Toelichting bij COM(2013)578 - Toekennen van gedelegeerde- en uitvoeringsbevoegdheden aan de Commissie binnen de verordening over communautaire statistieken van het goederenverkeer tussen de lidstaten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

In het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) wordt een onderscheid gemaakt tussen bevoegdheden die op grond van artikel 290, lid 1, VWEU aan de Commissie kunnen worden overgedragen om niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van een bepaalde wetgevingshandeling ("gedelegeerde handelingen"), en de uitvoeringsbevoegdheden die op grond van artikel 291, lid 2, VWEU aan de Commissie worden toegekend indien het nodig is dat juridisch bindende handelingen van de Unie volgens eenvormige voorwaarden worden uitgevoerd ("uitvoeringshandelingen").

De Commissie heeft met betrekking tot Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren[1], toegezegd[2] de wetgevingshandelingen die momenteel verwijzingen naar de regelgevingsprocedure met toetsing bevatten, te bezien in het licht van de in het VWEU vastgelegde criteria.

Het algemene doel is om tegen het eind van de zevende zittingsperiode van het Parlement (juni 2014) alle bepalingen die naar de regelgevingsprocedure met toetsing verwijzen uit alle rechtsinstrumenten te hebben verwijderd.

In het kader van de aanpassing van Verordening (EG) nr. 638/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 van de communautaire statistieken inzake het goederenverkeer tussen de lidstaten en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 3330/91 van de Raad[3] aan de nieuwe voorschriften van het VWEU, moet in de momenteel bij die verordening aan de Commissie toegekende uitvoeringsbevoegdheden worden voorzien door aan de Commissie de bevoegdheid toe te kennen gedelegeerde handelingen en/of uitvoeringshandelingen vast te stellen.

Ook worden enkele andere wijzigingen voorgesteld om de productie van intra-EU-handelsstatistieken te verbeteren.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling


EN

Het Comité voor de statistiek van het goederenverkeer tussen de lidstaten en het Comité voor het Europees statistisch systeem zijn geraadpleegd.

Een effectbeoordeling was niet noodzakelijk.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregelen



· i) Aanpassing      

Het voornaamste doel van dit voorstel is Verordening (EG) nr. 638/2004 te wijzigen en in overeenstemming te brengen met het nieuwe institutionele kader.

Het doel is met name om de aan de Commissie toegekende bevoegdheden vast te stellen en passende procedures in te voeren voor het vaststellen van maatregelen op grond van deze bevoegdheden.

Wat Verordening (EG) nr. 638/2004 betreft, wordt voorgesteld de Commissie te machtigen tot het vaststellen van gedelegeerde handelingen in verband met de vaststelling van andere of bijzondere voorschriften voor bijzondere goederen of bewegingen, de aanpassing van de referentieperiode, de aanpassing van de Intrastat-dekkingspercentages, de specificatie van de voorwaarden voor de vaststelling van de drempelwaarden waarnaar wordt verwezen in artikel 10, lid 4, de vaststelling van de voorwaarden voor de vereenvoudiging van de informatie die moet worden verstrekt voor kleine afzonderlijke transacties, de vaststelling van de samengevoegde gegevens en de vaststelling van de criteria waaraan de resultaten van de schattingen moeten voldoen.

Verder wordt voorgesteld de Commissie uitvoeringsbevoegdheden toe te kennen, zodat zij in staat is in overeenstemming met de in artikel 5 van Verordening (EU) nr. 182/2011 bepaalde onderzoeksprocedure de regelingen vast te stellen voor het verzamelen van Intrastat-informatie, in het bijzonder wat betreft de te gebruiken codes, technische bepalingen voor de opstelling van jaarlijkse statistieken over de handel naar bedrijfskenmerken en eventuele maatregelen die nodig zijn om de kwaliteit van de ingediende statistieken conform de kwaliteitsvoorwaarden te waarborgen.

· ii) Overige wijzigingen

Vereenvoudigingen bij de inklaringsregelingen hebben ertoe geleid dat statistische gegevens over goederen onder verwerkingsprocedures niet bij de douane voorhanden zijn. Om de kwaliteit en de vastlegging van intra-EU-handelsstatistieken te waarborgen, wordt voorgesteld om via het Intrastat-systeem gegevens over de bewegingen van deze goederen te verzamelen.

Daarnaast kunnen intra-EU-handelsstatistieken, vanuit het oogpunt van de kwaliteit van de statistieken en de efficiëntie van het systeem, profiteren van een betere uitwisseling van vertrouwelijke gegevens tussen de betrokken nationale autoriteiten van de lidstaten. Dergelijke uitsluitend voor statistische doeleinden bestemde uitwisselingen dienen derhalve uitdrukkelijk te worden toegestaan.

Een uniforme definitie van het gegevenselement 'statistische waarde' is nodig voor alle statistieken van de goederenhandel op EU-niveau. Er wordt dan ook voorgesteld de huidige definitie van dit gegevenselement voor de intra-EU-handelsstatistieken af te stemmen op die van de extra-EU-handelsstatistieken.

· iii) Stroomlijning van het Europees statistisch systeem

In Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek[4] wordt het Europees statistisch systeem (ESS) gedefinieerd als het partnerschap tussen de Europese statistische instantie, te weten de Commissie (Eurostat), en de nationale instituten voor de statistiek (NSI) en andere nationale instanties die in elke lidstaat voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken verantwoordelijk zijn.

Het bij artikel 7 van Verordening (EG) nr. 223/2009 opgerichte Comité voor het Europees statistisch systeem (ESS-comité) wordt gezien als het overkoepelende comité binnen het ESS. Het ondersteunt de Commissie bij de uitoefening van haar uitvoeringsbevoegdheden op bepaalde statistische gebieden. De statistieken van de internationale goederenhandel maken daar geen deel van uit.

Op dit vlak wordt de Commissie overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 638/2004 bijgestaan door het Comité voor de statistiek van het goederenverkeer tussen de lidstaten (het Intrastat-comité).

Om de coördinatie en het partnerschap te verbeteren, stelt de Commissie een nieuwe, duidelijk piramidevormige structuur binnen de ESS voor, met het ESS-comité als hoogste strategische orgaan. Eén aspect van deze stroomlijning is dat alle comitologiebevoegdheden aan het ESS-comité toevallen. Het ESS-comité onderschreef deze nieuwe benadering in februari 2012[5].

Derhalve wordt tevens voorgesteld Verordening (EG) nr. 638/2004 aldus te wijzigen dat de verwijzing naar het Intrastat-comité wordt vervangen met een verwijzing naar het ESS-comité.

·

Rechtsgrondslag



Artikel 338, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

·

Keuze van instrument



Verordening van het Europees Parlement en de Raad.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.

4.

Aanvullende informatie



Geen.

·

Europese Economische Ruimte



n.v.t.