Toelichting bij COM(2012)687 - Vaststelling, voor het visseizoen 2013, van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten overeenkomstig Verordening (EG) nr. 104/2000

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1) Achtergrond van het voorstel · 110                  Motivering en doel van het voorstel Dit voorstel is in de eerste plaats bedoeld om de Raad in de gelegenheid te stellen zich te kwijten van zijn wettelijke verplichting om de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen vast te stellen voor het visseizoen 2013. Meer in het algemeen is dit voorstel erop gericht de goede werking van de in Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad vastgestelde prijsondersteunings- en interventiemechanismen gedurende het betrokken visseizoen te garanderen. · 120                  Algemene context Bij Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad is een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector visserijproducten en producten van de aquacultuur ingesteld ten behoeve van het markt- en handelsbeleid in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid en derhalve ook ten behoeve van de doelstellingen van artikel 39 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). Specifieke prijsondersteunings- en interventiemechanismen zijn een belangrijk onderdeel van de gemeenschappelijke marktordening. In dit verband is de Raad op grond van artikel 43, lid 3, van het Verdrag gemachtigd om op voorstel van de Commissie de maatregelen voor de prijsbepaling vast te stellen. Hierbij gaat het zowel om de oriëntatieprijzen voor bepaalde visserijproducten die voor de EU van belang zijn, als om de uniale productieprijzen voor bepaalde tonijnproducten. De oriëntatieprijzen vormen de referentie op basis waarvan, bij uitvoeringsverordening van de Commissie, de verschillende technische parameters worden vastgesteld voor de toepassing van de interventiemechanismen. De uniale productieprijs is van belang voor de compenserende vergoeding voor tonijn die aan de verwerkende industrie wordt geleverd, welke vergoeding wordt toegekend zodra de prijzen op de wereldmarkt onder een bepaalde drempel komen. Krachtens Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad volgen de betrokken prijzen de ontwikkeling van de marktprijzen gedurende de drie voorafgaande visseizoenen en de ontwikkeling van productie en vraag. Op grond daarvan wordt voorgesteld om de prijzen voor de meeste magere vissoorten met -1 % tot +1,5 % aan te passen, voor de meeste pelagische soorten met +1,5 % tot +2,5 % te verhogen en voor de meeste schaaldieren met +0,5 % tot +3 % te verhogen. Voor bevroren producten voorziet het voorstel in een stijging met +1 % tot +3% voor de meeste producten. Tot slot wordt voorgesteld de uniale productieprijs voor tonijnproducten met +2 % te verhogen. · 130                  Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied Verordening (EU) nr. 1388/2011 van de Raad tot vaststelling, voor het visseizoen 2012, van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten overeenkomstig Verordening (EG) nr. 104/2000. · 140                  Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie De goede werking van de bij Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad ingestelde gemeenschappelijke marktordening en de nakoming van de daarmee samenhangende wettelijke verplichtingen dienen tevens de doelstellingen van artikel 39 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

2) Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling ·   Raadpleging van belanghebbenden 211                  Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten Het Onderzoekscomité voor visserijproducten en het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur. 212                  Samenvatting van de reacties en de manier waarop daarmee rekening is gehouden De zienswijzen van beide comités hebben waardevolle inzichten verschaft voor de marktanalyse door de Commissie. ·   Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid 221                  Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden Markten van visserijproducten. 222                  Gebruikte methode Openbare raadpleging. 223                  Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen Deskundigen van de lidstaten in het Onderzoekscomité voor visserijproducten. Deskundigen van alle belangrijke Europese belanghebbenden in het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur. 2249                Samenvatting van de ontvangen en gebruikte adviezen Er is geen sprake van enig potentieel ernstig risico met onomkeerbare gevolgen. 225                  Over het algemeen zijn de adviezen bij de opstelling van het voorstel tot vaststelling van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen gevolgd. 226                  Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek Notulen van de vergaderingen van het Onderzoekscomité voor visserijproducten en van het Raadgevend Comité voor de visserij en de aquacultuur. · 230                  Effectbeoordeling Gezien de specifieke aard van het voorstel, namelijk de jaarlijkse vaststelling van de relevante prijzen overeenkomstig de bepalingen van de huidige gemeenschappelijke marktordening, is een effectbeoordeling niet noodzakelijk. Desalniettemin is ten behoeve van het voorstel de werking van het interventiemechanisme in de voorgaande visseizoenen regelmatig bestudeerd en is de marktsituatie voor alle afzonderlijke visserijproducten grondig geanalyseerd.

3) Juridische elementen van het voorstel · 305                  Samenvatting van de voorgestelde maatregelen Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling, voor het visseizoen 2013, van de oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen voor bepaalde visserijproducten. · 310                  Rechtsgrondslag Artikel 43, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. · 329                  Subsidiariteitsbeginsel Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing. ·             Evenredigheidsbeginsel Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. 331                  Voor de totstandbrenging van de eengemaakte markt op het gebied van visserijproducten is het noodzakelijk om oriëntatieprijzen vast te stellen. De gemeenschappelijke marktordening voorziet in een specifiek interventiemechanisme maar dwingt geen enkele van de betrokken partijen (producentenorganisaties) om van dit mechanisme gebruik te maken. 332                  Door de gemeenschappelijke marktordening is het minder aantrekkelijk geworden om interventie toe te passen door producten van de markt te halen, wat een verspilling betekent, en zijn ook minder financiële middelen nodig gebleken. ·   Keuze van instrumenten 341                  Voorgesteld instrument: verordening. 342                  Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn. De oriëntatieprijzen en de uniale productieprijzen worden door de Raad met een gekwalificeerde meerderheid op basis van een voorstel van de Commissie vastgesteld. Er moet voor een verordening worden gekozen om te zorgen voor rechtstreekse toepasselijkheid en uniformiteit in de hele EU.

4) Gevolgen voor de begroting 401                  Aangezien bij dit besluit prijzen worden vastgesteld, zijn de gevolgen voor de uitgaven indirect en hangen zij sterk af van de ontwikkelingen op de markt en van de hoeveelheden die worden aangevoerd.