Toelichting bij COM(2016)64 - Sluiting van de Economische partnerschapsovereenkomst tussen de partnerstaten van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap en de EU - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2016)64 - Sluiting van de Economische partnerschapsovereenkomst tussen de partnerstaten van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap en de EU. |
---|---|
bron | COM(2016)64 |
datum | 11-02-2016 |
•
Motivering en doel van het voorstel
Bijgaand voorstel voor een besluit van de Raad is het rechtsinstrument voor de sluiting van de Economische Partnerschapsovereenkomst (EPO) tussen de partnerstaten van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap (OAG), enerzijds, en de Europese Unie en haar lidstaten, anderzijds (OAG-EPO). De OAG-partnerstaten zijn Burundi, Kenia, Rwanda, Tanzania en Uganda.
De onderhandelingen zijn op 14 oktober 2014 in Brussel op het niveau van de hoofdonderhandelaars afgerond. De overeenkomst is op 16 oktober 2014 in Brussel geparafeerd.
Kenia valt momenteel onder de regeling van de markttoegangsverordening. De andere landen in de regio vallen momenteel onder het 'alles-behalve-wapens'-initiatief, omdat zij bij de minst ontwikkelde landen zijn ingedeeld.
De overeenkomst zal vanaf de inwerkingtreding ervan voorzien in een uniforme toegangsregeling voor de OAG-partnerstaten.
• Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein
Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de Partnerschapsovereenkomst tussen de leden van de groep van staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, enerzijds, en de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, anderzijds 1 ("ACS-EU-Partnerschapsovereenkomst"), waarin wordt aangedrongen op de sluiting van economische partnerschapsovereenkomsten in overeenstemming met de WTO-regels.
• Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie
De OAG-EPO is een op ontwikkeling gerichte handelsovereenkomst. Zij biedt de OAG-partnerstaten asymmetrische markttoegang, zodat zij gevoelige sectoren kunnen afschermen tegen liberalisering; zij voorziet in een groot aantal vrijwaringsmaatregelen en in een clausule voor de bescherming van opkomende industrieën; zij bevat bepalingen inzake oorsprongsregels die de uitvoer vereenvoudigen; en zij maakt een einde aan het gebruik van uitvoersubsidies in de handel tussen de partijen. Deze bepalingen dragen bij tot de doelstelling van beleidscoherentie voor ontwikkeling en zijn in overeenstemming met artikel 208, lid 2, VWEU.
2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID
•
Rechtsgrondslag
De rechtsgrondslag van dit besluit van de Raad is het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, met name artikel 207, leden 3 en 4, en artikel 209, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 6, onder a).
• Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)
De gemeenschappelijke handelspolitiek is krachtens artikel 3 VWEU een exclusieve bevoegdheid van de Unie.
•
Evenredigheid
Dit voorstel is nodig voor de uitvoering van de internationale verbintenissen van de Unie die voortvloeien uit de ACS-EG-Partnerschapsovereenkomst.
•
Keuze van het instrument
Dit voorstel is in overeenstemming met artikel 218, lid 6, VWEU, uit hoofde waarvan de Raad besluiten over de sluiting van internationale overeenkomsten vaststelt. Er bestaat geen ander rechtsinstrument dat kan worden gebruikt om de in dit voorstel uitgedrukte doelstellingen te bereiken.
3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING
• Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan
Niet van toepassing.
•
Raadpleging van belanghebbenden
Niet van toepassing.
• Bijeenbrengen en gebruik van expertise
Niet van toepassing.
•
Effectbeoordeling
Tussen 2003 en 2007 is een duurzaamheidseffectbeoordeling van de economische partnerschapsovereenkomsten tussen de EU en de ACS verricht. In 2002 heeft de Europese Commissie de opdrachtomschrijving voor dit project in een openbare aanbesteding bekendgemaakt. Deze aanbesteding heeft in augustus 2002 geleid tot de gunning van een raamcontract voor vijf jaar aan PwC France. Een ontwerp van het eindverslag van de duurzaamheidseffectbeoordeling is aan belanghebbenden in Europa voorgesteld tijdens de bijeenkomst voor de EU-dialoog met het maatschappelijk middenveld die de Europese Commissie op 23 maart 2007 in Brussel heeft georganiseerd.
• Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging
De OAG-EPO valt niet onder Refit-procedures, zij brengt geen kosten mee voor kleine en middelgrote ondernemingen in de Unie en levert geen problemen op vanuit het oogpunt van de digitale omgeving.
• Grondrechten
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten in de Unie.
4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING
Vier van de vijf OAG-partnerstaten zijn minst ontwikkelde landen die vallen onder het 'alles-behalve-wapens'-initiatief waardoor zij rechten- en contingentvrije toegang tot de EU-markt hebben. Kenia valt onder de markttoegangsverordening waardoor het ook rechten- en contingentvrije toegang tot de EU-markt heeft. Er zullen dan ook geen gevolgen voor de begroting zijn, aangezien de overeenkomst hun toegang tot de EU-markt onder dezelfde voorwaarden handhaaft.
5. OVERIGE ELEMENTEN
• Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage
De institutionele bepalingen van de OAG-EPO voorzien in de instelling van een EPO-Raad die verantwoordelijk is voor het toezicht op de tenuitvoerlegging van de EPO. De EPO-Raad bestaat uit vertegenwoordigers van de partijen op ministerieel niveau; hij wordt bijgestaan door een Comité van hoge ambtenaren.
Een Raadgevend Comité staat het Comité van hoge ambtenaren bij met het oog op de bevordering van de dialoog en de samenwerking tussen vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld, de particuliere sector en de economische en sociale partners. Ten slotte zal de OAG-EPO elke vijf jaar vanaf de datum van inwerkingtreding worden geëvalueerd.
• Toelichtende stukken (bij richtlijnen)
Niet van toepassing.
• Gedetailleerde toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel
De OAG-EPO bevat bepalingen over de handel in goederen, douane en handelsbevordering, technische handelsbelemmeringen, sanitaire en fytosanitaire maatregelen, en landbouw en visserij.
De bepalingen inzake samenwerking met het oog op de uitvoering van de ontwikkelingsdimensie omschrijven de prioritaire actiegebieden voor de tenuitvoerlegging van de OAG-EPO, die zijn vastgesteld in het regionaal indicatief programma voor 2014-2020.
De OAG-EPO bevat verbintenissen op het gebied van regionale integratie, die de uitvoering van de douane-unie van de OAG zullen ondersteunen.
De OAG-EPO voorziet ook in de voortzetting van de onderhandelingen op regionaal niveau over diensten, mededingingsbeleid, investeringen en de ontwikkeling van de particuliere sector, milieu en duurzame ontwikkeling, intellectuele-eigendomsrechten, en transparantie bij overheidsopdrachten.