Toelichting bij COM(2013)316 - Typegoedkeuringseisen voor de uitrol van het eCall-boordsysteem

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Het doel van dit voorstel is een eis voor de installatie van een eCall-boordsysteem op te nemen in het EG-typegoedkeuringssysteem voor voertuigen. Dit maakt deel uit van een reeks EU-wetgevingsbesluiten die ervoor moeten zorgen dat het op 112 gebaseerde eCall-systeem op 1 oktober 2015 in dienst kan worden genomen. De andere wetsbesluiten die verband houden met dit eCall-initiatief zijn:

· Aanbeveling 2011/750/EU van de Commissie van 8 september 2011 ter ondersteuning van een EU-wijde eCall-dienst in elektronischecommunicatienetwerken voor de transmissie van op 112 gebaseerde noodoproepen uit voertuigen ("eCalls")[1].

· Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 305/2013 van de Commissie van 26.11.2012 tot aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad, wat de geharmoniseerde voorziening in de gehele Unie van een interoperabele eCall betreft[2].

· Voorstel voor Besluit (EU) nr. .../.. van xx.xx.20xx van het Europees Parlement en de Raad inzake de uitrol van de interoperabele eCall in de hele EU[3].

Deze teksten vullen elkaar aan en zullen er samen voor zorgen dat de 112 eCall-dienst volledig operationeel is op 1 oktober 2015.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



2.1.        Raadpleging van belanghebbende partijen

Dit voorstel is het resultaat van uitgebreid overleg met de belangrijkste belanghebbenden.

De belanghebbenden, en met name de groep op hoog niveau CARS21, zijn geraadpleegd tijdens het proces dat geleid heeft tot de vaststelling van het actieplan 'CARS 2020: Actieplan voor een concurrerende en duurzame Europese automobielindustrie'. Het onderhavige voorstel zorgt voor de uitvoering van het volgende punt van het actieplan: 'de uitrol van intelligente vervoerssystemen (ITS: Intelligent Transport Systems) verder stimuleren, met inbegrip van coöperatieve systemen, met name 'eCall", het EU-wijde systeem voor noodoproepen vanuit voertuigen".

Alle raadplegingen die in het kader van de effectboordeling over eCall hebben plaatsgevonden, zijn eveneens in dit voorstel verwerkt. Het gaat dan met name om uitgebreide bijdragen van belanghebbenden die actief zijn in verschillende fora, zoals het Europese platform voor de implementatie van eCall (EeIP), de groep deskundigen op het gebied van eCall en alarmcentrales en de eCall-stuurgroep in het kader van het eSafety/i-Mobility-forum, en om een openbare raadpleging over de invoering van eCall, die heeft plaatsgevonden van 19 juli tot 19 september 2010.

In deze gedelegeerde handeling is ten slotte ook rekening gehouden met het standpunt dat de 25 leden van de Europese ITS-adviesgroep met betrekking tot de ontwerpspecificaties hebben ingenomen; deze groep bestaat uit vertegenwoordigers op hoog niveau van belanghebbende ITS-dienstaanbieders, verenigingen van gebruikers, vervoersondernemers en infrastructuurexploitanten, fabrikanten, sociale partners, beroepsverenigingen, lokale overheden en andere bevoegde fora.

2.2.        Effectbeoordeling en kostenbatenanalyse

In het kader van de effectbeoordeling over eCall zijn de kosten en baten van de drie voorgestelde opties, waaronder de aanbevolen optie (regelgevingsmaatregelen), uitgebreid geanalyseerd.

Wat de kosten-batenanalyse van de verkozen optie betreft (optie 3), is het onmogelijk om de drie geplande regelgevingsmaatregelen voor eCall (boordapparatuur, telecommunicatie, alarmcentrales) van elkaar los te koppelen.

2.2.1.     Analyse van de voornaamste baten

Hieronder volgt een overzicht van de baten die werden geïdentificeerd in de effectbeoordeling en in diverse studies, waaronder nationale:

– vermindering van het aantal dodelijke slachtoffers (wanneer alle voertuigen met eCall zijn uitgerust: tussen 1 % en 10 %, afhankelijk van de bevolkingsdichtheid van het betrokken land en de weg- en noodhulpdienstinfrastructuur);

– afname van de ernst van de verwondingen (tussen 2 % en 15 %);

– verlaging van de kosten die gepaard gaan met filevorming als gevolg van verkeersongevallen. Dit is terug te voeren op beter ongevallenbeheer: het ongeval wordt immers onmiddellijk aan de alarmcentrale gemeld en de gegevens erover kunnen worden doorgegeven aan de betrokken centrale meldkamer, die op haar beurt onmiddellijk andere weggebruikers kan inlichten en secundaire ongevallen kan helpen voorkomen;

– vergemakkelijking van het werk van de reddingdiensten en betere beveiliging van de reddingsploegen (zoals brandweer) die bekneld geraakte inzittenden uit een voertuig moeten bevrijden – omdat de MSD (Minimum Set of Data) in het eCall-bericht onder meer informatie over het brandstoftype bevat;

– minder SOS-infrastructuur aan de kant van de weg, aangezien elke weggebruiker vanuit zijn eigen voertuig een noodoproep kan initiëren.

2.2.2.     Kosten-batenverhouding

Voor elke optie en voor elke betrokken categorie zijn de baten in geld uitgedrukt en is een kosten-batenanalyse uitgevoerd. De ramingen zijn berekend tot 2033, aangezien wordt verwacht dat de eCall-diensten in dat jaar volledig zullen zijn uitgerold – op voorwaarde dat wordt gekozen voor de aanbevolen beleidsoptie.

|| Beleidsoptie 1 Geen EU-maatregelen| Beleidsoptie 2 Vrijwillige aanpak| Beleidsoptie 3 Regelgevingsmaatregelen

Baten-kostenverhouding| 0,| 0,| 1,74

2.

Juridische elementen van het voorstel



3.1.        Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag is artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

3.2.        Subsidiariteit en evenredigheid

Krachtens het subsidiariteitsbeginsel (artikel 5, lid 3, Verdrag betreffende de Europese Unie) treedt de Unie slechts op indien en voor zover de doelstellingen van het overwogen optreden niet voldoende door de lidstaten alleen kunnen worden verwezenlijkt, maar vanwege de omvang of de gevolgen van het overwogen optreden beter door de Unie kunnen worden bereikt.

Verkeersveiligheid is een uitermate belangrijk onderwerp voor de hele Europese Unie en al haar burgers. Het einddoel van het initiatief voor een EU-wijde interoperabele eCall-dienst is in alle voertuigen in Europa de minimumfuncties te installeren die nodig zijn voor een passende behandeling van noodoproepen door de noodhulpdiensten. Momenteel worden in alle lidstaten samen jaarlijks meer dan 100 miljoen vervoerstrajecten over de weg afgelegd. Dit aantal stijgt nog als gevolg van de verdere consolidering van de Europese Unie (door het vrije verkeer van goederen, personen en diensten). Om de interoperabiliteit en de continuïteit van de dienst in heel Europa te garanderen, is een optreden op EU-niveau vereist aangezien deze doelstelling niet voldoende door de lidstaten alleen kan worden verwezenlijkt. Bovendien zal een optreden op EU-niveau aan de hand van gemeenschappelijke Europese eCall-normen die zijn goedgekeurd door de Europese normalisatieorganisaties (CEN en ETSI), borg staan voor een doeltreffende verlening van noodhulpdiensten in heel Europa, bijvoorbeeld wanneer voertuigen in het buitenland onderweg zijn. Een dergelijk optreden zal ook helpen voorkomen dat de markt versnipperd raakt.

De EU-wijde eCall-dienst is zo ontworpen dat de impact op alle belanghebbenden in de waardeketen (auto-industrie, exploitanten van mobiele netwerken, lidstaten, alarmcentrales) tot een minimum wordt beperkt en deze impact bovendien billijk wordt gespreid.

3.3.        Nadere uitleg van het voorstel, per hoofdstuk of per artikel

De artikelen 2, 4 en 5:

Volgens dit voorstel moeten nieuwe types personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen zo worden gebouwd dat bij een ernstig ongeval automatisch het noodnummer 112 (eCall) wordt gebeld. Het moet ook mogelijk zijn manueel het noodnummer 112 te bellen.

Artikel 6:

Gezien de aard van de informatie waarop deze dienst betrekking heeft, worden regels inzake privacy en gegevensbescherming vastgesteld.

De artikelen 5, 6 en 8:

De Commissie is bevoegd om gedelegeerde handelingen vast te stellen met betrekking tot:

· gedetailleerde technische voorschriften en tests voor de typegoedkeuring van eCall-boordsystemen, welke gebaseerd worden op de normen die vermeld zijn in artikel 5;

· privacy en gegevensbescherming;

· vrijstellingen voor voertuigen voor speciale doeleinden en in andere gerechtvaardigde gevallen. Het aantal vrijstellingen wordt beperkt.

Artikel 12:

De verordening is van toepassing met ingang van 1 oktober 2015.

3.

Gevolgen voor de begroting



Er zijn geen gevolgen voor de EU-begroting.

4.

Aanvullende informatie



De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.