Toelichting bij COM(2015)407 - Standpunt EU in het Comité voor overheidsopdrachten met betrekking tot de toetreding van Oekraïne tot de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Op 13 december 2012 heeft Oekraïne verzocht om toe te treden tot de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten van de WTO (hierna 'de GPA' genoemd). Het land heeft op 7 maart 2014, 28 oktober 2014, 27 april 2015, 27 mei 2015 en 29 juni 2015 herziene voorstellen inzake dekking voorgelegd.

De Commissie heeft namens de Unie onderhandeld over een reeks marktopeningsverbintenissen van Oekraïne, zowel op bilaterale basis als in het kader van het WTO-comité voor overheidsopdrachten (hierna 'het GPA-comité' genoemd).

Vervolgens heeft Oekraïne bij het GPA-comité een definitief voorstel ingediend. Hieronder volgen een samenvatting van het definitieve voorstel van Oekraïne en de beoordeling van de Commissie.

Dankzij het besluit kan de Commissie het standpunt van de Unie over de toetreding van Oekraïne in het GPA-comité kenbaar maken.

Samenhang met andere initiatieven op het beleidsgebied in kwestie

Dit is de standaardprocedure wanneer de Commissie het standpunt van de Unie over de toetreding van een derde land in het GPA-comité kenbaar moet maken.

Samenhang met andere beleidsmaatregelen van de Unie

Niet relevant.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) bepaalt dat wanneer een krachtens een internationale overeenkomst opgericht lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, de Raad op voorstel van de Commissie een besluit vaststelt tot bepaling van het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen. Het besluit van het GPA-comité met de voorwaarden voor de toetreding van Oekraïne valt onder artikel 218, lid 9, VWEU, aangezien het besluit door een krachtens een internationale overeenkomst opgericht lichaam wordt vastgesteld en rechtsgevolgen zal hebben.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

De EU is exclusief bevoegd voor handelskwesties. Het gezamenlijke optreden van de Unie staat borg voor maximale invloed op derde landen.

Evenredigheid

Niet relevant.

Keuze van het instrument

Artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) bepaalt dat wanneer een krachtens een internationale overeenkomst opgericht lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, de Raad op voorstel van de Commissie een besluit vaststelt tot bepaling van het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDE PARTIJEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

• Ex-postevaluaties/fitnesschecks van bestaande wetgeving

Niet relevant.

Raadplegingen van belanghebbenden

Niet relevant.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Niet relevant.

Effectbeoordeling

De toetreding van een derde land tot een internationale overeenkomst waarbij de Unie partij is, vereist geen effectbeoordeling.

Gezonde regelgeving en vereenvoudiging

Niet relevant.

Grondrechten

Niet relevant.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Geen.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en monitoring, evaluatie en rapportage

Niet relevant.

Toelichting (voor richtlijnen)

Niet relevant.

Gedetailleerde toelichting van de specifieke bepalingen van het voorstel

Het definitieve voorstel van Oekraïne

Verbintenissen inzake toegang tot de markt (onder de overeenkomst vallende entiteiten, goederen, diensten en diensten in de bouwsector)

Drempels

De door Oekraïne voorgestelde drempels voor de verschillende bijlagen komen overeen met de normale door de partijen bij de GPA toegepaste drempels.

Entiteiten

In bijlage 1 ("centrale overheidsentiteiten") neemt Oekraïne een zeer groot aantal centrale overheidsentiteiten op volgens een op definities gebaseerde aanpak. Deze bijlage bevat ook een indicatieve lijst van die entiteiten. Er zijn geen opmerkingen met uitsluitings- of voorbehoudsclausules.

In bijlage 2 ("niet-centrale overheidsentiteiten") neemt Oekraïne een groot aantal niet-centrale entiteiten met hun definitie op, alsook een indicatieve lijst van die entiteiten. Er zijn geen opmerkingen met uitsluitings- of voorbehoudsclausules.

In bijlage 3 ("andere entiteiten") verleent Oekraïne aan de partijen bij de GPA toegang tot de opdrachten van entiteiten in een zeer groot aantal nutssectoren, op basis van een definitie en met vermelding van een indicatieve lijst, zoals de EU verlangt.

Het land heeft een opmerking opgenomen die gebaseerd is op een opmerking van de EU in bijlage 3 die opdrachten van verbonden ondernemingen of joint ventures uitsluit.

Goederen

In bijlage 4 biedt Oekraïne alle goederen aan die door de onder de overeenkomst vallende entiteiten worden aanbesteed.

Diensten

In bijlage 5 biedt Oekraïne alle diensten aan die door de onder de overeenkomst vallende entiteiten worden aanbesteed, met een klein aantal uitzonderingen. Deze betreffen diensten van internationale scheidsgerechten, internationale commerciële arbitrages en geschillenbeslechting waarbij de aanbestedende dienst betrokken is; diensten van financiële instellingen die verband houden met het werven van kredietmiddelen en fondsen voor het maatschappelijk kapitaal door een aanbestedende dienst; onderzoeks- en ontwikkelingsdiensten en financiële en gerelateerde diensten die door de Nationale Bank van Oekraïne worden verstrekt. Deze uitsluitingen zijn zowel beperkt in aantal als beperkt van aard.

Dienstverlening in de bouwsector

Oekraïne biedt de gehele afdeling 51, CPC Prov. aan uit hoofde van bijlage 6. Het land biedt geen concessieovereenkomsten voor werken.

Algemene opmerkingen

In bijlage 7 heeft Oekraïne twee opmerkingen opgenomen. Deze betreffen opdrachten van diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland voor dienstverlening in de bouw en opdrachten in verband met beschermd papier, bankbiljetten, munten en gevoelige documenten, die geen van beide onder het voorstel van Oekraïne vallen.

Wetgeving van Oekraïne

De wetgeving van Oekraïne inzake overheidsopdrachten is niet-discriminerend. Er zijn geen bepalingen op grond waarvan binnenlandse leveringen en leveranciers een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van buitenlandse leveringen of leveranciers. De wetgeving van Oekraïne inzake overheidsopdrachten lijkt — overeenkomstig de GPA — open, transparant en niet-discriminerend te zijn.

Beoordeling van het voorstel van Oekraïne door de Commissie

In het definitieve voorstel van Oekraïne komen centrale en niet-centrale autoriteiten en entiteiten die actief zijn in nutssectoren, alsook goederen, diensten en dienstverleningen in de bouwsector uitgebreid aan bod. Daarom is het voorstel toereikend en aanvaardbaar. De Oekraïense wetgeving inzake overheidsopdrachten strookt met de GPA.

Aangezien Oekraïne voorziet in een exhaustieve lijst van entiteiten in bijlage 1, moet de toegang van goederen, diensten, leveranciers en dienstverleners van Oekraïne tot de EU dezelfde zijn als die waarin bijlage 1 van de EU, onder 2, punt 2, voorziet, wat betekent dat toegang wordt verleend tot de opdrachten van de aanbestedende diensten van de centrale autoriteiten die in bijlage 1 worden opgesomd.

Aanbeveling

De toetreding van Oekraïne tot de GPA zal naar verwachting een zeer positieve bijdrage leveren aan de verdere internationale openstelling van de markten voor overheidsopdrachten, doordat het aantal partijen bij de GPA wordt uitgebreid en andere landen derhalve worden aangemoedigd om tot de GPA toe te treden. De Commissie beveelt aan dat het definitieve voorstel van Oekraïne wordt aanvaard onder de bovengenoemde voorwaarden.

Bijgevolg wordt voorgesteld de Commissie te machtigen het standpunt van de Unie ten gunste van de toetreding van Oekraïne in het Comité voor overheidsopdrachten naar voren te brengen, een standpunt dat moet worden opgenomen in het besluit van het GPA-comité betreffende de toetreding van Oekraïne.