Toelichting bij COM(2016)490 - Globaliseringsfonds aanvraag van Finland - EGF/2016/001 FI/Microsoft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 11 maart 2016 heeft Finland aanvraag EGF/2016/001 FI/Microsoft ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 bij Microsoft (Microsoft Mobile Oy) en acht leveranciers en downstreamproducenten in Finland.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2016/001 FI/Microsoft
LidstaatFinland
Betroffen regio('s) (NUTS 3 -niveau 2)Helsinki-Uusimaa FI1B1

Etelä-Suomi FI1C

Länsi-Suomi FI197
Datum van indiening van de aanvraag11 maart 2016
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag11 maart 2016
Uiterste termijn voor het verzoeken om aanvullende informatie25 maart 2016
Uiterste termijn voor het verstrekken van aanvullende informatie6 mei 2016
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling29 juli 2016
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Microsoft Mobile Oy

Aantal betroffen ondernemingen
9
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 4
Nace Rev. 2afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten)

Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten
8
Referentieperiode (vier maanden)11 september 2015 – 11 januari 2016
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)2 035
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)126
Totaal aantal ontslagen (a + b)2 161
Totaal aantal begunstigden dat in aanmerking komt2 161
Totaal aantal beoogde begunstigden1 441
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)0
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)8 480 000
Budget voor de implementatie van het EFG 5 (EUR)460 000
Totaal budget (EUR)8 940 000
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)5 364 000

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Finland heeft aanvraag EGF/2016/001 FI/Microsoft ingediend op 11 maart 2016, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag bevestigd binnen twee weken na de indiening van de aanvraag, namelijk op 11 maart 2016, en heeft Finland vóór 25 maart 2016 om aanvullende informatie verzocht. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na die datum. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 29 juli 2016 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 2 035 ontslagen werknemers bij Microsoft (Microsoft Mobile Oy) en acht leveranciers en downstreamproducenten. De primaire onderneming is actief in de economisch sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten). De ontslagen bij Microsoft vielen vooral in de regio's van NUTS-niveau 2 Helsinki-Uusimaa, Etelä-Suomi en Länsi-Suomi.

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
Microsoft1 889ISS Palvelut36
Accenture27ManpowerGroup15
EKS Group4Suomen Terveystalo1
Eilakaisla1Symbio Finland16
HCL Technologies Ltd46

Totaal aantal ondernemingen: 9
Totaal aantal ontslagen: 2 035
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:2 035

3.

Criteria voor steunverlening


6. Finland heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat ten minste 500 werknemers gedwongen zijn ontslagen, met inbegrip van werknemers die gedwongen zijn ontslagen bij leveranciers.

7. De referentieperiode van vier maanden loopt van 11 september 2015 tot en met 11 januari 2016. Tijdens deze referentieperiode werden 2 035 werknemers ontslagen.

8. Tijdens de referentieperiode vielen de volgende ontslagen:

– 1 889 werknemers zijn ontslagen bij Microsoft;

– 146 werknemers zijn ontslagen bij acht leveranciers en downstreamproducenten.

4.

Berekening van de gedwongen ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden


9. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

– 62 ontslagen sinds de datum waarop de werkgever overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Richtlijn 98/59/EG van de Raad 6 de bevoegde overheidsinstantie schriftelijk in kennis heeft gesteld van het voorgenomen collectief ontslag. Finland heeft vóór de datum van de voltooiing van de beoordeling door de Commissie bevestigd dat deze 62 ontslagen werkelijk hebben plaatsgevonden;

– 1 931 ontslagen sinds de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief wordt beëindigd;

– 42 ontslagen sinds de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

5.

In aanmerking komende werknemers


10. Naast de 2 035 werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 126 werknemers in aanmerking die vóór of na de referentieperiode van vier maanden werden ontslagen. Al deze werknemers werden ontslagen na de algemene aankondiging van de geplande ontslagen op 8 juli 2015. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die aanleiding heeft gegeven tot de ontslagen tijdens de referentieperiode.

11. In totaal komen bijgevolg 2 161 werknemers in aanmerking.

6.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering


12. Finland legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met het argument dat de verdeling van de werkgelegenheid in de ICTsector tussen de EU en andere economieën zich de laatste jaren ten nadele van het aandeel van de EU heeft ontwikkeld. De gevolgen lieten zich in het bijzonder voelen in Finland, waar de ICTsector een sleutelrol speelt in de economie. De softwareindustrie is een zeer internationale industrie en in de sector heerst wereldwijde concurrentie. Alle marktdeelnemers kunnen om dezelfde klanten concurreren, en de plaats van vestiging en de culturele achtergrond van het personeel zijn van weinig belang.

13. In 2014 is het aantal werknemers van technologiebedrijven in Finland met 2 % (hetzij met meer dan 5 000) gedaald. In 2014 telde de sector in Finland 285 000 werknemers, terwijl dat er in 2008 in totaal nog 326 000 waren 7 . Tijdens dezelfde periode is het aandeel van China en de Verenigde Staten in het aantal werknemers in de ICTsector in de ontwikkelde landen gegroeid, terwijl het aandeel va Europa is gekrompen 8 .

14. De markten voor mobiele telefoons hebben zich ontwikkeld onder permanente concurrentie tussen verschillende besturingssystemen. Tijdens de eerste tien jaar van dit millennium domineerde Nokia de markten. Sindsdien heeft het besturingssysteem Android snel een sterke marktpositie ingenomen, en slaagde Microsoft er niet in een aanzienlijk marktaandeel veilig te stellen. Dat had een stijging van de invoer in de Unie tot gevolg.

15. De belangrijkste reden voor de vermindering van het aantal werknemers bij Microsoft is dus het afnemende marktaandeel van zijn telefoons (Lumia) met het besturingssysteem Microsoft Windows. Android en iOS, de twee in de VS ontworpen besturingssystemen die door verschillende in Azië gevestigde producenten worden gebruikt, zijn de laatste jaren de markt gaan domineren. Tijdens de jaren 2012 tot en met 2015 bedroeg het marktaandeel van Windows-telefoons telkens minder dan 4 %. Er zij opgemerkt dat het telefoonbesturingssysteem Microsoft Windows in 2009 nog een marktaandeel van meer dan 50 % had 9 .

16. De huidige aanvraag is de voortzetting van een aantal eerdere aanvragen van Finland, die allemaal te maken hebben met de neergang van Nokia in zijn land van oorsprong. De eerste aanvraag dateert van 2007 en betreft Perlos (EGF/2007/003 FI/Perlos) en werd gevolgd door twee aanvragen voor Nokia in Finland (EGF/2012/006 FI/Nokia Salo en EGF/2013/001 FI/Nokia), alsook door een aanvraag voor Broadcom (EGF/2015/001 FI/Broadcom) en voor computerprogrammering (EGF/2015/005 FI/Computerprogrammering). In eerste instantie heeft Nokia productielijnen naar het Verre Oosten verplaatst, dan heeft het de meer gespecialiseerde productieactiviteiten stopgezet, maar behield het onderzoek, ontwikkeling en programmering, en verkocht het zijn activiteiten op het gebied van mobiele telefonie aan Microsoft, en nu worden zelfs die activiteiten stopgezet. Nu reeds kan worden voorzien dat Finland in de nabije toekomst nog twee gerelateerde aanvragen voor ontslagen werknemers in de ICTsector zal indienen.

17. Tot nu toe werden voor NACE-afdeling 62 twee EFG-aanvragen ingediend, die allebei op handelsgerelateerde globalisering gebaseerd waren (EGF/2013/001 FI/Nokia en EGF/2015/005 FI/Computerprogrammering).

7.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


18. Deze ontslagen werden veroorzaakt door de volgende gebeurtenissen: in september 2013 heeft Microsoft de inrichtingen en diensten van Nokia gekocht. Na die aankoop werd in april 2014 Microsoft Mobile opgericht. Ongeveer 25 000 werknemers van Nokia stapten over naar Microsoft, onder wie 4 700 werknemers in Finland.

In 2014 heeft Microsoft zijn plannen aangekondigd om zijn totale personeelsbestand in het volgende jaar met tot 18 000 werknemers in te krimpen. In Finland zouden 1 100 banen verdwijnen. Tegelijkertijd heeft Microsoft besloten de vestiging in Oulu te sluiten en zijn onderzoek en productontwikkeling in Salo, Tampere en Espoo te concentreren.

In juli 2015 heeft Microsoft plannen aangekondigd om zijn activiteiten op het gebied van telefonie te herstructureren met het oog op een gerichter en geharmoniseerder gebruik van de middelen. Naar verwachting zouden in Finland maximaal 2 300 banen verloren gaan. De vestiging in Salo werd gesloten en de activiteiten werden verplaatst naar de Microsoftvestigingen in Tampere en Espoo.

Deze aanvraag betreft hoofdzakelijk gewezen Nokiawerknemers die in 2013 naar Microsoft zijn overgestapt. Vooral programmeurs werden nu ontslagen.

8.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


19. De getroffen regio's van NUTSniveau 2 zijn Helsinki-Uusimaa (FI1B), Etelä-Suomi (FI1C) en Länsi-Suomi (FI197). 88 % van de ontslagen werknemers is tussen de 30 en de 54 jaar. De uitzichten op werk voor de oudere werknemers zijn bijzonder problematisch.

20. De ontslagen werknemers zouden de sector nieuw leven kunnen helpen inblazen indien hun aanvullend onderwijs of aanvullende opleiding, hun plannen om een eigen bedrijf op te richten en hun uitzichten op werk voldoende kunnen worden ondersteund.

9.

Helsinki-Uusimaa


21. Microsoft is de op één na grootste ICTonderneming in Espoo, de op één na grootste stad in Finland. De ICTsector is een belangrijke werkgever in Espoo. In 2013 werkten ongeveer 29 400 werknemers (35 % van het totale aantal werknemers in de privésector) in de ICTsector 10 . In 2014 werden Espoo in totaal 219 ICTbedrijven opgericht en 313 gesloten 11 .

De ICTcluster rond Microsoft is geconcentreerd in Espoo. Dat betekent dat Espoo hard getroffen wordt door de ontslagen: tijdens deze golf van ontslagen zullen in Espoo ongeveer 700 werknemers van Microsoft hun baan verliezen.

Eind augustus 2015 lag het aantal langdurig werklozen 42 % hoger dan een jaar voordien. Tegelijkertijd ligt de werkloosheid onder hoogopgeleiden in Uusimaa constant boven de 15 %. Eind augustus 2015 telde Uusimaa in totaal 95 967 werkzoekende werklozen. Dat is 13,3 % meer dan een jaar tevoren. De werkloosheid bedroeg er 11,6 %.

10.

Etelä-Suomi


22. Tussen 2007 en 2013 gingen in de regio 6 500 banen, dit is 25 % van het totale aantal banen, verloren. Ingevolge de ontslagen bij Nokia is de werkloosheid tussen 2008 en 2015 meer dan verdubbeld: de werkloosheid steeg van 7,0 naar 17,5 %. Ook het aandeel van de hoogopgeleiden in het totale aantal werklozen is gegroeid.

De aankondiging van Microsoft dat het zijn vestiging in Salo zou sluiten betekent dat de ongeveer 1 000 werknemers van die vestiging hun baan verliezen. In de bedrijven die diensten leveren aan deze vestiging zal de sluiting nog ongeveer 150 extra ontslagen tot gevolg hebben. Dat betekent dat in Salo in totaal ongeveer 1 150 banen verloren zullen gaan. Ongeveer 200 werknemers in de vestiging van Salo hebben een aanbod gekregen om in Espoo of andere Microsoftvestigingen te gaan werken, zodat het totale aantal ontslagen in de regio Salo ongeveer 950 bedraagt.

De meeste werknemers die hun baan verliezen zijn op hun vakgebied hoogopgeleid en zeer ervaren. Het is mogelijk dat een aantal onder hen snel een nieuwe baan vindt, aangezien zij relevante vaardigheden kunnen aanbieden.

11.

Länsi-Suomi


23. Tijdens de afgelopen twaalf maanden zijn in Tampere in totaal ongeveer 1 000 banen in de technologiesector verdwenen. Doordat de ontwikkeling en productie van software en netwerksystemen voor de mobiele telefoons van Nokia uit de subregio Tampere naar elders zijn overgeplaatst, is een aanzienlijke arbeidsreserve ontstaan.

De jongste personeelsinkrimpingen bij Microsoft betreffen ongeveer 500 werknemers in de regio Pirkanmaa. Voor de uitzichten op werk van de individuele werkzoekenden is het van belang dat hun vaardigheden worden geactualiseerd en dat de nadruk op een brede deskundigheid wordt gelegd. De meeste grote bedrijven in de regio Tampere hingen voor hun activiteiten af van de tandem Nokia/Microsoft. Bijgevolg werden tevens onderaannemers getroffen, waardoor ook bij hen ontslagen vielen.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

12.

Beoogde begunstigden


24. Naar verwachting zullen 1 441 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:864(60,0 %)
Vrouwen:577(40,0 %)
Nationaliteit:EU-burgers:1 297(90,0 %)
Niet-EU-burgers:144(10,0 %)
Leeftijdsgroep:15-24 jaar:0(0,0 %)
25-29 jaar:17(1 %)
30-54 jaar:1 279(89 %)
55-64 jaar:144(10,0 %)
Ouder dan 64 jaar:1(0,0 %)

13.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde maatregelen


25. De individuele dienstverlening aan de ontslagen werknemers omvat de volgende acties.

– Coaching en andere voorbereidende maatregelen

De werkzoektraining heeft tot doel de deelnemers meer informatie te verstrekken over de arbeidsmarkt, hen te helpen hun mogelijkheden in kaart te brengen en hun vaardigheden om werk te zoeken te verbeteren en te actualiseren.

Jobcoaching heeft tot doel werklozen te ondersteunen en te begeleiden bij een praktijkopleiding in een bedrijf en bij het zoeken van een baan.

Loopbaanbegeleiding wordt aangeboden wanneer de werkloze volgens de beoordeling van de TEdienst (de dienst Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling van het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie) in zijn of haar beroepsoriëntatie functionele, intensieve en langdurige ondersteuning nodig heeft. Bij coaching ligt de nadruk vooral op interactie en oefeningen in groepen.

De competenties van de werknemers bij Microsoft lopen zeer sterk uiteen. Om de situatie en de behoefte van de werkzoekende aan bepaalde diensten te beoordelen, kan een TEdienst verschillende beoordelingen door deskundigen organiseren.

– Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten

Aan de ontslagen werknemers zullen informatie, counseling en diensten van deskundigen worden aangeboden om hun terugkeer op de arbeidsmarkt te plannen. In eerdere EFG-dossiers is direct contact bijzonder nuttig gebleken.

– Opleiding

De opleiding voor de arbeidsmarkt zal een bedrijfsontwikkelingsopleiding en een opleiding ter ondersteuning van ondernemerschap omvatten. Daarmee wordt de verwerving van een beroepskwalificatie of de verbetering van bestaande competenties beoogd. Er zullen ook opleidingen worden aangeboden die de arbeidsmobiliteit ondersteunen.

– Loonsubsidie

De ontslagen werknemers zullen in aanmerking komen voor een loonsubsidie, zodat het gemakkelijk wordt om een nieuwe baan te vinden of om in het kader van een leerovereenkomst aan de slag te gaan, omdat de loonkosten voor de nieuwe werkgever tijdelijk worden gedrukt. De loonsubsidie bedraagt 30 tot 50 % van de loonkosten van de werknemer en wordt gedurende 6 tot 24 maanden uitgekeerd.

– Subsidie voor start-ups

Subsidies voor start-ups moeten individuele personen ertoe aanzetten om bedrijfsactiviteiten en werkgelegenheid te creëren. De subsidie voor start-ups moet een jonge ondernemer een inkomen garanderen gedurende de periode die naar schatting nodig is om een bedrijf op te richten en op te starten en er een voltijdse betrekking aan te hebben.

– Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten

Een werkzoekende kan een vergoeding krijgen voor reis- en verblijfskosten die hij heeft gemaakt om een baan te zoeken of deel te nemen aan opleidingsmaatregelen. Hij kan ook verhuiskosten vergoed krijgen wanneer hij een baan aanneemt die te ver af is om te kunnen pendelen.

26. De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

27. Finland heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

14.

Geraamd budget


28. De totale kosten worden op 8 940 000 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 8 480 000 EUR voor individuele dienstverlening en van 460 000 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

29. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 5 364 000 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR)

(*)
Geraamde totale kosten

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)
Coaching en andere voorbereidende maatregelen (Valmennukset ja muut valmentavat toimenpiteet)

785600,00471 000
Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten (Työllisyys- ja yrityspalvelut)

1 287543,90700 000
Opleiding (Koulutus)9406 000,005 640 000
Subsidie voor start-ups (Starttiraha)436 000,00258 000
Subtotaal (a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
7 069 000
(83,36 %)
Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Loonsubsidie (Palkkatuki)

1738 000,001 384 000
Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten (Liikkuvuusavustus)180150,0027 000
Subtotaal (b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
1 411 000
(16,64 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
1. Voorbereiding
4 000
2. Beheer
364 000
3. Voorlichting en publiciteit
77 000
4. Controle en rapportage
15 000
Subtotaal (c):

Percentage van de totale kosten:
460 000
(5,1 %)
Totale kosten (a + b + c):8 940 000
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)5 364 000

(*) Om decimale cijfers te vermijden, zijn de geraamde kosten per werknemer afgerond. Deze afronding heeft echter geen invloed op de totale kosten van elke actie.

30. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Finland heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

31. Finland heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 15 000 EUR zullen bedragen.

15.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


32. Finland heeft de beoogde begunstigden met ingang van 11 september 2015 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de acties zullen bijgevolg van 11 september 2015 tot en met 11 maart 2018 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

33. Op 11 september 2015 heeft Finland de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 11 september 2015 tot en met 11 september 2018 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

16.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


34. De nationale voor- of medefinanciering zal hoofdzakelijk worden verstrekt uit de begrotingspost van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening van de administratieve afdeling van het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie (MEE — Ministry of Employment and the Economy). Een aantal diensten zal ook worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van de Centra voor economische ontwikkeling, transport en het milieu (de ELY-Centra) en de TE-diensten.

35. Finland heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, geen financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

36. Finland implementeert ook EFG-bijdragen voor de ontslagen werknemers bij Broadcom en in de computerprogrammingeringssector. In het kader van het Microsoft-dossier zal eveneens worden samengewerkt met Arbeidsmobiliteit in Europa 2014–2020, een nationaal dienstenontwikkelingsproject van Eures. Internationale aanwervingsevenementen zullen regionaal worden georganiseerd in samenwerking met EFG- en Euresdiensten.

37. Binnen het ESF is een aanvang gemaakt met de uitvoering van het nationale pakket maatregelen 'Modellen tussen de aanwervende onderneming en de onderneming die ontslaat'. Dit pakket maatregelen zal resultaten opleveren die nuttig kunnen zijn voor de uitvoering van projecten in het kader van deze EFG-aanvraag.

17.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


38. Finland heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening in overleg werd opgesteld: het Ministerie van Werkgelegenheid en Economie heeft een groep bijeengebracht die zich met de ontslagen bij Microsoft bezighoudt en de EFG-aanvraag heeft helpen opstellen. In deze werkgroep hebben vertegenwoordigers zitting van de Centra voor economische ontwikkeling, transport en het milieu en van de diensten voor Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling voor Uusimaa, ZuidwestFinland en Pirkanmaa. Ook Microsoft, de federatie van Finse technologiesectoren, en de unie van professionele ingenieurs in Finland, de Academische Ingenieurs en Architecten in Finland/de Federatie van professioneel en managementpersoneel YTN en het agentschap voor economische ontwikkeling Tredea in de regio Tampere zijn vertegenwoordigd.

Beheers- en controlesystemen

39. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Finland heeft de Commissie laten weten dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door het MEE, dat ook ESF-fondsen beheert. Hetzelfde ministerie treedt op als certificerende autoriteit. Er is een strikte taakverdeling en scheiding van rapportageverhoudingen tussen de diensten die deze twee functies uitoefenen. De beheersfuncties voor het EFG werden toegewezen aan de dienst Werkgelegenheid en Ondernemerschap, terwijl die voor het ESF bij de dienst Regionale Ontwikkeling berusten. Voor beide fondsen staat de eenheid Personeelszaken en Administratie in voor de certificerende functies. Het ministerie heeft een handleiding opgesteld waarin de te volgen procedures in detail zijn uiteengezet.

40. De onafhankelijke Interne Auditeenheid, die rechtstreeks onder de Permanente Secretaris van hetzelfde ministerie ressorteert, wordt de auditautoriteit.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

41. Finland heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– Microsoft Mobile Oy, de onderneming waar de ontslagen vallen en die haar activiteiten ook na de ontslagen heeft voortgezet, is haar wettelijke verplichtingen bij ontslagen nagekomen en heeft voor haar werknemers dienovereenkomstig de nodige maatregelen getroffen;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde maatregelen zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

42. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 12 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) niet overschrijden.

43. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 5 364 000 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren aan de aanvraag.

44. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 13 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

45. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 5 364 000 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

46. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.