Toelichting bij JOIN(2015)4 - Standpunt in de Associatieraad EU-Oekraïne met betrekking tot de goedkeuring van een aanbeveling voor de tenuitvoerlegging van de associatieagenda EU-Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De betrekkingen tussen de EU en Oekraïne zijn momenteel gebaseerd op de delen van de associatieovereenkomst[1] die voorlopig worden toegepast, op delen van de partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst[2] die nog van kracht zijn, en op het Europees nabuurschapsbeleidskader. Na de ondertekening van de politieke hoofdstukken van de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne op de EU-top van 21 maart 2014, hebben beide partijen in de marge van de EU-top van 27 juni 2014 de resterende delen van de overeenkomst ondertekend, waaronder de diepe en brede vrijhandelsruimte. Op 16 september 2014 ratificeerde het Oekraïense parlement de associatieovereenkomst en verleende het Europees Parlement zijn instemming, zodat de relevante bepalingen van de associatieovereenkomst vanaf 1 november 2014 voorlopig konden worden toegepast, en het gedeelte over de diepe en brede vrijhandelsruimte vanaf 1 januari 2016.

De associatieagenda (eerdere versie) werd door de samenwerkingsraad EU-Oekraïne goedgekeurd op 23 november 2009, om ervoor te zorgen dat de EU en Oekraïne ten volle gebruik zouden kunnen maken van de voordelen van de overeenkomst, te beginnen met de gedeeltelijke voorlopige toepassing ervan. Het operationele gedeelte werd meerdere keren gewijzigd, en de meest recente bijwerking werd op 24 juni 2013 in Luxemburg goedgekeurd door de samenwerkingsraad EU-Oekraïne.

Gezien de recente ontwikkelingen - de voorlopige toepassing van de associatieovereenkomst en de dringende behoefte aan hervormingen in Oekraïne - werd de bijwerking van de associatieagenda een belangrijke politieke prioriteit om deze aan te laten sluiten bij de huidige stand van zaken van de betrekkingen tussen de EU en Oekraïne.

De associatieagenda heeft tot doel de tenuitvoerlegging van de associatieovereenkomst voor te bereiden en te vergemakkelijken, door een praktisch kader tot stand te brengen waarin de overkoepelende doelstellingen van politieke associatie en economische integratie kunnen worden verwezenlijkt. Voorts biedt de associatieagenda een lijst met prioriteiten om gezamenlijk aan te werken.

De associatieagenda is ook een instrument voor toezicht op en beoordeling van de voortgang van Oekraïne met de tenuitvoerlegging van de associatieovereenkomst EU-Oekraïne, met het bereiken van de overkoepelende doelstellingen van de politieke associatie en economische integratie, met het waarborgen van het naleven van gezamenlijke waarden, en met het afstemmen op de EU-wetgeving op specifieke gebieden, zoals bepaald in de associatieovereenkomst.

Het feit dat de associatieagenda is toegespitst op een beperkter aantal prioriteiten, heeft geen weerslag op de reikwijdte of het mandaat van de huidige dialogen in het kader van de partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst of andere overeenkomsten. De associatieagenda moet ook de tenuitvoerlegging van de verbintenissen die zijn aangegaan in het kader van associatieovereenkomst/diepe en brede vrijhandelsruimte, onverlet laten.

De hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid en de Commissie verzoeken de Raad het bijgevoegde ontwerp-besluit van de Raad goed te keuren.