Toelichting bij COM(2016)554 - Globaliseringsfonds aanvraag van Zweden - EGF/2016/002 SE/Ericsson

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 31 maart 2016 heeft Zweden aanvraag EGF/2016/002 SE/Ericsson ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 bij Ericsson in Zweden.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2016/002 SE/Ericsson
LidstaatZweden
Betroffen regio's (NUTS 3 -niveau 2)Stockholm (SE11),

Östra Mellansverige (SE12), Sydsverige (SE22),

Västsverige (SE23)
Datum van indiening van de aanvraag31 maart 2016
Datum van ontvangst van de vertaling18 april 2016
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag31 maart 2016
Datum van het verzoek om aanvullende informatie2 mei 2016
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende informatie13 juni 2016
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling5 september 2016
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Telefonaktiebolaget LM Ericsson

Aantal betroffen ondernemingen
1
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 4
NACE Rev. 2-afdeling 26 ("Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten")

Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten
0
Referentieperiode (vier maanden)11 september 2015 – 11 januari 2016
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)1 244
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)312
Totaal aantal ontslagen (a + b)1 556
Totaal aantal begunstigden dat in aanmerking komt1 556
Totaal aantal beoogde begunstigden918
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)0
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)6 161 480
Budget voor de implementatie van het EFG 5 (EUR)435 051
Totaal budget (EUR)6 596 531
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)3 957 918

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Zweden heeft aanvraag EGF/2016/002 SE/Ericsson ingediend op 31 maart 2016, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. Nog dezelfde dag heeft de Commissie de ontvangst van de aanvraag bevestigd. Op 2 mei 2016, binnen twee weken na de datum waarop de Commissie de vertaling van de aanvraag had ontvangen, heeft zij Zweden om aanvullende informatie verzocht. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na het verzoek. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 5 september 2016 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 1 556 werknemers die bij Ericsson (Telefonaktiebolaget LM Ericsson) werden ontslagen. Ericsson is hoofdzakelijk actief in de economische sectoren die zijn ingedeeld in NACE Rev. 2-afdelingen 26 (Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten) en 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten). De ontslagen bij Ericsson vielen vooral in de regio's van NUTS-niveau 2 Stockholm (SE11) en Östra Mellansverige (SE12), maar eveneens in Sydsverige (SE22) en Västsverige (SE23).

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
Ericsson1 556

Totaal aantal ondernemingen: 1
Totaal aantal ontslagen: 1 556
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:1 556

3.

Criteria voor steunverlening


6. Zweden heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat ten minste 500 werknemers gedwongen zijn ontslagen.

7. De referentieperiode van vier maanden loopt van 11 september 2015 tot en met 11 januari 2016.

8. Tijdens de referentieperiode vielen de volgende ontslagen:

– 1 244 werknemers zijn ontslagen bij Ericsson.

4.

Berekening van de gedwongen ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden


9. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

– 1 244 ontslagen sinds de datum waarop de werkgever overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Richtlijn 98/59/EG van de Raad 6 de bevoegde overheidsinstantie schriftelijk in kennis heeft gesteld van het voorgenomen collectief ontslag. Zweden heeft vóór de datum van de voltooiing van de beoordeling door de Commissie bevestigd dat deze 1 244 ontslagen werkelijk hebben plaatsgevonden.

5.

In aanmerking komende begunstigden


10. Naast de werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 312 werknemers in aanmerking die vóór of na de referentieperiode van vier maanden werden ontslagen. Al deze werknemers werden ontslagen na de algemene aankondiging van de geplande ontslagen op 11 september 2015. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die aanleiding heeft gegeven tot de ontslagen tijdens de referentieperiode. De Zweedse autoriteiten hebben verklaard dat al deze ontslagen deel uitmaken van dezelfde ontslagprocedure, maar een aantal ontslagen werd slechts na afloop van de referentieperiode aangekondigd.

11. In totaal komen bijgevolg 1 556 werknemers in aanmerking.

6.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering


12. Zweden legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met het argument dat de ontslagen bij Ericsson zijn gevallen in het bedrijfsonderdeel dat telecomhardware produceert.

13. De laatste jaren heeft Ericsson zijn hardwareproductie- en ontwikkelingsfaciliteiten grotendeels in Azië geconcentreerd, waar niet alleen de sterkste groeimarkten zich bevinden, maar waar ook equivalente kwaliteit tegen lagere kosten kan worden geleverd.

14. Uit een door Ernst & Young uitgevoerde studie over outsourcing in Europa 7 is gebleken dat productie- en ontwikkelingsactiviteiten vooral in de IT- en de telecommunicatiesector worden geoutsourcet. Er wordt vooral naar Azië geoutsourcet.

15. Volgens de door Ericsson gepubliceerde gegevens 8 heeft de onderneming haar personeelsbestand in Zweden geleidelijk ingekrompen (van 21 178 werknemers in 2005 tot 17 858 in 2014) maar is zij ondertussen wereldwijd bijzonder sterk gegroeid (van 56 055 werknemers in 2005 tot 118 055 in 2014); momenteel werkt het grootste aantal werknemers in India.

16. Volgens de Zweedse vakbond Unionen werft Ericsson nog steeds personeel aan in Europa, maar dat heeft een totaal ander vaardighedenpakket. Werknemers met vaardigheden in hardwareproductie en -ontwikkeling worden over het algemeen niet opnieuw door de onderneming in dienst genomen 9 . De onderneming groeit momenteel hoofdzakelijk door de ontwikkeling van software. Hoewel software voor een deel ook in Europa wordt ontwikkeld, groeit deze sector eveneens het sterkst in Azië 10 , waar Ericsson zijn activiteiten uitbreidt 11 .

17. Tot op heden werden voor NACE Rev. 2-afdeling 26 nog veertien andere EFG-aanvragen ingediend, waarvan er elf gebaseerd waren op handelsgerelateerde globalisering en drie op de wereldwijde financiële en economische crisis 12 .

7.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


18. Deze ontslagen zijn het gevolg van de gedeeltelijke of gehele sluiting van productielijnen voor draadloze telecomhardware in diverse vestigingen van Ericsson (Borås, Karlskrona, Kista/Stockholm, Kumla, Linköping en Gothenburg) in Zweden, en de sluiting van een hele fabriek in de stad Katrineholm.

19. Ericsson wordt tegelijkertijd geconfronteerd met stagnerende groei en hardere concurrentie vanwege Aziatische producenten en is zijn productie van telecomhardware reeds bijna gedurende twee decennia aan het verminderen. In februari 2012 heeft de onderneming haar hele ontwikkelings- en productielijn voor mobiele telefoons aan haar concurrent Sony verkocht. Ericsson concentreert zijn resterende productielijnen voor hardware in haar fabrieken in Azië.

20. In de loop van de eerste zes maanden van 2015 heeft Ericsson in totaal 1 611 ontslagen in zeven vestigingen in Zweden aangekondigd. Aangezien sommige werknemers reeds de pensioenleeftijd hadden bereikt, worden zij niet meegeteld in het aantal ontslagen, want die veronderstellen een voortijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Bijgevolg heeft Zweden melding gemaakt van 1 556 ontslagen werknemers. Op 11 september 2015 heeft Ericsson de Zweedse autoriteiten schriftelijk in kennis gesteld van de geplande collectieve ontslagen.

8.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


21. De verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke en regionale arbeidsmarkt verschillen sterk van regio tot regio. Op het eerste gezicht mogen de gevolgen dan wel verwaarloosbaar lijken, vooral in zeer dichtbevolkte gebieden. Over het algemeen kampen echter alle regio's met het probleem dat een relatief grote groep oudere werknemers met een gelijkaardige achtergrond tegelijkertijd wordt ontslagen. Deze werknemers beschikken meestal niet over de vaardigheden waarnaar op de plaatselijke arbeidsmarkt vraag is. Vooral in Kista, de stad waar het grootste aantal ontslagen (762) zijn gevallen, zijn de discrepanties tussen gevraagde en aangeboden vaardigheden groot. Hoewel Kista zich in grootStockholm bevindt, een regio met een zeer dynamische economie, een lage werkloosheid, en een groot banenaanbod, waren meer dan 400 ontslagen werknemers bij de indiening van de aanvraag voor financiering uit het EFG nog steeds werkloos. De grootste uitdaging voor de plaatselijke autoriteiten bestaat erin een zo groot aantal oudere werknemers met een gelijkaardige achtergrond bij- of om te scholen. In bepaalde regio's, zoals in Karlskrona, vormt een groot aantal nieuwe migranten een extra belasting voor de plaatselijke arbeidsmarkt.

22. Arbetsförmedlingen, de Zweedse openbare dienst voor arbeidsvoorziening, heeft de arbeidsmarktsituaties in de getroffen regio's onderzocht en de behoeften met de plaatselijke autoriteiten en de vakbonden besproken. Op grond daarvan heeft de Zweedse regering besloten eventuele steun uit het EFG in het bijzonder aan de vestigingen in Kista, Katrineholm en Kumla te laten toekomen, aangezien de problemen daar het grootst zijn. Er zal echter ook individuele dienstverlening worden aangeboden aan werknemers die in andere vestigingen zijn ontslagen.

23. Er werden zowel arbeiders als bedienden ontslagen. Op de arbeidsmarkt is de vraag van de traditionele verwerkende industrie naar arbeiders vrij laag. De Zweedse openbare dienst voor arbeidsvoorziening ziet mogelijkheden voor deze werknemers in de openbare en de particuliere dienstensector, maar dat zou grote inspanningen vergen op het gebied van herscholing. Voor de bedienden ligt de situatie iets anders. Het zijn vaak ingenieurs, die gespecialiseerd zijn in de productie en de ontwikkeling van telecomhardware; sommigen zijn zelfs gespecialiseerd op nichegebieden die uniek zijn voor Ericsson. Er is nog steeds veel vraag naar ingenieurs, ook en zelfs in het bijzonder in de IT-sector, voornamelijk voor de programmering en de ontwikkeling van software. Hoewel de ontslagen bedienden een grote affiniteit hebben met de IT-sector in het algemeen, ontbreekt het de meeste gewezen bedienden bij Ericsson aan de nodige vaardigheden. De Zweedse openbare dienst voor arbeidsvoorziening heeft er vertrouwen in dat het merendeel van deze ontslagen bedienden dankzij een individueel pakket van opleidingsprogramma's en coaching opnieuw een hoogwaardige baan zal vinden.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

9.

Beoogde begunstigden


24. Naar verwachting zullen 918 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:643(70,0 %)
Vrouwen:275(30,0 %)
Nationaliteit:EU-burgers:918(100,0 %)
Niet-EU-burgers:0(0 %)
Leeftijdsgroep:15-24 jaar:0(0 %)
25-29 jaar:22(2,4 %)
30-54 jaar:589(64,2 %)
55-64 jaar:307(33,4 %)
Ouder dan 64 jaar:0(0 %)

10.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde acties


25. De individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers zal worden verstrekt, bestaat uit de volgende acties:

11.

A. Counseling en loopbaanbegeleiding


Diepgaande beoordeling en individuele planning. Dit registratieproces omvat een overzicht van eerder verworven ervaring en eerder gevolgde opleidingen en wordt bespoedigd voor EFG-begunstigden. Daaraan kunnen verschillende individuele en op de werknemer toegesneden vergaderingen worden gewijd, in sommige gevallen eventueel met een outplacementbureau.

Counseling. De standaardactiviteiten die Arbetsförmedlingen aanbiedt, zullen worden gecombineerd met EFG-maatregelen zoals individuele ondersteuning in rechtstreeks contact met mogelijke werkgevers, motiveringsvergaderingen en conferenties over de arbeidsmarkt in de regio. Dit wordt bijzonder belangrijk voor de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd en die hun onderwijsniveau als onvoldoende beschouwen voor de vacatures in de regio. Er zullen zowel individuele als groepsactiviteiten worden aangeboden.

Motivatiecoaching en beroepsoriëntatie. De EFG-begunstigden zullen toegang hebben tot deskundigen op het gebied van cognitieve therapie om hun motivatie te versterken. Voorts zullen een aantal conferenties worden georganiseerd. Tijdens die conferenties zullen de begunstigden worden ingelicht over de jongste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en zullen zij de mogelijkheid krijgen om te debatteren over de vereiste professionele 'harde' en 'zachte' vaardigheden. Deze conferenties hebben tot doel de ontslagen werknemers zodanig te motiveren zodat zij de uitdagingen van de arbeidsmarkt het hoofd kunnen bieden. Deze maatregelen worden aan alle beoogde begunstigden aangeboden, in het bijzonder aan de deelnemers van 50 jaar en ouder.

12.

B. Sociale werkvoorziening, ondersteunde werkgelegenheid en reintegratiemaatregelen


Deze maatregelen zijn bedoeld voor begunstigden met gezondheidsproblemen of een handicap. Bij deze maatregelen kan het gaan om de evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van een persoon, om maatregelen om die arbeidsgeschiktheid op te bouwen of te versterken, dan wel om de aankoop of het leren gebruiken van de hulpmiddelen die nodig zijn om de werkplek aan te passen.

13.

C. Onderwijs en opleiding


De Zweedse openbare dienst voor arbeidsvoorziening biedt een reeks opleidingen voor specifieke doelgroepen aan. Daarnaast zullen opleidingen worden aangeboden die specifiek op de EFG-begunstigden zijn toegesneden. Het gaat daarbij onder meer om universitaire en andere zeer gespecialiseerde opleidingen van twaalf maanden of langer. Voorts zal aan de deelnemers met leerproblemen individuele ondersteuning worden aangeboden (naar verwachting zal ongeveer 5 % van de begunstigden die deelnemen aan onderwijs- en opleidingsmaatregelen bijzondere ondersteuning nodig hebben). Er zullen speciale inspanningen worden geleverd om de traditionele genderpatronen te doorbreken en bijvoorbeeld mannen te motiveren om een baan te zoeken in de gezondheidszorg. Externe deskundigen zullen werknemers die overwegen een bedrijf op te richten tijdens voorbereidende opleidingen adviseren. Overeenkomstig het beginsel 'een leven lang leren' zullen deelnemers aan maatregelen die door het EFG worden medegefinancierd ook de kans krijgen om de competenties die zij via formeel en informeel leren hebben verworven, officieel te laten valideren.

Er zullen stageprogramma's worden georganiseerd, waardoor een praktische opleiding zal kunnen worden gecombineerd met een aantal van de formele opleidingsprogramma's. Het is de bedoeling nauw samen te werken met de Zweedse werkgeversorganisatie voor de IT-sector.

14.

D. Toelage voor het zoeken van een baan


De begunstigden die aan een van de hierboven beschreven actieve maatregelen deelnemen, ontvangen deze toelage. Het bedrag van de toelage hangt af van individuele factoren en varieert naargelang van de duur van de maatregelen. Er zijn drie verschillende soorten toelagen: een toelage voor deelnemers aan de algemene maatregelen, een toelage voor deelnemers aan stageprogramma's en een toelage voor deelnemers aan re-integratiemaatregelen. Uit het budget voor deze toelagen worden ook reiskosten vergoed wanneer begunstigden bij het zoeken van een baan reiskosten van meer dan 600 SEK (ongeveer 64 EUR) per maand maken.

26. De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

27. Zweden heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

28. De voorgestelde maatregelen zullen bijdragen tot een duurzame economische ontwikkeling. Overeenkomstig het Zweedse Milieuwetboek moet Arbetsförmedlingen in zijn aanbestedingen en zijn eigen acties rekening houden met milieuoverwegingen. De aangeboden maatregelen zijn bijgevolg in overeenstemming met het Zweedse Milieuwetboek en dragen bij tot de 16 Zweedse milieukwaliteitsdoelstellingen.

15.

Geraamd budget


29. De totale kosten worden op 6 596 531 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 6 161 480 EUR voor individuele dienstverlening en van 435 051 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

30. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 3 957 918 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer (afgerond)
(EUR)
Geraamde totale kosten

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)
Counseling en loopbaanbegeleiding (Jobbcoachning och ärendehantering)9181 2021 103 545
Sociale werkvoorziening, ondersteunde werkgelegenheid en re-integratiemaatregelen (Skyddad och understödd sysselsättning och rehabilitering)2012 555251 108
Onderwijs en opleiding (Utbildning och omskolning)4635 8682 716 884
Subtotaal (a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
4 071 537
(66,08 %)
Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Toelagen voor deelnemers aan arbeidsmarktopleiding (Utbildningsinsatser AUB, aktivitetsstöd)10211 9041 214 194
Toelagen voor deelnemers aan stageprogramma's (Praktik, aktivitetsstöd) 808 183654 660
Toelagen voor deelnemers aan het reintegratieprogramma 'Introduktion till arbete' (Introduktion till arbete KA, aktivitetsstöd)1022 109221 089
Subtotaal (b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening
2 089 943
(33,92 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
Voorbereiding0
Beheer362 387
Voorlichting en publiciteit21 498
Controle en rapportage51 166
Subtotaal (c):

Percentage van de totale kosten:
435 051
(6,6 %)
Totale kosten (a + b + c):6 596 531
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)3 957 918

31. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Zweden heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

16.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


32. Zweden heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 oktober 2015 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de acties zullen bijgevolg van 1 oktober 2015 tot en met 31 maart 2018 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

33. Op 1 oktober 2015 heeft Zweden de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 1 oktober 2015 tot en met 30 september 2018 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

17.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


34. De bron van de nationale voorfinanciering of medefinanciering is het budget van Arbetsförmedlingen. Mogelijk zal ook Ericsson of één van de socialezekerheidsorganisaties aan bepaalde projectinitiatieven bijdragen, en zo een deel van de financiering door Arbetsförmedlingen vervangen.

35. Zweden heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

18.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


36. Zweden heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met de beoogde begunstigden en hun vertegenwoordigers, alsook met de plaatselijke overheidsinstanties. Na de kennisgeving van de ontslagen heeft Arbetsförmedlingen in alle vestigingen van de onderneming waar de procedure voor collectieve ontslagen moest worden toegepast, een vergadering belegd met vertegenwoordigers van Ericsson, de plaatselijke autoriteiten, de diverse vakbonden en de outplacementbureaus. In alle vestigingen vonden workshops met de plaatselijke vakbondsvertegenwoordigers plaats, waar de mogelijkheid van een EFG-aanvraag werd besproken en een passend maatregelenpakket werd samengesteld.

Beheers- en controlesystemen

37. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Zweden heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door Arbetsförmedlingen, dat formeel als beheers- en betalingsautoriteit wordt aangesteld. De rekeningen in verband met het project zullen worden gecontroleerd door de interne auditeenheid, een afzonderlijk orgaan dat afhangt van de raad van bestuur van Arbetsförmedlingen. Deze heeft de taak het interne controle- en verificatieproces bij de openbare dienst voor arbeidsvoorziening te onderzoeken, verbeteringen voor te stellen, en de raad van bestuur en de directeur-generaal te adviseren en te ondersteunen. Het project zal geregeld aan een audit worden onderworpen.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

38. Zweden heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– Ericsson heeft zijn activiteiten na de ontslagen voortgezet, is zijn wettelijke verplichtingen bij ontslagen nagekomen en heeft voor zijn werknemers dienovereenkomstig de nodige maatregelen getroffen;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde maatregelen zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

39. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 13 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) niet overschrijden.

40. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 3 957 918 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren aan de aanvraag.

41. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 14 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

42. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 3 957 918 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

43. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.