Toelichting bij COM(2012)263 - Standpunt EU in de VN/ECE over wijzigingen in enkele, deels technische, reglementen op economisch vlak

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Herziene overeenkomst van 1958 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden.

De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen[1] ("Herziene Overeenkomst van 1958") en bij Besluit 2000/125/EG van de Raad van 31 januari 2000 betreffende de sluiting van de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen ("Parallelle Overeenkomst")[2] tot de Parallelle Overeenkomst.

De zittingen van WP29 van de VN/ECE, het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen, worden driemaal per jaar gehouden, in maart, juni en november van elk kalenderjaar. Bij elke zitting worden nieuwe wijzigingen van bestaande VN/ECE-reglementen of van mondiale technische reglementen aangenomen om rekening te houden met de technische vooruitgang. Deze wijzigingen zijn door een van de zes werkgroepen van WP29 goedgekeurd voordat de zitting van WP29 wordt gehouden.

Op voorwaarde dat het quorum bereikt is en er een gekwalificeerde meerderheid onder de partijen is, wordt daarna tijdens een zitting van WP29 de eindstemming over de aanneming van de wijzigingen, supplementen en corrigenda gehouden. De EU is partij bij twee overeenkomsten (de overeenkomsten van 1958 en 1998) van WP29 en stemt namens de lidstaten. Elke keer wordt een besluit van de Raad, een zogeheten megabesluit, opgesteld, dat de lijst met wijzigingen, supplementen en corrigenda bevat, en de Commissie in staat stelt om bij elke zitting van WP29 namens de lidstaten te stemmen.

Dit besluit van de Raad bepaalt het standpunt van de Unie voor de stemming over de wijzigingen, supplementen en corrigenda die werden voorgelegd voor stemming tijdens de junizitting van WP29 voor 2012, die plaatsvindt van 25 tot 29 juni 2012.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Het technisch comité motorvoertuigen werd geraadpleegd op 16 mei 2012 en er werd rekening gehouden met de opmerkingen van deskundigen uit de lidstaten.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Dit voorstel bepaalt het standpunt van de Unie voor de stemming over de wijzigingen van de VN/ECE-Reglementen nrs. 11, 13H, 30, 44, 49, 54, 64, 101, 106 en 121 en Mondiaal Technisch Reglement nr. 1 van de VN/ECE.

·

Rechtsgrondslag



De rechtsgrondslagen die vroeger werden gebruikt en waarnaar in de overwegingen 1 en 2 werd verwezen, zijn aangepast aan de bepalingen van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en werden vervangen door een rechtstreekse verwijzing naar artikel 218, lid 9. Dit vergt een aanpassing van het voorbereidingsproces voor de zittingen van WP29 en leidt tot een wijziging van de juridische vorm, namelijk een besluit van de Raad in plaats van een besluit van de Commissie, zoals de afgelopen 14 jaar bij het voorbereidingsproces werd gebruikt.

·

Subsidiariteitsbeginsel



Het is alleen op het niveau van de Unie mogelijk vóór internationale instrumenten als de ontwerpreglementen van de VN/ECE en mondiale technische reglementen te stemmen en die instrumenten in het systeem van de Unie voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen op te nemen. Zo wordt niet alleen een versnippering van de interne markt voorkomen, maar worden in de hele EU ook dezelfde gezondheids- en veiligheidsnormen gewaarborgd. Dit biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele Europese markt en zelfs voor de internationale markt worden gemaakt, in plaats van aangepast te worden om in elke lidstaat nationale typegoedkeuring te verkrijgen.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is om de doelstellingen te verwezenlijken, namelijk een goede werking van de interne markt te waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en bescherming te bieden.

·

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.

Het gebruik van een besluit van de Raad wordt passend geacht aangezien dit in overeenstemming is met artikel 218, lid 9, VWEU.