Toelichting bij COM(2013)579 - Toekennen gedelegeerde en uitvoeringsbevoegdheden aan de Commissie binnen de verordening betreffende communautaire statistieken over buitenlandse handel met derde landen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

In het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) wordt een onderscheid gemaakt tussen bevoegdheden die op grond van artikel 290, lid 1, VWEU aan de Commissie kunnen worden gedelegeerd om niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van een bepaalde wetgevingshandeling ("gedelegeerde handelingen") en uitvoeringsbevoegdheden die op grond van artikel 291, lid 2, VWEU aan de Commissie worden verleend indien het nodig is dat juridisch bindende handelingen van de Unie volgens eenvormige voorwaarden worden uitgevoerd ("uitvoeringshandelingen").

De Commissie heeft met betrekking tot Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren[1], toegezegd[2] de wetgevingshandelingen die momenteel verwijzingen naar de regelgevingsprocedure met toetsing bevatten, te bezien in het licht van de in het VWEU vastgelegde criteria.

Het algemene doel bestaat erin tegen het eind van de zevende zittingsperiode van het Parlement (juni 2014) alle bepalingen die naar de regelgevingsprocedure met toetsing verwijzen, uit alle rechtsinstrumenten te hebben verwijderd.

In de context van de aanpassing van Verordening (EG) nr. 471/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende communautaire statistieken van de buitenlandse handel met derde landen en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1172/95 van de Raad[3] aan de nieuwe voorschriften van het VWEU, moet in de momenteel bij die verordening aan de Commissie toegekende uitvoeringsbevoegdheden worden voorzien door aan de Commissie de bevoegdheid toe te kennen om gedelegeerde handelingen en/of uitvoeringshandelingen vast te stellen.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling


EN

Het Comité voor de statistiek van het goederenverkeer met derde landen en het Comité voor het Europees statistisch systeem zijn geraadpleegd.

Een effectbeoordeling was niet noodzakelijk.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)



Het doel van dit voorstel is Verordening (EG) nr. 471/2009 te wijzigen om deze in overeenstemming te brengen met het nieuwe institutionele kader.

Het doel is met name vast te stellen welke bevoegdheden aan de Commissie zijn verleend en welke procedure moet worden gevolgd bij het vaststellen van maatregelen op grond van deze bevoegdheden.

Met betrekking tot Verordening (EG) nr. 471/2009 wordt voorgesteld de Commissie de bevoegdheid te verlenen om gedelegeerde handelingen vast te stellen met betrekking tot de aanpassing van de lijst van douaneregelingen of douanebestemmingen, specifieke goederen of bewegingen en verschillende of specifieke bepalingen dienaangaande, de uitsluiting van goederen of bewegingen van de statistiek van de buitenlandse handel, de verzameling van gegevens overeenkomstig artikel 4, leden 2 en 4, de nadere specificatie van de statistische gegevens, de vraag naar beperkte reeksen gegevens voor specifieke goederen of bewegingen en voor overeenkomstig artikel 4, lid 2, verstrekte gegevens, de kenmerken van de steekproef, de rapporteringsperiode en de mate van aggregatie voor partnerlanden, goederen en valuta’s voor statistieken over de handel naar factuurvaluta, de aanpassing van de uiterste termijn van indiening van de statistieken, de inhoud, de dekking en de herziening van reeds ingediende statistieken, de uiterste termijn voor de indiening van de statistieken over de handel naar bedrijfskenmerken en statistieken over de handel naar factuurvaluta.

Daarnaast wordt ook voorgesteld aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden toe te kennen om overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 maatregelen vast te stellen in verband met de voor gegevens bedoeld in artikel 5, lid 1, te gebruiken codes en in verband met de koppeling van de gegevens over bedrijfskenmerken met overeenkomstig hetzelfde artikel opgetekende gegevens.

· Het stroomlijnen van het Europees statistisch systeem

Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek[4] definieert het Europees statistisch systeem (ESS) als het partnerschap tussen de communautaire statistische instantie, te weten de Commissie (Eurostat), en de nationale instituten voor de statistiek (NSI) en andere nationale instanties die in elke lidstaat voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken verantwoordelijk zijn.

Het bij artikel 7 van Verordening (EG) nr. 223/2009 opgerichte Comité voor het Europees statistisch systeem (ESS-comité) wordt gezien als het overkoepelende comité binnen het ESS. Het ondersteunt de Commissie bij de uitoefening van haar uitvoeringsbevoegdheden op bepaalde statistische gebieden. De statistieken van de internationale goederenhandel maken daar geen deel van uit.

Op dat gebied wordt de Commissie bijgestaan door het Comité voor de statistiek met betrekking tot de goederenhandel met derde landen (Extrastat-comité), overeenkomstig artikel 11 van Verordening (EG) nr. 471/2009.

De Commissie stelt met het oog op een verbetering van de coördinatie en het partnerschap een nieuwe, duidelijke, piramidevormige ESS-structuur voor, met het ESS-comité als hoogste strategische orgaan. Een aspect van deze stroomlijning is dat alle comitologiebevoegdheden aan het ESS-comité toevallen. Het ESS-comité onderschreef deze nieuwe benadering in februari 2012[5].

Derhalve wordt tevens voorgesteld Verordening (EG) nr. 471/2009 aldus te wijzigen dat de verwijzingen naar het Extrastat-comité worden vervangen door een verwijzing naar het ESS-comité.

·

Rechtsgrondslag



Artikel 338, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

·

Keuze van instrumenten



Verordening van het Europees Parlement en de Raad.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.

4.

Aanvullende informatie



Geen.

Europese Economische Ruimte



De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.