Toelichting bij COM(2014)456 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2014/003 ES/Aragón eet- en drinkgelegenheden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006[1] ("de EFG-Verordening").

2. De Spaanse autoriteiten hebben aanvraag EGF/2014/003 ES/Aragón eet- en drinkgelegenheden ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden in de zin van artikel 3 van de EFG-verordening (hierna 'ontslagen' genoemd) in 661 ondernemingen die actief zijn in NACE Rev. 2-afdeling 56 (Eet- en drinkgelegenheden)[2] in de NUTS II-regio Aragón (ES24).

3. Na de aanvraag te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

Inhoudsopgave

1.

Samenvatting


3.

VAN DE AANVRAAG


EGF-aanvraag:| EGF/2014/003 ES/Aragón eet- en drinkgelegenheden

Lidstaat:| Spanje

Betroffen regio('s) (NUTS II):| Aragón (ES24)

Datum van de indiening van de aanvraag:| 21.2.2014

Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag en datum van het verzoek om aanvullende informatie:| 7.3.2014

Uiterste termijn voor het verstrekken van de aanvullende informatie:| 18.4.2014

Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling:| 11.7.2014

Criterium voor steunverlening:| Artikel 4, lid 1, onder b), van de EFG-verordening

Economische sector(en) (NACE Rev. 2-afdeling):| 'Eet- en drinkgelegenheden' Afdeling 56

Referentieperiode (negen maanden):| 1.3.2013 – 1.12.2013

Aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden tijdens de referentieperiode:| 904

Aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen dat naar verwachting aan de maatregelen zal deelnemen:| 280

Budget voor individuele dienstverlening (EUR)| 1 575|

Budget voor de implementatie van het EFG (EUR)[3]| 24|

Totaal budget (EUR)| 1 600|

Van het EFG verlangde financiële bijdrage (EUR)| 960 (60 % van het totale budget)|

4.

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG


Procedure

4. De Spaanse autoriteiten hebben aanvraag EGF/2014/003 ES/Aragón eet- en drinkgelegenheden ingediend op 21 februari 2014, binnen 12 weken na de datum waarop aan de in de punten 5 tot en met 7 vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag bevestigd binnen twee weken na de indiening van de aanvraag, namelijk op 7 maart 2014. Op dezelfde datum heeft de Commissie de Spaanse autoriteiten om aanvullende informatie verzocht. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na de datum van het verzoek. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 11 juli 2014 af.

5.

Subsidiabiliteit van de aanvraag


Criteria voor steunverlening

5. De Spaanse autoriteiten hebben de aanvraag ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder b), van de EFG-verordening, dat bepaalt dat binnen een referentieperiode van negen maanden ten minste 500 werknemers gedwongen moeten zijn ontslagen in ondernemingen die actief zijn in dezelfde NACE Rev. 2-afdeling en gevestigd zijn in één of twee aan elkaar grenzende NUTS II-regio's.

6. De aanvraag betreft 904 ontslagen werknemers[4] in 661 ondernemingen[5] die actief zijn in NACE Rev. 2-afdeling 56 (Eet- en drinkgelegenheden) in de NUTS II-regio Aragón (ES24).

7. De referentieperiode van negen maanden loopt van 1 maart 2013 tot en met 1 december 2013.

6.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


8. Alle ontslagen werden berekend vanaf de datum binnen de referentieperiode waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

7.

In aanmerking komende werknemers en zelfstandigen


9. In totaal komen 904 werknemers en zelfstandigen in aanmerking.

8.

Verband tussen de ontslagen en de in Verordening (EG) nr. 546/2009 behandelde financiële en economische wereldcrisis


10. Spanje legt het verband tussen de ontslagen en de in Verordening (EG) nr. 546/2009 behandelde financiële en economische wereldcrisis met het argument dat de economie in 2009 ingevolge de financiële en economische wereldcrisis in de EU‑27 en ook in Spanje een drastische neergang kende. In 2009 was de groei van het bbp (in vergelijking met het jaar daarvoor, uitgedrukt in %) negatief: – 4,5 % op het niveau van de EU-27 en – 3,8 % in Spanje. In 2010 en 2011 herstelde de economie in de EU‑27 zich en groeide het bbp respectievelijk met 2,0 en 1,7 %. In 2012 daarentegen was de groei van het bbp in de EU-27 opnieuw negatief (– 0,4 %). In Spanje kromp het bbp in 2010 (– 0,2 %) en in 2012 (– 1,6 %), en groeide het licht (0,1 %) in 2011.

Groei van het bbp (verandering in vergelijking met het voorgaande jaar, uitgedrukt in %)

Bron: Eurostat

11. De financiële en economische wereldcrisis heeft de Spaanse economie zwaar getroffen en heeft ertoe geleid dat de Spaanse overheid maatregelen heeft genomen die onder meer bestonden in een verhoging van de inkomsten uit belastingen — in het bijzonder uit de btw, waarvan het standaardtarief is gestegen van 16 % tot 18 % in 2010 en verder tot 21 % in 2012 —, een stroomlijning van de overheidsuitgaven en een verlaging van de lonen in de publieke sector. Er heeft ook een daling van het gemiddelde inkomen in de particuliere sector plaatsgevonden in een poging om het concurrentievermogen van de Spaanse economie te vergroten. Een onmiddellijk effect van het lagere inkomen was een daling van de consumptie. Tijdens de periode 2009-2012 daalde de particuliere consumptie in Spanje in drie van de vier jaren in vergelijking met dezelfde periode in het respectieve voorafgaande jaar. In de EU‑27 daalde de particuliere consumptie eveneens, maar in mindere mate.

Particuliere consumptie (verandering in vergelijking met het voorgaande jaar, uitgedrukt in %)

|| 2012

EU-| – 1,| 1,| 0,| – 0,74

Spanje| – 3,| 0,| – 1,| – 2,84

Bron: Eurostat

12. Aangezien er een sterk verband is tussen het niveau van de particuliere uitgaven en het buitenshuis consumeren van maaltijden en drankjes, resulteerde de neergang van de particuliere consumptie in Spanje in een daling van de vraag in eet- en drinkgelegenheden. De Spaanse autoriteiten hebben uitgelegd dat de totale particuliere uitgaven voor levensmiddelen in Spanje in 2012 met 1,3 % zijn gedaald in vergelijking met 2011. Zij verwezen daarvoor naar gegevens van het Spaans Ministerie van Landbouw, Levensmiddelen en Milieu. Opvallend is dat de uitgaven voor levensmiddelen om thuis te nuttigen met 0,2 % zijn gestegen, terwijl de uitgaven voor eten buitenshuis met 4,1 % zijn gedaald. De uitgaven voor eetgelegenheden dalen reeds sinds het begin van de financiële en economische crisis; tijdens de periode van 2009 tot en met 2012 daalden deze zelfs met 12,1 %.

9.

Uitgaven voor eten buitenshuis (miljoen EUR)


Bron: Spaans Ministerie van Landbouw, Levensmiddelen en Milieu.

10.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


13. Volgens het jaarverslag van de Federación Española de Hostelería y Restauración (FEHR) over de hotellerie en de eet- en drinkgelegenheden voor 2012[6] is de sectorale index van de bedrijfsactiviteit in de periode 2010-2012 met 8,26 % gedaald. De Spaanse autoriteiten voeren bovendien aan dat het aantal eet- en drinkgelegenheden ingevolge de daling van de uitgaven voor eten buitenshuis op nationaal niveau in 2011 met 3,5 % was gedaald in vergelijking met 2009, maar dat de daling in Aragón 11 % bedroeg.

14. De daling van de bedrijfsactiviteit in de sector eet- en drinkgelegenheden en de sluiting van veel zaken in deze sector hebben veel ontslagen tot gevolg gehad.

11.

Verwachte gevolgen van de ontslagen op de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


15. De werkgelegenheid in Aragón had zwaar te lijden onder de crisis. De werkloosheid in de regio is snel gestegen, namelijk van 4,2 % in december 2007 tot 18,4 % in december 2013. De werkgelegenheidssituatie in Aragón lijkt bijzonder fragiel, aangezien de crisis zich ook liet voelen in andere sectoren, zoals de bouw en de detailhandel, die erg belangrijk zijn voor de economie van de regio. Ingevolge de ontslagen in de bouwsector en de detailhandel in Aragón heeft Spanje in mei 2010[7] en december 2011[8] aanvragen voor een financiële bijdrage uit het EFG ingediend.

12.

Werkloosheid in Aragón


Bron: EPA[9]

16. De sector eet- en drinkgelegenheden werd traditioneel beschouwd als een veiligheidsnet in tijden van schaarse werkgelegenheid, aangezien het vroeger gemakkelijk was om in deze sector werk te vinden, voornamelijk doordat de werktijden in deze banen veeleisend zijn en moeilijk te combineren zijn met een gezinsleven. Het feit dat nu zelfs de sector eet- en drinkgelegenheden de gevolgen van de financiële en economische crisis ondervindt en er ook daar ontslagen vallen, heeft een negatief effect op de regionale economie dat ernstiger is dan uit de loutere cijfers blijkt.

13.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties


Beoogde begunstigden

17. Naar verwachting zullen 280 in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen aan de maatregelen deelnemen.

18. Uitsplitsing van de verwachte deelnemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep:

Categorie| Aantal beoogde begunstigden

Geslacht:| Mannen:| (34,64 %)

|| Vrouwen:| (65,36 %)

Nationaliteit:| EU-ingezetenen:| (62,14 %)

|| Niet-EU-ingezetenen:| (37,86 %)

Leeftijdsgroep:| 15-24 jaar:| (9,29 %)

|| 25-54 jaar:| (82,86 %)

|| 55-64 jaar:| (7,85 %)

|| Ouder dan 64 jaar:| (0,00 %)

14.

Voorgestelde acties


19. De individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers moet worden verstrekt, bestaat uit de volgende acties, die samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening vormen met het oog op de re-integratie van de ontslagen werknemers op de arbeidsmarkt. Zij vallen in vier categorieën uiteen:

15.

1. Beroepenoriëntatie, begeleiding en zoeken naar werk


– Algemene informatie, loopbaanbegeleiding en profilering: bij de eerste maatregel, die aan alle deelnemers wordt aangeboden, wordt het profiel van de werknemers opgesteld en wordt informatie verstrekt over beschikbare banen, vaardigheids- en opleidingseisen, beschikbare opleidingsprogramma's en aanmoedigingsmaatregelen.

– Opleiding in vaardigheden voor het zoeken naar werk, werken als zelfstandige en sociale vaardigheden: de werknemers nemen deel aan workshops die op het werken als zelfstandige en de bevordering van ondernemerschap zijn gericht, of zij worden geschoold in vaardigheden voor het zoeken naar werk. Deze maatregel beoogt eveneens een betere zelfkennis en een groter gevoel van eigenwaarde en betere sociale vaardigheden van de deelnemers.

16.

2. Opleiding en omscholing


– Algemene opleiding en omscholing: deze maatregel biedt verschillende opleidingstrajecten. De beoogde begunstigden worden in de gelegenheid gesteld aan een of meer van de cursussen op de onderstaande gebieden deel te nemen: 1) Algemene opleiding op het gebied van informatie- en communicatietechnologieën (ICT), op elementair of middenniveau.

2) Opleiding in beroepsvaardigheden: tegenwoordig heeft de sector eet- en drinkgelegenheden niet alleen behoefte aan gekwalificeerde, maar ook aan veelzijdige professionals. Opdat de werknemers specifieke vaardigheden zouden kunnen verwerven waarnaar in de sector vraag is, zullen verschillende beroepsopleidingen worden aangeboden, zoals het bedienen aan een bar en het bereiden van cocktails, bediening in restaurants, banketkelner, omgaan met levensmiddelen, assistent-kok, vacuümbereiding van gerechten, grillen en het bereiden van 'platos combinados'[10], enz. De deelnemers zullen ook een beroepsopleiding kunnen volgen voor banen in andere sectoren waarvoor een vergunning vereist is (zoals particuliere veiligheidsagent, getuigschrift van vakbekwaamheid voor personenvervoer[11], enz).

3) Opleiding met de verbintenis tot aanwerving: opleidingen op gebieden waar bij plaatselijke ondernemingen behoefte aan is. In ruil zullen deze een aantal deelnemers aan de opleiding aanwerven.

4) Ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden: de deelnemers krijgen een opleiding in transversale vaardigheden, zoals besluitvormingsprocessen, conflictoplossing, aanpassing aan veranderingen, vaardigheden in interpersoonlijke relaties, enz.

– Erkenning van eerder verworven competenties: deze maatregel omvat de evaluatie van de eerder verworven kennis en ervaring van elke individuele werknemer, alsook de vaststelling van de gebieden waar extra opleiding nodig is. Nadat de deelnemers de procedure voor de erkenning van eerder verworven competenties hebben doorlopen, zullen zij een officieel attest van hun vaardigheden en kennis ontvangen, dat wordt afgegeven door het Agencia de Cualificaciones Profesionales de Aragón (agentschap van Aragón voor beroepskwalificaties).

17.

3. Re-integratie op de arbeidsmarkt


– Intensieve hulp bij het zoeken naar werk: hierbij wordt intensief gezocht naar een nieuwe baan (waaronder actief onderzoek van de lokale en regionale kansen op werk, verkenning van de kansen op werk in opkomende sectoren (zoals hernieuwbare energie, biologische handel, enz.) en het op elkaar afstemmen van vraag naar en aanbod van werk.

– Begeleiding door een mentor na herintreding: hiermee worden mogelijke problemen voorkomen die zich kunnen voordoen in een nieuwe baan; werknemers die opnieuw aan de slag gaan, zullen tijdens de eerste maanden in hun nieuwe baan worden begeleid.

18.

4. Stimuleringsmaatregelen


– Toelage voor het zoeken naar werk: begunstigden die deelnemen aan de maatregelen en het vastgestelde traject voor re-integratie volgen, zullen een toelage van 300 EUR ontvangen, die in twee termijnen van 150 EUR zal worden betaald.

– Bijdrage voor verzorgers van afhankelijke personen: begunstigden die aan de maatregelen deelnemen en die zorgverantwoordelijkheid dragen voor afhankelijke personen (kinderen, ouderen of gehandicapten) zullen een eenmalige toelage van 150 EUR ontvangen om hen ertoe aan te moedigen aan de maatregelen deel te nemen door een deel te compenseren van de extra kosten die zij moeten maken om te voorzien in zorg voor de afhankelijke personen gedurende de tijd waarin zij aan de maatregelen deelnemen.

– Prikkel om terug aan het werk te gaan: begunstigden die terug aan het werk gaan, zullen gedurende maximaal drie maanden een loonsubsidie van 200 EUR per maand ontvangen om hen — en met name oudere begunstigden — ertoe aan te zetten opnieuw te gaan werken, in het bijzonder wanneer de geboden voorwaarden minder aantrekkelijk zijn dan in hun vorige baan.

– Prikkels om als zelfstandige aan het werk te gaan: begunstigden die zich als zelfstandige vestigen, zullen gedurende maximum drie maanden een toelage van 400 EUR per maand ontvangen om hen tijdens de start-up van hun activiteit te steunen.

20. De hierboven beschreven voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op een passieve sociale bescherming.

21. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat geen van deze maatregelen krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van de ondernemingen vallen.

19.

Geraamd budget


22. De totale kosten worden op 1 600 000 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 1 575 998 EUR voor individuele dienstverlening en van 24 002 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

23. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 960 000 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

Acties| Geraamd aantal deelnemers| Geraamde kosten per deelnemer (EUR)| Geraamde totale kosten (EUR) (% van het totaal)

20.

Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)


Algemene informatie, loopbaanbegeleiding en profilering (Acogida, elaboración de los itinerarios personalizados de inserción y asesoramiento laboral)| 1 301 560

Opleiding in vaardigheden voor het zoeken naar werk, werken als zelfstandige en sociale vaardigheden (Formación en técnicas para la búsqueda de empleo, autoempleo y habilidades sociales)| 112 000

Algemene opleiding, omscholing en beroepsopleiding; en erkenning van eerder verworven ervaring (Formación para el empleo y acreditación de competencias)| 1 313 500

Intensieve hulp bij het zoeken naar werk: (Asistencia a la recolocación)| 2 601 938

Begeleiding door een mentor na herintreding: (Seguimiento en el empleo)| 58 000

Subtotaal (a):|| 1 386 998

(88,0 %)

21.

Toelagen en stimulerende maatregelen (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)


Toelage voor het zoeken naar werk (Incentivo para la búsqueda activa de empleo)| 84 000

Bijdrage voor verzorgers van afhankelijke personen (Medidas de acompañamiento)| 21 000

Prikkel om terug aan het werk te gaan (Incentivos para la reinserción laboral)| 60 000

Prikkels om als zelfstandige aan het werk te gaan (Incentivo para la actividad por cuenta propia)| 1 24 000

Subtotaal (b):|| 189 000

(12,0 %)

22.

Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening


1. Voorbereiding|| 5 900

2. Beheer|| 0

3. Voorlichting en publiciteit|| 4 100

4. Controle en rapportage|| 14 002

Subtotaal (c):|| 24 002

(1,5 %)

Totale kosten (a + b + c):|| 1 600 000

EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)|| 960 000

24. De kosten van de in de tabel hierboven opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

23.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


25. De Spaanse autoriteiten hebben de beoogde begunstigden met ingang van 21 februari 2014 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de in punt 19 genoemde acties zullen bijgevolg van 21 februari 2014 tot en met 21 februari 2016 voor een financiële bijdrage van het EFG in aanmerking komen.

26. Op 7 november 2013 hebben de Spaanse autoriteiten de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 7 november 2013 tot en met 21 augustus 2016 voor een financiële bijdrage van het EFG in aanmerking komen.

24.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


27. De Spaanse autoriteiten hebben erop gewezen dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van acties waartoe de betrokken bedrijven krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht zijn.

28. De Spaanse autoriteiten hebben erop gewezen dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

29. De drie operationele programma's van het ESF (2007-2013), in het kader waarvan acties worden medegefinancierd, zijn: het pluriregionale operationele programma van het ESF inzake aanpassingsvermogen en werkgelegenheid, het operationele programma van het ESF inzake de bestrijding van discriminatie en het operationele programma van het ESF voor Aragón. Ook al kunnen sommige EFG-maatregelen op ESF-maatregelen lijken, er bestaat toch een verschil: de EFG-maatregelen hebben een uniek en bijzonder karakter (zij zijn bestemd voor een sector en een bepaalde doelgroep) en zijn op maat gesneden en intensief. Door de voordurende follow-up van ESF- en EFG-acties met vergelijkbare doeleinden en van de betrokken werknemers zullen overlappingen van maatregelen van beide fondsen worden voorkomen.

30. De bronnen van de nationale voor- of medefinanciering worden jaarlijks vastgelegd in de wet inzake de begroting van de regering van Aragón.

25.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


31. De Spaanse autoriteiten hebben erop gewezen dat het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met de vakbonden Confederación Sindical de Comisiones Obreras-CC.OO Aragón en Unión General de Trabajadores-UGT Aragón; en de werkgeversorganisaties Confederación de Empresarios de Aragón-CREA en Confederación de la Pequeña y Mediana Empresa Aragonesa-CEPYME Aragón. De sociale partners werden twee keer geraadpleegd: op 20 juni 2013 en op 16 oktober 2013. Tijdens de eerste vergadering stemden de sociale partners ermee in om een EFG-aanvraag in te dienen voor de sector eet- en drinkgelegenheden. Tijdens de tweede vergadering werd de ontwerp-aanvraag besproken en goedgekeurd, in het bijzonder de inhoud en het tijdschema van de acties.

Beheers- en controlesystemen



32. De aanvraag bevat een gedetailleerde beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Spanje heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF beheren en controleren. Het Instituto Aragonés de Empleo (INAEM) zal fungeren als de bemiddelende instantie voor de beheersautoriteit.

26.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat


33. De Spaanse autoriteiten hebben op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– de voorgestelde acties zullen steun verlenen aan individuele werknemers en zullen niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde maatregelen zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage van het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

2.

Gevolgen voor de begroting



27.

Begrotingsvoorstel


34. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2012 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020[12] mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen 2011) niet overschrijden.

35. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 960 000 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren in reactie op de aanvraag.

36. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer[13] zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

28.

Met dit besluit samenhangende handelingen


37. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 960 000 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

38. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen, dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.