Toelichting bij SEC(2007)1454 - Nota van wijzigingen nr. 2 bij het voorontwerp van begroting 2008 - Algemene staat van ontvangsten - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007SC1454

Nota van wijzigingen nr. 2 bij het voorontwerp van begroting 2008 - Algemene staat van ontvangsten - Staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling - Afdeling III - Commissie /* SEC/2007/1454 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

Inhoudsopgave

1.

Brussel, 26.10.2007


SEC(2007) 1454 definitief

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2 BIJ HET VOORONTWERP VAN BEGROTING 2008

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling III - Commissie

(door de Commissie ingediend)

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2BIJ HET VOORONTWERP VAN BEGROTING 2008

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTENSTAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling III - Commissie

Gelet op:

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 272,

- het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 177,

- Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen i, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, Euratom) nr. 1995/2006 i, en met name op artikel 34,

dient de Commissie, om de in de toelichting vermelde redenen, bij de begrotingsautoriteit nota van wijzigingen nr. 2 bij het voorontwerp van begroting 2008 in.

2.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

4

3.

2. Bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen 5


4.

2.1. Overzichtstabel 5


5.

2.2. Landbouwuitgaven (marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen) 5


6.

2.2.1. Algemeen beeld 5


7.

2.2.2. Wisselkoers euro/dollar 6


8.

2.2.3. Specifieke opmerkingen 6


9.

2.3. Internationale visserijovereenkomsten 11


10.

2.4. Wijzigingen in de nomenclatuur en de toelichtingen bij de begroting 12


OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER 13

ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

De algemene staat van ontvangsten en de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling worden afzonderlijk via het SEI-BUD-systeem toegezonden. Ter informatie is een Engelse versie van de algemene staat van ontvangsten en de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

Inleiding



Overeenkomstig het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer (bijlage II, onder B) i kan de Commissie, 'indien zij zulks nodig acht, bij de twee takken van de begrotingsautoriteit een nota van wijzigingen-ad hoc indienen teneinde de cijfers die ten grondslag liggen aan de in het voorontwerp van begroting (VOB) opgenomen raming van de landbouwuitgaven en/of, op de grondslag van de recentst beschikbare gegevens betreffende de op 1 januari van het betrokken begrotingsjaar van kracht zijnde visserijovereenkomsten, de kredieten en de verdeling ervan te corrigeren die zijn opgenomen in de operationele begrotingsonderdelen voor de internationale visserijovereenkomsten en die welke zijn opgenomen in een reserve'. Deze nota van wijzigingen moet vóór eind oktober bij de begrotingsautoriteit worden ingediend.

Hierbij dient de Commissie deze ad-hocnota van wijzigingen (NvW nr. 2/2008) bij het voorontwerp van begroting 2008 in. Het betreft een zorgvuldige actualisatie per begrotingsonderdeel van de geraamde behoeften voor de landbouwuitgaven. In deze NvW wordt niet alleen rekening gehouden met de veranderingen wat de marktfactoren betreft, maar ook met de regelgevende besluiten die in de landbouwsector zijn genomen sinds de opstelling van het VOB, met de herziene behoeftenramingen voor rechtstreekse betalingen en met alle voorgestelde besluiten die naar verwachting van invloed zullen zijn in het komende begrotingsjaar. De NvW bevat ook een actualisatie ten aanzien van internationale visserijovereenkomsten.

Net als het VOB zelf is ook de NvW gebaseerd op de behoeften in de Gemeenschap als geheel. Wat de marktmaatregelen betreft, is geen uitsplitsing van de kredieten over de lidstaten beschikbaar. Voorts moet worden beklemtoond dat deze kredieten dienen te worden beschouwd als prognoses, en niet als streefcijfers voor de uitgaven. De werkelijke uitgaven zullen met name afhangen van de werkelijke marktomstandigheden, van de werkelijke wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar en van het tempo van de betalingen door de lidstaten. Aangezien het hier om verplichte uitgaven gaat, zal welk bedrag ook dat een lidstaat op grond van de verordeningen en met inachtneming van de maxima van het financieel kader moet betalen, volledig worden vergoed.

In overeenstemming met Verordening 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het landbouwbeleid is de gebruikte koers van de euro ten opzichte van de dollar gebaseerd op de gemiddelde koers die in de periode van 1 juli tot en met 30 september 2007 is opgetekend. De koers bedraagt 1,37 (1 EUR = 1,37 USD); het gevolg is dat er ongeveer 17 miljoen EUR meer nodig is dan in het VOB was geraamd.

Omwille van de duidelijkheid en doorzichtigheid zijn sommige toelichtingen bij de begroting geactualiseerd.

De totale kredieten voor rubriek 2 worden geraamd op 55 305,5 miljoen EUR, waarmee deze wat de vastleggingskredieten betreft 3 494,5 miljoen EUR beneden het plafond van het Financieel Kader blijven.

De kredieten voor landbouwuitgaven (inclusief in het kader van het ELGF gefinancierde veterinaire en visserijuitgaven) bedragen 41 166,5 miljoen EUR, of 1 332,5 miljoen EUR minder in vergelijking met het VOB 2008.

De wijziging voor Internationale visserijovereenkomsten houdt verband met compensatiebetalingen voor extra vangsten in verband met de partnerschapsovereenkomsten op visserijgebied met Groenland en Guinee Conakry. Over het geheel genomen houden de voorgestelde wijzigingen geen verandering in van het voor visserijovereenkomsten vastgestelde totaalbedrag.

11.

2. Bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen


12.

2.1. Overzichtstabel


VOB NvW nr. 2/ Verschil

miljoen EUR (a) (b) (c)=(b)-(a)

13.

VK BK VK BK VK BK


Totaal kredieten rubriek 56.275, 54.770, 55.305, 53.439, -970, -1.331,

14.

Financieel kader 58. 58. -


marge 2.524, 3.494, 970,

15.

Waarvan


Landbouwuitgaven (marktgeraleteerde uitgaven en rechtstreekse betalingen) i 42.499, 42.447, 41.166, 41.115, -1.332, -1.331,

16.

Plattelandsontwikkeling 12.570, 11.382, 12.932, 11.382, 362, -


Internationale visserijovereenkomsten 193, 195, 193, 195,

Waarvan: -"beleidsbegrotingsonderdeel" 154, 156, 155, 157, 0, 0,

- 'reserve' 38, 38, 38, 38, -0, -0,

17.

2.2. Landbouwuitgaven (marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen)


18.

2.2.1. Algemeen beeld


De NvW nr. 2/2008 beoogt ervoor te zorgen dat de landbouwbegroting is gebaseerd op de meest actuele economische gegevens en de meest actuele stand van zaken op het gebied van de regelgeving. Tegen de maand september beschikt de Commissie over een eerste indicatie omtrent de omvang van de productie (oogsten) in 2007, en daarmee over de basisinformatie die nodig is om een betrouwbare raming van de budgettaire behoeften in 2008 te kunnen maken.

Net als de vorige keren heeft de Commissie al haar ramingen van landbouwuitgaven per begrotingsonderdeel zorgvuldig opnieuw bekeken. In deze NvW wordt niet alleen rekening gehouden met de marktfactoren, maar ook met alle regelgevende besluiten die in de landbouwsector zijn genomen sinds de opstelling van het VOB, en voorts met de relevante voorgestelde besluiten.

De totale kredieten voor Landbouwuitgaven (ELGF) i bedragen 41 166,5 miljoen EUR, minder dan in het VOB 2008 was geraamd (- 1 332,5 miljoen EUR). Deze besparing resulteert uit een herziening naar beneden van de behoeften aan steunverlening op de landbouwmarkten (hoofdstuk 05 02 - 659 miljoen EUR) wegens meer optimistische prognoses betreffende de situatie op de landbouwmarkten, uit een overheveling van 362 miljoen EUR van rechtstreekse steun naar Plattelandsontwikkeling wegens de door het VK gevraagde vrijwillige modulatie en ten slotte uit een herziening naar boven van de bestemmingsontvangsten die voortvloeien uit de melkheffing (+ 64 miljoen EUR) en uit aanvullende ontvangsten die zijn overgeheveld van 2007 (+ 248 miljoen EUR).

19.

2.2.2. Wisselkoers euro/dollar


Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het landbouwbeleid is de koers van de euro ten opzichte van de dollar die voor een nota van wijzigingen moet worden gebruikt, de gemiddelde koers in de meest recente periode van drie maanden. Voor deze nota van wijzigingen betekent dat de periode van 1 juli tot 30 september 2007. De gemiddelde wisselkoers die in die periode is geconstateerd, bedraagt 1 EUR = 1,37 USD, wat hoger is dan de koers die is gebruikt voor het VOB, namelijk 1 EUR = 1,31 USD. De behoeften nemen hierdoor met ongeveer 17 miljoen EUR toe (6 miljoen EUR voor marktmaatregelen in de sector granen en 11 miljoen EUR voor suikerrestituties).

20.

2.2.3. Specifieke opmerkingen


21.

05 02 Interventies op landbouwmarkten (kredieten -971 miljoen)


kredieten in voorontwerp van begroting: 5.003 miljoen EUR

kredieten na nota van wijzigingen: 4.032 miljoen EUR

De gunstige vooruitzichten voor de meeste landbouwmarkten verklaren de vermindering van de kredieten (-971 miljoen EUR), met name voor granen (-288 miljoen EUR), restituties voor producten die niet in bijlage I zijn opgenomen (-48 miljoen EUR), zuivel (- 239 miljoen EUR). De aandacht wordt ook gevestigd op een vermindering van de kredieten voor groenten en fruit (-597 miljoen EUR), een afspiegeling van naar beneden herziene behoeften voor betalingen voor actiefondsen van de telersverenigingen en voor productiesteun voor verwerkte producten op basis van tomaten (- 161 miljoen EUR) en een verdere vermindering met 467 miljoen EUR als gevolg van de toewijzing aan dit artikel van dit bedrag aan bestemmingsontvangsten.

Daarentegen zijn er in een aantal sectoren stijgingen . Voor suiker stijgen de begrotingskredieten van 441 miljoen EUR tot 576 miljoen EUR (+ 135 miljoen). Met name is voor uitvoerrestituties meer geld nodig dan aangenomen in het VOB 2008 omdat de prognoses van de wereldmarktprijzen naar beneden zijn herzien en de euro-dollarkoers is veranderd. Voor de wijnsector zijn 35 miljoen EUR meer kredieten nodig vooral wegens een verschuiving van oorspronkelijk in 2007 verwachte uitgaven naar de begroting 2008 na herziene betalingsschema's van de lidstaten, met name voor maatregelen in verband met distillatie en definitieve stopzetting van de wijnbouw. Voorts werden de kredieten naar boven herzien voor voedselprogramma's (+6 miljoen EUR), afzetbevordering (+ 7 miljoen EUR), POSEI (+7 miljoen EUR), rundvlees (+4 miljoen EUR) alsmede voor eieren en pluimvee (+9 miljoen EUR).

In het navolgende worden voor een aantal sectoren de belangrijkste verschillen tussen de kredieten in het VOB en die in de NvW toegelicht.

05 02 01 – Granen ( kredieten – 288 miljoen EUR)

22.

kredieten in voorontwerp van begroting: 279 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 9 miljoen EUR

De scherpe vermindering van de begrotingskredieten voor granen wordt veroorzaakt door een continuering van ongekende marktontwikkelingen die begonnen zijn in 2007 en sinds het begin van het verkoopseizoen 2007/2008 zijn versterkt. Uiterst belangrijk is de vermindering van de interventieopslag van granen (-213 miljoen EUR). Naar verwachting zal de wereldconsumptie in het verkoopseizoen 2007/2008 groter zijn dan de productie, hetgeen zou leiden tot een dalend niveau van de wereldvoorraden en recordprijzen voor granen. In de EU wordt in verband met speciale klimaatomstandigheden en in strijd met de vorige verwachtingen de graanopbrengst van de EU voor 2007/2008 met 25 miljoen ton naar beneden herzien. Er worden geen interventieaankopen van granen voorspeld terwijl de resterende interventievoorraden van graan en maïs tegen hoge prijzen op de interne markt zullen worden verkocht. Samen met een lagere beginvoorraad aan de start van het verkoopseizoen 2007/2008 zal dit resulteren in een vermindering tot nul van de interventievoorraden. Verkopen uit de interventievoorraden tegen prijzen die ver boven de inkoopprijs liggen, zullen zelfs leiden tot een winst van 88 miljoen EUR op de interventieopslag van granen.

De bijzondere marktsituatie resulteert ook in verminderde kredieten voor uitvoerrestituties voor granen (- 45 miljoen EUR). Naar verwachting zullen tijdens het verkoopseizoen 2007/2008 geen restituties worden betaald voor basisgranen, en er worden enkel beperkte uitvoerrestituties voor verwerkte producten en aardappelzetmeel voorzien van respectievelijk 10 miljoen EUR en 7 miljoen EUR.

Zoals vermeld gaat aan de versterking van de Euro 6 miljoen EUR op in de sector granen.

De onderstaande tabel vergelijkt de huidige situatie van de in interventie genomen granen met die van het VOB.

23.

VOB (mln. ton) NvW (miljoen ton)


Beginvoorraad Aankopen Verkopen Eindvoorraad Gemiddelde voorraad 4.3 3.5 2.4 5.4 5. 1.3 0 1.3 0 0.

Op basis van de recentste gegevens over de uitvoering van de begroting 2007 wordt verwacht dat de restituties voor de productie van zetmeel 30 miljoen EUR lager zullen liggen dan in het VOB 2008.

05 02 05 – Suiker (kredieten + 135 miljoen EUR)

24.

kredieten in voorontwerp van begroting: 441 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 576 miljoen EUR

De kredieten voor de sector suiker stijgen van 441 miljoen EUR in het VOB tot 576 miljoen EUR in de NvW. Deze nettostijging is toe te schrijven aan een aantal marktgerelateerde omstandigheden in een situatie waar de onbalans van de sector suiker wordt bevestigd.

De stijging van de uitvoerrestituties (+279 miljoen EUR) is toe te schrijven aan de daling van de prijzen op de wereldmarkt voor suiker en aan de hogere euro-dollarkoers. Daarbij komt dat, vergeleken met het VOB, door de vertragingen bij de restitutiebetalingen van het verkoopseizoen in 2006/2007 het deel van de restituties voor dat verkoopseizoen dat ten laste van de begroting 2008 komt, stijgt.

Opslag van suiker (-144 miljoen EUR). Het uitgangspunt van het VOB was geen verloop in de voorraden en een niveau van witte suiker op 1 oktober 2007 van nul ton. Uit de huidige statistieken blijkt dat er zich aan het periodebegin 638,1 miljoen ton in de voorraden bevindt, en aangenomen wordt dat het merendeel van deze suiker verkocht zal worden tijdens het verkoopseizoen. Deze verkopen genereren bepaalde inkomsten hetgeen het voorgestelde negatieve krediet verklaart.

05 02 08 – Groenten en fruit (kredieten - 597 miljoen EUR)

25.

kredieten in voorontwerp van begroting: 1.325 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 728 miljoen EUR

De behoefteprognoses voor groenten en fruit verminderen in vergelijking met het VOB met 130 miljoen EUR. Deze vermindering wordt evenwel verder versterkt door het feit dat 467 miljoen EUR wordt gefinancierd uit bestemmingsontvangsten, hetgeen in totaal een vermindering van 597 miljoen EUR uitmaakt in de NvW nr. 2/2008.

De hoofdreden voor de behoeftenvermindering zijn bepaalde besparingen in verband met begrotingsonderdeel 05 02 08 03, Actiefondsen van de telersverenigingen , waarvoor uit de jongste informatie van de lidstaten een behoeftendaling van 123 miljoen EUR blijkt.

De kredieten voor begrotingsonderdeel 05 02 08 06, Productiesteun voor verwerkte producten op basis van tomaten, laten eveneens een vermindering zien wegens een daling van de voor verwerking aangeboden hoeveelheden (van 10,3 miljoen ton in het VOB tot 9 miljoen ton in de NvW).

Deze besparingen worden gedeeltelijk gecompenseerd door bepaalde kredietstijgingen, met name wegens laattijdige betalingen, waarin het VOB niet voorziet, voor begrotingsonderdelen 05 02 08 01 Uitvoerrestituties voor groenten en fruit en 05 02 08 02 Compensatie voor het uit de markt nemen en aankopen van producten .

05 02 09 – Producten van de wijnbouwsector (kredieten + 35 miljoen EUR)

26.

kredieten in voorontwerp van begroting: 1.377 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 1.412 miljoen EUR

Vergeleken met het VOB 2008 worden de geactualiseerde krediettoewijzingen naar boven bijgesteld voor distillatie van wijn (+14 miljoen EUR) en maatregelen in verband met de definitieve stopzetting van de wijnbouw (+30 miljoen EUR). De aanvullende kredieten voor distillatie zijn vooral toe te schrijven aan de vrijwillige distillatie van wijn tot drinkalcohol waarvoor bepaalde lidstaten gevraagd hebben de periode voor levering aan de distilleerderijen te verlengen wegens beperkte distillatiecapaciteit. Het gevolg hiervan is dat een deel van de oorspronkelijk voor de begroting 2007 vastgestelde uitgaven uit de begroting 2008 zullen worden gefinancierd. Voor wat betreft definitieve stopzetting wijzen geactualiseerde cijfers van de lidstaten erop dat een groter percentage dan oorspronkelijk in het VOB vastgesteld in 2008 zal worden uitbetaald. Anderzijds zullen de uitvoerrestituties en maatregelen in verband met de opslag van alcohol naar verwachting minder duur uitvallen dan oorspronkelijk voorzien (Exportrestituties: -8 miljoen EUR ; Opslag van alcohol: - 1 miljoen EUR).

05 02 11 04 – POSEI (excl. rechtstreekse steun en FISH 11 02 03) (kredieten + 7 miljoen EUR)

27.

kredieten in voorontwerp van begroting: 213 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 220 miljoen EUR

De stijging op dit begrotingsonderdeel (+ 7 miljoen EUR) is toe te schrijven aan gestegen kredieten voor de specifieke voorzieningsregeling voor de Canarische Eilanden, herzien op basis van de laatste gegevens inzake de begrotingsuitvoering voor 2007. Dit begrotingsonderdeel moet ook in samenhang worden gezien met begrotingsonderdeel 05 03 02 50, waar verdere afstemming van het onderscheid tussen marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse steun heeft geleid tot een verschuiving van 4 miljoen EUR van rechtstreekse steun (05 03 02 50) naar marktgerelateerde uitgaven (begrotingsonderdeel 05 02 11 04).

05 02 12 – Melk en zuivelproducten (kredieten – 239 miljoen EUR)

28.

kredieten in voorontwerp van begroting: 406 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 167 miljoen EUR

De geactualiseerde marktprognoses voor de sector zuivel bevestigen nog steeds de analyse van het VOB die goede marktvooruitzichten voor melkproducten laat zien. Met name hebben de hoge prijzen voor bijna alle zuivelproducten, zowel intern als op de wereldmarkten, de vermindering tot nul van het niveau van de uitvoerrestituties mogelijk gemaakt (- 249 miljoen EUR). Anderzijds zullen de uitgaven voor maatregelen in verband met de interventieopslag van botervet (+ 7 miljoen EUR) en schoolmelk (+ 3 miljoen EUR) naar verwachting iets hoger uitvallen. Voor schoolmelk heeft de Raad besloten het steunpercentage te harmoniseren en de werkingssfeer van de steun tot een breder assortiment producten uit te breiden.

05 02 13 – Rundvlees (kredieten + 4 miljoen EUR)

29.

kredieten in voorontwerp van begroting: 57 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 61 miljoen EUR

De markt voor rundvlees in de EU wordt nog steeds gekenmerkt door een grote vraag en goede prijzen, waardoor de kredieten voor uitvoerrestituties verder verminderen (- 7 miljoen EUR). Anderzijds zijn er op basis van de recentste cijfers van de bestedingen extra uitgaven (+ 11 miljoen EUR) ten opzichte van het VOB 2008 vastgesteld voor wat betreft het begrotingsonderdeel waaruit buitengewone ondersteuningsmaatregelen (slachtregeling voor runderen die ouder zijn dan 30 maanden in verband met BSE) worden gefinancierd.

05 02 15 – Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (kredieten + 9 miljoen EUR)

30.

kredieten in voorontwerp van begroting: 140 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 149 miljoen EUR

De NvW stelt in vergelijking met het VOB 2008 extra uitgaven voor uitvoerrestituties voor eieren (+ 1 miljoen EUR) en pluimvee (+ 8 miljoen EUR) voor, een afspiegeling van de actueelste situatie wat het restitutieniveau betreft.

31.

05 03 Rechtstreekse steun (kredieten - 381 miljoen)


kredieten in voorontwerp van begroting: 37 213 miljoen EUR

kredieten na nota van wijzigingen: 36 832 miljoen EUR

De kredieten voor dit hoofdstuk worden met 381 miljoen EUR verlaagd. De voorspelde behoeften blijven evenwel ruwweg op het niveau van het VOB. De herziening naar beneden is vooral toe te schrijven aan vrijwillige modulatie (362 miljoen EUR) die is overgeheveld naar Plattelandsontwikkeling waardoor de vastleggingskredieten voor post 05 04 05 01 op hun beurt met het zelfde bedrag toenemen.

05 03 01 – Ontkoppelde rechtstreekse steun (kredieten – 376 miljoen EUR)

32.

kredieten in voorontwerp van begroting: 30 870 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 30 494 miljoen EUR

Voor de Bedrijfstoeslagregeling blijft de aanname in het VOB 2008, dat de lidstaten de begroting tot 99 % van de maxima zullen uitvoeren, gehandhaafd. Vandaar dat enkel een overheveling naar begrotingsonderdeel 05 03 02 51 heeft plaatsgevonden (zie opmerkingen POSEI) en (na modulatie) 358,6 miljoen EUR in mindering is gebracht voor de door het VK toegepaste vrijwillige modulatie. Voor de Regeling inzake een enkele areaalbetaling zijn de jaarlijkse totaalbedragen verminderd i (- 7 miljoen EUR) in verband met de afsplitsing van de bedragen voor de suikerbetaling (als bedoeld in artikel 143 ter bis van Verordening (EG) nr. 1782/2003) voor Roemenië en Tsjechië. Deze bedragen werden overgeheveld naar begrotingsonderdeel 05 03 01 03.

Bijgevolg bedragen de herziene behoeften 31 964 miljoen EUR wanneer de verwachte bijdrage van bestemmingsontvangsten op dit begrotingsonderdeel wordt meegerekend (1 470 miljoen EUR); de kredieten voor dit artikel bedragen nu 30 494 miljoen EUR.

05 03 02 – Andere rechtstreekse steun (kredieten – 5 miljoen EUR)

33.

kredieten in voorontwerp van begroting: 5 780 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 5 775 miljoen EUR

De gevraagde kredieten laten een aantal besparingen zien (- 5 miljoen EUR), hetgeen het resultaat is van marginale toenames en besparingen.

Met name worden besparingen voorzien voor begrotingsonderdeel 05 03 02 40 Areaalsteun voor katoen (- 6 miljoen EUR) en voor begrotingsonderdeel 05 03 02 25 Premie voor eiwithoudende gewassen (- 5 miljoen EUR).

POSEI – Communautaire steunprogramma ’ s – begrotingsonderdeel 05 03 02 50 – zie toelichting bij post 05 02 11 04

De kredieten voor begrotingsonderdeel 05 03 02 51 – POSEI – Andere rechtstreekse steun en vorige regelingen worden met 19 miljoen EUR verhoogd na de beslissing van Portugal om de zuivelbetalingen op de Azoren van de Bedrijfstoeslagregeling uit te sluiten. Bijgevolg is dit geen reële stijging maar een overheveling van de Bedrijfstoeslagregeling naar 'POSEI — Overige rechtstreekse steun en vorige regelingen' (05 03 02 51).

05 04 05 – Plattelandsontwikkeling (kredieten + 362 miljoen EUR)

34.

kredieten in voorontwerp van begroting: 12 565 miljoen EUR


kredieten na nota van wijzigingen: 12 927 miljoen EUR

De stijging van de vastleggingskredieten (+ 362 miljoen EUR) is het resultaat van de vrijwillige modulatie van het VK als door het VK gevraagd overeenkomstig Verordening (EG) nr. 378/2007 van de Raad.

35.

2.3. Internationale visserijovereenkomsten


De Commissie stelt voor het VOB 2008 te wijzigen als volgt:

Begrotingsartikel 11 03 01 - Internationale visserijovereenkomsten: 155,1 miljoen EUR vastleggingskredieten en 157,1 miljoen EUR betalingskredieten voor tegen 1 januari 2008 van kracht zijnde overeenkomsten (+ 0,7 miljoen EUR vergeleken met respectievelijk 154,4 miljoen EUR voor vastleggingen en 156,4 miljoen EUR voor betalingen in het VOB 2008).

Begrotingsonderdeel 40 02 41 02 - Gesplitste kredieten (verplichte uitgaven) in hoofdstuk 40 02 - Reserves voor financiële interventies: 38,1 miljoen EUR vastleggings- en betalingskredieten voor Internationale visserijovereenkomsten (- 0,7 miljoen EUR vergeleken met 38,8 miljoen EUR in het VOB 2008).

De netto totale financiële impact van deze transactie is nul. De wijziging heeft betrekking op compensatiebetalingen voor extra vangsten die naar boven zijn herzien voor de Overeenkomst met Groenland (+ 1,5 miljoen EUR) en naar beneden zijn herzien voor de Overeenkomst met Guinee Conakry (- 0,8 miljoen EUR).

36.

2.4. Wijzigingen in de nomenclatuur en de toelichtingen bij de begroting


Uitgaven

Begrotingsonderdeel Actie Kredieten NvW 2/

Vastleggingen Betalingen

05 02 16 Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie Gesplitst in:

37.

05 02 16 01 Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie p.m p.m


38.

05 02 16 02 Goedkeuring betreffende het Fonds voor de suikerherstructurering p.m p.m


Ontvangsten

6 8 0 3 Goedkeuring in verband met het tijdelijke herstructureringsfonds – Bestemmingsontvangsten Nieuw begrotingsonderdeel p.m

Naast deze nomenclatuurwijzigingen is de volgende toelichting nieuw en/of werd deze geactualiseerd:

Hoofdstuk 05 02 – Interventies op de landbouwmarkten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Hoofdstuk 05 03 – Rechtstreekse steun (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 05 02 16 01 – Fonds voor de suikerherstructurering (nieuwe post)

Post 05 02 16 02 – Goedkeuring betreffende het Fonds voor de suikerherstructurering (nieuwe post)

Post 05 03 02 51 – POSEI – Andere rechtstreekse steun en vorige regelingen

Post 05 04 05 01 – Programma’s voor plattelandsontwikkeling

Artikel 11 03 01 – Internationale visserijovereenkomsten (enkel tabel)

Post 6 7 0 1 – Goedkeuring van de ELGF-rekeningen — Bestemmingsontvangsten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 6 7 0 2 – Onregelmatigheden in het kader van het ELGF — Bestemmingsontvangsten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 6 7 0 3 – Heffing voor melkproducenten — Bestemmingsontvangsten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 6 8 0 1 – Tijdelijke herstructureringsheffing — Bestemmingsontvangsten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 6 8 0 2 – Onregelmatigheden in verband met het tijdelijke herstructureringsfonds — Bestemmingsontvangsten (cijfers voor bestemmingsontvangsten)

Post 6 8 0 3 – Goedkeuring in verband met het tijdelijke herstructureringsfonds – Bestemmingsontvangsten (nieuwe post)

39.

OVERZICHTSTABEL PER RUBRIEK VAN HET FINANCIEEL KADER


Financieel kader Rubriek/subrubriek Financieel kader VOB 2008+NvW 1/ NvW 2/ VOB 2008 + NvW 1+2/

|VKBKVKBKVKBKVKBK 1. DUURZAME GROEI i

| 1a. Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid9 847 000 10 270 429 9 538 679 10 270 429 9 538 679 1b. Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid46 889 000 46 877 941 40 622 714 46 877 941 40 622 714 Totaal 56 736 000 57 148 370 50 161 394 57 148 370 50 161 394 marge87 629 87 629 2. INSTANDHOUDING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN waarvan: marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen46 217 000 42 498 990 42 447 050 -1 332 500 -1 331 450 41 166 490 41 115 600 Totaal 58 800 000 56 275 831 54 770 478 -970 350 -1 331 300 55 305 481 53 439 178 marge2 524 168 3 494 518 3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID 3a. Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid747 000 691 034 496 446 691 034 496 446 3b. Burgerschap615 000 598 493 694 383 598 493 694 383 Totaal 1 362 000 1 289 527 1 190 829 1 289 527 1 190 829 marge72 473 72 473 4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER i

|7 002 000 7 173 414 8 061 743 7 173 414 8 061 743 marge 67 804 67 804 5. ADMINISTRATIE i

|7 380 000 7 286 417 7 286 977 7 286 417 7 286 977 marge 170 582 170 582 6. COMPENSATIE 207 000 206 636 206 636 206 636 206 636 marge363 363 TOTAAL 131 487 000 129 481 000 129 380 196 121 678 058 -970 350 -1 331 300 128 409 846 120 346 758 marge2 923 021 8 119 159 3 893 371 9 450 459