Toelichting bij COM(2014)149 - Sluiting van de associatieovereenkomst met Georgië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2014)149 - Sluiting van de associatieovereenkomst met Georgië.
bron COM(2014)149 NLEN
datum 10-03-2014
1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Bijgaand voorstel vormt het rechtsinstrument voor de goedkeuring van de sluiting van de associatie-overeenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Georgië, anderzijds (hierna 'de overeenkomst' genoemd).

Een besluit van de Commissie betreffende de sluiting van de associatie-overeenkomst namens de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie wordt afzonderlijk vastgesteld.

De betrekkingen tussen de Europese Unie en Georgië zijn momenteel gebaseerd op de partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst die in juli 1999 in werking is getreden. Op 10 mei 2010 machtigde de Raad de Commissie onderhandelingen te openen voor een nieuwe uitgebreide en ambitieuze associatie-overeenkomst, met inbegrip van het onderdeel betreffende de diepe en brede vrijhandelsruimte.

De onderhandelingen over deze uitgebreide en ambitieuze overeenkomst tussen de EU en Georgië gingen van start in juli 2010. De onderhandelingen betreffende het onderdeel van de overeenkomst inzake de diepe en brede vrijhandelsruimte werden in februari 2012 aangevat. Op 29 november 2013 werd de tekst van de overeenkomst geparafeerd door de Europese Unie en Georgië.

Met de associatie-overeenkomst wordt gestreefd naar een snellere verdieping van de politieke en economische betrekkingen tussen Georgië en de EU en naar vooruitgang met de geleidelijke economische integratie van Georgië in de interne markt van de EU op specifieke gebieden, onder meer door de totstandbrenging van een diepe en brede vrijhandelsruimte.

Overeenkomstig artikel 429 van de associatie-overeenkomst is het de bedoeling bepaalde delen van de overeenkomst voorlopig toe te passen. De voorlopige toepassing geschiedt met het oog op het behoud van het evenwicht tussen wederzijdse economische belangen en gedeelde waarden en de gezamenlijke wens van de EU en Georgië om vóór de sluiting van de overeenkomst te beginnen met de uitvoering en handhaving van de in aanmerking komende delen daarvan, om een vroegtijdig effect van de hervormingen op sectorspecifieke kwesties te bevorderen.

2. RESULTATEN VAN DE ONDERHANDELINGEN

De Raad is in alle fasen van de onderhandelingen regelmatig geïnformeerd en geraadpleegd in de desbetreffende werkgroepen van de Raad, met name de Groep Oost-Europa en Centraal-Azië en het Comité handelspolitiek. De Commissie is van oordeel dat de door de Raad in zijn onderhandelingsrichtsnoeren vastgestelde doelstellingen zijn bereikt en dat het ontwerp van associatie-overeenkomst aanvaardbaar is voor de Unie.

De uiteindelijke inhoud van de associatie-overeenkomst kan als volgt worden samengevat:

De associatie-overeenkomst brengt een associatie tot stand tussen de Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Georgië, anderzijds. Daarmee wordt een nieuwe fase ingeluid van de contractuele betrekkingen tussen de EU en Georgië, die zijn gericht op politieke associatie en economische integratie en waarmee verdere progressieve ontwikkelingen mogelijk blijven.

De algemene doelstellingen van de associatie zijn het bevorderen van een geleidelijke toenadering tussen de partijen op basis van gedeelde waarden; het versterken van het kader voor meer politieke dialoog; het bevorderen, behouden en versterken van vrede en stabiliteit in zowel regionaal als internationaal verband; het bevorderen van de samenwerking voor een vreedzame beslechting van geschillen, het creëren van de voorwaarden voor sterkere economische banden en handelsrelaties met het oog op de geleidelijke integratie van Georgië in de interne markt van de EU op specifieke gebieden; het bevorderen van de samenwerking op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht, ter versterking van de rechtsstaat en de eerbiediging van de mensenrechten en fundamentele vrijheden, en het scheppen van voorwaarden voor steeds nauwere samenwerking op andere gebieden van wederzijds belang.

De associatie-overeenkomst voorziet ook in een breed spectrum van sectorale samenwerking, die zich richt op steun voor cruciale hervormingen, economisch herstel en economische groei, goed bestuur en sectorale samenwerking op 28 terreinen, waaronder: energie, transport, milieubescherming en -bevordering, industriële samenwerking en samenwerking tussen kleine en middelgrote ondernemingen, landbouw en plattelandsontwikkeling, sociaal beleid, justitie, samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, consumentenbeleid, hervorming van de overheid, onderwijs, opleiding en jeugd, culturele samenwerking. Op al deze terreinen start de versterkte samenwerking vanuit de huidige kaders, zowel bilateraal als multilateraal, en wordt gestreefd naar een meer systematische dialoog en de uitwisseling van informatie en goede werkwijzen. Centraal in de hoofdstukken inzake sectorale samenwerking staat een uitgebreid pakket voor aanpassing van de regelgeving aan de EU-normen, zoals beschreven in de bijlagen bij de overeenkomst. Specifieke tijdschema's voor de overname en uitvoering door Georgië van specifieke onderdelen van de EU-wetgeving geven richting aan de lopende samenwerking en vormen de kern van de agenda voor binnenlandse hervormingen en modernisering van Georgië.

De overeenkomst omvat een geactualiseerd institutioneel kader dat fora voor samenwerking en dialoog omvat. Een specifieke rol in de besluitvorming is vastgelegd voor de Associatieraad, die taken aan het Associatiecomité kan delegeren. De Associatieraad kan in een specifieke samenstelling bijeenkomen voor de bespreking van handelsvraagstukken. Er worden ook fora opgericht voor de samenwerking op het niveau van de maatschappelijke organisaties en tussen de parlementen. De overeenkomst omvat ook bepalingen inzake toezicht, het nakomen van verplichtingen en geschillenbeslechting (met aparte bepalingen voor handelsgerelateerde vraagstukken).

Nauwere economische integratie via de brede en diepe vrijhandelsruimte zal een krachtige stimulans opleveren voor de economische groei van Georgië. De aanpassing aan de wetgeving, normen en regels van de EU is de methode daarvoor. De brede en diepe vrijhandelsruimte is het centrale element van de associatie-overeenkomst en zal zowel in de EU als in Georgië zakelijke kansen creëren en de daadwerkelijke modernisering van de economie en geleidelijke integratie met de EU bevorderen. Dit proces moet uitmonden in strengere productnormen, betere dienstverlening aan de burgers, en vooral het vermogen van Georgië om daadwerkelijk concurrerend te zijn op de internationale markten.

1.

Juridische elementen van het voorstel



Voor de Unie vormt artikel 217 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, in combinatie met artikel 218, lid 6, onder a), artikel 218, lid 8, tweede alinea, alsmede artikel 218, lid 7, de juridische grondslag voor de sluiting van deze overeenkomst.

Het voorstel in de bijlage vormt het rechtsinstrument voor de sluiting van de associatie-overeenkomst namens de Unie. Een afzonderlijk rechtsinstrument is van toepassing voor de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie.

Gezien de hierboven beschreven resultaten van de onderhandelingen stelt de Europese Commissie voor dat de Raad, na goedkeuring door het Europees Parlement, de overeenkomst namens de Europese Unie sluit.

Dat de Europese Commissie dit voorstel indient als een overeenkomst tussen de Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie haar lidstaten en Georgië, houdt verband met het feit dat de overeenkomst tot stand is gekomen volgens de Verdragsregels die golden vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon.