Toelichting bij COM(2011)470 - Meerjarenplan voor het Baltische zalmbestand en de visserijtakken die dat bestand exploiteren

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

·

Motivering en doel van het voorstel



Een wetenschappelijk advies van de Internationale Raad voor het onderzoek van de zee (ICES) vermeldt dat enkele van de 30 rivierbestanden wilde zalm, waaronder het Baltische zalmbestand, zich buiten biologisch veilige grenzen bevinden en het risico lopen op genetische uitputting. Een niet-bindend beheersplan dat in 1997 door de Internationale Visserijcommissie voor de Oostzee is opgesteld, is in 2010 verstreken, en zonder een nieuw plan heeft het toekomstige beheer van het bestand geen doelstellingen en is het niet voorspelbaar voor vissers en de toeristenindustrie. Enkele lidstaten, de regionale adviesraad voor de Oostzee (BSRAC) en belanghebbenden hebben de Europese Commissie derhalve herhaaldelijk gevraagd een voorstel te doen voor een nieuw beheerssysteem.

De doelstelling van het voorstel is om een meerjarenplan voor het beheer van de visserij op Baltische zalmbestanden op te stellen om ervoor te zorgen dat de staat van instandhouding van het gehele Baltische bestand, namelijk inclusief alle rivierbestanden zalm, gunstig is, en om duurzame exploitatie mogelijk te maken. De specifieke doelstellingen van het initiatief moeten erop gericht zijn dat:

a) het Baltische zalmbestand duurzaam wordt geëxploiteerd volgens het beginsel van de maximale duurzame opbrengst;

b) de genetische integriteit en diversiteit van het Baltische zalmbestand wordt beschermd.

·

Algemene context



1. Het huidige beheer van het Baltische zalmbestand omvat de vaststelling van jaarlijkse TAC en technische instandhoudingsmaatregelen zoals gesloten seizoenen en minimummaten bij aanlanding. Door het verbod op drijfnetten dat is ingesteld ter bescherming van de bruinvissen in de Oostzee, is ook de zalmvisserijinspanning in het hoofdstroomgebied beperkt. Zalm is een soort van EU-belang, zoals gedefinieerd in de habitatrichtlijn [1] en zijn habitat in het binnenland wordt beschermd op grond van de kaderrichtlijn water [2]. Bovendien heeft de commissie ter bescherming van het mariene milieu van het Oostzeegebied (HELCOM) [3] enkele doelstellingen gedefinieerd voor de soorten die worden gedekt door het HELCOM-actieplan voor de Oostzee [4].

2. Overeenkomstig de algemene doelstelling van het GVB inzake de instandhouding van visbestanden en specifiek gelet op de artikelen 5 en 6 van Verordening (EG) nr. 2371/2002 van de Raad van 20 december 2002 inzake de instandhouding en de duurzame exploitatie van de visbestanden in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid (de basisverordening) op grond waarvan meerjarige plannen moeten worden opgesteld, zijn de belangrijkste elementen van het plan de volgende:

– doelstellingen en streefcijfers (bereik 75% van de mogelijke productie van smolt (jonge zalm die voor het eerst naar zee trekt) in elke wildezalmrivier binnen tien jaar na de inwerkingtreding van deze verordening);

– een TAC die is gebaseerd op een constante visserijsterftecoëfficiënt van 0,1. De TAC betreft alleen de mariene visserij, maar zal wel eveneens gelden voor kapiteins van andere dan vissersvaartuigen die diensten aanbieden voor recreatievisserij;

– de verplichting voor lidstaten om technische instandhoudingsmaatregelen zoals gesloten gebieden en seizoenen in te stellen om uiterlijk 24 maanden na de inwerkingtreding van het plan migrerende paaibestanden in hun kustwateren te beschermen;

– met het oog op de genetische diversiteit van de wilde bestanden: de uitfasering van het vrijlaten van zalm in rivieren met door mensen gebouwde obstakels die de reïntroductie van zichzelf in stand houdende wildezalmpopulaties onmogelijk maken;

– financiële bijstand uit het EVF voor de, bij wijze van instandhoudingsmaatregel voor het bestand wilde zalm, heraangroeigerichte uitzet van zalm in rivieren waarin zichzelf in stand houdende wildezalmpopulaties kunnen overleven.

· Bestaande EU-bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied

Bij de basisverordening is een algemeen kader voor het GVB vastgesteld, alsmede de situaties waarin de Raad meerjarige plannen aanneemt.

– Er moet worden opgemerkt dat in het kader van de komende hervorming van het GVB enkele bepalingen van dit ontwerpvoorstel in de toekomst kunnen worden gewijzigd.

Verordening (EG) nr. 2187/2005 van de Raad van 21 december 2005, waarbij technische instandhoudingsmaatregelen voor de Oostzee zijn vastgesteld, d.w.z. minimummaten bij aanlanding en gesloten seizoenen voor de zalmvisserij.

Bij de jaarlijkse verordening van de Raad tot vaststelling van de vangstmogelijkheden en vangstvoorschriften voor de visbestanden welke in de Oostzee van toepassing zijn, wordt de TAC voor zalm vastgesteld (bijvoorbeeld voor 2011 bij Verordening (EU) nr. 1124/2010 van de Raad van 29 november 2010 tot vaststelling, voor 2011, van de vangstmogelijkheden voor sommige visbestanden en groepen visbestanden welke in de Oostzee van toepassing zijn).

Bij Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad tot vaststelling van een EU-controleregeling voor de visserij zijn algemene controlevereisten voor de visserij vastgesteld, maar ook specifieke eisen voor meerjarenplannen.

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie



De doelstellingen van het voorstel hangen samen met het milieubeleid van de Europese Unie, met name met de doelstellingen van de habitatrichtlijn, de kaderrichtlijn water en de kaderrichtlijn mariene strategie.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten



Aangezien de zalm een soort is waaraan groot belang wordt gehecht, niet alleen door commerciële vissers maar ook door recreatievissers, toeristenbedrijven en belangengroeperingen voor rivieren, is tijdens het raadplegingsproces geprobeerd alle belangengroepen te bereiken. Op internet is een in alle talen van de landen rond de Oostzee vertaalde discussienota verschenen. De overheidsinstellingen uit de lidstaten rond de Oostzee die zich bezighouden met visserij en milieu, en belangrijke belanghebbenden hebben bovendien deelgenomen aan een op 28 april 2009 te Brussel gehouden raadplegingsbijeenkomst. Er is een stuurgroep effectbeoordeling opgericht waarin vertegenwoordigers van 6 directoraten-generaal zitting hadden, namelijk DG ENV, DG EMPL, DG REGIO, DG ECFIN, DG TRADE en het Secretariaat-generaal.

Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden



Het voorstel is gebaseerd op wetenschappelijk advies van ICES inzake milieuparameters [5], van het Finse onderzoeksinstituut voor wild en visserij inzake de sociale en economische beoordelingen [6] en op beoordelingen en advies van het Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (WTECV) [7].

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden



Een samenvatting van het wetenschappelijk advies en de raadplegingen is te vinden in het verslag inzake de effectbeoordeling dat dit voorstel begeleidt.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek



Alle adviezen en bijdragen aan het raadplegingsproces zijn terug te vinden op de website van DG MARE: ec.europa.eu/fisheries/cfp/governance

·

Effectbeoordeling



Met de voorgestelde maatregelen kunnen de volgende doelstellingen worden bereikt, mits zij goed worden uitgevoerd en in combinatie met de uitvoering van de wettelijke milieuverplichtingen voor binnenwateren:

a) voor het Baltische zalmbestand

– Herstel van alle rivierbestanden wilde zalm in het Oostzeegebied tot die zich binnen biologisch veilige grenzen en in een gunstige staat van instandhouding bevinden door de visserijdruk op zwakke rivierbestanden zalm te beperken.

– Reïntroductie van zichzelf in stand houdende populaties in rivieren met volledig vernietigde of zeer zwakke populaties, zodat de totale productie van wilde zalm toeneemt.

– Bescherming van de genetische diversiteit van wilde zalm door het uitzetten van gekweekte zalm, hetgeen potentieel een negatief genetisch effect heeft, aanzienlijk te verminderen.

b) voor de commerciële vangstsector

– Voorspelbaarheid van de vangstmogelijkheden door duidelijke vangstcontrolevoorschriften.

– Toegenomen productie van wilde zalm en herstel van alle wilde rivierbestanden die op de lange termijn tot toegenomen visserijmogelijkheden zullen leiden.

c) voor de recreatievisserij

– Toegenomen productie van wilde zalm en herstel van alle wilde rivierbestanden die op de lange termijn tot toegenomen visserijmogelijkheden zullen leiden.

d) voor de toeristensector

– Potentie om te groeien als gevolg van toegenomen visserijmogelijkheden voor wilde zalm, zowel op zee als in de rivieren.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Rechtsgrondslag



De rechtsgrond van dit voorstel is artikel 43, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie [8].

·

Subsidiariteitsbeginsel



Overeenkomstig artikel 3, lid 1, onder d), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is de Europese Unie exclusief bevoegd voor dit voorstel. Hoewel Baltische zalm een anadrome soort is, moet hij toch worden gekwalificeerd als een 'biologische rijkdom van de zee' in de zin van artikel 3, lid 1, onder d), VWEU. Het is in de geest van deze bepaling dat wordt gezorgd voor de doeltreffende instandhouding van mariene soorten gedurende hun hele migratiecyclus. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

·

Evenredigheid



De voorgestelde maatregelen voldoen aan het evenredigheidsbeginsel, aangezien zij niet meer beogen te doen dan nodig is om de doelstelling van instandhouding van het zalmbestand in de Oostzee in het kader van het GVB te bereiken, en aangezien zij geschikt zijn om de duurzaamheid van deze visserijtak op de lange termijn te garanderen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Er zijn geen nieuwe gevolgen voor de begroting.

4.

Aanvullende informatie



·

Evaluatie-/herzienings-/vervalbepaling



Het voorstel bevat een herzienings- en wijzigingsclausule.