Toelichting bij COM(2012)307 - Nationale hervormingsprogramma 2012 van Griekenland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2012)307 - Nationale hervormingsprogramma 2012 van Griekenland.
bron COM(2012)307 NLEN
datum 30-05-2012
52012DC0307

Aanbeveling voor een AANBEVELING VAN DE RAAD over het nationale hervormingsprogramma 2012 van Griekenland /* COM/2012/0307 final */


Aanbeveling voor een

AANBEVELING VAN DE RAAD

over het nationale hervormingsprogramma 2012 van Griekenland

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 121, lid 2, en artikel 148, lid 4,

Gezien Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid[1], en met name artikel 5, lid 2,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie[2],

Gezien de resoluties van het Europese Parlement[3],

Gezien de conclusies van de Europese Raad,

Gezien het advies van het Comité voor de werkgelegenheid,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

Overwegende hetgeen volgt:

Op 26 maart 2010 hechtte de Europese Raad zijn goedkeuring aan het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe groei- en werkgelegenheidstrategie. Deze Europa 2020-strategie moet voor betere coördinatie van het economisch beleid zorgen en zich toespitsen op de sleutelgebieden waarop Europa’s potentieel voor duurzame groei en concurrentievermogen een krachtige impuls nodig heeft.

De Raad heeft op 13 juli 2010 een aanbeveling inzake de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten en de Unie (2010–2014) en op 21 oktober 2010 een besluit betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten[4] aangenomen, die samen de 'geïntegreerde richtsnoeren' vormen. De lidstaten werden verzocht in hun nationaal economisch en werkgelegenheidsbeleid met de geïntegreerde richtsnoeren rekening te houden.

De Raad heeft op 12 juli 2011 een aanbeveling inzake het nationale hervormingsprogramma voor 2011 van Griekenland aangenomen.

Op 23 november 2011 hechtte de Commissie haar goedkeuring aan de tweede jaarlijkse groeianalyse en gaf daarmee de aanzet tot het tweede Europees Semester van voorafgaande en geïntegreerde beleidscoördinatie, dat op de Europa 2020-strategie berust.

Op 2 maart 2012 heeft de Europese Raad de prioriteiten inzake financiële stabiliteit, begrotingsconsolidatie en groeibevorderende maatregelen goedgekeurd. Hij benadrukte dat er moet worden gewerkt aan gedifferentieerde, groeivriendelijke begrotingsconsolidatie, normalisering van de kredietverschaffing aan de economie, bevordering van groei en concurrentievermogen, aanpakken van de werkloosheid en van de sociale gevolgen van de crisis, en modernisering van de overheidsdiensten.

Op 2 maart 2012 verzocht de Europese Raad voorts de lidstaten die aan het Euro Plus-pact deelnemen hun toezeggingen tijdig te presenteren om te kunnen worden opgenomen in hun stabiliteits- of convergentieprogramma's en hun nationale hervormingsprogramma's.

Griekenland heeft op 12 april 2012 zijn nationale hervormingsprogramma 2012 ingediend en onvolledige informatie over zijn begrotingsplannen verstrekt. De Griekse overheid wordt verzocht om alle standaardtabellen in te dienen die overeenkomstig het preventieve deel van het stabiliteits- en groeipact vereist zijn.

Op 21 februari 2012 heeft de Eurogroep overeenstemming bereikt over een tweede economisch aanpassingsprogramma voor Griekenland. De uitvoering van het economische beleid dat is beschreven in het memorandum van overeenstemming over specifieke beleidsvoorwaarden zal helpen om de overheidsschuld van Griekenland terug te dringen tot 117% van het bbp in 2020. Er werd overeengekomen dat de financiering van het programma uit publieke middelen tot 2014 130 miljard euro zal bedragen, bovenop de bedragen die zijn vastgelegd in het eerste financieringsprogramma.

De vrijgave van de tranches is afhankelijk van de naleving van kwantitatieve prestatiecriteria en een positieve evaluatie van de geboekte voortgang op het gebied van de beleidscriteria die zijn vastgelegd bij Besluit 2011/734/EU van de Raad van 12 juli 2011 (zoals gewijzigd op 8 november 2011 en 13 maart 2012) en van het memorandum van overeenstemming waarin de beleidsvoorwaarden zijn vastgelegd, dat is ondertekend op 14 maart 2012.

Op 19 maart 2012 heeft de Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit het eerste deel (5,9 miljard euro) van de eerste tranche (14,5 miljard euro) van het nieuwe financieringsprogramma aan Griekenland betaald. Verder heeft het IMF 1,6 miljard euro aan Griekenland uitgekeerd. Tot mei 2012 heeft Griekenland in het kader van het eerste en tweede programma officiële financiering voor een bedrag van in totaal 147,5 miljard euro ontvangen.

In 2010 en 2011 heeft Griekenland enige voortgang geboekt in de richting van de ambitieuze doelstellingen die in het aanpassingsprogramma zijn vastgelegd. De uitvoering werd belemmerd door een aantal factoren: politieke instabiliteit, sociale onrust, ontoereikende administratieve capaciteit en vooral een recessie die veel ernstiger was dan verwacht. Enkele belangrijke begrotingsdoelstellingen werden niet gehaald, zodat er in 2010 en 2011 aanvullende consolidatiemaatregelen moesten worden aangenomen. Griekenland slaagde er toch in om het overheidstekort aanzienlijk te verlagen: van 15,8% van het bbp in 2009 tot 9,1% in 2011.

Op 18 april 2012 heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd met de titel 'Groei voor Griekenland', waarin aandacht werd geschonken aan de positieve invloed die het volledig en effectief uitvoeren van het economische aanpassingsprogramma kan hebben, doordat er een basis wordt gelegd voor groei, investeringen en sociale vernieuwing. In de mededeling wordt eraan herinnerd dat Griekenland kan rekenen op concrete steun door zijn lidmaatschap van de EU en de eurozone. Verder wordt er benadrukt dat de hervormingen die zijn uitgestippeld in het tweede economische aanpassingsprogramma zijn bedoeld om het groei- en banenpotentieel van de Griekse economie te herstellen en om een rechtvaardiger samenleving te creëren. Daarnaast wordt de uitgebreide financiële steun omschreven die aan Griekenland wordt verstrekt en wordt de bereidheid van de partners van Griekenland, en in het bijzonder van de Commissie, benadrukt om manieren te vinden om op korte termijn te bereiken doelstellingen zoveel mogelijk effect te laten sorteren door snelle maatregelen en EU-steun.

Door de economische crisis en de daarop volgende maatregelen inzake begrotingsconsolidatie heeft Griekenland moeilijkheden om de Europa 2020-doelstellingen te bereiken, met name de doelstellingen op sociaal gebied. Niettemin zullen de structurele hervormingen, met name die op de arbeidsmarkt, de liberalisering van verschillende sectoren en een aantal maatregelen om het ondernemingsklimaat te verbeteren, helpen om de concurrentie en de productiviteit te bevorderen, de werkgelegenheid te vergroten en de productiekosten te drukken, en zodoende op middellange termijn kunnen bijdragen aan meer werkgelegenheid en het terugdringen van armoede en sociale uitsluiting. Griekenland is ondanks de economische crisis blijven werken aan het behalen van de milieudoelstellingen van Europa 2020.

Er wordt een strategische herprogrammering van de structuurfondsen uitgevoerd, met speciale aandacht voor jeugdwerkloosheid en concurrentievermogen (met name voor het MKB). Met de nieuwe maatregelen worden acties versterkt op het gebied van het werkpaspoort, scholing, beroepskwalificaties en toegang tot financiering voor het MKB.

Griekenland heeft een aantal toezeggingen gedaan in het kader van het Euro Plus-pact. Deze toezeggingen, en de nakoming van de in 2011 gedane toezeggingen, hebben betrekking op het verbeteren van de werkgelegenheid, het verbeteren van het concurrentievermogen, het bevorderen van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en het versterken van de financiële stabiliteit.

BEVEELT AAN dat Griekenland:

De in Besluit 2011/734/EU van de Raad van 12 juli 2011, zoals gewijzigd op 8 november 2011 en 13 maart 2012, en in het memorandum van overeenstemming over specifieke beleidsvoorwaarden, dat is ondertekend op 14 maart 2012, nader bepaalde maatregelen ten uitvoer legt.

Gedaan te Brussel,

                                                                       Voor de Raad

                                                                       De voorzitter

[1]               PB L 209 van 2.8.1997, blz. 1.

[2]               COM(2012) 307 final.

[3]               P7_TA(2012)0048 en P7_TA(2012)0047.

[4]               Besluit 2012/238/EU van de Raad van 26 april 2012.