Toelichting bij COM(2016)399 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 531/2012 wat betreft de voorschriften voor wholesaleroamingmarkten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Sinds tien jaar zijn EU-maatregelen van regelgevende aard op het gebied van wholesale- en retailroamingmarkten nodig om de voorwaarden voor de werking van de interne markt voor roamingdiensten binnen de Unie te verbeteren 1 .

In 2015 hebben het Europees Parlement en de Raad Verordening (EU) 2015/2120 2 vastgesteld die op 29 november 2015 in werking is getreden en waarbij Verordening (EU) nr. 531/2012 (de roamingverordening) 3 is gewijzigd.

In Verordening (EU) 2015/2120 is bepaald dat retailroamingtoeslagen in de Unie met ingang van 15 juni 2017 moeten worden afgeschaft, op voorwaarde van redelijk gebruik van roamingdiensten en van de mogelijkheid om een mechanisme toe te passen waarbij in verband met de houdbaarheid kan worden afgeweken van de afschaffing van retailroamingtoeslagen. Deze nieuwe voorschriften voor retailroamingdiensten in de Unie worden in deze toelichting voorschriften betreffende 'roaming tegen thuistarief' (ook bekend als 'RLAH' oftewel 'roam-like-at-home') genoemd.

Regulering op retailniveau is noodzakelijk, maar volstaat alleen niet om roaming tegen thuistarief tot stand te brengen. De afschaffing van retailroamingtoeslagen is alleen houdbaar in de hele Unie en leidt niet tot verstoring van de concurrentievoorwaarden op binnenlandse markten als nationale wholesaleroamingmarkten in de EU concurrerend zijn en wholesaleroamingprijzen worden toegepast op basis waarvan exploitanten retailroamingdiensten zonder enige aanvullende toeslag kunnen aanbieden.

De Commissie heeft daarom in overeenstemming met artikel 19, lid 1, van de roamingverordening een evaluatie van de wholesaleroamingmarkt uitgevoerd, teneinde de maatregelen te beoordelen die noodzakelijk zijn om afschaffing van retailroamingtoeslagen mogelijk te maken 4 .

Uit deze analyse van de wholesalemarkten blijkt dat deze markten nog steeds onder marktfalen lijden (bijvoorbeeld door hun oligopolistische aard, in combinatie met het bilaterale karakter van roamingovereenkomsten en het ontbreken van substitutie op wholesaleniveau). Uit deze analyse blijkt verder dat de onderhandelingspositie van de nettozenders van roamingverkeer, met inbegrip van de zwakkere marktspelers op wholesaleroamingmarkten, zelfs nog zwakker kan worden als roaming tegen thuistarief wordt ingevoerd zonder dat er compenserende maatregelen worden getroffen. Hierdoor kan op zijn beurt de werking van de binnenlandse markten van de exploitanten van thuisnetwerken worden verstoord.

Tegelijkertijd moet bij alle voorschriften betreffende de wholesalemarkt worden gewaarborgd dat bezochte exploitanten in staat zijn de kosten voor het leveren van wholesaleroamingdiensten, met inbegrip van gedeelde en gezamenlijke kosten, te dekken. Hierdoor worden prikkels om in bezochte netwerken te investeren in stand gehouden en komt het niet tot verstoring van de binnenlandse concurrentie op de bezochte markten als gevolg van reguleringsarbitrage door exploitanten die roamingtoegangsmaatregelen gebruiken om de concurrentie aan te gaan op concurrerende binnenlandse bezochte markten.

Dit initiatief is daarom gericht op regulering van de werking van de nationale wholesaleroamingmarkten teneinde retailroamingtoeslagen met ingang van 15 juni 2017 af te schaffen zonder de binnenlandse bezochte en thuismarkten te verstoren.

Samenhang met bestaande beleidsbepalingen

De afschaffing van retailroamingtoeslagen is een essentiële stap wat betreft het waarborgen dat de telecomvoorschriften de totstandbrenging en werking van een digitale eengemaakte markt in de hele Unie ondersteunen. Deze doelstelling maakt ook deel uit van de strategie voor een digitale eengemaakte markt die de Commissie op 6 mei 2015 heeft gepresenteerd 5 . In he bijzonder draagt de regulering van de wholesaleroamingmarkt om roaming tegen thuistarief in de Unie tot stand te brengen bij tot het bereiken van de beleidsdoelstelling te waarborgen dat goed werkende markten in de hele EU tegen betaalbare prijzen toegang bieden tot hoogwaardige draadloze breedbandinfrastructuur.

De medewetgevers hebben het belang van deze doelstelling voor de digitale eengemaakte markt onderkend toen zij de voorschriften betreffende roaming tegen thuistarief in 2015 vaststelden. Gezien het verband tussen de wholesale- en de retailroamingmarkten hebben de medewetgevers bepaald dat roaming tegen thuistarief uitsluitend tot stand kan worden gebracht als wetgevende maatregelen worden vastgesteld om de problemen op wholesaleniveau aan te pakken teneinde de afschaffing van retailroamingtoeslagen in de Unie mogelijk te maken.

Dit voorstel voor een verordening is er daarom op gericht de voorschriften betreffende roaming te voltooien, met name wat betreft wholesaleroamingmarkten, en de toepassing van voorschriften betreffende roaming tegen thuistarief met ingang van 15 juni 2017 mogelijk te maken. Hiermee wordt bijgedragen tot de beleidsdoelstellingen die ten grondslag liggen aan de roamingverordening en aan de strategie voor een digitale eengemaakte markt in bredere zin.

In het kader van de totstandbrenging van roaming tegen thuistarief worden niet alleen de onderhavige wetgevende maatregelen voorgesteld, maar zullen ook uiterlijk op 15 december 2016 uitvoeringshandelingen worden vastgesteld die voorzien in gedetailleerde voorschriften betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik en de methodologie voor de beoordeling van de houdbaarheid van de afschaffing van retailroamingtoeslagen.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

In de strategie voor een digitale eengemaakte markt wordt erop gewezen dat ICT-netwerken het fundament vormen voor digitale producten en diensten die de mogelijkheid in zich bergen om alle aspecten van ons leven te ondersteunen en de economische ontwikkeling van Europa te bevorderen. Regulering van de wholesaleroamingmarkten teneinde de afschaffing van roamingtoeslagen mogelijk te maken, draagt derhalve bij tot de ontwikkeling van een sterke, concurrerende en dynamische telecomsector en tot de juiste voorwaarden voor de ontwikkeling van geavanceerde digitale netwerken en diensten ter ondersteuning van alle sectoren van de economie, met inbegrip van middelgrote en kleine bedrijven.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Sinds tien jaar zijn op grond van artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) met betrekking tot wholesaleroamingmarkten en retailroamingmarkten EU-maatregelen van regelgevende aard nodig. Het doel van deze maatregelen is de verbetering van de voorwaarden voor de werking van de interne markt voor roamingdiensten in de Unie 6 naar aanleiding van het feit dat de nationale reguleringsinstanties aangaven niet in staat te zijn dit probleem op autonome wijze aan te pakken vanwege de grensoverschrijdende aard van de internationale roamingmarkt 7 . Na de vaststelling van Verordening (EU) 2015/2120 moeten passende maatregelen van wetgevende aard worden vastgesteld om de goede werking van de wholesaleroamingmarkten te waarborgen. Uit de evaluatie van de wholesaleroamingmarkt is gebleken dat de levering van roaming tegen thuistarief in de hele Unie hierdoor mogelijk wordt gemaakt. Maatregelen ter regulering van de wholesaleroamingmarkten op grond van artikel 114 VWEU zijn dientengevolge ook noodzakelijk om de werking van de interne markt voor roamingdiensten en in het bijzonder de houdbare levering van roaming tegen thuistarief te waarborgen.

Subsidiariteit

Een EU-brede aanpak voor de regulering van wholesaleroamingmarkten voorkomt dat afzonderlijke lidstaten verschillende benaderingen hanteren ten aanzien van het probleem van hoge wholesaleprijzen. Deze verschillende benaderingen zouden leiden tot belemmeringen voor de interne markt doordat voor aanbieders van roamingdiensten in de Unie uiteenlopende regelgevingsvoorwaarden gelden, afhankelijk van de vraag of zij aanbieders van wholesaleroaming (als bezochte exploitanten) of kopers van wholesaleroamingdiensten (als exploitanten van thuisnetwerken) zijn, hoewel er voorschriften voor retailroaming in de roamingverordening zijn vastgesteld.

Een gemeenschappelijke benadering op EU-niveau is ook noodzakelijk omdat afzonderlijke lidstaten ontoereikend worden gestimuleerd om nationale wholesalemarkten zodanig te reguleren dat rekening wordt gehouden met de impact die hun voorschriften kunnen hebben op de mogelijkheid om roaming tegen thuistarief in andere lidstaten te leveren. Door middel van een initiatief op EU-niveau wordt rekening gehouden met het algemeen belang van alle lidstaten. Als niet wordt gezorgd voor samenhangende regulering van de wholesaleroamingmarkten op EU-niveau, kan het moeilijker zijn roaming tegen thuistarief te leveren vanwege het grotere risico op inconsistenties tussen wholesalekosten die in andere lidstaten worden gemaakt en retailinkomsten.

Door een gemeenschappelijke benadering op EU-niveau kunnen daarentegen de nodige regelgevingsvoorwaarden worden gecreëerd en kan worden gewaarborgd dat de nationale wholesalemarkten bijdragen tot de doelstelling van afschaffing van roamingtoeslagen op houdbare wijze in de hele EU. Tot slot zal bij een gemeenschappelijke benadering ook rekening worden gehouden met de onderlinge afhankelijkheid tussen de voorschriften voor retail- en wholesalemarkten wat betreft het waarborgen van de soepele werking van de EU-roamingmarkten, in overeenstemming met het arrest van het Hof 8 .

Evenredigheid



De wetgever beschikt over ruime discretionaire bevoegdheid om te waarborgen dat zijn keuzes evenredig zijn. Het Hof heeft echter verduidelijkt dat de keuzen die wetgever maakt, met name wat betreft de voorschriften inzake roaming, op objectieve criteria gebaseerd moeten zijn.

Bij de beoordeling van de belasting die verschillende mogelijke maatregelen meebrengen, moet de wetgever onderzoeken of in het licht van de nagestreefde doelstellingen – zelfs aanzienlijke – negatieve economische gevolgen voor bepaalde marktdeelnemers gerechtvaardigd zijn 9 . Bij de voorgestelde reguleringsmaatregelen is dientengevolge overeenkomstig artikel 19, lid 1, van de roamingverordening rekening gehouden met twee elementen, namelijk de noodzaak ervoor te zorgen dat bezochte exploitanten in staat zijn alle kosten van de levering van gereguleerde wholesaleroamingdiensten te dekken, met inbegrip van gezamenlijke en gemeenschappelijke kosten, en de noodzaak om permanente roaming of afwijkend gebruik of misbruik van toegang tot wholesaleroaming voor andere doeleinden dan de levering van gereguleerde roamingdiensten aan de klanten van roamingaanbieders tijdens hun periodieke reizen binnen de Unie, te voorkomen.

Met deze specifieke vereisten wordt gewaarborgd dat de voorschriften inzake wholesaleroaming aan het evenredigheidsbeginsel voldoen en uitsluitend doen wat noodzakelijk is om de algemene beleidsdoelstelling te bereiken. Deze vereisten mogen bijvoorbeeld geen negatieve economische gevolgen hebben die in het licht van de nagestreefde doelstelling niet gerechtvaardigd zijn, zoals efficiënte exploitanten verplichten diensten onder de kostprijs te leveren of toegangsvoorschriften opleggen die de bezochte exploitanten niet kunnen beperken tot de levering van roamingdiensten.

Anderzijds heeft het Hof erop gewezen dat naleving van het evenredigheidsbeginsel niet uitsluit dat sommige exploitanten in specifieke gevallen negatieve economische gevolgen kunnen ondervinden, zoals een verlaging van winst die het niveau overschrijdt dat op volledig concurrerende markten met wholesaleroamingactiviteiten zou kunnen worden behaald of verlies als gevolg van inefficiënt beheer van netwerkkosten. In dergelijke gevallen zijn deze negatieve gevolgen immers wel gerechtvaardigd en noodzakelijk teneinde de nagestreefde doelstelling te bereiken.

Keuze van het instrument

De voorgestelde maatregelen zijn erop gericht rechtstreeks toepasselijke voorschriften voor de levering van wholesaleroamingdiensten vast te leggen door wijziging van de overeenkomstige bepalingen die in de roamingverordening zijn vastgesteld. Om die reden wordt een verordening voorgesteld.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Ex-postevaluaties/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

De Commissie heeft een grondige evaluatie van de wholesaleroamingmarkt in de Unie uitgevoerd met het oog op de specifieke doelstellingen die in de roamingverordening zijn vastgesteld.

Uit de evaluatie is in het bijzonder gebleken dat de wholesaleroamingmarkten niet altijd naar behoren werken. Dit marktfalen heeft invloed op de werking van de wholesalemarkten en heeft prijzen tot gevolg die aanzienlijk hoger zijn dan de geraamde kosten, met name voor gegevens. De concurrentiedynamiek, voor zover die aanwezig is, die op de wholesaleroamingmarkten in de Unie kan worden geconstateerd, kan echter hoofdzakelijk in verband worden gebracht met de bestaande gereguleerde wholesaleroamingtarieven. Deze maximumtarieven zijn vaak de enige beschikbare tarieven voor exploitanten met een zwakkere onderhandelingspositie (kleinere exploitanten en mobiele virtuele netwerkexploitanten). In de evaluatie wordt geconcludeerd dat niet zeker is welke impact de toekomstige verplichting inzake roaming tegen thuistarief, en met name de verwachte toename van roamingverkeer, zal hebben op de concurrentie op de nationale wholesaleroamingmarkten. Gezien het aanhoudende marktfalen waaronder de wholesaleroamingmarkten te lijden hebben, wordt in het evaluatieverslag zelfs het risico niet uitgesloten dat de positie van een aanzienlijk aantal marktspelers nog zwakker wordt als roaming tegen thuistarief wordt ingevoerd zonder dat er compenserende maatregelen worden getroffen.

Raadplegingen van belanghebbenden

De Commissie heeft van 29 november 2015 tot 18 februari 2016 een openbare raadpleging over de evaluatie van de nationale wholesaleroamingmarkten gehouden. Het doel van de raadpleging was te onderzoeken in hoeverre de belanghebbenden vonden dat de roamingmarkten in de EU goed werken en welke mening zij waren toegedaan over de huidige regulering van de nationale wholesaleroamingmarkten in de EU, met het oog op de in de roamingverordening vastgestelde verplichting om retailroamingtoeslagen met ingang van 15 juni 2017 af te schaffen. Er zijn in totaal 97 antwoorden ontvangen (92 via de onlinevragenlijst, 3 via e-mail en 2 standpuntnota's) van 25 lidstaten en Noorwegen.

De meningen van de exploitanten over de werking van de wholesaleroamingmarkten lopen uiteen. Bepaalde van oudsher gevestigde exploitanten en exploitanten die in meerdere landen actief zijn, en in het algemeen exploitanten met veel inkomend roamingverkeer, zijn van mening dat er sprake is van een zekere mate van concurrentiedynamiek, aangezien de wholesalemarkttarieven vaak lager zijn dan de huidige gereguleerde maximumtarieven. Andere exploitanten, met name de kleinere exploitanten, de mobiele virtuele netwerkexploitanten, en exploitanten met veel uitgaand roamingverkeer, zijn van mening dat de prijzen die zij op de wholesalemarkt moeten betalen gelijk of nagenoeg gelijk zijn aan de huidige maximumtarieven en dat deze in ieder geval aanzienlijk hoger zijn dan de kostprijs. Ook wat betreft het effect van roaming tegen thuistarief op de concurrentie op de wholesaleroamingmarkten lopen de meningen van deze twee groepen exploitanten uiteen: de eerste groep vindt dat de concurrentie door roaming tegen thuistarief zal toenemen en de tweede groep vindt het tegenovergestelde.

De standpunten van de nationale reguleringsinstanties en overheden zijn soortgelijk aan die van de exploitanten in hun landen. Landen met veel inkomend roamingverkeer zijn van mening dat de nationale wholesaleroamingmarkten goed werken, terwijl landen met veel uitgaand roamingverkeer het tegenovergestelde vinden. Tot slot zijn de consumenten en consumentenorganisaties terughoudend wat betreft hun standpunt inzake wholesaleroamingmarkten, aangezien zij niet rechtstreeks bij deze markten betrokken zijn.

Het overgrote merendeel van de respondenten is van mening dat EU-brede maximale wholesaleroamingtarieven, die dus in alle lidstaten gelden, de meest passende reguleringsbenadering zijn om roaming tegen thuistarief in 2017 mogelijk te maken. Als gevolg van de verschillende meningen over de werking van de wholesaleroamingmarkt lopen de standpunten van de exploitanten echter ook uiteen wat betreft het meest passende niveau van dergelijke maximumtarieven om houdbare roaming tegen thuistarief mogelijk te maken. Sommige exploitanten zijn ervoor de huidige maximale wholesaleroamingtarieven te handhaven, terwijl andere exploitanten pleiten voor een aanzienlijke verlaging teneinde houdbare roaming tegen thuistarief mogelijk te maken. Bovendien wijzen veel exploitanten op het belang van de hoogte van de afgiftetarieven voor het roamingverkeer met het oog op het mogelijk maken van roaming tegen thuistarief voor gesprekken.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Teneinde als aanvulling op de openbare raadpleging het nodige materiaal voor het evaluatieverslag te verzamelen, hebben de Commissie en het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC) in de herfst van 2015 uitgebreide gegevens van exploitanten verzameld 10 . De Commissie heeft verder opdracht gegeven voor een externe studie waarin de kosten van het leveren van wholesaleroamingdiensten worden geraamd 11 en de ontvangen kwalitatieve en kwantitatieve gegevens betreffende de wholesale- en retailroamingmarkten worden geanalyseerd 12 .

Effectbeoordeling

Het begeleidende werkdocument betreffende de effectbeoordeling 13 is voorgelegd aan de Raad voor regelgevingstoetsing die op 15 april 2016 een positief advies heeft uitgebracht.

1.

Er zijn vier opties overwogen:


Optie1: geen maatregelen op EU-niveau (basisscenario). Roaming tegen thuistarief wordt niet van toepassing met ingang van 15 juni 2017 en de consumenten moeten retailroamingtoeslagen blijven betalen.

Optie 2: vaststelling van maximale wholesaleroamingtarieven op het huidige niveau. Bij deze optie worden de huidige, in de roamingverordening vastgestelde maximale wholesaleroamingtarieven (0,05 EUR per gespreksminuut, 0,02 EUR per sms en 0,05 EUR per MB) in een wetgevingshandeling bevestigd, waarna roaming tegen thuistarief op 15 juni 2017 in werking treedt.

Optie 3: vaststelling van maximale wholesaleroamingtarieven op een lager niveau dan het huidige. Bij deze optie worden de huidige maximale wholesaleroamingtarieven door middel van wetgeving verlaagd tot 0,04 EUR per gespreksminuut, 0,01 EUR per sms en 0,0085 EUR per MB, en wordt ervoor gezorgd dat roaming tegen thuistarief tot stand wordt gebracht.

Optie 4: vaststelling van landspecifieke maximale wholesaleroamingtarieven. Bij deze optie worden landspecifieke maximale wholesaleroamingtarieven toegepast die gelijk zijn aan de kostenramingen in elke lidstaat en die op een gemeenschappelijk kostenmodel zijn gebaseerd. Hierdoor wordt roaming tegen thuistarief met ingang van 15 juni 2017 eveneens mogelijk.

Behalve de op maximumtarieven gebaseerde opties 2 tot en met 4 heeft de Commissie tevens een aanvullende maatregel geanalyseerd, waarbij de partijen bij een overeenkomst inzake wholesaleroaming de mogelijkheid hebben afspraken te maken over een gederegulariseerde regeling betreffende prijsstelling en daardoor af te zien van de toepassing van de maximale, op eenheden gebaseerde wholesaleroamingtarieven die in de roamingverordening zijn voorzien.

Uit de in het kader van de effectbeoordeling uitgevoerde analyse blijkt dat optie 3 het meest geschikt is om houdbare roaming tegen thuistarief in de Unie mogelijk te maken, ook voor exploitanten met een zwakkere onderhandelingspositie. Met deze optie wordt gewaarborgd dat bezochte exploitanten de verwachte kosten van de levering van wholesaleroamingdiensten kunnen dekken en dat prikkels om in bezochte markten te investeren in stand worden gehouden. Het niveau van het maximumtarief van optie 3 staat concurrentie onder dat maximumtarief toe. Exploitanten kunnen economisch voordeel behalen uit de grotere schaal, waardoor zij in staat zijn te onderhandelen over lagere te tarieven.

Uit de analyse blijkt verder dat een positieve impact op de wholesaleroamingmarkt tot stand wordt gebracht doordat de bezochte en de bezoekende exploitanten samen kunnen besluiten geen maximale wholesaletarieven toe te passen, maar een niet-gereguleerde overeenkomst te sluiten, bijvoorbeeld met capaciteitsgebaseerde prijsstelling of eender welke andere contractuele vorm. Dit kan daarom tevens als aanvullende maatregel worden toegestaan.

Vergeleken met optie 3 zou zich bij optie 4 daarentegen geen wezenlijke verbetering van de houdbaarheid van roaming tegen thuistarief op het niveau van de exploitant voordoen. De risico's met betrekking tot kostendekking op wholesaleniveau zouden toenemen en er zouden bij de tenuitvoerlegging aanzienlijke moeilijkheden ontstaan.

Tot slot zou met optie 1 en in mindere mate met optie 2 de doelstelling om roaming tegen thuistarief in de hele Unie te waarborgen niet worden verwezenlijkt. Bij optie 1 worden de retailroamingtoeslagen immers niet afgeschaft. Het negatieve effect daarvan voor het consumentenwelzijn bedraagt 1,4 miljard EUR. Bij optie 2 zou het wijdverbreide gebrek aan houdbaarheid van roaming tegen thuistarief voor meerdere exploitanten (ongeveer 20 % van de geanalyseerde betrokkenen) en in verschillende lidstaten (meer dan 20 % van de lidstaten) niet worden aangepakt.

Grondrechten

De impact van het voorstel op de grondrechten, zoals de de vrijheid van ondernemerschap, is geanalyseerd. Aangezien de voorgestelde maximumtarieven erop zijn gericht marktfalen aan te pakken en kostendekking te waarborgen, vormen zij geen onevenredige maatregel ten aanzien van de nagestreefde doelstelling, noch een onduldbare aantasting van de kern van deze vrijheid. De mogelijkheid om van de maximumtarieven af te zien is ook bedoeld om de betrokken partijen meer vrijheid te geen om een wholesale-overeenkomst te sluiten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoering, monitoring, evaluatie en rapportage

Roaming tegen thuistarief zal met ingang van 15 juni 2017 verplicht worden, mits de in het kader van het onderhavige voorstel vast te stellen wetgevingshandeling op die datum van toepassing is. De Commissie stelt daarom voor de rapportageverplichtingen te koppelen aan de inwerkingtreding van roaming tegen thuistarief, zodat alle nieuwe retail- en wholesalevoorschriften een soortgelijke toepassingsperiode hebben.

Wat betreft de inhoud van de monitoring- en evaluatieprocedure moet de Commissie op grond van de huidige, in in artikel 19, lid 3, van de roamingverordening vastgestelde bepalingen inzake evaluatie een beoordeling uitvoeren van 'de mate van concurrentie op zowel de retail- als de wholesaleroamingmarkt, met name de concurrentiepositie van kleine, onafhankelijke of sinds kort op de markt actieve exploitanten, met inbegrip van de gevolgen voor de concurrentie van commerciële overeenkomsten en de mate van interconnectie tussen exploitanten'.

Dit is van rechtstreeks belang voor de beoordeling van de effecten van de voorschriften inzake wholesaleroaming die in het kader van dit initiatief worden overwogen. Binnen deze bestaande rapportageverplichting stelt de Commissie voor om bij de beoordeling van de met dit initiatief samenhangende maatregelen de volgende indicatoren te gebruiken:

• het aantal verzoeken in verband met de houdbaarheid;

• het totale inkomende en en uitgaande roamingverkeersvolume per kwartaal;

• de gemiddelde wholesaleprijzen en -volumes voor ongelijk en gelijk verkeer;

• het aantal capaciteitsgebaseerde wholesale-overeenkomsten en de belangrijkste kenmerken daarvan; en

• de contractuele maatregelen op wholesaleniveau die worden vastgesteld met het oog op het aanpakken van grootschalige zakelijke activiteiten op basis van permanente roaming of afwijkend gebruik of misbruik van toegang tot wholesaleroaming, en de doeltreffende toepassing daarvan.

Toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

De voorgestelde verordening telt twee artikelen, waarvan een artikel alle voorgestelde wijzigingen van de roamingverordening omvat en het andere artikel betrekking heeft op de inwerkingtreding.

2.

In artikel 1 worden de volgende wijzigingen van de roamingverordening voorgesteld:


• In punt 1 wordt artikel 3 van de roamingverordening aangepast door toevoeging van de mogelijkheid voor partijen bij een wholesale-overeenkomst af te zien van de toepassing van de in de artikelen 7, 9 en 12 van de roamingverordening vastgestelde maximale wholesaletarieven.

• De punten 2 tot en met 4 omvatten wijzigingen van de bestaande bepalingen, waarbij de maximale gemiddelde wholesaleroamingtarieven voor gesprekken, sms'en en gegevens worden vastgesteld, en aanpassingen van de toepasselijke waarden. Met de wijzigingen wordt tevens de samenhang van de drie gewijzigde artikelen (de artikelen 7, 9 en 12) gewaarborgd.

• Punt 5 omvat een wijziging van artikel 17 waarmee wordt gewaarborgd dat BEREC wordt geraadpleegd bij geschillen inzake inputs die noodzakelijk zijn voor de levering van gereguleerde wholesaleroamingdiensten.

• De punten 6 en 7 omvatten wijzigingen van de bepalingen inzake evaluatie teneinde de samenhang in verband met de inwerkingtreding van roaming tegen thuistarief te waarborgen en de bevoegdheden van BEREC inzake het verzamelen van gegevens in het kader van de evaluatie te verduidelijken.