Toelichting bij COM(2012)430 - EU-standpunt over de herziening van het Internationale Telecommunicatiereglement

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

De Internationale Telecommunicatie-Unie (ITU) is een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties dat tot doel heeft de 'internationale samenwerking tussen volkeren alsmede de economische en sociale ontwikkeling te vergemakkelijken door middel van efficiënte telecommunicatiediensten'. De 27 lidstaten van de Europese Unie (EU) zijn stemgerechtigde leden van de ITU en de Europese Commissie is sectorlid zonder stemrecht.

In 2010 is op de Plenipotentiaire Conferentie van de ITU beslist om van 3 tot en met 14 december 2012 in Dubai een Wereldconferentie over internationale telecommunicatie (WCIT) te houden, waarop het Internationale Telecommunicatiereglement (ITR) wordt herzien. In het ITR zijn de algemene beginselen voor het aanbieden en exploiteren van internationale telecommunicatie vastgelegd; het is een mondiaal verdrag dat door 178 landen is ondertekend.

Hoewel het ITR is gericht op internationale en niet op binnenlandse telecommunicatiediensten, houden bepaalde aspecten van het ITR direct verband met delen van het acquis van de Unie, met name met het kader voor elektronische communicatie. De EU dient daarom te waarborgen dat voorgestelde wijzigingen van het ITR waarover in Dubai overeenstemming wordt bereikt, niet in strijd zijn met toepasselijke wetgeving in de EU en de toekomstige ontwikkeling van het acquis van de Unie niet belemmeren.

De Commissie beveelt daarom aan dat de Raad het bijgevoegde besluit aanneemt, zodat de EU op basis daarvan in Dubai over de herziening van het ITR kan onderhandelen. De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit van de Raad is:

Artikel 218, lid 9, VWEU wat betreft de voorgestelde overeenkomst met derde landen, en

Artikel 114 VWEU wat betreft aanverwante, reeds aangenomen juridische maatregelen op het gebied van elektronische communicatie waarop een dergelijke overeenkomst met derde landen van invloed zou kunnen zijn.

2. Aard en werkingssfeer van de besprekingen

Zoals hierboven vermeld, zijn in het ITR algemene beginselen voor het aanbieden en exploiteren van internationale telecommunicatie vastgelegd. Dat zijn onder meer specifieke bepalingen over de volgende onderwerpen:

Artikel 3           Internationaal netwerk

Artikel 4           Internationale telecommunicatiediensten

Artikel 5           Veiligheid van het menselijk leven en prioriteit van telecommunicatie      

Artikel 6           Kostenberekening en accounting

Artikel 7           Opschorting van diensten

Artikel 8           Verspreiding van informatie

Artikel 9           Bijzondere regelingen

Artikel 10         Slotbepalingen

Bijlage 1           Algemene bepalingen inzake accounting

Bijlage 2           Aanvullende bepalingen inzake maritieme telecommunicatie

Bijlage 3           Diensttelecommunicatie en telecommunicatie in het kader van voorrechten

Tijdens de onderhandelingen kunnen er wijzigingen worden voorgesteld waarmee het toepassingsgebied van het huidige ITR wordt uitgebreid op technologisch, juridisch of marktvlak.

De ITU heeft een werkgroep van de Raad opgericht om het ITR te herzien; verder zijn er op regionaal niveau raadplegingen gaande. Voor de EU is het relevante regionale forum de Europese Conferentie van de administraties van posterijen en van telecommunicatie (CEPT), waarvan 48 landen lid zijn, met inbegrip van alle EU-lidstaten. De Europese Commissie heeft binnen de CEPT een adviserende rol en kan aan de besprekingen deelnemen, maar heeft geen stemrecht.

De laatste bijeenkomst van de werkgroep van de Raad vóór de conferentie in Dubai heeft van 20 tot en met 22 juni 2012 in Genève plaatsgevonden. De CEPT zal in september en november 2012 voorbereidende vergaderingen beleggen.

3. Voorbereidingen voor het standpunt van de EU

EU-lidstaten hebben binnen de werkgroep van de Raad van de ITU en de CEPT actief deelgenomen aan gesprekken over het ITR. Zo hebben EU-lidstaten bijvoorbeeld verschillende voorlopige versies van 'gemeenschappelijke Europese standpunten' opgesteld, die de CEPT overweegt in te dienen bij de WCIT. Hoewel zij als gevolg van haar huidige status slechts in beperkte mate kan deelnemen, is ook de Europese Commissie op beide vlakken actief geweest.