Toelichting bij COM(2015)553 - Globaliseringsfonds aanvraag van Finland - EGF/2015/005 FI/Computerprogrammering

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 12 juni 2015 heeft Finland aanvraag EGF/2015/005 FI/Computerprogrammering ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten) in de regio's van NUTS 3 niveau 2 Länsi-Suomi (FI19), Helsinki-Uusimaa (FI1B), Etelä-Suomi (FI1C) en Pohjois- ja Itä-Suomi (FI1D) in Finland. Met uitzondering van het eiland Åland bestrijken deze regio's heel Finland.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2015/005 FI/Computerprogrammering
LidstaatFinland
Betroffen regio('s) (NUTS-niveau 2)Länsi-Suomi (FI19)

Helsinki-Uusimaa (FI1B)

Etelä-Suomi (FI1C)

Pohjois- ja Itä-Suomi (FI1D)
Datum van indiening van de aanvraag12 juni 2015
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag12 juni 2015
Datum van het verzoek om aanvullende informatie26 juni 2015
Uiterste termijn voor het verstrekken van de aanvullende informatie21 augustus 2015
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling13 november 2015
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 1, onder b), van de EFG-verordening

Aantal betroffen ondernemingen
69
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 4
Afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten)
Referentieperiode (negen maanden)30 juli 2014 - 30 april 2015
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode1 603
Totaal aantal begunstigden dat in aanmerking komt1 603
Totaal aantal beoogde begunstigden1 200
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)0
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)4 167 000
Budget voor de implementatie van het EFG 5 (EUR)205 000
Totaal budget (EUR)4 372 000
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)2 623 200

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Finland heeft aanvraag EGF/2015/005 FI/Computerprogrammering ingediend op 12 juni 2015, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag bevestigd binnen twee weken na de indiening van de aanvraag, namelijk op 12 juni 2015, en heeft Finland op 26 juni 2015 om aanvullende informatie gevraagd. Deze aanvullende informatie werd binnen acht weken na het verzoek daarom verstrekt, na een verlenging van de termijn met twee weken op het naar behoren gemotiveerde verzoek van Finland. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 13 november 2015 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 1 603 werknemers die werden ontslagen in de economisch sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten). De ontslagen deden zich voor in de regio's van NUTSniveau 2 Länsi-Suomi (FI19), Helsinki-Uusimaa (FI1B), Etelä-Suomi (FI1C) en Pohjois- ja Itä-Suomi (FI1D). Er werden werknemers ontslagen bij 69 ondernemingen 6 , maar bijna de helft van de ontslagen (778) viel bij Microsoft Mobile Oy.

3.

Criteria voor steunverlening


6. Finland heeft de aanvraag ingediend in het kader van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder b), van de EFG-verordening, dat bepaalt dat binnen een referentieperiode van negen maanden ten minste 500 werknemers gedwongen moeten zijn ontslagen in ondernemingen die actief zijn in dezelfde NACE Rev. 2-afdeling en gevestigd zijn in één of twee aan elkaar grenzende regio's van NUTS-niveau 2 in een lidstaat. In de regio Helsinki-Uusimaa (FI1B) alleen al werden 737 werknemers ontslagen.

7. De referentieperiode van negen maanden loopt van 30 juli 2014 tot en met 30 april 2015.

4.

Berekening van de gedwongen ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden


8. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

– 1 218 sinds de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief wordt beëindigd;

– 385 sinds de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

5.

In aanmerking komende werknemers


9. In totaal komen 1 603 werknemers in aanmerking.

Verband tussen de ontslagen en de 'grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering'

10. Finland legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met het argument dat de verdeling van de werkgelegenheid in de ICTsector tussen de EU en andere economieën zich de laatste jaren ten nadele van de EU heeft ontwikkeld. Hoewel het volume van dit domein wereldwijd is toegenomen, is het in Europa afgenomen doordat bedrijven en diensten naar China, India, Taiwan en andere niet-Europese bestemmingen worden verplaatst. In 2014 alleen al daalde het personeelsbestand van de Finse ICTbedrijven met 3 procent of 1 500 werknemers.

6.

Verdeling van de werkgelegenheid in de ICTsector tussen de Europese Unie en andere economieën (2009 en 2011)




Bron: Europese Commissie. ICT Industry Analysis Predict 2013 & 2014 Reports: An Analysis of ICT R&D in the EU and Beyond.

11. De gevolgen lieten zich in het bijzonder voelen in Finland, waar de hele Finse elektronicasector zwaar werd getroffen. Deze ontwikkeling bereikte een triest dieptepunt met de aankondiging van massa-ontslagen door Nokia in 2011. In 2012 heeft Nokia eerst 1 000 werknemers ontslagen in Salo (EGF/2012/006 FI/Nokia Salo), en vervolgens nog eens 3 700 eind 2012 en begin 2013 (EGF/2013/001 FI/Nokia). In 2014 volgden er nog eens 600 ontslagen in de sector van de ontwikkeling van chipsets (EGF/2015/001 FI/Broadcom).

12. In deze omstandigheden bleef de sector 'Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten' inspanningen leveren om wereldwijd te concurreren, ook al was de belangrijkste afnemer van de diensten, namelijk Nokia, verdwenen.

13. De Finse softwaresector investeert tegenwoordig steeds meer in het industriële internet en in clouddiensten. Daarbij kiest de sector voor betere b2b-diensten (business-to-business), en ondervindt hij tegelijkertijd problemen met de b2c-diensten (business-to-consumer). Dat laatste is te wijten aan de prijsdruk op de wereldmarkt. De marktdeelnemers moeten met ondernemingen uit lagerekostenlanden om opdrachten concurreren. Er is ook een tendens dat ondernemingen die wereldwijd actief zijn, een deel van hun activiteiten in Finland naar lagerekostenlanden verplaatsen. CGI bijvoorbeeld heeft in november 2014 aangekondigd dat het zijn personeelsbestand in Finland met 270 werknemers moest reduceren en zijn activiteiten naar landen buiten de EU moest verplaatsen 7 .

14. Software is een wereldwijde business, en softwareproducten worden wereldwijd bij de kostenefficiëntste aanbieders aangekocht. Softwareproducten kunnen echter nog steeds op de specifieke eisen van het land, de regio of de taal worden afgestemd.

15. Een belangrijk kenmerk van de wereldwijde softwaresector is dat hij constant nieuwe, goed opgeleide arbeidskrachten nodig heeft, aangezien de levenscyclus van producten en daarmee verband houdende softwareoplossingen zeer kort is in vergelijking met de levenscyclus van zijn personeel. Er heerst hevige concurrentie tussen werknemers binnen en buiten de EU. De verouderende en minder goed opgeleide werknemers in de EU kunnen niet gemakkelijk concurreren met de jonge en beter opgeleide werknemers buiten de EU.

16. In 2008 werkten in Finland in totaal nog 326 000 werknemers in technologische sectoren; in 2014 waren dat er nog maar 276 000. Dat komt neer op een gemiddelde daling per jaar met ongeveer 3 % (of 10 000 werknemers).

17. Tot op heden werden voor de sector 'Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten' twee EFG-aanvragen ingediend, waarvan er één gebaseerd was op globalisering en één op de wereldwijde financiële en economische crisis 8 .

7.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


18. De ontslagen waren het gevolg van de ontwikkelingen bij Nokia in de laatste jaren, die zware gevolgen hadden voor de ICTsector in Finland. Vroeger verschafte de ontwikkeling en het ontwerp van besturingssystemen voor mobiele telefoons van Nokia werk aan duizenden Finse werknemers, hoofdzakelijk in Oulu. Die functies zijn nu naar landen buiten Europa verplaatst.

19. De beslissingen van Nokia en Microsoft (het verplaatsen van activiteiten en het stopzetten van de productie en de productontwikkeling in Finland) hadden negatieve gevolgen voor tal van bedrijven in de softwaresector waarvan de activiteiten verband hielden met Nokia of Microsoft. De problemen bij Nokia hadden dan ook negatieve gevolgen voor de situatie van de hele Finse softwaresector. Zo rechtvaardigde bijvoorbeeld Tieto, een bedrijf dat ICT-diensten verleent, de ontslagen die het in het najaar van 2014 heeft aangekondigd met het gedaalde aantal opdrachten van één van zijn grote klanten, met name Nokia. Bedrijven zoals Atos IT Solutions and Services, Rovio Entertainment (dat computergames ontwikkelt) en Samlink volgden om vergelijkbare redenen.

20. Tijdens het najaar van 2014 en het voorjaar van 2015 moesten in totaal uiteindelijk 69 bedrijven uit de softwaresector werknemers ontslaan. De redenen voor deze ontslagen verschillen, maar al deze bedrijven hadden gemeen dat zij de internationale concurrentie steeds sneller en heviger gingen ondervinden. De sluitingen van Nokia en Microsoft waren doorslaggevend, maar de meeste ontslagen passen in een algemenere ontwikkeling in de hele programmeringssector.

8.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en voor de werkgelegenheid


Meer dan 75 % van de ontslagen vielen in de regio's van NUTSniveau 2 HelsinkiUusimaa (FI1B) en Pohjois- ja Itä-Suomi (FI1D). Daarom wordt hieronder nader ingegaan op deze twee regio's.

21. Pohjois-Pohjanmaa (het deel van de regio Pohjois- ja Itä-Suomi (FI1D) waar Oulu ligt) is een regio met een hoge werkloosheid (hoger dan het nationale gemiddelde). In februari 2015 bedroeg de nationale werkloosheid 13,5 %, terwijl Pohjois-Pohjanmaa 15,7 % en Oulu 17,1 % werklozen telden. Bijna twee op de drie werkloze werkzoekenden in de regio wonen in de omgeving van Oulu, net als het merendeel van de werkloze geschoolde arbeidskrachten in de regio.

22. Momenteel zijn er ongeveer 1 250 eenheden van economische activiteit in de ICTsector in Pohjois-Pohjanmaa, het merendeel in Oulu. Uit cijfers over economische trends blijkt dat de omzet van de bedrijven uit de ICTsector sinds 2012 daalt 9 . De hele ICTsector is goed voor ongeveer 12 % van de banen in de regio. Deze problemen hadden tal van ontslagen tot gevolg, zowel in de privésector als in de publieke sector. In 2008 werkten in de regio bijna 13 000 mensen in bedrijven in de ICT-sector; recentelijk waren dat er nog maar om en bij de 10 000.

23. Oulu en omgeving werden vrij zwaar getroffen door de ontslagen in de ICTsector, aangezien het sinds de jaren '80 een centrum was voor bedrijfskantoren, voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie en voor werkgelegenheid. In het voorjaar van 2015 telde de regio ongeveer 1 500 werkloze werkzoekenden in de ICTsector. Ongeveer 80 % van hen woont in Oulu en omgeving. Daarenboven was een derde van de werklozen met een diploma hoger onderwijs in de ICT-sector langer dan een jaar onafgebroken werkloos. De ontslagen bij Microsoft hebben de reeds bijzonder sombere situatie nog verder verslechterd.

24. Nieuwe groeisectoren die werkgelegenheid zullen scheppen, zoals de digitalisering van industriële processen en een grotere voorspelbaarheid, worden in Oulu en omgeving actief ontwikkeld, en er moet op worden toegezien dat de werkloze ICTdeskundigen in deze ontwikkeling worden meegenomen 10 .

25. Eind februari 2015 was in Uusimaa 11 % van de beroepsbevolking werkloos en werkzoekend. Hoewel dit cijfer onder het nationale gemiddelde ligt, is de werkloosheid in Uusimaa (+ 15,0 %) aanzienlijk sneller gestegen dan in Finland in zijn geheel (+ 9,7 %). In februari waren er per vacature 5,1 werkloze werkzoekenden. De werkloosheid stijgt eveneens door de netto migratie naar de regio. Het aantal werkloze werkzoekenden in Uusimaa steeg in augustus 2015 boven de 104 000. Dat is het hoogste cijfer sinds het begin van de jaren '90.

26. Usimaa levert 36 % van het bbp van Finland. Het is goed voor 71 % van de omzet, 62 % van de werknemers en 52 % van de bedrijven in de hele particuliere softwaresector in Finland. Dat betekent dat Uusimaa in de softwaresector nog een belangrijker rol speelt dan in alle andere sectoren samen.

27. In 2013 was de softwaresector goed voor 3 % van de omzet, 5 % van de werknemers en 3 % van de bedrijven in de privésector in Uusimaa.

28. In de regio Uusimaa zagen tijdens de referentieperiode in totaal 49 softwarebedrijven zicht ertoe genoopt over samenwerking te onderhandelen. Toen de onderhandelingen over samenwerking werden aangevat, waren de vooruitzichten dat 1 681 werknemers zouden moeten worden ontslagen.

29. Uit een eerste evaluatie blijkt dat (in het bijzonder bij CGI) vijftigplussers werden ontslagen, een groep waarvoor moeilijk een nieuwe baan kan worden gevonden. Er kan redelijkerwijs worden aangenomen dat meer dan 50 % van die mensen tegen juni 2016 langdurig werkloos zal zijn.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

9.

Beoogde begunstigden


30. Naar verwachting zullen 1 200 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep is als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:660(55,0 %)
Vrouwen:540(45,0 %)
Nationaliteit:EU-burgers:1 160(96,7 %)
Niet-EU-burgers:40(3,3 %)
Leeftijdsgroep:15-24 jaar:24(2,0 %)
25-29 jaar:72(6,0 %)
30-54 jaar:936(78,0 %)
55-64 jaar:156(13,0 %)
Ouder dan 64 jaar:12(1,0 %)

10.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde acties


31. De individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers zal worden verstrekt, bestaat uit de volgende acties:

11.

A. Coaching en andere voorbereidende maatregelen


– Werkzoektraining

De werkzoektraining heeft tot doel de deelnemers informatie te verstrekken over de arbeidsmarkt, hen te helpen hun mogelijkheden in kaart te brengen en hun vaardigheden om werk te zoeken te verbeteren en te actualiseren. Omdat een baan zoeken in de ICTsector heel specifiek is, zullen opleidingen worden aangekocht die zijn afgestemd op de beroepsbekwaamheden en de behoeften van de doelgroep.

Hun herintreding op de arbeidsmarkt kan worden bevorderd door middel van opleidingen, door arbeidsmobiliteit in samenwerking met EURES te ondersteunen en, bijvoorbeeld, door middel van speciale trainingsroepen die de deelnemers specifiek leren om in het buitenland vacatures in de ICT-sector te vinden.

– Jobcoaching (individuele begeleiding)

Jobcoaching heeft tot doel werklozen te begeleiden bij het zoeken naar een baan of naar een praktijkopleiding in een bedrijf. Jobcoaches kunnen enerzijds de herintreding op de arbeidsmarkt bevorderen door de werkzoekende wegwijs te maken in de verschillende mogelijkheden om een baan te vinden (casemanagement), en anderzijds de werkzoekende een nieuwe baan helpen vinden door hem tijdens het zoeken te adviseren.

– Loopbaanbegeleiding

Loopbaanbegeleiding wordt aangeboden wanneer de werkzoekende volgens de beoordeling van een beambte van het TE Office (de dienst Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling van het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie) in zijn of haar beroepsoriëntatie functionelere, intensievere en langdurigere ondersteuning nodig heeft.

– Beoordelingen door deskundigen

De competenties van mensen in de programmeringssector lopen zeer sterk uiteen. Om de behoeften van de werkzoekenden aan bepaalde diensten te beoordelen, kan een TE Office verschillende beoordelingen door deskundigen organiseren, zoals een beoordeling van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, het in kaart brengen van de competenties en de beroepsvaardigheden, en een beoordeling van de ondernemerschapscompetenties en de mogelijkheden voor ondernemersactiviteiten. Inhoud en strekking van een beoordeling door een deskundige hangen af van de persoonlijke situatie van de werkzoekende.

12.

B. Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten


De door het EFG gefinancierde en door het TE Office aangeboden arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten omvatten ondersteuning door onlinediensten van het zelfstandig zoeken naar een baan, alsook vacatures en andere arbeidsvoorzieningdiensten zoals internationale diensten voor arbeidsvoorziening, reisvergoedingen en vergoedingen voor verhuiskosten, het in kaart brengen van competenties en beroepsvaardigheden, beoordelingen van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, opleiding, meeloopstages (op het werk of in een opleiding) en loonsubsidies. Het TE Office draagt de verantwoordelijkheid voor de aangeboden diensten, en specialisten in EFG-dienstverlening zullen deze taken op zich nemen.

13.

C. Opleiding


Opleiding komt er in de vorm van omscholing wanneer het de bedoeling is om in een sector die goede kansen op werk biedt een (hogere) beroepskwalificatie te verwerven, dan wel in de vorm van bijscholing wanneer het doel erin bestaat de competenties waarover de werknemer reeds beschikt, te versterken. De opleiding wordt op de doelgroep afgestemd.

Deze opleidingen beogen eveneens praktisch inzicht te verschaffen in de werking van ondernemingen, de nodige vaardigheden aan te leren om in een onderneming te werken, en de competenties aan te reiken die nodig zijn om een bedrijf op te zetten. Met de opleiding wordt beoogd dat de werkzoekende een baan vindt in één van de partnerbedrijven, dan wel met een ontwikkelingsproject een nieuw bedrijf opricht.

Wie reeds hoogopgeleid is, kan in aanmerking komen voor een speciale opleiding.

14.

D. Loonsubsidie


Ontslagen werknemers zullen in aanmerking komen voor een loonsubsidie, zodat de loonkosten voor de werkgever worden gedrukt en het gemakkelijker wordt om een nieuwe baan te vinden. Loonsubsidies worden uitdrukkelijk ingezet om de aanwerving van ontslagen werknemers in de privésector financieel te stimuleren. Vanaf 2015 zal de loonsubsidie 30 tot 50 % bedragen van de loonkosten, afhankelijk van de tijd die de persoon die met de subsidie wordt aangeworven, werkloos was.


15.

E. Subsidie voor start-ups


Subsidies voor start-ups moeten individuele personen ertoe aanzetten om bedrijfsactiviteiten en werkgelegenheid te creëren. Een dergelijke subsidie garandeert een kandidaatondernemer een inkomen gedurende de periode die nodig is om een bedrijf op te richten en op te starten en er een voltijdse betrekking aan te hebben, tot een maximum van 18 maanden.

De subsidie voor start-ups bestaat uit twee delen: de basisuitkering en een supplement. In 2015 bedroeg de basisuitkering 32,80 EUR per dag. De hoogte van het supplement varieert van geval tot geval en wordt door de TE Offices vastgesteld. Het supplement varieert tussen 10 en 60 % van het bedrag van de basisuitkering.

16.

F. Begeleiding naar ondernemerschap en diensten voor nieuwe ondernemers


Ondernemerschap wordt bevorderd door middel van opleidingen van het type bedrijfsincubator en opleidingen in ondernemerschap. Bovendien krijgen nieuwe ondernemers advies, raad en ondersteuning, en ontvangen zij een subsidie voor start-ups. De oprichting van nieuwe ondernemingen zal worden ondersteund via de subregionale netwerken voor diensten aan bedrijven en door de klantenplanning van de MEE-Corporation (samenwerkingsverband van het Ministry of Employment and the Economy (het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie)).

17.

G. Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten


Een werkzoekende kan een vergoeding krijgen voor reis- en verblijfskosten die hij heeft gemaakt om een baan te zoeken of deel te nemen aan een opleiding. Hij kan ook verhuiskosten vergoed krijgen wanneer hij een baan aanneemt die te ver af is om te kunnen pendelen.

32. De hier voorgestelde acties zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

33. Finland heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

18.

Geraamde begroting


34. De totale kosten worden op 4 372 000 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 4 167 000 EUR voor individuele dienstverlening en van 205 000 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

35. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 2 623 200 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR)
Geraamde totale kosten

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFGverordening)
Coaching en andere voorbereidende maatregelen710400,00284 000,00
Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten1 200375,00450 000,00
Opleiding4685 000,002 340 000,00
Subsidie voor start-ups456 000,00270 000,00
Begeleiding naar ondernemerschap en diensten voor nieuwe ondernemers125 000,0060 000,00
Subtotaal (a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
3 404 000
(81,69 %)
Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Loonsubsidie928 000,00736 000,00
Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten180150,0027 000,00
Subtotaal (b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
763 000
(18,31 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
1. Voorbereiding
10 000,00
2. Beheer
165 000,00
3. Voorlichting en publiciteit
25 000,00
4. Controle en rapportage
5 000,00
Subtotaal (c):

Percentage van de totale kosten:
205 000,00
4,69 %
Totale kosten (a + b + c):4 372 000
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)2 623 200


36. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Finland heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

37. Finland heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 15 000 EUR zullen bedragen.

19.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


38. Finland heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 augustus 2014 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor deze acties zullen bijgevolg van 1 augustus 2014 tot en met 12 juni 2017 voor een financiële bijdrage van het EFG in aanmerking komen.

39. Op 1 augustus 2014 heeft Finland de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 1 augustus 2014 tot en met 12 december 2017 voor een financiële bijdrage van het EFG in aanmerking komen.

20.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


40. De nationale voor- of medefinanciering zal hoofdzakelijk worden verstrekt uit de post van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening van de administratieve afdeling van het MEE (het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie). Een aantal diensten zal ook worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van de Centra voor economische ontwikkeling, transport en het milieu (de ELY-Centra) en de TE Offices. Taken die verband houden met technische ondersteuning zullen worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van het MEE en de ELY-Centra.

41. Finland heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

21.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


42. Finland heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met sociale partners en regionale autoriteiten. Het ELY-Centrum en het TE Office voor Pohjois-Pohjanmaa hebben op 1 oktober 2014 een evenement georganiseerd om de maatregelen in de EFG-projecten te plannen. Partners van de organisaties die het project uitvoeren (Business Oulu, de stad Oulu, de universiteit van Oulu, Yritystakomo (een bedrijfsincubator), alsook de Kamer van Koophandel en de ondernemers van Pohjois-Pohjanmaa ) en vertegenwoordigers van de doelgroep waren uitgenodigd om aan dit evenement deel te nemen.

43. Het MEE heeft een groep bijeengebracht die zich met de ontslagen in de sector computerprogrammering bezighoudt en de EFG-aanvraag heeft helpen opstellen. Tot deze groep behoren vertegenwoordigers van de ELYCentra en de TE Offices voor de getroffen regio's, alsook Business Oulu en sociale partners.

Beheers- en controlesystemen

44. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Finland heeft de Commissie laten weten dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door het MEE, dat ook ESF-fondsen beheert. Hetzelfde ministerie treedt op als certificerende autoriteit. Er is een strikte taakverdeling en scheiding van rapportageverhoudingen tussen de diensten die deze twee functies uitoefenen. De beheersfuncties voor het EFG werden toegewezen aan de dienst Werkgelegenheid en Ondernemerschap, terwijl die voor het ESF bij de dienst Regionale Ontwikkeling berusten. Voor beide fondsen staat de eenheid Personeelszaken en Administratie in voor de certificerende functies. Het ministerie heeft een handleiding opgesteld waarin de te volgen procedures in detail zijn uiteengezet.

45. Het verantwoordelijke orgaan voor de audit is de onafhankelijke Interne Auditeenheid, die rechtstreeks onder de Permanente Secretaris van hetzelfde ministerie ressorteert. Functies in verband met toezicht en audit zijn eveneens opgenomen in de functies van zowel de beheers- als de certificerende autoriteit.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

46. Finland heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– de ondernemingen waar de ontslagen zijn gevallen die hun activiteiten hebben voortgezet, zijn hun wettelijke verplichtingen bij ontslagen nagekomen en hebben voor hun werknemers dienovereenkomstig de nodige maatregelen getroffen;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde maatregelen zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

47. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 11 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) niet overschrijden.

48. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 2 623 200 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren aan de aanvraag.

49. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 12 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

50. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 2 623 200 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

51. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.