Toelichting bij COM(2015)555 - Globaliseringsfonds aanvraag van Ierland - EGF/2015/006 IE/PWA International

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 19 juni 2015 heeft Ierland aanvraag EGF/2015/006 IE/PWA International Ltd ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 bij PWA International (PWAI) en een leverancier in Ierland.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2015/006 IE/PWA International
LidstaatIerland
Betroffen regio('s) (NUTS-niveau 2)IE02- Southern and Eastern

Datum van de indiening van de aanvraag19 juni 2015
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag19 juni 2015
Datum van het verzoek om aanvullende informatie3 juli 2015
Uiterste termijn voor het verstrekken van de aanvullende informatie14 augustus 2015
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling6 november 2015
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, van de EFG-verordening
Primaire ondernemingPWA International Ltd

Aantal betroffen ondernemingen
2
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 33 - Reparatie en installatie van machines en apparaten
Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten1
Referentieperiode (vier maanden)19 december 2014 - 19 april 2015

Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)
61
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)47
Totaal aantal ontslagen (a + b)108
Totaal aantal beoogde begunstigden dat in aanmerking komt108
Totaal aantal beoogde begunstigden108
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)108
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)707 670
Budget voor de implementatie van het EFG 4 (EUR)29 486
Totaal budget (EUR)737 156
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)442 293

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Ierland heeft aanvraag EGF/2015/006 IE/PWA International ingediend op 19 juni 2015, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. Nog dezelfde dag heeft de Commissie de ontvangst van de aanvraag bevestigd en Ierland om aanvullende informatie verzocht binnen twee weken na de indiening van de aanvraag, namelijk op 3 juli 2015. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na het verzoek. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 6 november 2015 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 108 werknemers die door PWA International Ltd en een leverancier werden ontslagen. De primaire onderneming was werkzaam in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 33 ("Reparatie en installatie van machines en apparaten"). De ontslagen bij de ondernemingen vielen hoofdzakelijk in de regio van NUTS 5 -niveau 2 Southern and Eastern (IE 02).

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
PWA International104Manguard4

Totaal aantal ondernemingen: 2
Totaal aantal ontslagen: 108
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:108

3.

Criteria voor steunverlening


6. Ierland heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, in afwijking van de criteria van artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat ten minste 500 werknemers gedwongen zijn ontslagen, met inbegrip van werknemers die gedwongen zijn ontslagen bij leveranciers, respectievelijk downstreamproducenten, en/of zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. De referentieperiode van vier maanden loopt van 19 december 2014 tot en met 19 april 2015.

8. Tijdens de referentieperiode vielen de volgende ontslagen:

– 61 werknemers werden ontslagen bij PWA International Ltd.

4.

Berekening van de gedwongen ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden


9. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

– 61 sinds de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

5.

In aanmerking komende werknemers


10. Naast de werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 47 werknemers in aanmerking die vóór of na de referentieperiode van vier maanden werden ontslagen. Al deze werknemers werden ontslagen na de algemene aankondiging van de geplande ontslagen op 10 oktober 2013. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die aanleiding heeft gegeven tot de ontslagen tijdens de referentieperiode.

11. In totaal komen bijgevolg 108 begunstigden in aanmerking.

6.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering


12. Ierland legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met het argument dat PWAI, een joint venture tussen United Technologies Corporation's Pratt & Whitney (P&W) en Singapore Airlines Engineering Company (SIAEC) die actief was op het gebied van reparatie, onderhoud en revisie (ROR), werd gesloten om de activiteiten van de onderneming in NoordAmerika en Azië te consolideren door middel van een gefaseerde overdracht van PWAI naar andere reparatiefaciliteiten binnen het P&Wnetwerk, namelijk P&W PSD (in Arkansas in de VS) en Eagle Services Asia (in Singapore).

13. De laatste tien jaar waren in Azië gevestigde klanten, zoals Japan Airlines (JAL), JAL Aeroparts, All Nippon Airways (ANA) en Mitsubishi Heavy Industries (MHI), goed voor ongeveer 50 % van de activiteiten van PWAI. In de VS gevestigde klanten, zoals United Airlines, waren goed voor nog eens 40 % van de activiteiten van PWAI, terwijl Europese klanten, zoals SR Technics in Zwitserland en Lufthansa in Duitsland, slechts 10 % vertegenwoordigden.

14. Wereldwijd werden tussen 2006 en 2013 36 % minder PW4000motoren, die ongeveer 90 % van de reparatie-activiteiten van PWAI uitmaakten, in werkplaatsen binnengebracht. Voor de periode 2006-2020 wordt nog een verdere daling met 54 % verwacht. Dat is toe te schrijven aan het vervroegd uit het verkeer halen van een aantal langeafstandsvliegtuigen met een brede romp die voorzien zijn van PW4000-motoren nu er efficiëntere motoren, zoals de Rolls-Royce Trent en de P&W GP7000, op de markt zijn.

15. PWAI repareert en onderhoudt motorschachten voor grote commerciële vliegtuigmotoren. Technologische verschuivingen in de richting van vliegtuigen van de nieuwe generatie kunnen de daling van de vraag bij PWAI in Ierland en de verplaatsing van deze activiteiten naar niet-EU-landen helpen verklaren. De wereldwijde vliegtuigvloot zal in de toekomst waarschijnlijk worden overheerst door vliegtuigen met één enkel gangpad en een smalle romp, zoals de types B737-600/700/800/900 en de verschillende types van de A32. Het aandeel van dit type zal naar verwachting stijgen van 64 % van de wereldwijde vloot momenteel tot meer dan 70 % in de toekomst. Deze groei zal naar verwachting uitgaan van Azië, waar de luchtvaartsector expandeert en oudere vliegtuigtypes door smalromptypes moeten worden vervangen 6 . SAIEC, een volle dochtermaatschappij van Singapore Airlines en een helft van de joint venture PWAI, is de belangrijkste drijvende kracht achter de inspanningen van Singapore om werkgelegenheid in internationale luchtvaartactiviteiten te creëren.

16. PWAI had de laatste jaren in bepaalde gevallen te lijden onder de afwezigheid van een clausule in de vrijhandelsovereenkomst EU-Korea die herstelde goederen zou vrijstellen van douanerechten wanneer deze opnieuw het grondgebied binnenkomen. De vrijhandelsovereenkomst tussen Korea en de VS bevat een dergelijke clausule. Hoewel Korea de huidige vrijstelling van rechten tot eind 2016 heeft verlengd, werden oude klanten ervan op de hoogte gebracht dat in de toekomst bepaalde tarieven zouden gelden wanneer luchtvaartproducten die in de EU werden hersteld, opnieuw in Korea worden binnengebracht, terwijl dergelijke tarieven niet zouden gelden wanneer deze producten opnieuw in Korea worden binnengebracht nadat ze in de VS werden hersteld. Een voormalig zusterbedrijf van PWA in de VS zou bijgevolg voor dergelijke preferentiële voorwaarden in aanmerking komen, terwijl dat voor PWAI niet het geval zou zijn. Hoewel een aantal problemen uit de weg is geruimd, overschaduwde deze situatie de onderhandelingen over een aantal contracten. Daarvóór was Korean Airlines een belangrijke klant van de vestiging in Dublin.

17. Europa en in het bijzonder Ierland hadden zwaar te lijden onder de trend om RORactiviteiten dichtbij wereldwijde centra van luchtvaartexpansie te vestigen, alsook onder de negatieve gevolgen van wereldwijde handelsovereenkomsten. SR Technics sloot zijn vestiging op de luchthaven van Dublin in 2009. Daarbij gingen meer dan 1 100 banen verloren (EGF/2009/021 IE/SR Technics). Lufthansa Technik Airmotive Ireland sloot zijn werkplaats in 2014. Daarbij werden meer dan 420 werknemers ontslagen (EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik).

18. De bovenstaande drie EFG-aanvragen werden tot op heden voor de sector 'Reparatie en installatie van machines en apparaten' ingediend; twee daarvan waren gebaseerd op handelsgerelateerde globalisering 7 en één op de wereldwijde financiële en economische crisis 8 .

7.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


19. De aanleiding voor deze ontslagen is de sluiting van PWAI in Rathcoole, Co. Dublin. PWAI is in 1989 oorspronkelijk opgericht als een joint venture tussen United Technologies Corporation en Airmotive Ireland Holdings, dat tegenwoordig Lufthansa Technik Airmotive Ireland heet.

20. Op 10 oktober 2013 heeft de raad van bestuur van PWAI plannen aangekondigd om de activiteiten over een periode van 18 maanden geleidelijk stop te zetten en de onderneming in juni 2015 definitief te sluiten. Tijdens overleg met de werknemersvertegenwoordigers heeft de raad van bestuur van PWAI bevestigd dat de beslissing om de vestiging van PWAI te sluiten, niet te wijten was aan de werknemers, aangezien de productiviteit en de efficiëntie waren gestegen en alle kritieke doelstellingen (zoals jaarlijkse inkomsten, winst, milieuvriendelijkheid en kwaliteit) werden gehaald of zelfs overtroffen.

21. Toen de officiële brief waarin het collectieve ontslag werd aangekondigd naar de minister werd verstuurd, werkten in totaal 107 mensen (98 met een vast contract, vier met een tijdelijk contract en vijf uitzendkrachten) in de PWAI-vestiging in Rathcoole.

22. De eerste ontslagen vielen op 22 mei 2014, en op twee na hadden alle werknemers de onderneming tegen 28 augustus 2015 verlaten. Deze laatste twee werknemers zijn op 30 september 2015 vertrokken.

8.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


23. De werkplaats van PWAI bevindt zich in het midden van het graafschap South Dublin. In maart 2015 woonden de 104 werknemers van PWAI in de geografische graafschappen Dublin (51), Kildare (34), Meath (4), Wicklow (4) en andere graafschappen in de omgeving (11). Van de werknemers die in Dublin woonden, woonden er 14 in de omgeving van Rathcoole, zoals in Tallaght en Clondalkin (Zuid-Dublin) en in Blanchardstown/Coolmine (Fingal).

24. De laatste volkstelling (2011) levert tal van gedetailleerde statistieken op. Onder de totale bevolking ouder dan 15 was de werkloosheid in Zuid-Dublin slechts iets hoger (11,61 %) dan het nationale gemiddelde (10,83 %), maar dat neemt niet weg dat er lokaal soms sprake is van aanzienlijke achterstand. Zo bevonden Blanchardstown-Tyrrelstown, Tallaght-Killinarden, Clondalkin-Rowlagh en Tallaght-Fettercairn zich bijvoorbeeld in de top 25 van de 3 409 Ierse kiesdistricten met de hoogste werkloosheidscijfers (namelijk tussen 22 en 25 %). 25,4 % 9 van de bevolking in Tallaght-Killinarden heeft slechts lager secundair onderwijs genoten, en in Tallaght-Fettercairn zijn 49,4 % van de huurwoningen sociale woningen. Andere sociaaleconomische indicatoren zoals een lage arbeidsparticipatie, een gebrek aan beroepskwalificaties, veel eenoudergezinnen en een hoge afhankelijkheidsgraad, wijzen erop dat er lokaal sprake is van aanzienlijke achterstand en armoede.

25. Hoewel de werkloosheid recentelijk is gedaald, was het aantal jongeren onder de 25 jaar in de regio Dublin tijdens de periode december 2014-maart 2015 volgens de werkloosheidsmeter zelfs nog gestegen, terwijl met nationale gemiddelde met 1,85 % was gedaald.

26. De ontslagen bij PWAI hebben nu reeds negatieve gevolgen voor de economie en de arbeidsmarkten van delen van de regio Dublin en Eastern, met plaatselijk bijzonder negatieve uitwerkingen daar waar een groot deel van de werknemers van PWAI woont. Gezien de recente stijgende trend van de werkloosheid in deze regio's en het dalende aantal vacatures in de RORsector en de verwerkende nijverheid algemeen, krijgen de gewezen werknemers van PWAI, en in het bijzonder de oudere mannelijke werknemers, meer concurrentie om werk te vinden en stijgt hun risico om langdurig werkloos te worden.

9.

De uitzonderlijke omstandigheden op grond waarvan de aanvraag voor steun in aanmerking komt


27. Ierland voert aan dat deze aanvraag moet worden gelijkgesteld met een aanvraag overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening op grond van uitzonderlijke omstandigheden die ernstige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de plaatselijke, regionale of nationale economie. Dit argument is gebaseerd op de reeds moeilijke situatie in de regio, samen met het cumulatieve effect van drie grote sluitingen in de RORsector in korte tijd, en het feit dat er in deze sector in heel Ierland geen werkgevers meer overblijven.

28. PWAI zag in 1989 als dochter van de moedermaatschappij Lufthansa Technik het licht als 'Airmotive Ireland Holdings Ireland' en was gevestigd op slechts 200 meter van de werkplaats van de moedermaatschappij. Later werd het bedrijf opgekocht door UTC, waarna het de naam PWAI kreeg. De ontwikkelingen bij PWAI waren dan ook een afspiegeling van die bij Lufthansa Technik, met een sterke groei in de jaren 1990 en het begin van de jaren 2000, en vervolgens een daling van de omzet en de activiteiten en zelfs de sluiting in 2014/15 om redenen van dezelfde aard (wereldwijde concurrentie van Azië en elders, verplaatsing van de activiteiten naar nieuwe markten met grotere uitbreidingskansen, enz.). PWAI was in dezelfde sector actief als Lufthansa Technik en indien deze ontslagen een paar maanden eerder waren gevallen, hadden zij samen met de ontslagen bij Lufthansa Technik in één enkele sectorale EFG-aanvraag kunnen worden opgenomen.

29. In Ierland was er oorspronkelijk weinig werkgelegenheid in de RORsector, maar sinds de jaren 1990 had Ierland in die sector langzaam maar zeker een nichemarkt veroverd, waardoor het erin is geslaagd aanzienlijke buitenlandse directe investeringen aan te trekken en in die sector veel goedbetaalde banen te scheppen.

30. In februari 2009 heeft het op de luchthaven van Dublin gevestigde SR Technics zijn sluiting aangekondigd, wat een verlies van 1 135 banen in de RORsector tot gevolg had (EGF/2009/021 IE/SR Technics).

31. In oktober 2013 kwam de aankondiging dat PWA International Ltd zou sluiten, waardoor 107 werknemers in de ROR-sector hun baan verloren (EGF/2015/006 IE PWA International).

32. In november 2013 heeft Lufthansa Technik aangekondigd dat het zou sluiten en dat er 415 ontslagen zouden vallen (EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik).

33. In totaal zijn bijgevolg in minder dan vijf jaar tijd in één subsector (vliegtuigreparatie, -onderhoud en -revisie) en in een beperkte regio (Dublin) 1 657 banen verloren gegaan. Dit aanzienlijke aantal ontslagen in een kleine open economie als Ierland heeft uitzonderlijk zware gevolgen voor de werkgelegenheid en de inkomsten.

34. Het vaardighedenprofiel van de getroffen werknemers bij SR Technics waarvoor een EFGprogramma werd goedgekeurd, is sterk vergelijkbaar met dat van de werknemers bij PWAI. Het EFG-programma voor SR Technics heeft positieve resultaten opgeleverd, aangezien in september 2012, dat is bijna twaalf maanden na de afloop van het programma, ongeveer 53,45 % van de begunstigden een nieuwe baan had gevonden.

35. In Ierland zijn de kansen om een nieuwe baan te vinden aanzienlijk verslechterd voor werknemers met een vaardighedenpakket op het gebied van reparatie, onderhoud en revisie van vliegtuigen. Ook in Noord-Ierland zijn de kansen op een dergelijke baan sterk verminderd na de aankondiging in 2014 en 2015 van in totaal 800 ontslagen bij Bombardier, een vliegtuigbouwer in Belfast, op 165 km van Dublin.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

10.

Beoogde begunstigden


36. Naar verwachting zullen 108 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep is als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:98(90,74 %)
Vrouwen:10(9,26 %)
Nationaliteit:EU-burgers:108(100 %)
Niet-EU-burgers:0(0 %)

Leeftijdsgroep:
15-24 jaar:2(1,85 %)
25-29 jaar:3(2,78 %)
30-54 jaar:85(78,70 %)
55-64 jaar:17(15,74 %)
Ouder dan 64 jaar:1(0,93 %)

37. Daarnaast zal Ierland door het EFG medegefinancierde individuele dienstverlening verstrekken aan maximaal 108 jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen (NEET's) en die op de datum van de indiening van de aanvraag jonger waren dan 25 jaar, aangezien 61 ontslagen zijn gevallen in de regio van NUTS-niveau 2 Southern and Eastern (IE02), die voor het Jeugdwerkgelegenheidsinitiatief in aanmerking komt.

38. Het geschatte totale aantal beoogde begunstigden dat naar verwachting aan de maatregelen zal deelnemen, met inbegrip van NEET's, bedraagt bijgevolg 216.

11.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde acties


39. De individuele dienstverlening aan de ontslagen werknemers en de NEET's omvat de volgende acties.

– Loopbaanbegeleiding, beroepsoriëntatie en ontwikkeling

Vroegtijdige en brede loopbaanbegeleiding en beroepsoriëntatie zijn zeer belangrijk voor ontslagen werknemers die zich in een eerste fase misschien gedesoriënteerd voelen en niet goed weten hoe zij naar de arbeidsmarkt kunnen terugkeren.

Deze maatregel omvat persoonlijke profilering, vaststelling van de behoeften, beoordeling van de leerprestaties, het opstellen van een cv, loopbaanbegeleiding en beroepsoriëntatie, hulp bij het zoeken naar werk en andere gerelateerde ondersteuning en adviesverlening.

Het Ministerie van Sociale Bescherming, de Raden voor Onderwijs en Opleiding, de EFG-coördinatie-eenheid Solas en, waar nodig, andere specialisten, zullen de ontslagen werknemers begeleiden, en zullen onder meer formele geaccrediteerde QQI-beroepsoriëntatiecursussen 10 aanbieden, die als opstap dienen naar formelere, op werk gerichte opleidings- en onderwijstrajecten.

Alvorens individuele werknemers werden ontslagen, heeft PWAI zelf een outplacementprogramma opgezet, dat de werknemers individueel financieel en loopbaanadvies aanbood.

– Opleidingsbeurzen van het EFG

Het mechanisme voor opleidingsbeurzen van het EFG biedt flexibiliteit aan de EFG-begunstigde om, als aanvulling op het overheidsaanbod, op maat gesneden en goedgekeurde opleidingen en aanvullend of hoger onderwijs te vinden en te kiezen. Dergelijke programma's kunnen worden gefinancierd met de opleidingsbeurzen van het EFG en zijn geaccrediteerd door de bedrijfstak dan wel door QQI.

– Programma’s voor opleiding en aanvullend onderwijs

Deze maatregelen worden vooral door overheidsinstanties zoals de Raden voor Onderwijs en Opleiding 11 uitgevoerd, maar ook door erkende particuliere aanbieders.

Er kunnen ook specifieke practica, stages, werkervaring en gemeenschapsgeoriënteerde opleidingsprogramma's worden aangeboden in overleg met het Ministerie van Sociale Bescherming (Department of Social Protection – DSP) en andere overheidsinstanties die hiervoor nationale verantwoordelijkheid dragen.

– Programma’s voor hoger onderwijs

Programma’s voor hoger onderwijs zullen voor de doelgroep voltijdse en deeltijdse programma’s omvatten die zullen worden aangeboden in door de staat gesubsidieerde instellingen, voornamelijk in de regio Dublin en het achterland.

De Institutes of Technology van Tallaght, Blanchardstown, Carlow en Dublin, alsook Dublin City University, zijn belangrijke hogeronderwijsinstellingen die instaan voor de bediening van het verzorgingsgebied waarin de getroffen werknemers wonen.

Er kunnen in voorkomend geval ook korte omscholingscursussen worden aangeboden die gericht zijn op erkende tekorten aan vaardigheden en die via initiatieven zoals Springboard en Momentum 12 worden gefinancierd.

Voor specifieke klanten zijn er opleidingsbeurzen van het EFG beschikbaar om toegang te krijgen tot door particulieren aangeboden tertiaire programma's, voor zover deze programma's niet in het door de overheid gefinancierde systeem beschikbaar zijn of zeer gespecialiseerd zijn. De inhoud van onderwijs- en opleidingsprogramma's wordt door QQI gevalideerd.

PWAI heeft een 'Employee Scholar Programme' opgezet dat ontslagen werknemers ondersteunt die gedurende twaalf maanden na hun ontslag tertiair onderwijs van minstens bachelorniveau gaan volgen of voortzetten. Deze aanvullende activiteit is niet verplicht en komt niet ten laste van het EFG.

– Tijdelijke vergoedingen

Om de deelname aan loopbaanbegeleiding, opleiding en onderwijs te vergemakkelijken, zal een EFG-regeling voor bijdragen in de kosten van opleiding (CEC-Course Expenses Contribution) worden ingesteld om een deel van de bijkomende kosten te vergoeden. De CEC wordt beheerd door de EFG-coördinatie-eenheid en draagt tot een bepaalde hoogte bij in een aantal kosten die verband houden met vervoer, verblijfskosten, lesmateriaal, uitrusting, kinderopvang enz.

Andere in de tijd beperkte steun omvat in voorkomend geval onderwijs, opleiding, een premie voor het in dienst nemen van een ontslagen werknemer of een premie voor een ontslagen werknemer die een nieuwe baan vindt.

40. De hier voorgestelde acties zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze acties komen niet in de plaats van acties die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

41. Ierland heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. De Ierse autoriteiten hebben bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

12.

Geraamde begroting


42. De totale kosten worden op 737 156 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 707 670 EUR voor individuele dienstverlening en van 29 486 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

43. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 442 293 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR)
Geraamde totale kosten

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)
Loopbaanbegeleiding en beroepsoriëntatie19045085 500
Opleidingsbeurzen van het EFG1221 800219 600
Programma’s voor opleiding en aanvullend onderwijs442 500110 000
Programma’s voor hoger onderwijs155 80087 000
Ondersteuning bij het oprichten van een bedrijf of het zich vestigen als zelfstandige65 00030 000
Subtotaal (a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
532 100
(75,19 %)

Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Tijdelijke vergoedingen181970175 570
Subtotaal (b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
175 570
(24,81 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
1. Voorbereiding
2. Beheer
8 000
3. Voorlichting en publiciteit
1 486
4. Controle en rapportage
20 000
Subtotaal (c):

Percentage van de totale kosten:
29 486
(4,00 %)
Totale kosten (a + b + c):737 156
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)442 293

44. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Ierland heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

13.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


45. Ierland heeft de beoogde begunstigden met ingang van 22 mei 2014 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor deze acties zullen bijgevolg van 22 mei 2014 tot en met 19 juni 2017 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen, met uitzondering van hoger onderwijs, dat voor een financiële bijdrage in aanmerking komt tot en met 19 december 2017.

46. Op 10 oktober 2013 heeft Ierland de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 10 oktober 2013 tot en met 19 december 2017 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

14.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


47. De bron van nationale voor- of medefinanciering is het Iers Ministerie van Financiën, dat het programma ook zal medefinancieren. De uitgaven zullen worden gefinancierd uit het Nationaal Opleidingsfonds en reeds goedgekeurde rubrieken van het Ministerie van Onderwijs en Vaardigheden en andere betrokken ministeries.

48. Ierland heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

15.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


49. Ierland heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met de beoogde begunstigden en hun vertegenwoordigers, alsook met de vakbonden.

50. Na ontvangst van de kennisgeving van het Ministerie van Werkgelegenheid, Ondernemingen en Innovatie betreffende het op handen zijnde collectieve ontslag in oktober 2013, heeft de EFG-beheersautoriteit in samenspraak met de Industrial Development Authority (IDA) contact opgenomen met het management van de onderneming en met de vakbonden SIPTU 13 , TEEU en Unite the Union om de potentiële behoeften van de ontslagen werknemers voor hun herintreding op de arbeidsmarkt vast te stellen en te bespreken.

51. In april 2014 werd aan de EFG-beheersautoriteit een door PWAI uitgevoerde enquête over de opleidingsvoorkeuren van de werknemers overgelegd, waaruit een brede belangstelling voor technische en luchtvaartgerelateerde opleidingen bleek. Tijdens 2014 heeft de EFG-beheersautoriteit verder bilaterale contacten onderhouden met de onderneming en de vakbonden.

52. Verdere contacten van de EFG-beheersautoriteit resulteerden in de vergadering van 25 februari 2015, een maand vóór het ontslag van de grootste groep PWAIwerknemers, waarop de EFG-beheersautoriteit, de EFG-coördinatie-eenheid Solas, PWAI-werknemers en vakbonden vertegenwoordigd waren, en de mogelijkheden van het EFG om de ontslagen werknemers bij te staan, werden besproken. Daarna heeft de EFG-coördinatie-eenheid alle werknemers in maart 2015 gevraagd naar hun potentiële behoeften met het oog op reintegratie op de arbeidsmarkt. De resultaten van deze raadpleging vormden mee de basis voor de in de aanvraag voorgestelde EFG-maatregelen.

53. Een overlegforum of ander interactief proces zal worden ingesteld om de huidige werkzaamheden van de EFG-coördinatie-eenheid aan te vullen en de ontslagen werknemers en relevante belanghebbenden de kans te bieden om op permanente basis hun mening te geven over de daadwerkelijke uitvoering van het EFG-programma.

Beheers- en controlesystemen

54. Ierland heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door de daartoe aangewezen ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs en Vaardigheden, die als EFG-beheersautoriteit zijn benoemd. De EFG-beheersautoriteit heeft als belangrijkste rol om te controleren of het door het EFG medegefinancierde programma van individuele dienstverlening en steun naar behoren is uitgevoerd, en om te garanderen dat de geleverde diensten ten volle door verifieerbare accurate bewijsstukken worden gestaafd.

55. De intermediaire instantie voert extra controles uit om te garanderen dat de verklaring inzake de definitieve uitgaven door de begunstigde overheidsorganen met betrekking tot verzoeken nauwkeurig is en gestaafd wordt door een duidelijk controletraject, alvorens een formele verklaring betreffende het totale bedrag aan subsidiabele uitgaven wordt gedaan.

56. Het zijn de begunstigde overheidsorganen die bij de EFG-beheersautoriteit om EFGfinanciering verzoeken en die in de meeste gevallen ook de uitbetalingen doen. Zij moeten ook controleren of het doel, de toepassingssfeer en de schaal van de financiering passen in het kader van het EFG-programma. Zij zien er bovendien op toe dat dienstverleners voor alle EFG-gerelateerde uitgaven en vorderingen procedures voor monitoring, passende registratie en interne controle opstellen en naar behoren documenteren.

57. De certificerende instantie van het EFG is verantwoordelijk voor de certificering van uitgaven in verband met door het EFG medegefinancierde maatregelen. Daardoor verzekert de instantie zich van de naleving van alle voorschriften inzake nauwkeurigheid, wettigheid, subsidiabiliteit en rechtmatigheid van de uitgaven.

58. De beheersautoriteit zal contact opnemen met een extern onafhankelijk auditbedrijf om een auditadvies uit te brengen over de vraag of de uitgaven waarvoor EUmedefinanciering is verstrekt, legaal zijn en geen onregelmatigheden vertonen, de rekeningen die de uitgaven voor het programma detailleren een getrouw beeld geven, en de ingestelde controlesystemen naar behoren functioneren.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

59. Ierland heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde acties zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

60. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 14 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen 2011) niet overschrijden.

61. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 442 293 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren aan de aanvraag.

62. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 15 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

63. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 442 293 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

64. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.