Toelichting bij COM(2005)653 - Wijziging van Verordening 2223/96, wat de indiening van gegevens van de nationale rekeningen betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

- Motivering en doel van het voorstel

Het huidige programma voor de indiening van gegevens van de nationale rekeningen is tien jaar geleden in bijlage B bij Verordening (EG) nr. 2223/96 (de ESR 1995-verordening) vastgesteld. Het economische klimaat is sindsdien ingrijpend veranderd. Bijgevolg zijn de beleidsprioriteiten gewijzigd en zijn er nieuwe gebruikersbehoeften ontstaan. Er valt thans veel voor te zeggen het indieningsprogramma te herzien en aan te passen aan de eisen en uitdagingen van de komende jaren.

- Algemene context

Nationale rekeningen worden gebruikt voor diverse beleidsgebieden – met name voor de Lissabon-agenda en het monetaire beleid – en voor economische conjunctuuranalyses. Degelijke, relevante gegevens van de nationale rekeningen die een beeld geven van het economische klimaat, zijn een noodzakelijk element voor een correcte evaluatie en vaststelling van economisch en monetair beleid en voor analyses in verband daarmee. Het indieningsprogramma voor deze gegevens, dat door recente wetgeving deels al is aangepast, moet worden herzien om tegemoet te komen aan de behoeften van de gebruikers en om het economisch gedrag adequaat te beschrijven.

In 2003 is met de herziening van het programma begonnen. De belangrijkste gebruikers werd toen gevraagd naar hun behoeften en de producenten naar hun productiemogelijkheden.

Het voorstel voor het herziene programma, dat het resultaat is van een intensieve technische discussie, poogt de nieuwe gebruikersbehoeften en de mogelijkheden van de producenten met elkaar te verzoenen. Daarbij kregen vooral twee aspecten aandacht: de informatiebehoeften van de Economische en Monetaire Unie (EMU), met name haar behoefte aan actuele, relevante gegevens over perioden korter dan een jaar, en de statistieken ter beoordeling van het macro-economische en het structuurbeleid. Het verslag van het Economisch en Financieel Comité (EFC) uit 2004 over de stand van de informatiebehoeften in de EMU bevestigde deze keuze.

Het doel van dit voorstel is de vervanging van bijlage B bij de ESR 1995-verordening, waarin de overgrote meerderheid van de tabellen die samen het indieningsprogramma vormen, zijn opgenomen. Sommige tabellen en gegevens zullen echter ook in de toekomst in afzonderlijke verordeningen worden geregeld. Het gaat daarbij om de driemaandelijkse financiële en niet-financiële rekeningen van de overheid, de driemaandelijkse overheidsschuld en de driemaandelijkse sectorrekeningen.

Wanneer de benodigde gegevens van de nationale rekeningen, en met name die ten behoeve van het monetaire beleid en de Lissabon-agenda, niet worden geleverd, zal de statistische grondslag voor de besluitvorming op economisch en monetair gebied zwakker zijn.

- Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied

Bij het voorstel voor het herziene programma gaat het niet om geconsolideerde wetgeving waarin alle bestaande wetgeving met betrekking tot de indiening van gegevens in het kader van het ESR 1995 is samengevoegd. Sommige tabellen worden ook in de toekomst in afzonderlijke verordeningen geregeld:

- tabel 25 in Verordening (EG) nr. 264/2000 van de Commissie met betrekking tot kortetermijnstatistieken van de overheidsfinanciën en Verordening (EG) nr. 1221/2002 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot niet-financiële kwartaalrekeningen van de overheid;

- tabel 27 in Verordening (EG) nr. 501/2004 van het Europees Parlement en de Raad betreffende financiële kwartaalrekeningen van de overheid;

- tabel 28 in Verordening (EG) nr. 1222/2004 van de Raad betreffende de berekening en indiening van gegevens over de driemaandelijkse overheidsschuld;

- tabel 8' in het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de opstelling van niet-financiële kwartaalrekeningen per institutionele sector (wordt vermoedelijk in het eerste halfjaar van 2005 vastgesteld).

- Samenhang met andere beleidsgebieden en doelen van de EU

Bij het voorstel is erop gelet dat het herziene programma in overeenstemming is met de doelstellingen van de beleidsgebieden waarvoor de gegevens van de nationale rekeningen worden gebruikt, met name de Lissabon-agenda en het monetaire beleid.
2. Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling

- Raadpleging van belanghebbende partijen
Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten

Het voorstel voor het herziene programma is het resultaat van intensief overleg op technisch niveau. Hierbij waren drie werkgroepen van Eurostat betrokken, die betreffende nationale rekeningen, financiële rekeningen en regionale statistiek. Met de belangrijkste gebruikers is overleg gevoerd over hun behoeften aan gegevens. Ook is het voorstel uitgebreid aan de orde gekomen in het Comité voor monetaire, financiële en betalingsbalansstatistiek en in het Comité statistisch programma.
Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden

Het voorstel, waarin de suggesties van de belangrijkste gebruikers en de producenten zijn verwerkt, is het resultaat van besprekingen in de betrokken comités.

- Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid
Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

- Effectbeoordeling

Er zijn in verband met de voorgestelde verordening geen negatieve effecten vastgesteld. Daarom is er geen specifieke effectbeoordeling uitgevoerd.

De verwachting is dat de verordening, wanneer deze eenmaal is vastgesteld, zal bijdragen tot een betere beschikbaarheid van gegevens van de nationale rekeningen, wat uiteindelijk zal leiden tot de productie van kwalitatief betere Europese statistieken, waardoor zij, indirect, een positief effect zal hebben op economisch en sociaal gebied.
3. Juridische elementen van het voorstel

- Samenvatting van de voorgestelde maatregel

Met het voorstel wordt een herziening van het in bijlage B bij Verordening (EG) nr. 2223/96 (de ESR 1995-verordening) opgenomen programma voor de indiening van gegevens van de nationale rekeningen beoogd.

- Rechtsgrondslag

Artikel 285, lid 1, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

- Subsidiariteitsbeginsel

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

- Evenredigheidsbeginsel

Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.
De voorgestelde verordening betreft een wijziging van bijlage B bij Verordening (EG) nr. 2223/96 van de Raad, wat de indiening van gegevens van de nationale rekeningen betreft. Er worden dezelfde beginselen inzake harmonisatie en samenhang ten aanzien van de indiening van gegevens van de nationale rekeningen toegepast als in de ESR 1995-verordening, terwijl ook rekening is gehouden met nieuwe behoeften van de nationale producenten en belangrijkste gebruikers.
Het herziene programma maakt deel uit van de algemene internationale harmonisatie van de nationale rekeningen. Er wordt een gemeenschappelijke set van gegevens over de nationale rekeningen vastgesteld, die in het kader van het ESR 1995 moeten worden verzameld en bij de Commissie moeten worden ingediend.

- Keuze van instrumenten
Voorgesteld(e) instrument(en): verordening.
Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) niet geschikt zijn:

Een verordening is algemeen toepasselijk, verbindend in al haar onderdelen en rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
4. Gevolgen voor de begroting
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.
5. Aanvullende informatie

- Europese Economische Ruimte

De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom voor de gehele Europese Economische Ruimte gelden.