijn gekomen.

De gezamenlijke verklaring van de Ierse premier, de heer Reynolds, en de Britse Eerste minister Major van 14 december 1993 heeft een nieuwe impuls gegeven aan het verzoeningsproces. De gezamenlijke verklaring werd door de Commissie positief onthaald in een verklaring van 16 december 1993, die stelt dat het herstel van de vrede talrijke sociale en economische voordelen met zich zou brengen voor de regio, de betrokken lidstaten en de Europese Unie in haar geheel. Voorts verklaarde de Commissie dat zij dit vredesproces daadwerkelijk wenst te ondersteunen.

Ook in een op 20 december 1993 door de Raad Algemene zaken afgelegde verklaring werd de gezamenlijke verklaring positief onthaald.

Sedertdien heeft het vredesproces een langzame maar regelmatige vooruitgang te zien gegeven, en op 10 april 1998 heeft een door de verschillende gemeenschappen in Noord-Ierland gesloten vredesakkoord ("Good Friday Agreement") tot een proces geleid dat het mogelijk zou moeten maken een regering te vormen waarin alle politieke richtingen vertegenwoordigd zijn.

Op 31 oktober 1994 hechtte de Raad zijn goedkeuring aan Verordening (EG) nr. 2687/94 betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Internationaal Fonds voor Ierland met betrekking tot de jaren 1995, 1996 en 1997. Voor elk van deze jaren is een bedrag van 20 miljoen ecu als onderdeel van de jaarlijkse begroting verstrekt.

Op 15 december heeft de Raad Verordening (EG) nr. 2614/97 betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Internationaal Fonds voor Ierland met betrekking tot de jaren 1998 en 1999 goedgekeurd. Voor elk van deze jaren is een bedrag van 17 miljoen ecu als onderdeel van de jaarlijkse begroting verstrekt.

Naast de aanzienlijke bijdrage die de Structuurfondsen van de Gemeenschap in heel Ierland leveren en de grote inspanningen die in het kader van het PEACE-programma worden gedaan, heeft de Europese Raad van 24 en 25 maart te Berlijn besloten de financiële bijdragen aan het Internationaal Fonds met nogmaals drie jaar te verlengen, en wel ten belope van 15 miljoen ecu per jaar. Hiermee zullen de andere vormen van communautaire steun ten behoeve van het vredesproces op nuttige wijze worden aangevuld.

Aangezien de huidige regeling voor communautaire bijdragen op 31 december 1999 verstrijkt, wordt voorgesteld dat de Raad bijgaande verordening goedkeurt.

De Commissie zal vóór 1 april 2001 een onderzoek uitvoeren naar de verrichtingen van het Fonds en naar de noodzaak van verdere steun.

Voorts wordt voorgesteld dat deze bijdrage aan de volgende voorwaarden wordt onderworpen :

er wordt prioriteit gegeven aan projecten die een sterk verzoenend karakter hebben en waarin de samenwerking tussen de beide gemeenschappen vooropstaat;

gewaarborgd moet worden dat de bijdrage een werkelijk addtioneel effect heeft in de betrokken gebieden en derhalve niet wordt gebruikt ter vervanging van andere overheids- en particuliere uitgaven.

2.

99/0221 (CNS)


Voorstel voor

EEN VERORDENING VAN DE RAAD

betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Internationaal Fonds voor Ierland


DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, met name op artikel 308,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Parlement,

Overwegende hetgeen volgt :

de programma's van het Internationaal Fonds voor Ierland (hierna genoemd 'het Fonds') moedigen grensoverschrijdende samenwerking aan die beide gemeenschappen betreft, zodat dialoog en verzoening tussen nationalisten en unionisten wordt bevorderd;

het Fonds is een voorbeeld van succesvolle Engels-Ierse samenwerking bij het bevorderen van de verzoening tussen de twee gemeenschappen en van hun economische en sociale vooruitgang;

vanaf 1989 tot en met 1995 is jaarlijks 15 miljoen ecu uit de Gemeenschapsbegroting verstrekt ter ondersteuning van projecten van het Fonds die een werkelijk additioneel effect hebben in de betrokken gebieden;

de Raad heeft op 31 oktober 1994 zijn goedkeuring gehecht aan Verordening (EG) nr. 2687/94 betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Fonds voor de begrotingsjaren 1995, 1996 en 1997;

ingevolge Verordening (EG) nr. 2687/94 van de Raad van 31 oktober 1994 betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Internationaal Fonds voor Ierland beliep het in het kader van de begrotingsprocedure voor elk van de begrotingsjaren 1995, 1996 en 1997 vastgestelde bedrag 20 miljoen ecu;

ingevolge Verordening (EG) nr. 2614/97 van de Raad van 15 december 1997 betreffende financiële bijdragen van de Gemeenschap voor het Internationaal Fonds voor Ierland beliep het in het kader van de begrotingsprocedure voor elk van de begrotingsjaren 1998 en 1999 vastgestelde bedrag 17 miljoen ecu;

de evaluatieverslagen die overeenkomstig de artikelen 5 en 7 van Verordening (EG) nr. 2614/97 van de Raad zijn uitgevoerd, hebben aangetoond dat de bijdrage van de Gemeenschap is gebruikt overeenkomstig de doelstellingen van het Fonds en de criteria die in de artikelen 2 en 3 van genoemde verordening zijn vastgelegd;

Verordening (EG) nr. 2614/97 van de Raad loopt op 31 december 1999 af;

het vredesproces in Noord-Ierland vereist een voortzetting van de communautaire steun na deze datum;

de Europese Raad heeft tijdens zijn vergadering van 24 en 25 maart 1999 te Berlijn besloten dat de aan het Fonds verstrekte steun gedurende drie verdere jaren (2000-2002) dient te worden voortgezet;

de Europese Raad heeft tijdens bovengenoemde vergadering besloten dat het PEACE-programma betreffende Noord-Ierland en de aangrenzende graafschappen in Ierland gedurende nog eens vijf jaar (2000-2004) zou worden voortgezet, waarvoor een bedrag van 500 miljoen euro werd uitgetrokken.

het Fonds dient de bijdrage van de Gemeenschap te gebruiken ingevolge de overeenkomst op grond waarvan het is opgericht, en bij voorkeur voor projecten die verenigbaar zijn met de activiteiten die door het PEACE-programma voor het tijdvak 2000-2004 worden gefinancierd;

deze steun dient de vorm aan te nemen van financiële bijdragen voor een bijkomende periode van drie jaar;

het is absoluut noodzakelijk voor een doeltreffende coördinatie te zorgen tussen de activiteiten van het Fonds en die welke worden gefinancierd in het kader van het communautaire structuurbeleid;

de steun van het Fonds kan slechts doelmatig zijn voor zover deze een aanvulling vormt op de andere overheids- of particuliere uitgaven en er niet voor in de plaats treedt;

er zal vóór 1 april 2001 een evaluatieverslag worden opgesteld om na te gaan welke resultaten het Fonds heeft opgeleverd en om te beoordelen of de bijdragen dienen te worden voortgezet;

het bedrag dat nodig wordt geacht voor de communautaire bijdrage tot het Internationaal Fonds voor Ierland beloopt 15 miljoen euro tegen lopende prijzen voor elk van de begrotingsjaren 2000, 2001 en 2002;

deze steun zal bijdragen tot versterking van de saamhorigheid tussen de lidstaten en tussen hun burgers;

het Verdrag behelst geen andere bevoegdheid ter goedkeuring van deze verordening dan die welke is vervat in artikel 308;

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD :


3.

Artikel 1


Voor elk van de begrotingsjaren 2000, 2001 en 2002 wordt een jaarlijkse bijdrage geleverd aan het Internationaal Fonds voor Ierland, hierna het 'Fonds' genoemd. Het bedrag van deze bijdrage wordt bepaald als een onderdeel van de jaarlijkse begrotingsprocedure.

4.

Artikel 2


Het Fonds gebruikt de bijdrage in de eerste plaats voor projecten die grensoverschrijdend zijn en beide gemeenschappen betreffen, in het bijzonder die welke in overeenstemming zijn met de doelstellingen van het PEACE-programma en de andere in het kader van de Structuurfondsen gesteunde programma's.

De bijdrage wordt op zodanige wijze gebruikt dat zij een werkelijk additioneel effect heeft in de betrokken gebieden, en mag derhalve niet in de plaats komen van andere overheids- en particuliere uitgaven.

Een vertegenwoordiger van de Commissie neemt als waarnemer deel aan de vergaderingen van de raad van bestuur van het Fonds.

5.

Artikel 3


De Commissie zorgt voor de coördinatie tussen de activiteiten van het Fonds en die welke in het kader van het communautaire structuurbeleid worden gefinancierd. Zij stelt de bevoegde toezichtcomités op de hoogte van de activiteiten van het Fonds.

6.

Artikel 4


De Commissie stelt tezamen met de raad van bestuur van het Fonds passende regelingen op inzake publiciteit en voorlichting om bekendheid te geven aan de communautaire deelneming aan de door het Fonds gefinancierde projecten.

7.

Artikel 5


De Commissie beheert de bijdragen.

Zij dient uiterlijk op 1 april 2001 een verslag in bij de begrotingsautoriteit ter beoordeling van de vraag of de bijdragen na 2002 dienen te worden voortgezet. Dit verslag bevat onder andere:

een overzicht van de activiteiten van het Fonds;

een lijst van de projecten waarvoor steun is verleend;

een evaluatie van de aard en het effect van de maatregelen, met name ten opzichte van de doelstellingen van het Fonds en de in artikel 2, eerste en tweede alinea, en artikel 3 vastgestelde criteria;

een bijlage met de resultaten van de door de vertegenwoordiger van de Commissie of zijn gemachtigden verrichte verificaties en controles, met name wat betreft de coördinatie tussen de activiteiten van het Fonds en die welke plaatsvinden in het kader van het communautaire structuurbeleid.

8.

Artikel 6


De jaarlijkse bijdrage wordt in twee delen uitbetaald overeenkomstig de volgende bepalingen :

een voorschot van 80 % wordt betaald nadat de voorzitter van de raad van bestuur van het Fonds de verbintenis voor steunverlening van de Commissie heeft ondertekend en heeft toegezegd de bijdrage te gebruiken overeenkomstig artikel 2 en na ontvangst en goedkeuring door de Commissie van het jaarverslag en de gecontroleerde rekeningen van de begunstigde over het voorafgaande jaar;

de overige 20 % wordt uitgekeerd nadat de Commissie het jaarverslag van de begunstigde en de gecontroleerde rekeningen van de begunstigde met betrekking tot het jaar waarvoor de communautaire bijdrage werd geleverd, heeft ontvangen en goedgekeurd.

9.

Artikel 7


Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2000 en blijft van kracht tot en met 31 december 2002.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.


10.

Gedaan te Brussel, Voor de Raad


De Voorzitter

[...]

11.

FINANCIEEL MEMORANDUM



12.

1. BENAMING VAN DE MAATREGEL


BIJDRAGE VAN DE GEMEENSCHAP AAN HET INTERNATIONAAL FONDS VOOR IERLAND.


13.

2. BETROKKEN BEGROTINGSLIJN


B2-604


1.

Rechtsgrondslag



14.

Ontwerp-voorstel voor een verordening van de Raad op grond van artikel 308



15.

4. OMSCHRIJVING VAN DE MAATREGEL


16.

4.1. Algemene doelstelling


het aanmoedigen van de contacten, de dialoog en de verzoening tussen de nationalisten en unionisten in Ierland door het bevorderen van de economische en sociale vooruitgang van de beide gemeenschappen.

17.

4.2. Looptijd van de maatregel en voorwaarden voor de verlenging ervan


2000, 2001 en 2002.


18.

5. INDELING VAN DE UITGAVEN EN VAN DE ONTVANGSTEN


19.

5.1. Verplichte/niet-verplichte uitgaven


20.

5.2. Gesplitste/niet-gesplitste kredieten



21.

6. AARD VAN DE UITGAVEN EN VAN DE ONTVANGSTEN


- Subsidie voor gezamenlijke financiering met andere bronnen in de openbare en/of particuliere sector.


22.

7. FINANCIËLE GEVOLGEN


23.

7.1. Indicatief tijdschema


24.

7.2. Tijdschema voor de voorgestelde nieuwe maatregel


Vastleggings- en betalingskredieten in miljoen euro (lopende prijzen)


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


25.

8. FRAUDEBESTRIJDINGSMAATREGELEN


De Commissie is vertegenwoordigd in de raad van bestuur van het Fonds en het resterend gedeelte van de jaarlijkse bijdrage wordt eerst uitbetaald na ontvangst en goedkeuring van het jaarverslag en de gecertificeerde balans van het Fonds.


26.

9. ELEMENTEN VOOR EEN KOSTEN-BATENANALYSE


27.

9.1. Specifieke en gekwantificeerde doelstellingen; doelgroep


Door de economische en sociale vooruitgang aan te moedigen, wordt beoogd de verzoening te bevorderen tussen de twee gemeenschappen in beide delen van Ierland die zeer zwaar hebben geleden onder de gevolgen van de instabiliteit van de laatste jaren.


28.

9.2. Motivering van de maatregel


- De Gemeenschap, die erkent dat de doelstellingen van het Fonds stroken met de doelstellingen die zijzelf nastreeft, verstrekt concrete steun (15 miljoen ecu per jaar sinds 1989; 20 miljoen ecu voor elk van de jaren 1995, 1996, 1997; 17 miljoen ecu voor elk van de jaren 1998 en 1999). Een voortzetting van deze bijdrage met nog eens drie begrotingsjaren zou een duidelijk teken zijn dat de Gemeenschap het vredesproces in Noord-Ierland ondersteunt, dat zich op dit moment in een bijzonder kritieke fase bevindt.


29.

9.3. Controle en evaluatie van de maatregel


- De Commissie zal de activiteiten van het Fonds volgen door in de hoedanigheid van waarnemer permanent aanwezig te zijn in de raad van bestuur. Zij wordt in kennis gesteld van alle door het Fonds voorgestelde besluiten voordat deze aan de raad van bestuur worden voorgelegd. Alle projecten waarvoor financiële steun uit het Fonds wordt verstrekt, worden bovendien gecontroleerd door personeel dat verantwoordelijk is voor de tenuitvoerlegging van het beleid van de Structuurfondsen, zodat overlappingen worden vermeden.


30.

10. ADMINISTRATIEVE UITGAVEN (AFDELING III, DEEL A VAN DE BEGROTING)



Nihil


Dit gedeelte van het financieel memorandum moet worden toegezonden aan DG IX en DG XIX; DG IX doet het vervolgens, vergezeld van zijn advies, toekomen aan DG XIX.