Toelichting bij COM(2013)342 - Verstrekking en kwaliteit van statistieken voor de procedure voor macro-economische onevenwichtigheden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. CONTEXT VAN HET VOORSTEL

Dit initiatief past in de politieke context van het verbeteren van de economische governance van de Unie. Naast de strategie van de Unie voor groei en banen, het Europese semester voor de coördinatie van economisch en begrotingsbeleid en het stabiliteits- en groeipact voor het corrigeren van buitensporige overheidstekorten is ook de detectie, preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden nodig.

Daartoe zijn in Verordening (EU) nr. 1176/2011 nadere voorschriften neergelegd voor de vroegtijdige detectie, preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden die in het eurogebied en de EU ontstaan of voortduren (de procedure voor macro-economische onevenwichtigheden of PMO).

De PMO en het bijbehorende scorebord van indicatoren vereisen een efficiënt statistisch toezicht op de kwaliteit van die indicatoren en de onderliggende statistische informatie.

De Raden Ecofin van 8 november 2011 en 13 november 2012 benadrukten dat het voor de geloofwaardigheid van de PMO van belang is dat voor het scorebord tijdig statistieken van de hoogste kwaliteit beschikbaar zijn en verzochten de Commissie (Eurostat) om alle noodzakelijke stappen te zetten om te waarborgen dat die statistieken volgens een betrouwbare procedure worden samengesteld en de onderliggende statistische informatie voortdurend wordt verbeterd.

Het is derhalve noodzakelijk om voor de PMO een krachtig stelsel van statistisch toezicht te ontwikkelen dat is gebaseerd op een verordening van het Europees Parlement en de Raad. Deze verordening zal de kwaliteitsbewaking van gegevens, de verzameling en verstrekking van gegevens en metagegevens, en de verslaglegging over/bekendmaking van gegevens aan de verschillende belanghebbenden en het Europees Parlement en de Raad regelen.

Bij deze verordening krijgt de Commissie (Eurostat) nieuwe taken op de volgende hoofdonderdelen: valideren van de kwaliteit van voor de PMO relevante gegevens aan de hand van criteria die deels reeds bestaan en deels, op bepaalde terreinen, nog nader moeten worden omschreven; structureren, verzamelen en analyseren van gegevensbronnen en methoden van gegevensverzameling, en het ontwikkelen en uitvoeren van een actieplan voor verbetering. Het werk aan voor de PMO relevante gegevens moet worden ondersteund met goede webpublicaties en verspreidingsregelingen, alsook met bekendmakingsacties.

De uitvoering van deze ontwerpverordening, waarmee wordt beoogd de levering van statistieken van hoge kwaliteit te waarborgen, vereist een nauwe samenwerking tussen de statistische diensten van de lidstaten, zowel ten aanzien van de scorebordgegevens als ten aanzien van de onderliggende statistische informatie van die gegevens.

4.

2. UITKOMSTEN VAN HET OVERLEG MET BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN


5.

2.1. RESULTATEN VAN HET OVERLEG MET BELANGHEBBENDEN


De Raad Ecofin heeft er met nadruk op gewezen dat de Commissie voor het PMO-scorebord de beschikking moet hebben over statistieken van de hoogste kwaliteit en dat met het oog hierop een betrouwbare kwaliteitsbewakingsprocedure moet worden ontwikkeld.

In het Comité voor de economische politiek is met de lidstaten uitvoerig gesproken over kwesties in verband met de kwaliteit en vergelijkbaarheid van voor de PMO relevante gegevens. In het EPC-verslag van 2012 over de eisen waaraan structurele statistieken moeten voldoen (Report on requirements for structural statistics) worden enkele terreinen voor verbetering genoemd.

Er zijn ook contacten geweest met andere directoraten-generaal, met name het DG Economische en financiële zaken.

In samenwerking met de Europese Centrale Bank en andere internationale organisaties zijn met betrekking tot onderliggende statistische informatie verscheidene verbeteracties uitgevoerd.

6.

2.2. EFFECTBEOORDELINGEN


Voor de succesvolle uitvoering van deze verordening is het vooral nodig dat de statistische diensten van de lidstaten nauw met elkaar samenwerken om de kwaliteit van de voor de PMO relevante gegevens en van de onderliggende statistische informatie te verbeteren. Er zijn geen aanvullende mechanismen voor gegevensverzameling voorzien.

Indien geen degelijke en wettelijk verbindende procedure voor kwaliteitsbewaking wordt vastgesteld, zullen de kwaliteit en de vergelijkbaarheid van de voor de PMO relevante gegevens niet zijn gewaarborgd en niet worden voldaan aan het daartoe strekkende vereiste dat in het beleid van de Commissie is neergelegd. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de geloofwaardigheid en efficiëntie van het PMO-systeem.

1.

Juridische aspecten van het voorstel



Deze verordening regelt de wijze waarop de voor de PMO relevante statistische gegevens moeten worden verstrekt. De desbetreffende voorschriften hebben betrekking op de verzameling, kwaliteitsbewaking en bekendmaking van de indicatoren in het PMO-scorebord. Hoofddoelstelling van de verordening is de ontwikkeling van een degelijke procedure voor kwaliteitsbewaking om te verzekeren dat de voor de PMO relevante gegevens van de hoogste kwaliteit zijn.

Artikel 338 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) vormt de rechtsgrondslag voor de Europese statistieken. Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure moeten het Europees Parlement en de Raad, voor zover nodig, maatregelen aannemen voor de productie van statistieken, betreffende de wijze waarop de Unie haar taken uitvoert. In genoemd artikel wordt bepaald aan welke eisen Europese statistieken moeten voldoen, namelijk onpartijdigheid, betrouwbaarheid, objectiviteit, wetenschappelijke onafhankelijkheid, kosteneffectiviteit en statistische geheimhouding.

Het voorstel is in overeenstemming met zowel het subsidiariteits- als het evenredigheidsbeginsel.

Wat het subsidiariteitsbeginsel betreft, vallen de doelstellingen van het voorstel niet onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie, terwijl zij evenmin voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt.

De lidstaten kunnen niet in voldoende mate aan de fundamentele kwaliteitseis voldoen zonder een duidelijk Europees kader, d.w.z. Europese wetgeving waarin een gemeenschappelijke procedure voor kwaliteitsbewaking voor de voor de PMO relevante gegevens is neergelegd.

De doelstellingen van het voorstel kunnen beter op EU-niveau worden verwezenlijkt, op basis van een handeling op Europees niveau, omdat alleen de Commissie een geharmoniseerde procedure voor kwaliteitsbewaking van voor de PMO relevante gegevens op EU-niveau kan ontwikkelen en toepassen. Dat neemt niet weg dat het voor de succesvolle uitvoering van deze verordening nodig is dat de statistische diensten van de lidstaten nauw met elkaar samenwerken, zowel ten aanzien van de voor de PMO relevante gegevens als ten aanzien van de onderliggende statistische informatie. De EU kan derhalve overeenkomstig het in artikel 5 VWEU neergelegde subsidiariteitsbeginsel maatregelen nemen.

Wat het evenredigheidsbeginsel betreft, gaat de verordening niet verder dan nodig is om de doelstellingen ervan te verwezenlijken. De verordening bevat niet voor elke lidstaat een gedetailleerde omschrijving van het mechanisme voor het verzamelen van de voor de PMO relevante gegevens dat die lidstaat moet invoeren, noch voorziet de verordening in de invoering van reeds bestaande procedures. De verordening bepaalt slechts dat met betrekking tot de verzameling, verstrekking en bekendmaking van de scorebordstatistieken en van andere voor de PMO relevante gegevens een systeem voor kwaliteitsbewaking moet worden ingevoerd.

Het voorgestelde rechtsinstrument is een verordening van het Europees Parlement en de Raad. Een verordening verdient de voorkeur omdat hierdoor in de gehele Europese Unie dezelfde regels gelden en de lidstaten deze niet onvolledig of selectief kunnen toepassen. Zij is rechtstreeks toepasselijk, wat betekent dat zij niet in nationaal recht hoeft te worden omgezet. Een verordening is sinds 1997 de voor Europese statistische besluiten gebruikelijke vorm.

2.

Gevolgen voor de begroting



Teneinde te verzekeren dat de voor de PMO relevante gegevens aan kwaliteitseisen voldoen die in overeenstemming zijn met de normen die de Commissie heeft neergelegd in haar mededeling 'Naar een robuust kwaliteitsbeheer voor de Europese statistiek' (COM(2011)211 definitief), zijn aanvullende middelen nodig. Dat betekent dat personeel moet worden geworven voor 21 posten (12 personeelsleden en 9 externe medewerkers) om de Commissie (Eurostat) in staat te stellen de aan haar toegewezen taken te kunnen uitvoeren.

Daarnaast heeft de Commissie bijstand van deskundigen uit de lidstaten nodig voor de in dit voorstel genoemde PMO-missies, waarvan de kosten met de lidstaten worden gedeeld. Dit betekent onder meer dat de Commissie tijdens missies naar lidstaten een beroep kan doen op de specifieke expertise en ervaringen van nationale deskundigen, onder meer om het stelsel volledig transparant te maken. In dit stadium laat zich moeilijk exact aangeven hoe de kosten van de Commissie worden gefinancierd en hoe hoog die kosten precies zullen zijn, temeer omdat zo veel mogelijk zal worden gestreefd naar synergie met Eurostatmissies op verwante terreinen.

3.

Aanvullende informatie



Het voorstel heeft geen betrekking op de EER.