Toelichting bij COM(2016)44 - Wijziging van de regeling voor de invoer van textielproducten uit bepaalde derde landen, die niet vallen onder overeenkomsten of invoerregelingen van de Unie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

In Verordening (EU) 2015/936 1 worden de gemeenschappelijke regels vastgesteld voor de invoer van textielproducten uit bepaalde derde landen die niet vallen onder bilaterale overeenkomsten, protocollen of andere regelingen, noch onder een andere, bijzondere invoerregeling van de Unie.

De vrijlating van de politieke gevangenen op 22 augustus 2015 was een belangrijke stap die, samen met een aantal andere positieve initiatieven die de afgelopen twee jaar door de Republiek Belarus zijn genomen, heeft bijgedragen tot de verbetering van de betrekkingen tussen de Europese Unie en de Republiek Belarus.

Vanuit de erkenning van de positieve politieke ontwikkelingen in de betrekkingen tussen de Europese Unie en de Republiek Belarus, en met het oog op een verdere verbetering van de bilaterale betrekkingen, stelt de Commissie voor de autonome tariefcontingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus af te schaffen, mede gezien de beperkte mate waarin deze werden gebruikt. Daartoe moeten de bijlagen II en III bij Verordening (EU) 2015/936 dienovereenkomstig worden gewijzigd.

Daarnaast wordt deze gelegenheid aangegrepen om een aantal onjuiste GN-codes te corrigeren, om de officiële namen van de Republiek Belarus en de Democratische Volksrepubliek Korea overeenkomstig de editie 2011 van de Interinstitutionele schrijfwijzer van de Europese Unie in te voeren, en om de geldigheidsduur van invoervergunningen met het oog op het vergemakkelijken van de administratieve procedures van zes naar negen maanden te verlengen.

Samenhang met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

De vrijlating van politieke gevangenen op 22 augustus 2015 was een belangrijke stap die, samen met een aantal andere positieve initiatieven die de afgelopen twee jaar door de Republiek Belarus zijn genomen, heeft bijgedragen tot de verbetering van de betrekkingen tussen de Europese Unie en de Republiek Belarus. Deze positieve politieke ontwikkelingen in de verhouding tussen de Europese Unie en de Republiek Belarus moeten worden erkend en de bilaterale betrekkingen moeten verder worden verbeterd. Om die reden worden bij deze verordening de autonome tariefcontingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus, zoals bedoeld in de bijlagen II en III bij Verordening (EU) 2015/936, afgeschaft.

Samenhang met andere beleidsterreinen van de Unie

De vrijlating van politieke gevangenen op 22 augustus 2015 heeft, samen met een aantal andere positieve initiatieven die de afgelopen twee jaar door de Republiek Belarus zijn genomen, bijgedragen tot betere betrekkingen tussen de Europese Unie en de Republiek Belarus. De afschaffing van de contingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus is een van de maatregelen die zullen bijdragen tot een verdere verbetering van de betrekkingen met de Republiek Belarus.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag is artikel 207, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Verordening (EU) 2015/936 zal via de gewone wetgevingsprocedure worden gewijzigd.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Handelsbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de EU. Het subsidiariteitsbeginsel is dus niet van toepassing.

Evenredigheid

Uit het beperkte gebruik dat van de autonome tariefcontingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus werd gemaakt, valt af te leiden dat de afschaffing van deze contingenten slechts een beperkt effect zal hebben op het handelsverkeer van de EU.

Keuze van het instrument

Om de autonome textielcontingenten op de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus af te schaffen, moet Verordening (EU) 2015/936 worden gewijzigd, aangezien hierin de jaarlijkse kwantitatieve maxima voor de Republiek Belarus worden geregeld.

3. RESULTATEN VAN EVALUATIES ACHTERAF, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Evaluaties achteraf/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

De Commissie zal toezien op de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus.

Raadpleging van belanghebbenden

De lidstaten zijn tijdens de vergadering van het comité Textielproducten op 5 november 2015 op de hoogte gesteld.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

De Commissie heeft zich gebaseerd op het gebruik van de contingenten volgens het geïntegreerde netwerk voor het beheer van vergunningen van de Europese Commissie (Système Intégré de Gestion de Licenses — SIGL) en op cijfers van Eurostat.

Effectbeoordeling

Omdat er slechts beperkt gebruik werd gemaakt van de autonome tariefcontingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus, is geen effectbeoordeling verricht.

Gezonde regelgeving en vereenvoudiging

Wanneer de autonome tariefcontingenten voor de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus eenmaal zijn afgeschaft, hoeft het SIGL de daarmee samenhangende invoervergunningen met de lidstaten niet meer te beheren.

Grondrechten

Niet van toepassing.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Kleinere werkbelasting voor het SIGL-team van de Europese Commissie wat het beheer van autonome tariefcontingenten met de Republiek Belarus betreft.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en toezicht , evaluatie en rapportageregelingen

De Commissie zal toezien op de invoer van textiel en kleding van oorsprong uit de Republiek Belarus.

Toelichtende stukken (voor richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Niet van toepassing.