Toelichting bij COM(2016)436 - Jaarverslag over de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp in 2015

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 30.6.2016


COM(2016) 436 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Jaarverslag over de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp in 2015


I.

Inleiding




Zoals bepaald in het Verdrag van Lissabon 1 heeft de Europese Unie in 2014 het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp (EU Aid Volunteers) opgericht 2 . Deze oprichting heeft tot doel meer capaciteit te creëren op het niveau van de Unie om op behoeften gebaseerde humanitaire hulp te leveren en de capaciteit en weerbaarheid van kwetsbare of door rampen getroffen gemeenschappen in derde landen te vergroten, en tevens Europese burgers de mogelijkheid te bieden blijk te geven van solidariteit met mensen in nood door deel te nemen aan humanitaire acties.


Artikel 27 van Verordening (EU) nr. 375/2014 bepaalt dat de Commissie het Europees Parlement en de Raad jaarverslagen moet toezenden waarin de geboekte vooruitgang bij de tenuitvoerlegging van deze verordening wordt onderzocht 3 .


In dit jaarverslag worden de belangrijkste activiteiten en resultaten beschreven met betrekking tot de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp in 2015, dat een cruciaal jaar was voor het initiatief om operationeel te worden, waarbij de volgende stappen bij de uitvoering van het initiatief in kaart werden gebracht.


2.

II. Doelstellingen en prioriteiten



De activiteiten van 2015 zijn gebaseerd op het jaarlijks werkprogramma voor de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp in 2015, dat door de Commissie is vastgesteld 4 overeenkomstig artikel 21, lid 3, van Verordening (EU) nr. 375/2014 en artikel 128 van het Financieel Reglement. De begroting voor de uitvoering van het initiatief in 2015 was vastgesteld op 13 868 000 EUR. Hiermee werd steun verstrekt voor: capaciteitsopbouw van ontvangende organisaties in derde landen, technische bijstand aan uitzendende organisaties die in EU-lidstaten zijn gevestigd, de opbouw van herstelcapaciteit en risicobeheersing van rampen in kwetsbare, fragiele of door rampen getroffen gebieden en vergeten crises, voorbereiding van de selectie, opleiding en uitzending van vrijwilligers en de officiële lancering van het initiatief, oprichting van het platform voor EU Aid Volunteers (EU-vrijwilligers voor humanitaire hulp), uitschrijving van de aanbesteding voor de selectie van de opleidingsaanbieder en verscheidene communicatieactiviteiten. Activiteiten die worden gefinancierd in het kader van het werkprogramma voor 2014 5 , zoals de lopende certificering van uitzendende en ontvangende organisaties, het opzetten van een verzekeringsregeling voor EU Aid Volunteers en de selectie van projecten voor capaciteitsopbouw en technische bijstand, vonden ook plaats in 2015 na de vaststelling van de bovenvermelde gedelegeerde handelingen en uitvoeringshandelingen.


3.

III. In 2015 uitgevoerde acties






4.

1. Certificering



Alle organisaties die in het kader van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp vrijwilligers willen uitzenden of ontvangen, moeten worden gecertificeerd 6 . In het kader van het certificeringsproces wordt nagegaan of de strenge normen en procedures voor vrijwilligerswerk die zijn vastgesteld om vrijwilligers tijdens hun uitzending voor het EU-vrijwilligersinitiatief te beschermen, volledig kunnen worden verwezenlijkt en nagekomen door alle deelnemende organisaties. In 2015 werd het certificeringsproces gefinancierd met middelen uit het werkprogramma voor 2014. In januari 2015 werd een oproep tot inschrijving gepubliceerd 7 . Hierbij wordt ernaar gestreefd een lijst van 100 gecertificeerde uitzendende en ontvangende organisaties samen te stellen die willen deelnemen aan het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp. 37 aanvragen zijn ingediend, 13 uitzendende organisaties en 7 ontvangende organisaties zijn gecertificeerd. Eind 2015 zijn nog geen aanvragen afgewezen 8 . De resterende 17 aanvragen worden in de loop van 2016 beoordeeld. De certificering is een continu proces en aanvragen kunnen worden ingediend tot 30 september 2020.


5.

2. Technische bijstand en capaciteitsopbouw



Het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp voorziet in mogelijkheden voor capaciteitsopbouw voor ontvangende organisaties en technische bijstand voor uitzendende organisaties 9 . Doel is de capaciteiten te versterken van de organisaties die voornemens zijn deel te nemen aan het initiatief en ervoor te zorgen dat de normen en procedures inzake kandidaat-vrijwilligers en EU Aid Volunteers worden nageleefd. In januari 2015 is de oproep tot het indienen van voorstellen EACEA/03/2015 gepubliceerd 10 , die voorzag in middelen ten belope van in totaal 6 948 000 EUR voor de cofinanciering van projecten voor capaciteitsopbouw voor de ontvangende organisaties en technische bijstand voor de uitzendende organisaties op verschillende terreinen zoals risicobeheersing van rampen, organisatie van vrijwilligerswerk, de capaciteit om een certificering te verkrijgen, instrumenten en methodes inzake behoeftenanalyses, opbouw van partnerschappen en activiteiten op het vlak van communicatie. De oproep tot het indienen van voorstellen verliep in twee rondes (de eerste termijn voor het indienen van aanvragen was 1 april 2015 en de tweede termijn was 1 september 2015). Er zijn 19 aanvragen ingediend (7 voor technische bijstand en 12 voor capaciteitsopbouw). Tien projecten werden geselecteerd voor medefinanciering met een EU-subsidie van 4 827 715,51 EUR: zes projecten in de eerste ronde (drie voor technische bijstand en drie voor capaciteitsopbouw) voor een totaalbedrag van 2 864 574,39 EUR en vier projecten (een voor technische bijstand en drie voor capaciteitsopbouw) in de tweede ronde voor een totaalbedrag van 1 963 141,12 EUR.
22 organisaties in het kader van projecten voor technische bijstand en 66 organisaties in het kader van projecten voor capaciteitsopbouw zijn betrokken bij de versterking van hun beheer- en operationele systemen en bij de samenwerking om de beste praktijken op het vlak van humanitaire hulpverlening en vrijwilligerswerk uit te voeren 11 . De projecten dragen sterk bij tot de opbouw van partnerschappen met 57 deelnemende niet-FPA/FAFA 12 partners en 120 nieuwe partnerschappen die tot stand zijn gekomen als gevolg van capaciteitsopbouw en technische bijstand in het kader van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp.


De projecten voor technische bijstand voor in de EU gevestigde organisaties zijn toegespitst op capaciteitsversterking op het gebied van netwerkvorming. Het opbouwen van partnerschappen en allianties tussen organisaties is een duidelijke prioriteit voor de betrokkenen. Andere thema's zijn onder meer organisatieontwikkeling, projectbeheer, gelijke kansen en inzicht in de desbetreffende nationale wetgeving die van toepassing is op het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp. Sommige van deze onderwerpen maken deel uit van de normen en procedures van de organisatie van vrijwilligerswerk in het kader van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp (EUAV), en van de vereisten in het kader van het certificeringsproces. De projecten voor capaciteitsopbouw voor in derde landen gevestigde organisaties zijn ook toegespitst op het aangaan van partnerschappen en het vormen van allianties. De vaststelling van normen die betrekking hebben op het beheer van partnerschappen, behoeftenanalyses, programmabeheer en de ontwikkeling van het lokale vrijwilligerswerk, zijn andere thema's waarop organisaties willen inzetten.

6.

Casestudy: versterking van de lokale weerbaarheid bij overstromingen



Met het 'Balkans and Europe for Development of Resilience Initiatives'-project, afgekort als 'Be Drin', maken organisaties in EU-landen en in de Westelijke Balkan zich op voor deelname aan het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp waarbij ook de capaciteit van lokale organisaties wordt versterkt om het hoofd te kunnen bieden aan overstromingen en hieraan gerelateerde risico's in het stroomgebied van de rivier de Drin.

7.

Casestudy: aanmoediging van de betrokkenheid van organisaties bij het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp


De uitzendende organisatie 'Volunteering in Humanitarian Aid' (VolinHA-SO) werkt samen met partners in negen EU-lidstaten en gebruikt de in het certificeringsproces vastgestelde EUAV-standaarden om hun capaciteiten op te bouwen, met bijzondere aandacht voor de organisatie van vrijwilligerswerk. Hiermee heeft dit project tot doel de banden te versterken tussen de vrijwilligersorganisaties onderling en deze organisaties beter in staat te stellen deel te nemen aan het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp.



Projecten voor capaciteitsopbouw en technische bijstand in 2015
In EU-lidstaten gevestigde projectpartners
In derde landen gevestigde projectpartners


8.

3. Uitzending



De uitzending van vrijwilligers is een van de belangrijkste acties in het kader van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp. De doelstelling is de selectie, voorbereiding en uitzending van vrijwilligers met en zonder ervaring om bij te dragen tot de versterking van de capaciteit van de Unie om te voorzien in een op behoeften gebaseerde humanitaire hulp die gericht is op de versterking van de capaciteit en de weerbaarheid van kwetsbare en door rampen getroffen gemeenschappen in derde landen. In juli 2015 is de oproep tot het indienen van voorstellen EACEA/25/2015 gepubliceerd 13 , die voorzag in financiering met een totaal budget van 8 400 000 EUR voor de cofinanciering van projecten voor de uitzending van EU Aid Volunteers, met inbegrip van stageplaatsen voor junior professionals en capaciteitsopbouw en/of technische bijstand voor uitvoerende organisaties. Het tijdschema houdt rekening met de geboekte vooruitgang wat betreft het certificeringsmechanisme en de noodzaak van een groep gecertificeerde organisaties. Zoals door de wetgeving is vereist, kunnen de vrijwilligers alleen door gecertificeerde organisaties worden uitgezonden of ontvangen. Bovendien zullen de projecten in overeenstemming met het jaarlijks werkprogramma 2015 worden uitgevoerd door een consortium van ten minste drie gecertificeerde uitzendende en drie ontvangende organisaties. Op 30 oktober 2015 (de sluitingsdatum voor de indiening van voorstellen) waren twee aanvragen ingediend, waarbij 26 organisaties waren betrokken. De beoordeling van de aanvragen en de ondertekening van de subsidieovereenkomsten moeten in 2016 worden voltooid met een maximale EU-subsidie ten belope van 1 392 442,17 EUR. De aanvang van de uitvoering is gepland voor juni/juli 2016.


9.

4. Verzekering



Aansluitend op het jaarlijks werkprogramma voor 2014, dat voorziet in een begrotingstoewijzing ten belope van 4 000 000 EUR voor de periode 2015-2020 voor de verzekering van EU Aid Volunteers en stagiairs, is op 31 december 2014 een openbare aanbesteding uitgeschreven 14 . Het doel is ervoor te zorgen dat alle vrijwilligers die deelnemen aan het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp gedekt zijn door een volledige verzekeringspolis die specifiek is opgesteld om hen te beschermen tijdens de volledige duur van hun uitzending. Op 4 november 2015 is een dienstverleningscontract gesloten met Cigna International Health Service BVBA voor een maximumbedrag van 2 500 000 EUR waarbij een verzekeringsregeling wordt opgezet die in werking treedt zodra EU Aid Volunteers worden uitgezonden. Het eerste tussentijdse verslag waarin een uitvoeringsplan was opgenomen met de verschillende stappen, gerelateerde activiteiten en een voorgenomen tijdpad voor de oprichting van de noodzakelijke dienstenstructuur is in december 2015 door de contractant ingediend.


10.

5. Opleidingsprogramma



Een openbare aanbesteding voor opleiding is uitgeschreven op 30 oktober 2015 15 . Het doel is het opleidingsprogramma voor het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp te ontwikkelen, te voorzien in opleidingen voor kandidaat-vrijwilligers en de competenties te evalueren van de kandidaat-vrijwilligers die zijn opgeleid overeenkomstig Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1398/2014 en Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1244/2014. De beoordeling van de aanvragen en de ondertekening van het raamcontract moeten in de eerste helft van 2016 worden afgerond, waarbij de kandidaat-vrijwilligers van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp kunnen deelnemen aan een opleidingsprogramma vooraleer zij worden ingezet.


De in de afdelingen 1-5 voorgestelde acties worden gedelegeerd aan en uitgevoerd door het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur (EACEA) in samenwerking met de diensten van de Commissie 16 . De taakverdeling tussen de Commissie en het EACEA is gebaseerd op Besluit C(2013) 9189 van de Commissie van 18 december 2013, waarbij bevoegdheden worden gedelegeerd aan het EACEA met het oog op het vervullen van taken die verband houden met de uitvoering van programma's van de Unie op het gebied van onderwijs, audiovisuele media en cultuur, omvattende in het bijzonder de uitvoering van kredieten van de algemene begroting van de Unie en toewijzingen uit het EOF. Het EACEA is een uitvoerend agentschap dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de technische aspecten van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp door middel van oproepen tot het indienen van voorstellen en aanbestedingen, het beheer van de daaruit voortvloeiende contracten en de uitvoering van de desbetreffende begrotingskredieten overeenkomstig de jaarlijkse werkprogramma's die door de Commissie zijn vastgesteld.

Inzake het operationeel beheer blijft de Commissie rechtstreeks verantwoordelijk voor het opzetten van het netwerk voor de EU Aid Volunteers, het centrale online platform en de communicatie.

De modaliteiten en procedures voor de interactie worden geregeld in memoranda van overeenstemming tussen de diensten van de Commissie en het EACEA. In 2015 heeft de samenwerking tussen de diensten van de Commissie en het EACEA zich verder ontwikkeld en geresulteerd in een actieve interactie bij de uitvoering van het programma. Aangezien toezicht essentieel is voor het initiatief, is een toezichtskader voor de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp opgericht dat op 1 oktober 2015 in werking is getreden. In het kader wordt een overzicht gegeven van de taakverdeling voor de gegevensverzameling en analyse. De in dit kader verzamelde gegevens en de desbetreffende analyse worden opgenomen in de rapportage en dragen bij tot de tussentijds en achteraf uitgevoerde evaluaties van het initiatief. De eerste gezamenlijke missies waarbij vertegenwoordigers van het EACEA en de Commissie betrokken waren, hebben reeds plaatsgevonden en hebben bijgedragen tot een beter toezicht op de projecten.


11.

6. Ondersteuningsmaatregelen



In het licht van de problemen waarmee de Unie nu wordt geconfronteerd, is het nog nooit zo belangrijk geweest om te zorgen voor doeltreffende communicatie en bewustmaking onder de EU-burgers met betrekking tot concrete solidariteitsacties die door de Unie, en in het bijzonder door het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp, worden ondersteund.


Het jaarlijks werkprogramma voor 2015 voorziet in financiële bijstand ten belope van 418 000 EUR voor ondersteuningsmaatregelen om potentiële begunstigden over het programma te informeren en voor te lichten.


In juli 2015 is een communicatieplan (2015-2020) 17 goedgekeurd, waarin de communicatiestrategie, de doelstellingen, de kernboodschappen en de mogelijke communicatie-activiteiten ter ondersteuning van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp werden toegelicht. De uitvoering is toevertrouwd aan de Commissie en derde partijen die deelnemen aan het initiatief, waarbij het hoofdzakelijk gaat om vrijwilligers, uitzendende organisaties in Europa en ontvangende organisaties in derde landen.


In januari 2015 vond een informatie- en netwerkingdag plaats. Het doel van dit publieksevenement was om de toekomstige partners aan wie de uitvoering zou worden toevertrouwd, te informeren over de financieringsmogelijkheden die het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp biedt en om de eerste activiteiten van het initiatief te lanceren (de oproep tot het indienen van voorstellen voor technische bijstand en capaciteitsopbouw en de oproep tot inschrijving voor de certificering van uitzendende en ontvangende organisaties). Met 108 deelnemers was het evenement waarop organisaties van 21 landen vertegenwoordigd waren, een succes inzake het bereiken van potentiële begunstigden.


In september 2015 werd in Brussel een feedback-conferentie georganiseerd met vrijwilligers en partnerorganisaties die aan de proefprojecten hadden deelgenomen om de ervaring en kennis die zij hadden opgedaan, uit te wisselen 18 . In het kader van de conferentie werd aan de deelnemers de mogelijkheid geboden om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het initiatief, onder meer door een inbreng op het platform voor EU Aid Volunteers. Deelnemers deelden ook hun belevenissen in een reeks van video-interviews 19 , een doeltreffend communicatie-instrument om het initiatief in de toekomst te promoten.


Er is een kortfilm 'Becoming a certified organization and benefit from highly-skilled EU Aid Volunteers' (Hoe laat ik mijn organisatie certificeren en hoe kan ik een beroep doen op hoogopgeleide EU Aid Volunteers) gemaakt, waarin toelichting wordt verstrekt bij het certificeringsproces en organisaties wegwijs worden gemaakt bij de deelname aan het initiatief 20 .


Het netwerk van EU Aid Volunteers stelt de betrokken partijen in staat om beste praktijken uit te wisselen en de participatiegraad te verhogen. Het netwerk is reeds tot stand gekomen door middel van evenementen zoals rondetafelbijeenkomsten voor partners waarop zij de beste praktijken kunnen uitwisselen en leren van hun ervaringen met het programma. Het cruciale instrument voor de werkzaamheden van dit netwerk is het platform voor EU Aid Volunteers, dat in 2015 is opgericht. Met het platform, dat momenteel door de Commissie wordt ontwikkeld, wordt steun verleend aan partners bij de uitzending van EU Aid Volunteers door te voorzien in een traceringssysteem voor vrijwilligers, dat het mogelijk maakt zich online voor vrijwilligerswerk aan te melden en dat functioneert als de database voor EU Aid Volunteers. Voor de EU Aid Volunteers zorgt het platform voor links met het opleidingsplatform en hun voortgezette opleidings- en ontwikkelingstraject en voorziet het verder in een instrument om te communiceren met projectpartners en andere vrijwilligers.

Het platform voor EU Aid Volunteers voorziet ook in een mogelijkheid voor partnerorganisaties en vrijwilligers om belevenissen op het terrein te delen om kennisuitwisseling te bevorderen en partners en vrijwilligers in staat te stellen nauwer samen te werken met het oog op een betere coördinatie. In 2016 wordt het platform operationeel. De aandacht wordt in eerste instantie gericht op ondersteuning van projecten waarbij vrijwilligers voor het eerst worden uitgestuurd.


In 2015 is een uniek logo voor het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp ontwikkeld, waarin de vlag van de EU, de naam van het initiatief en de slogan van de EU Aid Volunteers 'We Care, We Act' zijn verwerkt. De uitrol vindt momenteel plaats, waarbij deze visuele identiteit voortaan wordt gebruikt door de Commissie en alle derde partijen die deelnemen aan het initiatief, zoals uitvoerende organisaties in derde landen, de uitzendende organisaties binnen de EU en de vrijwilligers, overeenkomstig de zichtbaarheidsrichtsnoeren voor EU Aid Volunteers en het communicatieplan voor EU Aid Volunteers 21 .


In 2015 zijn verscheidene wervingsactiviteiten georganiseerd waarbij lidstaten en internationale organisaties betrokken waren. Zij hadden tot doel informatie te verstrekken over de mogelijkheden die het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp biedt en de potentiële begunstigden en vrijwilligers aan te moedigen deel te nemen aan het programma.


De in afdeling 6 voorgestelde acties zijn uitgevoerd door de Commissie in samenwerking met het EACEA naar aanleiding van de taakverdeling tussen het EACEA en de diensten van de Commissie in het kader van de delegatie van bevoegdheden.


12.

IV. Conclusies en krijtlijnen voor de toekomst



Na de vaststelling van het wetgevingspakket met betrekking tot het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp was 2015 het eerste jaar waarin het volledige scala van activiteiten werd uitgevoerd, inclusief de certificering van organisaties, de oproep tot het indienen van voorstellen voor technische bijstand en capaciteitsopbouw, de oproep tot het indienen van voorstellen voor de uitzending van vrijwilligers, de aanbesteding voor de opleiding van vrijwilligers, het opzetten van de verzekeringsregeling en de aanvang van de ontwikkeling van het platform voor EU Aid Volunteers. De proeffase die liep van 2011 tot 2014, werd afgerond en het initiatief is formeel van start gegaan met een conferentie die is bijgewoond door de vrijwilligers en de organisaties die aan de proeffase hadden deelgenomen.


Op deze solide basis wordt de uitvoering van het initiatief voortgezet. De concrete acties zullen gericht zijn op de selectie, opleiding en uitzending van vrijwilligers, de uitvoering van de huidige projecten en de selectie van nieuwe projecten voor de uitzending van vrijwilligers, capaciteitsopbouw en technische bijstand voor uitzendende en ontvangende organisaties en de certificering van uitzendende en ontvangende organisaties die zich hiervoor hebben aangemeld. De activiteiten met betrekking tot de verzekeringsregeling en de opleiding van vrijwilligers worden voortgezet. Het platform voor EU Aid Volunteers dat moet zorgen voor registratie, netwerkvorming, online vrijwilligersactiviteiten en opleiding, zal worden opgericht.


Overeenkomstig het werkprogramma voor 2016 22 is een van de belangrijkste doelstellingen bij te dragen tot de opbouw van herstelcapaciteit en risicobeheersing van rampen in kwetsbare, fragiele of door rampen getroffen gebieden en vergeten crises, met inbegrip van acties in de volgende fases van de rampenbeheersingscyclus: rampenpreventie, -paraatheid en -risicobeperking, alsook herstel van door de natuur of door de mens veroorzaakte rampen en vroegtijdige waarschuwing. Met de uitzending van EU Aid Volunteers in derde landen en de projecten die gericht zijn op de capaciteitsopbouw van de lokale gemeenschappen wordt gevolg gegeven aan het sterke politieke belang dat door de Commissie aan herstelcapaciteit wordt gehecht. Voorts wordt hiermee bijgedragen tot de opbouw van beter voorbereide, inclusieve en stabiele samenlevingen, de verbetering van diensten en kansen, de beperking van risico's en de verlichting van lijden en het verlies.


Meer informatie over het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp is te vinden op: ec.europa.eu/echo/what/humanitarian-aid .

(1) Artikel 214, lid 5, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie: "Er wordt een Europees vrijwilligerskorps voor humanitaire hulpverlening opgericht, als kader voor gemeenschappelijke bijdragen van Europese jongeren aan de humanitaire hulpacties van de Unie. Het Europees Parlement en de Raad stellen volgens de gewone wetgevingsprocedure bij verordeningen het statuut en de regels voor de activiteiten van het korps vast."
(2) Verordening (EU) nr. 375/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot oprichting van het Europese vrijwilligerskorps voor humanitaire hulpverlening ("EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp”) (PB L 122 van 24.4.2014, blz.

1). Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1398/2014 van de Commissie van 24 oktober 2014 tot vaststelling van normen inzake kandidaat-vrijwilligers en EU-vrijwilligers voor humanitaire hulp (PB L 373 van 31.12.2014, blz.

8). Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1244/2014 van de Commissie van 20 november 2014 tot vaststelling van de uitvoeringsvoorschriften van Verordening (EU) nr. 375/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot oprichting van het Europese vrijwilligerskorps voor humanitaire hulpverlening ("EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp") (PB L 334 van 21.11.2014, blz. 52).
(3) Het eerste jaarverslag over de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp is in 2014 ingediend, COM(2015)335 van 13.7.2015.
(4) Uitvoeringsbesluit C(2015)1548 van de Commissie van 12.3.2015 betreffende de goedkeuring van het werkprogramma 2015 en de financiering voor de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp.
(5) Uitvoeringsbesluit C(2014)3872 van de Commissie van 16.6.2014 betreffende de goedkeuring van het werkprogramma 2014 en de financiering voor de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp.
(6) Artikel 10 van Verordening (EU) nr. 375/2014; artikelen 32 en 33 van Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1398/2014.
(7) https://eacea.ec.europa.eu/sites/eacea-site/files/certification-call-announcement-012115.pdf
(8) https://eacea.ec.europa.eu/eu-aid-volunteers/selection-results/selection-results-certification-mechanism-for-sending-and-hosting organisations_en
(9) Artikelen 10 en 15 van Verordening (EU) nr. 375/2014.
(10) PB C 17 van 20.1.2015, blz. 10.
(11) Lijst van de in de rondes 1 en 2 geselecteerde aanvragen voor financiering https://eacea.ec.europa.eu/eu-aid-volunteers/selection-results/technical-assistance-and-capacity-building_en
(12) ECHO-partners op grond van een kader-partnerschapsovereenkomst (FPA) of een financiële en administratieve kaderovereenkomst tussen de EU en de VN (FAFA).
(13) PB C 249 van 30.7.2015, blz. 8.
(14) https://eacea.ec.europa.eu/about-eacea/calls-for-tender-eacea/insurance-for-eu-aid-volunteers_en https://eacea.ec.europa.eu/about-eacea/calls-for-tender-eacea/insurance-for-eu-aid-volunteers_en
(15) ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:396826-2015:TEXT:EN:HTML&tabId=1
(16) Besluit C(2013)9189 van de Commissie van 18 december 2013 waarbij bevoegdheden worden gedelegeerd aan het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur met het oog op het vervullen van taken die verband houden met de uitvoering van programma ' s van de Unie op het gebied van onderwijs, audiovisuele media en cultuur, omvattende in het bijzonder de uitvoering van kredieten van de algemene begroting van de Unie en toewijzingen uit het EOF (zoals gewijzigd bij Besluit C(2015)658 van de Commissie van 12.2.2015).
(17) ec.europa.eu/echo/files/euaidvolunteers
(18) Samenvatting conferentie: ec.europa.eu/echo/sites/echo-site/files
(19) ec.europa.eu/echo/what/humanitarian-aid
(20) www.youtube.com/watch?v=fOKqT_xpIXw">https://www.youtube.com/watch?v=fOKqT_xpIXw
(21) ec.europa.eu/echo/files/euaidvolunteers
(22) Uitvoeringsbesluit C(2015)9058 van de Commissie van 15.12.2015 betreffende de goedkeuring van het werkprogramma 2016 en de financiering voor de uitvoering van het EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp.