Toelichting bij COM(2011)744 - Vaststelling oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten voor het visseizoen 2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Dit voorstel is in de eerste plaats bedoeld om de Raad in de gelegenheid te stellen zich te kwijten van zijn wettelijke verplichting om de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen vast te stellen voor het visseizoen 2012. Meer in het algemeen is dit voorstel erop gericht de goede werking van de in Verordening (EG) nr. 104/2000 vastgestelde prijsondersteunings- en interventiemechanismen gedurende het betrokken visseizoen te garanderen.

Algemene context


Bij Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad is een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector visserijproducten en producten van de aquacultuur ingesteld ten behoeve van het markt- en handelsbeleid in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid en derhalve ook ten behoeve van de doelstellingen van artikel 39 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). Specifieke prijsondersteunings- en interventiemechanismen zijn een belangrijk onderdeel van de gemeenschappelijke marktordening. In dit verband moet de Raad op grond van artikel 43, lid 3, van het Verdrag op voorstel van de Commissie maatregelen vaststellen voor de prijsbepaling. Het betreft zowel de oriëntatieprijzen voor bepaalde visserijproducten die voor de EU van belang zijn, als uniale productieprijzen voor bepaalde tonijnproducten. De oriëntatieprijzen vormen de referentie op basis waarvan, bij verordening van de Commissie, de verschillende technische parameters worden vastgesteld voor de toepassing van de interventiemechanismen. De uniale productieprijs is van belang voor de compenserende vergoeding voor tonijn die aan de verwerkende industrie wordt geleverd, welke vergoeding wordt toegekend zodra de prijzen op de wereldmarkt onder een bepaalde drempel komen. Krachtens Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad volgen de betrokken prijzen de ontwikkeling van de marktprijzen gedurende de drie voorafgaande visseizoenen en de ontwikkeling van productie en vraag. Op grond daarvan wordt voorgesteld om de prijzen voor de meeste magere vissoorten met +1% tot +3% te verhogen, voor pelagische soorten als haring, makreel, Spaanse makreel en witte tonijn in gehele staat met +1,5% tot +3% te verhogen, voor sardines, ansjovis en witte tonijn, ontdaan van ingewanden met -0,5% tot -2% te verlagen, en voor de meeste schaaldieren met +1% tot +3% te verhogen. Voor bevroren producten voorziet het voorstel in een stijging met +1% tot +3% voor de meeste producten. Tot slot wordt voorgesteld de uniale productieprijs voor tonijnproducten met +2% te verhogen.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Verordening (EG) nr. 1258/2010 van de Raad tot vaststelling, voor het visseizoen 2011, van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten overeenkomstig Verordening (EG) nr. 104/2000.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie


De goede werking van de bij Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad ingestelde gemeenschappelijke marktordening en de nakoming van de daarmee samenhangende wettelijke verplichtingen dienen tevens de doelstellingen van artikel 39 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Het Comité van beheer voor visserijproducten en het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur.

Samenvatting van de reacties en de manier waarop daarmee rekening is gehouden De zienswijzen van beide comités hebben waardevolle inzichten verschaft voor de marktanalyse door de Commissie.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden


Markten van visserijproducten.

Gebruikte methode


Openbare raadpleging.

Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen


Deskundigen van de lidstaten in het Comité van beheer voor visserijproducten. Deskundigen van alle belangrijke Europese belanghebbenden in het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur.

Samenvatting van de ingewonnen en benutte adviezen


Er is geen sprake van enig potentieel ernstig risico met onomkeerbare gevolgen.

Over het algemeen zijn de adviezen bij de opstelling van het voorstel tot vaststelling van de oriëntatieprijzen en uniale productieprijzen gevolgd.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek


Notulen van de vergaderingen van het Comité van beheer voor visserijproducten en van het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur.

Effectbeoordeling


Gezien de specifieke aard van het voorstel, namelijk de jaarlijkse vaststelling van de relevante prijzen overeenkomstig de bepalingen van de huidige gemeenschappelijke marktordening, is een effectbeoordeling niet noodzakelijk. Desalniettemin is ten behoeve van het voorstel de werking van het interventiemechanisme in de voorgaande visseizoenen regelmatig bestudeerd en is de marktsituatie voor alle afzonderlijke visserijproducten grondig geanalyseerd.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregelen


Voorstel voor een Verordening van de Raad tot vaststelling, voor het visseizoen 2012, van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten

Rechtsgrondslag


Artikel 43, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Voor de totstandbrenging van de eengemaakte markt op het gebied van visserijproducten is het noodzakelijk om oriëntatieprijzen vast te stellen. De gemeenschappelijke marktordening voorziet in een specifiek interventiemechanisme maar dwingt geen enkele van de betrokken partijen (producentenorganisaties) om van dit mechanisme gebruik te maken.

Door de gemeenschappelijke marktordening is het minder aantrekkelijk geworden om interventie toe te passen door producten van de markt te halen, wat een verspilling betekent, en zijn ook minder financiële middelen nodig gebleken.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: verordening.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn. De oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen worden door de Raad met een gekwalificeerde meerderheid op basis van een voorstel van de Commissie vastgesteld. Er moet voor een verordening worden gekozen om te zorgen voor rechtstreekse toepasselijkheid en uniformiteit in de hele EU.

3.

Gevolgen voor de begroting



Aangezien bij dit besluit prijzen worden vastgesteld, zijn er uitsluitend indirecte gevolgen voor de uitgaven die sterk afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op de markt en van de hoeveelheden die worden aangevoerd.