Toelichting bij COM(2015)485 - Gewijzigde begroting nr. 7 bij de begroting 2015 Aanpak van de vluchtelingencrisis: onmiddellijke budgettaire maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 30.9.2015


COM(2015) 485 final

ONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 7
BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2015

Aanpak van de vluchtelingencrisis: onmiddellijke budgettaire maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda


Gezien:

– het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name op artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 106bis,

– Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie 1 , en met name artikel 41,

– de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2015, die op 17 december 2014 is goedgekeurd 2 ,

– de gewijzigde begroting nr. 1/2015 3 , die op 28 april 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 2/2015 4 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 3/2015 5 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 4/2015 6 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 5/2015 7 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 6/2015 8 , dat op 15 juli 2015 is goedgekeurd,

dient de Europese Commissie bij het Europees Parlement en de Raad het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 7 bij de begroting 2015 in.

2.

WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING


De wijzigingen in de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling zijn beschikbaar via EUR-Lex: ( eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en ). Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van ontvangsten als budgettaire bijlage bijgevoegd.

INHOUDSOPGAVE

Contents

Inleiding



3.

2. De aanpak van de vluchtelingencrisis in het kader van de de Europese migratieagenda


4.

3. Voorgestelde financiering in 2015


5.

4. Samenvatting per MFK-rubriek



1. Inleiding

De Commissie heeft op 23 september 2015 de mededeling 'Aanpak van de vluchtelingencrisis: nu te nemen operationele, budgettaire en wetgevende maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda' 9 aan het Europees Parlement, de Europese Raad en de Raad gericht. In deze mededeling stelt de Commissie een reeks prioritaire maatregelen voor, die binnen de komende zes maanden zouden moeten worden getroffen, met inbegrip van de aanpassingen die moeten worden aangebracht in de begroting voor 2015 en de voorgestelde ontwerpbegroting voor 2016.

Het ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) nr. 7 voor het jaar 2015 strekt ertoe de nodige wijzigingen door te voeren voor onmiddellijke maatregelen in de resterende maanden van 2015, daarbij gebruik makend van alle mogelijkheden voor herschikking van kredieten in dit stadium van het jaar, zonder afbreuk te doen aan de uitvoering van andere uitgavenprogramma’s. Het omvat het volgende:

– een versterking van de noodhulp uit hoofde van het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) en het Fonds voor interne veiligheid (ISF), voor een totaalbedrag van 100 miljoen EUR aan vastleggingskredieten;

– een verhoging van het aantal ambten in de personeelsformatie van Frontex (+ 60 ambten), EASO (+ 30) en Europol (+ 30) ter versterking van hun capaciteit op het terrein. De daarmee samenhangende verhoging van de salarisuitgaven bedraagt 1,3 miljoen EUR aan vastleggings- en betalingskredieten voor de drie agentschappen tezamen;

– aanvullende financiering voor het Europees nabuurschapsinstrument (300 miljoen EUR aan vastleggingskredieten), zodat het regionaal Trustfonds van de Europese Unie in respons op de Syrische crisis, het zogenaamde 'Madad-fonds', ten minste 500 miljoen EUR bedraagt;

– een verhoging van de betalingskredieten voor humanitaire hulp met 55,7 miljoen EUR door middel van herschikking. Een verzoek om overschrijving van vastleggingskredieten voor humanitaire hulp uit de reserve voor noodhulp (EAR) zal afzonderlijk worden gedaan, met het oog op versterking van de humanitaire hulp voor vluchtelingen in nood tot 200 miljoen EUR.

De gevraagde verhogingen voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) en het Fonds voor interne veiligheid (ISF), en die voor humanitaire hulp in dit OGB 7/2015 worden gedeeltelijk gecompenseerd door een herschikking van 70,5 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 57,0 miljoen EUR aan betalingskredieten die momenteel beschikbaar zijn in de begroting 2015: met name uit het EU-Solidariteitsfonds (33,7 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en betalingskredieten), uit verschillende begrotingsonderdelen van rubriek 2 (24,8 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 19,8 miljoen EUR aan betalingskredieten), en 12,0 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 3,5 miljoen EUR aan betalingskredieten van het programma Levensmiddelen en diervoeders.

De verhoging van de vastleggingskredieten wordt, behalve via herschikking, gerealiseerd door gebruik te maken van de bestaande marges onder de uitgavenmaxima van rubriek 3 (Veiligheid en burgerschap, voor het volledige beschikbare bedrag van 23,2 miljoen EUR) en rubriek 4 (Europa als wereldspeler, voor een bedrag van 300 miljoen EUR) en door een beroep te doen op het flexibiliteitsinstrument voor een bedrag van 66,1 miljoen EUR voor de financiering van noodmaatregelen in het kader van AMIF in rubriek 3. Een voorstel om middelen uit het flexibiliteitsinstrument ter beschikking te stellen, wordt tegelijk met dit OGB gepresenteerd.

Alles bijeengenomen geven de in dit ontwerp van gewijzigde begroting voorgestelde aanvullende maatregelen aanleiding tot een nettotoename van de vastleggingskredieten in de begroting 2015 met 330,7 miljoen EUR. De betalingskredieten blijven in 2015 op hetzelfde niveau, aangezien een groot deel van de betalingen zal plaatsvinden in 2016.

De aanvullende behoeften ten opzichte van de door de Commissie voorgestelde ontwerpbegroting (OB) voor 2016, die zijn behandeld in de mededeling over de aanpak van de vluchtelingencrisis, zullen het voorwerp uitmaken van een nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting 2016, in te dienen medio oktober. Deze nota van wijzigingen zal eveneens de bijgewerkte ramingen voor de landbouwuitgaven bevatten.

6.

2. De aanpak van de vluchtelingencrisis in het kader van de de Europese migratieagenda


In dit deel worden de aanvullende maatregelen opgesomd die tot nu toe zijn voorgesteld op het gebied van migratie, met name via de gewijzigde begroting 5/2015 10 en wat betreft de verdere versterking die nog dit jaar nodig is, met dit ontwerp van gewijzigde begroting en het bijbehorende voorstel voor de terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument.

7.

2.1 Rubriek 3: Veiligheid en burgerschap


8.

2.1.1 Maatregelen voorgesteld in OGB 5/2015


Op 13 mei heeft de Commissie haar goedkeuring gehecht aan de Europese migratieagenda 11 , die vergezeld ging van het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 5/2015. De definitieve goedkeuring van de gewijzigde begroting op 7 juli maakte het mogelijk om:

• de Frontex-operaties in het Middellandse Zeegebied (Triton en Poseidon, 26 miljoen EUR) te verdrievoudigen;

• de noodhulp uit het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF, 25 miljoen EUR) en het Fonds voor interne veiligheid (ISF, 5 miljoen EUR) aan de meest getroffen lidstaten te verdubbelen;

• een hervestigingsregeling voor de hele EU ten uitvoer te leggen (25 miljoen EUR);

• de regionale ontwikkelings- en beschermingsprogramma’s voor Noord-Afrika en de Hoorn van Afrika (7 miljoen EUR) te versterken; en

• het aantal posten en de daarmee verband houdende personeelsuitgaven van de drie meest betrokken EU-agentschappen te verhogen (16 posten voor Frontex, 4 voor EASO en 3 voor Europol).

9.

2.1.2 Andere in OGB 7/2015 voorgestelde versterkingsmaatregelen


Noodmaatregelen

Een belangrijke verdere versterking van de noodhulp uit het AMIF (80 miljoen EUR) en het ISF (20 miljoen EUR) is onmiddellijk nodig om de recentst getroffen lidstaten te steunen en om de uitvoering van de hotspots-aanpak te ondersteunen. Het extra bedrag van 100 miljoen EUR zou in de eerste plaats dienen om:

• gevolg te geven aan actuele verzoeken van Duitsland, Griekenland, Kroatië en Oostenrijk en verzoeken die tegen het einde van het jaar worden verwacht van andere lidstaten die onlangs zijn geconfronteerd met de instroom, in het bijzonder van Griekenland, Hongarije en Bulgarije;

• mogelijk te maken dat de Commissie met de lidstaten, onder andere Italië en Griekenland, op een gecoördineerde manier gestructureerde verzoeken ontwikkelt om noodhulp te ontvangen voor het opzetten van de opvangteams voor migranten en de uitvoering van de hervestigingsregelingen, alsmede om de voortdurend toenemende instroom van migranten te beheersen.

10.

Agentschappen


De agentschappen van de EU die met migratie bezig zijn, moeten meer capaciteit krijgen, aangezien zij nu een veel actievere rol op het terrein krijgen dan oorspronkelijk was voorzien. Bijgevolg stelt de Commissie voor om het personeel van de drie belangrijkste EU-agentschappen verder te versterken met in totaal 120 extra posten in de personeelsformatie, als volgt:

• Frontex: 60 posten om het agentschap in staat te stellen het hoofd te bieden aan de toename van de operationele taken en de intensievere samenwerking met andere EU-agentschappen om de smokkelnetwerken te verstoren en meer verbindingsfunctionarissen met derde landen in te zetten. Dit omvat:


ode uitbreiding van gezamenlijke terugkeeroperaties en daarmee samenhangende aangelegenheden, en de inzet van coördinatiefunctionarissen bij de teams die in de hotspotgebieden de migratie in goede banen moeten leiden;

ode versterking van de risicoanalysecapaciteit van het agentschap op het terrein (operationele analyse in hotspots, beheer en evaluatie, coördinatie) en in derde landen;

ode versterking van de capaciteit om communicatienetwerken in het kader van Eurosur te onderhouden en te verbeteren, onder andere coördinatie van gemeenschappelijke bewakingsmiddelen;

ode inzet van verbindingsfunctionarissen in naburige derde landen.


• EASO: 30 posten ter versterking van de inzet van EASO teams voor de gemeenschappelijke behandeling van asielaanvragen in de frontlijnstaten. Dit omvat:

• ondersteuning van de gemeenschappelijke behandeling van asielaanvragen in Italië en Griekenland in de hotspotgebieden voor registratie en identificatie, het nemen van vingerafdrukken en voorbereiding van de asielaanvraagdossiers;

• coördinatie en ondersteuning van de urgente herhuisvesting van 160 000 personen (nl. identificatie, kwetsbaarheidsonderzoek, inwinning van informatie vóór vertrek);

• ondersteuning van de EU-hervestigingsregeling (optreden als 'clearing house' en verbetering van de structurele informatie-uitwisseling);

• optreden als clearing house voor de informatieverwerving m.b.t. het land van herkomst, met inbegrip van uitwisseling van informatie, verdere ontwikkeling van verslagen over het land van herkomst en praktische handleidingen.

• EUROPOL: 30 posten voor de verdere versterking van zijn rol bij de uitvoering van de conclusies van de Europese Raad met betrekking tot het verstoren van netwerken en het opvoeren van de inspanningen om internetinhoud die door smokkelaars worden gebruikt om migranten en vluchtelingen te lokken, op te sporen en te verwijdering ervan te vragen. Dit omvat:

• middelen om de EU-respons ter ondersteuning van de maatregelen van de Commissie in de hotspotgebieden te versterken en uit te breiden. In Griekenland zal dit de inzet inhouden van een EU Mobile Investigation Support Team (EMIST) om speurwerk te verrichten om smokkelnetwerken te ontmantelen. Dit nieuwe team van specialisten en analisten van Europol zal informatie verzamelen en optreden wanneer migranten ontschepen op de vijf Griekse eilanden die momenteel worden getroffen, op basis van informatie van de verschillende administratieve autoriteiten in de regio alsook van nationale en internationale onderzoeken;

• de oprichting van een European Migrant Smuggling Centre (EMSC) bij Europol, ter ondersteuning van de EMIST-teams. Het centrum zal de frontlijnstaten ondersteunen door EMIST-personeel op te leiden, door middel van personeel, uitrusting en expertise, en zal Europol's gewone ondersteuningscapaciteit op het gebied van analyse, operationele bijeenkomsten en gezamenlijke actie versterken. Daarnaast zal het EMSC een EU-breed overzicht verschaffen van de migrantensmokkel vanuit het oogpunt van de wetshandhaving, en zorgen voor coördinatie met nationale centra. Het zal tevens deskundigheid ter beschikking stellen inzake het gebruik van sociale media door mensensmokkelaars en financiële onderzoeken verrichten;

• De samenwerking van EMIST met het centrum van Europol zal meer inlichtingen en operationele kennis opleveren waarmee de politie- en grensbewakingsdiensten op het terrein hun voordeel kunnen doen.

De extra kredieten voor de bezoldiging van het nieuwe personeel (1,3 miljoen EUR) bij de drie agentschappen tezamen is berekend op basis van een gemiddelde aanwezigheid van één maand in 2015.

11.

2.2 Rubriek 4: Europa als wereldspeler


Het conflict in Syrië sleept al vijf jaar aan; 7,6 miljoen mensen zijn binnenlandse ontheemd, 12,2 miljoen mensen hebben behoefte aan humanitaire bijstand en 4 miljoen mensen zijn gevlucht naar de buurlanden. De instroom van vluchtelingen uit Syrië gaat het vermogen van de buurlanden, met name Libanon en Jordanië, te boven en vormt een zware belasting voor hun infrastructuur en hun precaire stabiliteit. Terwijl de humanitaire en langetermijnbehoeften van de vluchtelingen en binnenlands ontheemden toenemen, loopt de internationale financiering terug. In september 2015 was slechts 40 % van de VN-verzoeken in verband met de Syrische vluchtelingencrisis afgedekt, hetgeen resulteerde in besparingen op voedselvoorziening en andere essentiële diensten. Deze situatie, in combinatie met het lange aanslepen van het conflict en de kleiner wordende hoop naar huis terug te kunnen keren, heeft duizenden Syriërs ertoe aangezet de tocht naar Europa te ondernemen om zich aldaar te vestigen. Tot dusver zijn ruim 330 000 Syrische vluchtelingen in Europa aangekomen en het is de verwachting dat dit aandeel nog zal toenemen tegen het einde van 2015.

Om het hoofd te bieden aan deze dramatische situatie stelt de Commissie voor de middelen van het Europees nabuurschapsinstrument (ENI) te versterken met 300 miljoen EUR aan vastleggingskredieten. De aanvullende kredieten voor het ENI moeten dienen om het regionaal Trustfonds van de Europese Unie in respons op de Syrische crisis, het zogenoemde "Madadfonds”, te versterken. De Madad-trustfonds is een flexibel en doeltreffend instrument om steun te verlenen aan vluchtelingen uit Syrië. Het Fonds zal projecten steunen in verschillende sectoren, zoals basisinfrastructuur, watervoorziening, sanitaire voorzieningen, hygiëne, afvalbehandeling, toegang tot diensten, gezondheidszorg, onderwijs en steun voor levensonderhoud. De projecten worden ten uitvoer gelegd in samenwerking met verschillende partners, zoals VN-organisaties, agentschappen van de lidstaten, overheden en ngo’s. Rekening houdend met de tijd tot de eerste betalingen, zullen de desbetreffende betalingskredieten worden gevraagd in een nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting 2016.

Naast de voorgestelde versterking van het ENI, en overeenkomstig de mededeling van de Commissie van 23 september, stelt de Commissie voor om 200 miljoen EUR te gebruiken voor humanitaire hulp nog in 2015 ter dekking van de meest dringende humanitaire behoeften van ontheemden die op de vlucht zijn voor het conflict in de regio. Hiertoe vraagt de Commissie afzonderlijk om 175 miljoen EUR (vastleggingskredieten) uit de reserve voor noodhulp bij overschrijving DEC 32/2015). Die overschrijving, samen met 10 miljoen EUR (vastleggingen) van de operationele reserve voor humanitaire hulp en de jongste overschrijving van 15 miljoen EUR uit de reserve voor noodhulp (DEC 28/2015) leveren 200 miljoen EUR extra vastleggingskredieten op voor humanitaire hulp. 70 miljoen EUR aan betalingskredieten dient in 2015 ter beschikking te worden gesteld voor humanitaire hulp via herschikkingen van 55,7 miljoen EUR uit reserves en niet-gesplitste begrotingsonderdelen die in dit OGB worden voorgesteld (zie punt 3 hieronder); het saldo (14,3 miljoen EUR) zal deel uitmaken van het afzonderlijke verzoek tot overschrijving uit de reserve voor noodhulp. De 70 miljoen EUR aan betalingskredieten moet dienen om de in 2015 aan partneragentschappen te betalen 40 % voorfinanciering te dekken; het saldo zal in 2016 zal worden uitbetaald.

12.

3. Voorgestelde financiering in 2015


In dit deel wordt uiteengezet hoe de hierboven geschetste verdere maatregelen voor 2015 zullen worden gefinancierd via een combinatie van herschikking, gebruikmaking van de bestaande marges in rubrieken 3 en 4 en gebruik van het flexibiliteitsinstrument.

13.

3.1 Rubriek 3: Veiligheid en burgerschap


De versterking van de vastleggingskredieten voor de financiering van de hierboven beschreven maatregelen bedraagt alles bijeengenomen 101,3 miljoen EUR, waarvan 100 miljoen EUR voor noodhulp en 1,3 miljoen EUR voor de extra personele middelen van de drie agentschappen. Betalingskredieten worden gevraagd ter dekking van de kosten van extra personeel bij de drie agentschappen, terwijl de betalingskredieten die corresponderen met nieuwe maatregelen in het kader van AMIF en ISF zullen worden gevraagd in een nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting 2016.

In de tabel hieronder wordt de verdeling van de gevraagde verhoging van de vastleggings- en betalingskredieten over de vijf begrotingsonderdelen van rubriek 3 weergegeven:

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
18 02 01 01Steun voor grensbeheer en een gemeenschappelijk visumbeleid om legitiem reizen te vergemakkelijken20 000 000-
18 02 03Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen (Frontex)650 000650 000
18 02 04Europese Politiedienst (Europol)325 000325 000
18 03 01 01Versterking en ontwikkeling van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en bevordering van solidariteit en eerlijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de lidstaten80 000 000-

18 03 02Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken — EASO325 000325 000
Totaal 101 300 0001 300 000

In de budgettaire bijlage wordt de uitsplitsing van de extra personeelsleden van de drie betrokken agentschappen naar functiegroep en rang gegeven.

14.

3.2 Rubriek 4: Europa als wereldspeler


In de tabel hieronder wordt de verdeling van de in dit OGB gevraagde verhoging van de vastleggings- en betalingskredieten in rubriek 4 weergegeven:

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
21 03 01 03Mediterrane landen — Vertrouwensopbouw, veiligheid en het voorkomen en oplossen van conflicten300 000 000-
23 02 01Vertrekking van snelle, doeltreffende en op behoeften gebaseerde humanitaire hulp en voedselhulp-55 736 000
Totaal 300 000 00055 736 000

15.

3.3 Herschikking, gebruik van de marges en terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument


De Commissie heeft zorgvuldig onderzocht welke mogelijkheden er zijn om kredieten te herschikken binnen de begroting 2015, zowel voor vastleggingen en betalingen, en heeft de volgende gevonden:

16.

3.3.1 Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF)


Er zijn voor het ELFPO naar aanleiding van de oproep tot het indienen van voorstellen die op 31 juli 2015 is afgesloten door de lidstaten geen aanvragen ingediend voor multiregionale bijstand (MRA) in het kader van het platform voor technische bijstand (TAP). Bovendien zijn de vastleggingskredieten voor de evaluatiehelpdesk in het kader van het Europees netwerk voor plattelandsontwikkeling (ENPO) lager dan oorspronkelijk was gepland.

Voor het ELGF zijn een aantal oorspronkelijk voor 2015 geplande controlebezoeken herschikt en werden er minder acties in het kader van het plan voor externe communicatie uitgevoerd dan was gepland.

Daarom wordt voorgesteld een bedrag van 7,4 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 0,9 miljoen EUR aan betalingskredieten te herschikken.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
05 04 60 02Operationele technische bijstand (ELFPO)-6 500 000
05 08 06Verbetering van het bewustzijn bij het publiek over het gemeenschappelijk landbouwbeleid-100 000-100 000
05 08 09Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) — Operationele technische bijstand-800 000-800 000
Totaal -7 400 000-900 000 munten


17.

3.3.2 Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV)


De laattijdige vaststelling van de rechtsgrondslag heeft geleid tot vertraging bij de uitvoering van operationele uitgaven van het EFMZVonder direct beheer.

Wegens vertragingen en verlengingen van de duur voor een aantal maatregelen, onder andere de oprichting van adviesraden, ondertekening van contracten en organisatie van conferenties en evenementen kan 1,7 miljoen EUR aan vastleggingskredieten worden vrijgemaakt op de begrotingsonderdelen voor gesplitste uitgaven onder direct beheer.

Om dezelfde redenen kunnen het budget voor administratieve en ondersteunende uitgaven (begrotingspost 11 01 04 01) en de bijdrage aan het Uitvoerend Agentschap voor kleine en middelgrote ondernemingen (begrotingspost 11 01 06 01) worden verminderd. Beide begrotingsonderdelen betreffen niet-gesplitste uitgaven, en de overeenkomstige 0,3 miljoen EUR aan vastleggings- en betalingskredieten wordt beschikbaar.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
11 01 04 01Ondersteunende uitgaven voor maritieme zaken en visserij — Niet-operationele administratieve en technische bijstand-207 000-207 000
11 01 06 01Uitvoerend Agentschap voor kleine en middelgrote ondernemingen — Bijdrage van het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij (EFMZV)-92 000-92 000
11 06 61Stimulering van de ontwikkeling en de uitvoering van het geïntegreerd maritiem beleid van de Unie-200 000
11 06 62 01Wetenschappelijk advies en kennis-630 000
11 06 62 04Governance en communicatie-482 000
11 06 62 05Marktonderzoek-399 000
Totaal -2 010 000-299 000

18.

3.3.3 Partnerschapsovereenkomsten inzake duurzame visserij


Na een grondig onderzoek van de stand van de onderhandelingen in verband met de partnerschapsovereenkomsten inzake duurzame visserij en op basis van een inschatting van de mogelijke data van inwerkingtreding, kunnen 13,7 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 18,6 miljoen EUR aan betalingskredieten uit de reserve worden vrijgemaakt en beschikbaar gesteld voor herschikking.

Voorts waren de vergoedingen die door een aantal internationale organisaties zijn gevraagd, lager dan oorspronkelijk geraamd, waardoor 1,7 miljoen EUR aan vastleggingskredieten van begrotingartikel 11 03 02 vrijkomt.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
11 03 02Bevordering van duurzame ontwikkeling op het gebied van visserijbeheer en maritiem bestuur overeenkomstig de doelstellingen van het GVB (verplichte bijdragen aan internationale organisaties)-1 720 000
40 02 41Reserve for Sustainable Fisheries Partnership Agreements-13 711 765-18 611 765
Totaal -15 431 765-18 611 765

19.

3.3.4 Veiligheid van levensmiddelen en diervoeders, diergezondheid, dierwelzijn en gezondheid van planten


Een bedrag van 2,4 miljoen EUR aan vastleggingskredieten van begrotingsartikel 17 04 02 - De tijdige detectie en uitroeiing van voor planten schadelijke organismen garanderen, kan ter beschikking worden gesteld. Dit komt doordat de lidstaten minder aanvragen dan voorzien hebben ingediend met betrekking tot de maatregelen tegen de schade die is veroorzaakt door de bacterie Xylella fastidiosa.

Voorts kunnen 9,6 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 3,5 miljoen EUR aan betalingskredieten ter beschikking worden gesteld uit begrotingsartikel 17 04 04 — Fonds voor noodmaatregelen in verband met dier- en plantgezondheid. Dit fonds dient ter dekking van de bijdrage van de Unie om de snelle uitroeiing van ernstige besmettelijke dierziekten en bestrijding van plagen en ziekten van gewassen mogelijk te maken. Als gevolg van de gunstige situatie op het gebied van de gezondheid van dieren en planten in 2015, vallen de verzoeken van de lidstaten lager uit dan oorspronkelijk was geraamd.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
17 04 02De tijdige detectie en uitroeiing van voor planten schadelijke organismen garanderen-2 400 000-
17 04 04Fonds voor noodmaatregelen in verband met dier- en plantgezondheid-9 600 000-3 500 000
Totaal -12 000 000-3 500 000

20.

3.3.5 Solidariteitsfonds van de Europese Unie


Er zijn momenteel geen aanvragen voor het Solidariteitsfonds van de EU (SFEU) in behandeling. Op basis van de thans beschikbare informatie over natuurrampen en rekening houdende met de verwerkingstijd van onvoorziene, eventueel nog in 2015 te ontvangen aanvragen, kan het resterende saldo van 33,7 miljoen EUR aan vastleggings- en betalingskredieten van het SFEU voor 2015 ter beschikking worden gesteld voor herschikking.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
13 06 01Bijstand aan lidstaten in het geval van een grote natuurramp die ernstige gevolgen heeft voor de levensomstandigheden van de burgers, het natuurlijke milieu of de economie-33 725 235-33 725 235
Totaal -33 725 235-33 725 235

Rekening houdende met alle hierboven voorgestelde herschikkingen in het licht van de vereiste verhogingen, stelt de Commissie voor een bedrag van 66,1 miljoen EUR van het flexibiliteitsinstrument ter beschikking te stellen aan rubriek 3 (Veiligheid en burgerschap), na de daarvoor beschikbare marge (23,2 miljoen EUR) te hebben aangesproken, om de noodmaatregelen in het kader van het AMIF en ISF te financieren. Het gebruik van het flexibiliteitsinstrument maakt het voorwerp uit van een afzonderlijke handeling.

De onder het uitgavenmaximum van rubriek 4 (Europa als wereldspeler) beschikbare marge is toereikend om de aanvullende vastleggingskredieten voor het Europees nabuurschapsinstrument te dekken.


4. Samenvatting per MFK-rubriek

RubriekBegroting 2015Ontwerp van gewijzigde begroting 7/2015Begroting 2015
(m.i.v. GB 1 t/m 5 en OGB 6/2015)(m.i.v. GB 1 t/m 5 en OGB 6 en 7/2015)
VKBKVKBKVKBK
1.Slimme en inclusieve groei77 954 679 68466 853 308 91077 954 679 68466 853 308 910
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59583 285 595
Maximum77 986 000 00077 986 000 000
Marge114 605 911114 605 911
1aConcurrentievermogen voor groei en banen17 551 688 42515 728 578 89417 551 688 42515 728 578 894
Maximum17 666 000 00017 666 000 000
Marge114 311 575114 311 575
1bEconomische, sociale en territoriale samenhang60 402 991 25951 124 730 01660 402 991 25951 124 730 016
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59583 285 595
Maximum60 320 000 00060 320 000 000
Marge294 336294 336
2.Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen63 901 960 18555 998 594 804- 24 841 765
- 19 810 765
63 877 118 42055 978 784 039
Maximum64 692 000 00064 692 000 000
Marge790 039 815814 881 580
Waarvan: Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 455 780 76243 447 624 58543 455 780 76243 447 624 585
Submaximum44 313 000 00044 313 000 000
Netto-overdracht tussen ELGF en ELFPO123 215 000123 215 000
Marge734 004 238734 004 238
3.Veiligheid en burgerschap2 432 848 8471 929 165 79589 300 000- 2 200 000
2 522 148 8471 926 965 795
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument66 148 84766 148 847
Maximum2 456 000 0002 456 000 000
Marge23 151 153
4.Europa als wereldspeler8 410 899 0297 422 489 907300 000 00055 736 0008 710 899 0297 478 225 907
Maximum8 749 000 0008 749 000 000
Marge338 100 97138 100 971
5.Administratie8 660 469 0638 658 756 1798 660 469 0638 658 756 179
Maximum9 076 000 0009 076 000 000
Marge415 530 937415 530 937
Waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen6 941 188 6636 939 475 7796 941 188 6636 939 475 779
Submaximum7 056 000 0007 056 000 000
Marge114 811 337114 811 337
6.Compensaties
Maximum
Marge
Totaal161 360 856 808140 862 315 595364 458 23533 725 235161 725 315 043140 896 040 830
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59511 315 59566 148 847149 434 44211 315 595
Maximum162 959 000 000142 007 000 000162 959 000 000142 007 000 000
Marge1 681 428 7871 156 000 0001 383 119 3991 122 274 765
Andere speciale instrumenten581 870 850418 230 818- 33 725 235
- 33 725 235
548 145 615384 505 583
Totaal-generaal161 942 727 658141 280 546 413330 733 000162 273 460 658141 280 546 413


(1) PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1.
(2) PB L 69 van 13.3.2015, blz. 1.
(3) PB L 190 van 17.7.2015.
(4) PB L XXX van XX.XX.2015.
(5) PB L XXX van XX.XX.2015.
(6) PB L XXX van XX.XX.2015.
(7) PB L XXX van XX.XX.2015.
(8) COM(2015) 351 final van 15.7.2015.
(9) COM(2015) 490 van 23.9.2015.
(10) COM(2015) 241 van 13.5.2015.
(11) COM(2015) 240 van 13.5.2015.