Toelichting bij COM(2014)119 - Aanvraag globaliseringsfonds EGF/2012/007 technologiebedrijf uit Italië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Krachtens artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020[1] mag uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) een jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) boven het maximum van de betrokken rubrieken van het financieel kader beschikbaar worden gesteld.

De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG voor aanvragen die tot en met 31 december 2013 werden ingediend, zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering[2].

Op 31 augustus 2012 heeft Italië aanvraag EGF/2012/007 IT/VDC Technologies ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van gedwongen ontslagen bij VDC Technologies SpA en een leverancier in Italië.

Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.

1.

Samenvatting van de aanvraag en analyse



Belangrijkste gegevens:|

EGF-referentienummer| EGF/2012/007

Lidstaat| Italië

Artikel onder a)

Primaire onderneming| VDC Technologies SpA

Leveranciers en downstreamproducenten| 1

Referentieperiode| 26.2.2012 – 25.6.2012

Startdatum voor de individuele dienstverlening| 30.11.2012

Datum van de aanvraag| 31.8.2012

Ontslagen tijdens de referentieperiode| 1 164

Ontslagen voor en na de referentieperiode| 54

Totaal aantal voor steun in aanmerking komende ontslagen werknemers| 1 218

Ontslagen werknemers die naar verwachting aan de maatregelen zullen deelnemen| 1 146

Uitgaven voor individuele dienstverlening (EUR)| 5 698 620

Uitgaven voor de implementatie van het EFG[3] (EUR)| 323 350

% van de uitgaven voor de implementatie van het EFG| 5,4 %

Totaal budget (EUR)| 6 021 970

EFG-bijdrage (50 %) (EUR)| 3 010 985

1. De aanvraag werd op 31 augustus 2012 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 6 september 2013 toegevoegd.

2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering

3. De betrokken ondernemingen zijn VDC Technologies SpA en een leverancier, Cervino Technologies Srl, die voor 100 % een dochteronderneming is van VDC Technologies SpA. VDC Technologies SpA produceerde televisietoestellen, ‑monitoren en ‑displays, alsook airconditioningeenheden. Cervino Technologies Srl produceerde plastic lijsten die werden gebruikt voor televisietoestellen, ‑monitoren en ‑displays. De betrokken economische sectoren zijn ingedeeld in de NACE[4]-afdelingen 26 'Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten' en 27 'Vervaardiging van elektrische apparatuur'.

4. Italië legt een verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met als argument dat de betrokken sectoren in de EU door een ernstige economische ontwrichting zijn getroffen ingevolge versterkte concurrentie van derde landen en met name van China.

5. Tussen 2008 en 2011 is de invoer uit China in de EU-27 van producten die zijn ingedeeld in SITC[5]-afdeling 76 'Telecommunicatie en toestellen en uitrusting voor het opnemen en het weergeven van geluid' met 18,7 % toegenomen. Tijdens dezelfde periode is China's aandeel in de invoer van deze producten in de EU-27 van 44,0 % tot 52,2 % gestegen[6]. Deze verandering in de wereldhandelspatronen kan worden geacht aanzienlijke gevolgen te hebben gehad voor de werkgelegenheid, aangezien tijdens de periode 2008-2011 in de sector vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten in de EU ongeveer 121 000 banen verloren zijn gegaan, wat neerkomt op een daling van de werkgelegenheid met 7 %[7].

Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en voldoening aan de criteria van artikel 2, onder a)



6. De aanvraag werd door Italië ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan ten minste 500 gedwongen ontslagen moeten plaatsvinden binnen een periode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat, met inbegrip van de ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten.

7. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 1 164 gedwongen ontslagen bij VDC Technologies tijdens de referentieperiode van vier maanden van 26 februari 2012 tot en met 25 juni 2012 en van nog eens 54 ontslagen buiten de referentieperiode, die echter verband houden met dezelfde collectieve ontslagprocedure. Al deze ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, tweede streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend.

Het onvoorziene karakter van deze ontslagen



8. De Italiaanse autoriteiten voeren aan dat hoewel VDC Technologies tussen 2007 en eind 2009 qua volume een van de grootste producenten van televisietoestellen in de EU was, VDC Technologies SpA eind 2009 al zijn productieactiviteiten in zijn fabriek in Anagni (Frosinone) permanent heeft stopgezet; de werknemers kwamen in aanmerking voor de CIG-regeling (cassa integrazione guadagni)[8]. Volgens de Italiaanse autoriteiten werd deze situatie veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een verschuiving van de vraag naar televisietoestellen met een plasmascherm naar televisietoestellen met een lcd-scherm, de ongunstige wisselkoers euro/dollar vanaf 2008 en een daling van de marktprijzen voor televisietoestellen, ten dele ingevolge dalende productiekosten.

9. Er werden maatregelen genomen om het bedrijf te redden, en in 2010 en 2011 werden onderhandelingen geopend met een potentiële koper over de overname van VDC Technologies SpA. Er werd echter geen overeenstemming bereikt met de schuldeisers, en VDC Technologies SpA werd op 25 juni 2012 failliet verklaard. Cervino Technologies Srl werd op 5 september 2012 failliet verklaard.

De bedrijven waar de ontslagen vallen en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd

10. De aanvraag heeft betrekking op 1 218 ontslagen (1 164 bij VDC Technologies SpA en 54 bij Cervino Technologies Srl).

11. Volgens de ramingen van de Italiaanse autoriteiten zullen 1 146 van de ontslagen werknemers gebruikmaken van het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening.

12. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd:

Categorie| Aantal| Percentage

Mannen| 1 92,2

Vrouwen| 7,8

EU-burgers| 1 99,9

Niet-EU-burgers| 0,1

15-24 jaar| 0,0

25-54 jaar| 62,2

55-64 jaar| 37,7

Ouder dan 64 jaar| 0,1

13. Van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd, hebben er 69 langdurige gezondheidsproblemen of een handicap.

14. Uitsplitsing per beroepscategorie:

Categorie| Aantal| Percentage

Technici en lagere functies| 1 95,7

Administratief personeel| 2,4

Dienstverlenend personeel en verkopers| 1,9

15. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Italië bevestigd dat in de verschillende stadia van de uitvoering van het EFG, en met name bij de toegang ertoe, een beleid van gelijkheid van mannen en vrouwen en non‑discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast

Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden



16. De vestigingen van VDC Technologies SpA en Cervino Technologies Srl waar de ontslagen zijn gevallen, bevinden zich in de NUTS 3-regio ITI45 Frosinone in de NUTS 2-regio ITI4 Lazio.

17. De autoriteiten die belast zijn met de uitvoering van de maatregelen zijn het Italiaanse Ministerie van Arbeid en Sociaal Beleid en de regio Lazio (directoraat-generaal voor Werkgelegenheidsbeleid en Regelingen voor begeleiding en opleiding).

18. De Italiaanse autoriteiten hebben een plaatselijk ondersteuningsnetwerk opgezet met vertegenwoordigers van plaatselijke en regionale autoriteiten (gemeenten, provincie, regio), vakbonden (CGIL USB, CISAL, CISL, UIL, UGL) en werkgeversorganisaties.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid



19. Volgens de Italiaanse autoriteiten hadden de economische activiteit en de werkgelegenheid in de regio Lazio sterk te lijden onder de globalisering. In 2011 is het regionale bbp gedaald (−0,3 %)[9], en uit gegevens voor de eerste helft van 2012 blijkt een daling van de uitvoer van de belangrijkste industriesectoren in de regio (−28,3 % voor aardolieproducten, −19 % voor vervoermiddelen, −6,3 % voor chemische producten en −0,7 % voor elektronica[10]). De totale werkgelegenheid in Lazio is in 2011 met 0,2 % en in het eerste kwartaal van 2012 met 0,7 % gedaald. De werkloosheid in Lazio is gestegen van 8,5 % in 2009 tot 10,8 % in 2012[11].

20. Om het effect van deze economische situatie te beperken, hebben de Italiaanse autoriteiten op grote schaal gebruikgemaakt van instrumenten zoals de CIG‑regeling. Volgens de Italiaanse autoriteiten is de totale steun uit de CIT-regeling tijdens de eerste zeven maanden van 2012 in Lazio met 31 % gestegen, wat een grotere stijging is dan voor Italië als geheel. In de provincie Frosinone is het aantal uren in de industriesector waarvoor steun uit de CIT-regeling wordt verleend aanzienlijk gestegen (van 1,9 miljoen tot 3,9 miljoen).

21. De ontslagen moeten daarom worden gezien in een regionale en plaatselijke context waarin het aantal werknemers in de industrie afneemt. De Italiaanse autoriteiten verwachten dat de ontslagen sterke negatieve gevolgen zullen hebben voor de arbeidsmarkt in de streek en er zullen bijdragen tot een verslechtering van de economische situatie, in het bijzonder voor de leveranciers van de onderneming.

Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties



22. Al de hiernavolgende maatregelen vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de ontslagen werknemers op de arbeidsmarkt.

– Loopbaanbegeleiding/evaluatie van vaardigheden (Orientamento professionale/bilancio di competenza): de plaatselijke arbeidsbureaus, die als schakel tussen de werknemers en de verstrekkers van loopbaanbegeleidingsdiensten zullen fungeren, zullen aan alle werknemers voor wie steun wordt aangevraagd gepersonaliseerde informatie, raad en mentoringdiensten verstrekken.

– Opleiding (Formazione): alle werknemers voor wie steun wordt aangevraagd zullen deelnemen aan opleidingen op gebieden en in sectoren met goede ontwikkelingsvooruitzichten, die ook inspelen op erkende behoeften van de arbeidsmarkt.

– Diensten aan personen (Servizi alla persona/Voucher di conciliazione): werknemers die zorgbehoevende personen ten laste hebben (zoals afhankelijke kinderen, ouderen of gehandicapten), ontvangen een vast bedrag van maximaal 1 000 EUR per werknemer om de kosten van zorg te dekken.

– Bonus voor territoriale mobiliteit (Bonus per la mobilità territoriale): werknemers die worden aangeworven door ondernemingen die zich op meer dan 100 km van hun woonplaats bevinden, ontvangen een mobiliteitsbonus van maximaal 5 000 EUR per werknemer ter dekking van verhuis- en reiskosten. De bonus wordt slechts betaald op voorlegging van bewijsstukken ter staving van de gemaakte kosten. Er zullen geregeld controles worden uitgevoerd om toe te zien op de toewijzing van deze fondsen.

– Ondersteuning van ondernemerschap (Supporto all'imprendiorialità): werknemers zullen kunnen deelnemen aan een oproep tot het indienen van voorstellen voor een bedrijfsproject. Het Lazio Business Innovation Centre (BIC Lazio) zal de projecten selecteren die zullen worden gesteund. Deze zullen van BIC Lazio juridisch, administratief, financieel en marketingadvies krijgen, alsook een bijdrage van maximaal 2 000 EUR per werknemer ter dekking van aanloopkosten en van de kosten van de door BIC Lazio aangeboden diensten.

– Aanwervingsbonus (Bonus assunzione): ondernemingen die ontslagen werknemers met een vast contract of met een tijdelijk contract voor minstens 24 maanden in dienst nemen, ontvangen een aanwervingsbonus van 6 000 EUR per werknemer.

– Toelage bij deelname (Indennità di partecipazione): werknemers die deelnemen aan maatregelen ten behoeve van opleiding en het zoeken naar werk ontvangen een toelage bij deelname van gemiddeld 500 EUR per maand gedurende maximaal vier maanden. Het bedrag van elke toelage wordt berekend volgens de werkelijke deelname van elke werknemer aan die maatregelen.

23. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor de implementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer en controle, alsook voorlichting en publiciteit.

24. De door de Italiaanse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Italiaanse autoriteiten ramen de totale kosten op 6 021 970 EUR, waarvan 5 698 620 EUR voor individuele dienstverlening en 323 350 EUR voor de implementatie van het EFG (5,4 % van het totale bedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 3 010 985 EUR (50 % van de totale kosten) gevraagd.

Acties| Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd| Geschatte kosten per betrokken werknemer (EUR)| Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (EUR)

Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Loopbaanbegeleiding/evaluatie van vaardigheden (Orientamento professionale/bilancio di competenza)| 1 538 620

Opleiding (Formazione)| 1 2 2 292 000

Diensten aan personen (Servizi alla persona/Voucher di conciliazione)| 1 150 000

Bonus voor territoriale mobiliteit (Bonus per la mobilità territoriale)| 5 210 000

Ondersteuning van ondernemerschap (Supporto all'imprendiorialità)| 2 600 000

Aanwervingsbonus (Bonus assunzione)| 6 1 800 000

Toelage bij deelname (Indennità di partecipazione)| 2 108 000

Subtotaal individuele dienstverlening|| 5 698 620

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Voorbereiding|| 40 350

Beheer|| 100 000

Voorlichting en publiciteit|| 35 000

Controle|| 148 000

Subtotaal uitgaven voor de uitvoering van het EFG|| 323 350

Totale geschatte kosten|| 6 021 970

EFG-bijdrage (50 % van de totale kosten)|| 3 010 985

25. Italië bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties en dat iedere vorm van dubbele financiering zal worden vermeden.

Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen



26. Op 30 november 2012 heeft Italië ten behoeve van de getroffen werknemers een begin gemaakt met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.

Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd



27. Volgens de Italiaanse autoriteiten hebben alle betrokken sociale partners deelgenomen aan een vergadering die de nationale en regionale autoriteiten in januari 2013 hebben georganiseerd en tijdens welke maatregelen werden besproken om de ontslagen werknemers op de arbeidsmarkt te re-integreren. Vergaderingen van de sociale partners vonden plaats tot juni 2013, en een plaatselijk ondersteuningsnetwerk werd geactiveerd met de betrokkenheid van diverse plaatselijke partners.

28. De Italiaanse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.

Informatie over acties die volgens de nationale wetgeving of collectieve overeenkomsten verplicht zijn

29. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Italiaanse autoriteiten in de aanvraag:

· bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van de ondernemingen vallen;

· aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;

· bevestigd dat voor de hierboven vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.

Beheers- en controlesystemen



30. Italië heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage op nationaal niveau zal worden beheerd door het Italiaanse Ministerie van Arbeid en Sociaal Beleid (directoraat-generaal voor Actief en Passief Beleid), waarvan één eenheid (ufficio) als beheersautoriteit, een tweede eenheid als certificerende instantie en een derde eenheid als auditautoriteit fungeert. De regio Lazio is de bemiddelende instantie voor de beheersautoriteit op regionaal niveau. De aanvraag bevat een gedetailleerde beschrijving van het beheers- en controlesysteem waarin de verantwoordelijkheden van de op nationaal en regionaal niveau betrokken organisaties worden gespecificeerd.

Financiering



31. Op grond van de aanvraag van Italië bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening, met inbegrip van de uitgaven voor de implementatie van het EFG, 3 010 985 EUR (50 % van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de door Italië verstrekte informatie.

32. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 12 van Verordening (EG, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen.

33. Het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen zal door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden vastgesteld, overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer[12].

34. De Commissie zal apart een overschrijvingsverzoek indienen teneinde specifieke vastleggingskredieten in de begroting voor 2014 op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013.

Herkomst van de betalingskredieten



35. Voor de dekking van het voor de huidige aanvraag benodigde bedrag van 3 010 985 EUR zullen kredieten worden gebruikt die in de begroting 2014 aan het EFG-begrotingsonderdeel zijn toegewezen.