Toelichting bij COM(1998)217 - Verkoop van en de waarborgen voor consumptiegoederen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(1998)217 - Verkoop van en de waarborgen voor consumptiegoederen. |
---|---|
bron | COM(1998)217 ![]() ![]() |
datum | 31-03-1998 |
A
A
A
* A*
COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN
Brussel, 31.03.1998 COM(1998) 217 def.
Inhoudsopgave
- 96/0161 (COD)
- II. Commentaar op de wijzigingen
- 1. Werkingssfeer
- 2. Begrip overeenstemming
- 3. De rechten van de consument
- 4. De toepassingsbepalingen
- 5. De verplichtingen van de producent
- 6. De commerciele waarborgen
- 7. De slotbepalingen
- III. Balans
- Volgens de procedure van artikel 189 B
- Overwegende dat de interne markt een Ongewijzigd
- personen, diensten en kapitaal is
- Overwegende dat de wetgevingen van de Ongewijzigd
- Overwegende dat de voomaamste Ongewijzigd
- dat de nationale wetgevingen betreffende
- Overwegende dat bovenal de goederen Ongewijzigd
- worden beschouwd als een
- Overwegende dat het, indien het product Ongewijzigd
- volstaat aan de consument het recht toe te
- mod worden begrensd en termijnen
- Ongewijzigd
- 3. Overeenkomsten inzake de levering
- 1. De gebruiksgocdercn moeten met de Ongewijzigd
- Ongewijzigd
- Ongewijzigd
- 3. Tot het bewijs van het tegendeel worden Ongewijzigd
- blijken, geacht op dat tijdstip te hebben
- 4. Wanneer een verkoper op een gebrek aan overeenstemming wordt gewezen, overeenkomstig artikel 4, heeft de
- de vervanging van het goed, hetzij een
- De lidstaten kunnen bij slechts geringe gebreken aan overeenstemming in beperking van de reeks in de eerste alinea
- 4. Wanneer een verkoper op een gebrek aan overeenstemming wordt gewezen, moet hij zonder een onredelijke
- Indien noch kosteloze reparatie noch
- 5. Voor als vervangend goed geleverde
- In het geval dat het goed wordt
- Wanneer de verkoper op een gebrek aan
- wordt de in artikel 3, lid 1 bedoelde
- daamaast over wettelijke rechten beschikt
- De lidstaten nemen maatregelen om de
- De bijlage van richtlijn 98/../EG van het
- Ongewijzigd
- Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiemaar verwezen bij de officiele bekendmaking van die bepalingen. De
- 2. De lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat de consument niet van de uit deze richtlijn voortvloeiende bescherming verstoken blijft, indien het recht van een derde land is gekozen als
- Ongewijzigd
- Deze richtlijn is gcricht tot de lidstaten. Ongewijzigd
- De Voorzitter
- Bureau voor officiele publikaties der Europese Gemeenschappen L-2985 Luxemburg
Gewijzigd voorstel voor een
RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
betreffende de
verkoop van en de waarborgen voor consumptiegoederen
(door de Commissie overeenkomstig artikel 189 A, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)
Toelichting
I. Overzicht van de procedure
De Commissie van de Europese Gemeenschappen heeft op 18 juni 1996 het voorstel voor een richtlijn betreffende de verkoop van en de waarborgen voor consumptiegoederen goedgekeurd en op 23 augustus 1996 is het bij het Europees Parlement en de Raad ingediend.
Het voorstel is op 25 november 1996 aan de Raad “Consumentenbelangen” voorgelegd.
Tijdens zijn 340e plenaire zitting van 27 en 28 november 1996 heeft het Economisch en Sociaal Comite er, aan de hand van het voorstel van zijn rapporteur, de heer Ettl en diens co-rapporteur, de heer Folias, advies over uitgebracht,.
Het voorstel voor een richtlijn is op 3 november 1997 in de Raad “Consumentenbelangen” besproken.
Het Europees Parlement heeft op 10 maart 1998, op voorstel van zijn rapporteur, mevrouw Kuhn, een wetgevingsresolutie houdende advies van het Europees Parlement goedgekeurd. In bedoelde resolutie verzoekt het Parlement de Commissie haar voorstel te wijzigen aan de hand van de ingediende amendementen.
De amendementen van het Europees Parlement kunnen in verscheidene categorieen worden onderverdeeld. Zij hebben met name betrekking op het werkingssfeer van het voorstel voor een richtlijn, het begrip overeenstemming, de rechten van de consument, de verplichtingen van de producent, de commerciele waarborgen en de slotbepalingen.
De amendementen 2, 11, 12,13, 14, 15, 16 en 17 betreffen het werkingssfeer van het voorstel voor eert richtlijn. De Commissie heeft de amendementen 11, 14, 15 en 17 in hun geheel overgenomen.
De amendementen 12 en 16 zijn overgenomen met een redactionele wijziging. In amendement 12 zijn de woorden “met uitzondering van onroerende goederen” geschrapt, omdat reeds de uitdrukking “roerend goed” wordt gebezigd. Wat amendement 16 betreft: de uitdrukking “en/of’ moet worden vermeden. In deze definitie is het voldoende om “of’ te zeggen, want het gaat hier niet om een altematief, maar om een cumulatief “of’.
De amendementen 2 et 13 zijn gedeeltelijk overgenomen. Wat amendement 2 betreft: de “huurovereenkomsten” zijn geschrapt, omdat het hier een wijziging van de werkingssfeer van de richtlijn betreft, die niet in een overweging kan worden verwezenlijkt. Het woord “beroepshalve” is niet overgenomen Artikel 1 lid 2 c) van het oorspronkelijk voorstel komt overeen met de traditionele definities van bestaande richtlijnen. De aanpassingen zouden dus tot een minimum moeten worden beperkt. Het deel van het amendement dat de ruilovereenkomsten wil opnemen in de werkingssfeer, voldoet inderdaad aan een behoefte die in de praktijk wordt gevoeld. De ovemame van “beroepshalve” is niet nodig, vooral gezien het geringe belang van een dergelijke wijziging in de praktijk.
Tenslotte heeft de Commissie amendement 1 niet overgenomen. Nochtans is de redenering van de richtlijn op twee onderdelen gebaseerd, de interne markt, maar ook de bescherming van de consumenten. Aangezien het Parlement dit aspect van het consumentenbeleid wil versterken, heeft de Commissie in het gewijzigd voorstel een nieuwe overweging opgenomen, die dit element versterkt door de desbetreffende tekst van Artikel 129 A van het Verdrag over te nemen.
De amendementen 18, 19, 20, 21, 22 en 23 betreffen het begrip overeenstemming. De Commissie heeft de amendementen 19,20, 21 en 23 overgenomen.
De amendementen 18 en 22 zijn niet overgenomen, omdat deze niet in het systeem van dit begrip van overeenstemming in Artikel 2 passen. De bedoeling van amendement 18 wordt al gedekt door Artikel 2 lid 2 d). Bovendien komt het in de handelspraktijk maar zelden voor dat de producent aan de consument een monster of een model overhandigt. De in amendement 22 genoemde elementen worden gedekt door Artikel 2 lid 2 d), dat op de kwaliteitsaspecten betrekking heeft, terwijl Artikel 2 lid 2 b) het gewoonlijk gebruik van de goederen betreft.
De amendementen 24, 26, 29 en 45 betreffen de rechten van de consument. De Commissie heeft de amendementen 29 en 45 overgenomen.
De amendementen 24 en 26 zijn slechts voor een deel overgenomen. Wat amendement 24 betreft, men kan de toevoeging dat de aflevering “daadwerkelijk” moet zijn, beter achterwege laten. De term aflevering alleen laat de lidstaten voldoende ruimte voor omzetting, zonder het algemene probleem van de overdracht van de risico’s aan te roeren, een probleem dat in het nationale recht zeer verschillend en gedetailleerd wordt geregeld. Het deel van amendement 26 dat tot doel had het tweede en derde streepje te schrappen, is niet overgenomen. Deze restricties beperken de aansprakelijkheid van de verkoper voor de verklaringen die de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk heeft afgelegd en zijn bijzondere uitdrukkingen van het algemene principe van goede trouw.
De amendementen 7, 27, 29, 30, 32 en 33 hebben betrekking op de toepassingsbepalingen van de rechten van de consument. De Commissie heeft de amendementen 7,29, 30, 32 en 33 overgenomen.
Het amendement 27 is niet overgenomen en wel om dezelfde reden die met het subsidiariteitsbeginsel verband houdt, als die welke in verband met amendement 24 is genoemd. De term aflevering alleen laat de lidstaten voldoende ruimte voor omzetting, zonder het algemene probleem van de overdracht van de risico’s aan te roeren, een probleem dat in het nationale recht zeer verschillend en gedetailleerd wordt geregeld.
Artikel 4 van het oorspronkelijk voorstel is geschrapt. Deze bepaling was bedoeld om de vrije keus van de consument tussen zijn vier rechten in evenwicht te brengen. Aangezien deze vrije keus is beperkt door de invoering van een rangschikking van de rechten van de consument, gekoppeld aan criteria die eveneens de vrije keus tussen zijn twee eerste rechten beperken, is de bepaling van Artikel 4, eerste lid niet meer gerechtvaardigd. Het tweede lid van Artikel 4 is in tegenspraak met amendement 33, dat thans het nieuwe Artikel 5 vormt en moet dus worden geschrapt.
De amendementen 3, 4, 5, 10 en 25 betreffen de aansprakelijkheid van de producent. De Commissie vindt momenteel dat deze mogelijkheid liever aan de lidstaten moet worden overgelaten. Zoals in de op een na laatste overweging wordt gezegd, zou een wijziging kunnen overwogen in het licht van de met de uitvoering van deze richtlijn opgedane ervaring. Bovendien zijn de rechten van de consument en in het algemeen het huidige systeem van de richtlijn, niet aangepast aan de invoering van deze benadering.
Dc amendementen 6 cn 48 hcbbcn betrckking op de vcrplichte vermelding door de producent van een contactadres waar de consumenten informatie kunnen verkrijgen om hun klachten kracht bij te zetten. Deze amendementen zijn niet overgenomen. Het door deze amendementen ingevoerde systeem zou een belemmering voor de interne markt kunnen vormen.
Amendement 31 tenslotte betreft de relatie tussen de producent en de verkoper. Het tweede deel van dit amendement is niet overgenomen door de Commissie. Het amendement voert ten behoeve van de verkoper een clausule in die soortgelijk is aan Artikel 6, lid 1 van het voorstel, hetgeen niet gerechtvaardigd is. De noodzaak een beroepsverkoper te beschermen is niet zo groot als die van de bescherming van de consument. In de nationale rechtsorde worden de relaties tussen de verkoper en de producent hoofdzakelijk geregeerd door de contractvrijheid.
De amendementen 8 en 36 die betrekking hebben op de commerciele waarborgen, zijn aanvaard.
Amendement 9 betreft de informatie van de consument over de door de verkoper verleende service, amendement 38 de algemene maatregelen om de consumenten op de hoogte te stellen van hun rechten. Amendement 38 is door de Commissie overgenomen. Amendement 9 daarentegen, dat verwees naar een niet door het Europees Parlement goedgekeurd amendement, is door de Commissie niet overgenomen, omdat het niet in overeenstemming is met een bepaling in de tekst van het voorstel.
Amendement 39, waarin de Commissie verplicht wordt verslag uit te brengen over de uitvoering is door haar niet overgenomen. Zo’n verslag is niet nodig, omdat het geen specifiek onderwerp betreft met een concreet vooruitzicht. Gezien het feit dat de omzettingsbepalingen zouden moeten worden gei'ntegreerd in een zeer belangrijk en complex gebied van het nationaal civiel recht, zou een termijn van twee jaar bovendien veel te kort zijn om de ervaringen met de uitvoering te analyseren.
Amendement 40 neemt het huidige voorstel voor een richtlijn op in de bijlage van de richtlijn betreffende het doen staken van de inbreuken in het raam van de bescherming van de consumentenbelangen. Om redenen van wetgevende aard, zijn in het aanvaarde amendement redactionele wijzigingen aangebracht.
Amendement 42, betreffende de clausule van intemationaal privaatrecht in het voorstel voor een richtlijn, is overgenomen.
Amendement 43 betreft rechtsmiddelen; het is niet overgenomen. Dit probleem is te ingewikkeld en beroer teveel problemen buiten het bereik van dit voorstel voor een richtlijn om het in deze context te kunnen regelen.
MENING VAN DE COMMISSIE TEN OPZICHTE VAN DE DOOR
HET PARLEMENT VOORGESTELDE AMENDEMENTEN *
Nr. van het amen- dement | Bepalingen in kwestie | Commissie | Nieuwe mimmering |
1 | Eerste “gezien” | Afgewezen | |
2 | Overweging 3 bis (nieuw) | Aanvaard, mits een element wordt geschrapt | Overweging 5 |
3 | Overweging 6 | Afgewezen | |
4 | Overweging 6 bis (nieuw) | Afgewezen | |
5 | Overweging 7 ' | Afgewezen | |
6 | Overweging 7 bis (nieuw) | Afgewezen | |
7 | Overweging 8 | Aanvaard | Overweging 10 |
8 | Overweging 9 | Aanvaard | Overweging 11 |
9 | Overweging 10 bis (nieuw) | Afgewezen | |
10 | Overweging 11 | Afgewezen | |
11 | Artikel 1, lid 2, punt a) | Aanvaard | Artikel 1, lid 2, punt a) |
12 | Artikel 1, lid 2, punt b) | Aanvaard onder voorwaarde van een redactionele wijziging | Artikel 1, lid 2, punt b) |
13 | Artikel 1, lid 2, punt c) | Gedeeltelijk aanvaard | Artikel 1, lid 2, punt c) |
14 | Artikel 1, lid 2, punt d) | Aanvaard | Artikel 1, lid 2, punt d) |
15 | Artikel 1, lid 2, punt d) bis (nieuw) | Aanvaard | Artikel 1, lid 2, punt e) |
16 | Artikel 1, lid 2, punt d) bis (nieuw) | Aanvaard onder voorwaarde van een redactionele wijziging | Artikel 1, lid 2, punt f) |
17 | Artikel 1, lid 2 bis (nieuw) | Aanvaard | Artikel 1, lid 3 |
18 | Artikel 2, lid 2, punt a) | Afgewezen | |
19 | Artikel 2, lid 2, punt c) | Aanvaard | Artikel 2, lid 2, punt c) |
20 | Artikel 2, lid 2, punt d) | Aanvaard | Artikel 2, lid 2, punt d) |
21 | Artikel 2, lid 2 bis (nieuw) | Aanvaard | Artikel 2, lid 3 |
22 | Artikel 2, lid 2 ter (nieuw) | Afgewezen | |
23 | Artikel 2, lid 3 | Aanvaard | Artikel 2, lid 4 |
24 | Artikel 3, lid 1 | Gedeeltelijk aanvaard | Artikel 3, lid 1 |
25 | Artikel 3, lid 1 bis (nieuw) | Afgewezen | |
26 | Artikel 3, lid 2 | Uitsluitend het eerste deel aanvaard | Artikel 3, lid 2, eerste streepje |
27 | Artikel 3, lid 3 | Afgewezen | |
29 | Artikel 3 , lid 4, tweede alinea bis (nieuw) | Aanvaard | Artikel 3, lid 5 |
30 | Artikel 3, lid 4, tweede alinea ter (nieuw) | Aanvaard | Artikel 3, lid 6 |
31 | Artikel 3, lid 5 | Uitsluitend het eerste deel aanvaard | Artikel 3, lid 7 |
32 | Artikel 3 bis (nieuw) | Aanvaard | Artikel 4 |
33 | Artikel 3 ter (nieuw) | Aanvaard onder voorwaarde van een wijziging. | Artikel 5 |
36 | Artikel 5 | Aanvaard | Artikel 6 |
38 | Artikel 5 ter (nieuw) | Aanvaard | Artikel 7 |
39 | Artikel 5 quater (nieuw) | Afgewezen | |
40 | Artikel 5 quinquies (nieuw) | Aanvaard met redactionele wijziging | Artikel 8 |
42 | Artikel 6, lid 2 | Aanvaard | Artikel 9, lid 2 |
43 | Artikel 7, lid 2 | Afgewezen | Artikel 10 |
45 | Artikel 3, lid 4 | Aanvaard | Artikel 3, lid 4 |
48 | Artikel 3 quater (nieuw) | Afgewezen |
Uit bovenstaande tabel blijkt, dat de Commissie van de door het Europees Parlement goedgekeurde 40 amendementen er 26 amcndementen heeft aanvaard, waarvan sommigc hctzij gcdccltclijk, hctzij met redactioncle of fundamentele wijzigingen.
Q-
Gewijzigd voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de verkoop van en de waarborgen voor
consumptiegoederen
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Ongewijzigd Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 100 A,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comite,
van het Verdrag, Qverwegende dat de Gemeenschap
bijdraagt tot de verwezenlijking van een
hoog niveau van consumenten-
bescherming door maatregelen die zij
treft in het kader van de totstandkoming
van de interne markt;
ruimte zonder binnengrenzen omvat,
waarin het vrij verkeer van goederen,
gewaarborgd; dat het vrij verkeer van
goederen niet alleen het zakenleven, maar
ook de particular betreft; dat het inhoudt
dat de consumenten die in een Lidstaat
wonen, met volledige kennis van zaken op
het grondgebied van een andere Lidstaat
hun inkopen kunnen steunend op een
sokkel die een minimum aan billijke
voorschriften betreffende de aankoop van
consumptiegoederen biedt.
lidstaten betreffende de verkoop van
consumptiegoederen talrijke verschillen te
zien geven, zodat ook de nationale markten
voor de consumptiegoederen van elkaar
verschillen en er mededingingsdistorsies
tussen de verkopers kunnen ontstaan;
Overwegende dat de consument van de Ongewijzigd voordelen van de grote markt tracht te genieten door zich goederen in een andere lidstaat dan die waar hij woont aan te schaffen, een fimdamentele rol bij de voltooiing van de interne markt vervult doordat hij het kunstmatig opwerpen van nieuwe grenzen en de afscherming van markten verhindert; dat deze mogelijkheden sterk worden vergroot door de nieuwe communicatietechnologieen die gemakkelijk toegang tot de intemationale distributiesystemen geven, ook die van andere lidstaten; dat bij ontbreken van een minimale harmonisatie van de voorschriften inzake de aankoop van consumptiegoederen, de ontwikkeling van de verkoop van goederen langs de weg van de nieuwe technologieen voor op afstand emstig zal worden belemmerd;
Overwegende dat de creatie van een gemeenschappelijke, minimale sokkel van rechten voor de consument, welke rechten onafhankelijk van de plaats van aankoop van goederen binnen de Gemeenschap geldig zijn, het vertrouwen van de consument zal versterken en deze in staat zal stellen meer van de aan de oprichting van de interne markt verbonden voordelen te profiteren; | overwegende dat onder de verkoop van consumptiegoederen alle soorten overeenkomsten moet worden verstaan uit hoofde waarvan goederen door de verkoper aan de consument worden geleverd, met inbegrip van overeenkomsten uit hoofde waarvan goederen worden geleverd in ruil voor een ander goed ter voldoening van de aankoopprijs en overeenkomsten waarin betaling in termijnen is overeengekomen en de eigendom van de goederen pas overgaat op de consument op het moment dat alle verschuldigde termijnbetalingen zijn voldaan; Ongewijzigd |
problemen van de consument en de
belangrijkste bron van conflicten met de
verkopers verband houden met het gebrek
aan overeenkomst van de goederen met
hetgeen contractueel is overeengekomen;
de verkoop van consumptiegoederen
vanuit dit oogpunt nader tot elkaar dienen
te worden gebracht, evenwel zonder aan de
nationale rcchtsbcginsclcn cn -bepalingen
betreffende de stelsels van contractuele en
extra-contractuele aansprakelijkheid
afbreuk te doen;
moeten overeenstemmen met de
contractuele bedingen; dat het begrip
"overeenstemming met het contract" kan
gemeenschappelijke basis voor de diverse
nationale rechtstradities; dat voor de
overeenstemming met de overeenkomst de
verkoper voor de consument de
rechtstreeks aansprakelijke persoon moet
zijn; dat zulks in dc rechtsstelscls van de
lidstaten de traditioneel aanvaarde
oplossing is; dat de verkoper zich echter
moet kunnen keren tegen zijn eigen
leverancier, respectievelijk tegen de
producent wanneer de niet-
overeenstemming het gevolg is van een
doen of nalaten hunnerzijds;
niet met de overeenkomst overeenstemt,
kennen, herstelling of vervanging van het
product te verlangen, ofwel restitutie van
het betaalde bedrag of ook ontbinding van
de koopovereenkomst; dat cchter de
ui toe foiling van deze rcchlen in dc tijd
moeten worden vastgesteld waarbinnen
deze rechten ten aanzien van de verkoper
geldend kunnen worden gemaakt;
Jo
Overwegende dat het, ter garantie van de zekerheid van de transacties en de goede handelsbetrekkingen tussen de partijen, aan de consument dient te staan, de verkoper binnen een korte termijn elk geconstateerd gebrek aan overeenstemming te melden; dat het, om de partijen in de gelegenheid te stellen om in der minne oplossingen te vinden zonder onverwijld rechtsvorderingen te moeten instellen om hun rechten veilig te stellen, dienstig is vast te stellen dat het aanklagen van het gebrek aan overeenstemming van het goed door de consument de veijaringstermijn onderbreekt. Overwegende dat het voor bepaalde categories goederen gebruikelijk is dat de verkopers of producenten waarborg op hun producten bieden om de consument tegen elk gebrek dat zich binnen een bepaalde termijn mocht voordoen, te verzekeren; dat deze praktijk tot versterking van de concurrence binnen de markt kan bijdragen; dat desondanks deze waarborgen niet meer dan louter een reclamemiddel kunnen blijken te zijn en voor de consument bedriegelijk kunnen zijn; dat om de transparantie van de markt te waarborgen, bepaalde gemeenschappelijke beginselen dienen te worden vastgesteld, die op de door de marktdeelnemers worden geboden waarborgen van toepassing zijn; Overwegende dat de aan de consumenten toegekende rechten niet bij overeenkomst tussen partijen terzijde mogen worden geschoven, om de wettelijke bescherming niet haar zin de ontnemen; dat de consument steeds de vrijheid moet behouden de uit deze richtlijn of uit enige andere toepasselijke nationale bepaling voortvloeiende rechten uit te oefenen, ook wanneer hij het van toepassing worden van de waarborg aanvaardt; dat de bescherming van de consument uit hoofde van deze richtlijn niet dient te worden beperkt | Schrappen. overwegende dat het voor bepaalde categories goederen gebruikelijk is dat de verkopers of producenten commerciele waarborgen op hun producten bieden om de consument tegen elk gebrek dat zich binnen een bepaalde termijn mocht voordoen, te verzekeren; dat deze praktijk tot versterking van de concurrence binnen de markt kan bijdragen; dat desondanks deze waarborgen niet meer dan louter een reclamemiddel kunnen blijken te zijn en voor de consument bedrieglijk kunnen zijn; dat om de transparantie van de markt te waarborgen, gemeenschappelijke beginselen dienen te worden vastgesteld, die op de door de marktdeelnemers geboden waarborgen van toepassing zijn; Ongewijzigd |
wegens het feit dat het recht van een derde land als op het contract van toepassing wordt beschouwd;
Overwegendc dat de wetgeving en de rechtspraak op dit gebied in de diverse lidstaten van een groeiende zorg getuigen om de consument een bescherming van hoog niveau te garanderen; dat het in het licht van deze ontwikkeling en van de met de uitvoering van deze richtlijn opgedane ervaring, noodzakelijk zal kunnen blijken een sterkere harmonisatie na te streven, door met name te voorzien in een rechtstreekse aansprakelijkheid van de producent voor de gebreken waarvoor hij aansprakelijk is;
Overwegende dat de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben, op het door deze richtlijn bestreken gebied strengere voorschriften vast te stellen of deze te handhaven teneinde de consument een hoger niveau van. bescherming te verzekeren,
HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Werkingssfeer en definities
1. Deze richtlijn beoogt de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten betreffende de verkoop van en de waarborgen voor consumptiegoederen, teneinde de consument binnen het raam van de interne markt een minimale eenvormige bescherming te garanderen.
2. Voor de doeleinden van deze richtlijn wordt verstaan onder:
a) “Consument”: elke natuurlijke persoon die, in de door deze richtlijn bestreken overeenkomsten handelt met een oogmerk dat met zijn beroep of bedrijf geen rechtstreeks verband houdt;
Ongewijzigd
Ongewijzigd
Ongewijzigd
a) “Consument”: elke natuurlijke persoon die, in de door deze richtlijn bestreken overeenkomsten handelt met een oogmerk dat met zijn beroep of bedrijf geen verband houdt;
b) “Consumptiegoed”: elk goed dat normalerwiize is bestemd voor eindge- of -verbruik, met uitzondering van onroerende goederen; c) “Verkoper”: de natuurlijke of rechtspersoon die in het raam van zijn beroep of bedrijf consumptiegoederen verkoopt; d) “Waarborg”: elke, ten opzichte van de wettelijke regeling van de verkoop van consumptiegoederen_aanvullende verbintenis om in geval van niet- overeenstemming met de overeenkomst, de betaalde prijs te vergoeden, een goed in te ruilen of het te herstellen of zich op enigerlei wijze erom te bekommeren. | b) “Consumptiegoed”: elk roerend goed dat door een verkoper aan een consument wordt geleverd; c) “Verkoper”: de natuurlijke of rechtspersoon die in het raam van zijn beroep of bedrijf consumptiegoederen verkoopt of deze in ruil voor andere activa in plaats van de koopprijs levert; d) “Commerciele waarborg”: elke door een verkoper of producent aangegane bijzondere verbintenis om remediSrend op te treden als een consumptiegoed niet de in het waarborgdocument of in de relevante reclame_vermelde eigenschappen bezit. e) “Producent”: de fabrikant van het consumptiegoed, de persoon die het op het grondgebied van de Gemeenschap invoert, alsmede iedere persoon die zich als producent uitgeeft door zijn naam, zijn handelsmerk of een ander onderscheidend teken op het consumptiegoed aan te brengen. f) “vertegenwoordiger van de fabrikant”: de natuurlijke of rechtspersoon die optrccdt als dc officiate distributeur of officiate serviceverlener van de fabrikant, met uitzondering van onafhankelijke verkopers die uitsluitend optreden als detailhandelaar, |
van te produceren of te vervaardigen
consumptiegoederen_worden
gelijkgesteld aan koopovereenkomsten.
Artikel 2
Overeenstemming met de overeenkomst
verkoopovereenkomst in overeenstemming
zijn.
2. De goederen worden als in Ongewijzigd overeenstemming met de overeenkomst beschouwd, indien zij bij de aflevering aan de consument:
a) in overeenstemming zijn met de door de Ongewijzigd verkoper gegeven beschrijving ervan, en de eigenschappen bezitten van het goed dat de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
b) geschikt zijn voor het gebruik waartoe de goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen; c) geschikt zijn voor elk specifiek, door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld, tenzij uit de omstandigheden voortvloeit dat de koper zich niet op de verklaringen van de verkoper heeft verlaten; d) wat de kwaliteit en de prestaties ervan betreft, bevredigend zijn, gezien de aard van het goed en de daarvoor betaalde prijs en rekening houdend met de publiekelijk ten aanzien van die gocderen2 door de verkoper, de produccnt of diens vertegenwoordiger afgelegde verklaringen. 3. Het gebrek aan overeenstemming ten gcvolge van een verkeerde installatie van het goed wordt gclijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van het goed met de overeenkomst, indien de installatie door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is verricht. | Ongewijzigd c) geschikt zijn voor elk specifiek, door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld;, d) een hoedanigheid hebben die de consument, wat de kwaliteit en de prestaties betreft, kon verwachten, mede gelet op de in reclame en op etiketten publiekelijk ten aanzien van die goederen door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger afgelegde verklaringen. 3. Consumptiegoederen worden als in overeenstemming met de overeenkomst in de zin van dit artikel beschouwd, als de consument op het tijdstip van verkoop met de koopovereenkomst heeft ingestemd hoewel hij kennis droeg van het gebrek aan overeenstemming. 4. Het gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van het goed wordt gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van het goed met de overeenkomst, indien de installatie door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is verricht. |
Hetzelfde geldt als het goed door de
consument is | gei'nstalleerd en de |
verkeerde installatie een gevolg is van | |
een gebrek | in de schrifteliike |
Artikel 3
Aansprakelijkheid van de verkoper
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk bij de aflevering van het goed aan de consument bestaand gebrek aan overeenstemming dat binnen een termijn van twee jaar te rekenen van het tijdstip van aflevering blijkt, tenzij de consument op het tijdstip van de sluiting
van de aankoopovereenkomst van het
gebrek aan overeenstemming kennis
droeg of daarvan niet onwetend kon zijn.
2. De verkoper is niet aansprakelijk wanneer het goed niet in overeenstemming is met publiekelijk afgelegde verklaringen van de producent of van diens vertegenwoordiger, indien:
- de verkoper aantoont dat hij van de desbetreffende verklaring onkundig was en redeliikerwijs daarvan geen kennis kon dragen;
- de verkoper aantoont dat hij op het tijdstip van de verkoop de desbetreffende verklaring heeft rechtgezet;
- de verkoper aantoont dat de beslissing tot aankoop niet door de desbetreffende verklaring kan worden beinvloed.
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk bij de aflevering van het goed aan de consument bestaand gebrek aan overeenstemming dat binnen een termijn van twee jaar te rekenen van het tijdstip van aflevering blijkt.
- de verkoper aantoont dat hij van de desbetreffende verklaring onkundig was en daarvan geen kennis kon dragen.
Ongewijzigd
de gebreken aan overeenstemming die
binnen een termijn van zes maanden,
gerekend vanaf het tijdstip van aflevering,
bestaan, tenzij deze veronderstelling
onverenigbaar is met de aard van goederen
of met de aard van het gebrek aan
overeenstemming.
4. Wanneer een verkoper op een gebrek aan overeenstemming wordt gewezen, overeenkomstig artikel 4, heeft de
consument het recht om van hem hetzij
kosteloze herstelling van het goed binnen
een redelijke termijn, hetzij, zo mogelijk,
passende vermindering van de prijs, hetzij
ontbinding van de overeenkomst te
verlangen. De uitoefening van het recht
op de ontbinding van de overeenkomst of
de vervanging van het goed is tot een jaar
beperkt.
De lidstaten kunnen bij slechts geringe gebreken aan overeenstemming in beperking van de reeks in de eerste alinea
vermelde rechten voorzien.
4. Wanneer een verkoper op een gebrek aan overeenstemming wordt gewezen, moet hij zonder een onredelijke
vertraging kosteloze reparatie of vervanging aanbieden. De consument heeft het recht te kiezen tussen deze beide
mogelijkheden, tenzij op grond van het
bijzondere karakter van het geval slechts
een mogelijkheid uit het oogpunt van de
belangen van de verkoper economisch
gepast en voor de consument
aanvaardbaar lijkt. De consument is niet
verplicht in te gaan op kosteloze reparatie
indien daardoor een waardevermindering
van het product ontstaat; in dit geval kan
hij vervanging verlangen.
vervanging mogelijk is of indien na de
reparatiepoging het gebrek aan
overeenstemming niet is verholpen, heeft
de consument het recht een vermindering
van de prijs of ontbinding van de
overeenkomst te verlangen.
consumptiegoederen gelden dezelfde
bepalingen als voor nieuw gekochte
consumptiegoederen.
vervangen, begint de looptijd van de
aansprakelijkheid overeenkomstig lid 1
opnieuw. In het geval van herstelling van
een gebrek, begint de looptijd van
bovengenoemde_aansprakelijkheid
opnieuw voor het verholpen gebrek.
5. Wanneer de eindverkoper aansprakelijk is jegens de consument uit hoofde van een gebrek aan overcenstemming dat voortvloeit uit een handelen of een nalaten van de producent, van een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of van enige andere tussenpersoon, heeft de eindverkoper het recht zich tegen de aansprakelijke persoon te keren onder de naar nationaal recht geldende voorwaarden. | 6. Alle onkosten, bijvoorbeeld in verband met vervoer, voorrijden, arbeid en materiaal, komen voor rekening van de verkoper. 7. Wanneer de eindverkoper aansprakelijk is jegens de consument uit hoofde van een gebrek aan overecnstemming dat voortvloeit uit een handelen of een nalaten van de producent, van een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of van enige andere tussenpersoon, heeft de eindverkoper het recht zich tegen de aansprakelijk te stellen personen te keren onder de naar nationaal recht geldende voorwaarden.: Artikel4 |
Indien | Betaling in termijnen |
de verkoper en de consument | |
betaling | in termijnen zijn |
overeengekomen, kan deze betaling | |
worden opgeschort totdat een bestaand | |
gebrek | aan overeenstemming is |
Artikel 5
Onderbreking van termijnen
overeenstemming wordt gewezen, wordt
de in artikel 3, lid 1 bedoelde termijn
onderbroken, totdat aan de verplichtingen
van de verkoper is voldaan. Indien de
consument gebruik maakt van een in de
lidstaten bestaand buitengerechtelijk
klachtenstelsel of een aanklacht indient,
termijn eveneens onderbroken totdat in
het kader van het buitengerechtelijke
klachtenstelsel een besluit is genomen of
een rechtsgeldige uitspraak is gedaan.
Verplichtingen van de consument 1. Om de in artikel 3, lid 4, vermelde rechten te kunnen uitoefenen meldt de consument aan de verkoper het gebrek aan ovcreenstemming binnen een maand vanaf het tijdstip waarop bij het heeft vastgesteld of normalerwijze had moeten vaststellen. 2. De overeenkomstig lid 1 van het onderhavige artikel gedane melding onderbreekt de in artikel 3, lid 4, voorziene veijaring van rechten. . Artikel 5 Waarborgen 1. Elke door een verkoper of door een producent geboden waarborg bindt juridisch degene die de waarborg biedt volgens de in het garantiebewijs en in de daarvoor gemaaktc reclame vastgestelde voorwaarden en moet de begunstigde in een betere positie plaatsen dan die welke voortvloeit uit de in de regeling inzake de verkoop van consumptiegoederen zoals ’ die in de nationaal rechtelijke bepalingen is vervat. 2. De waarborg moet in een schriftelijk stuk zijn opgenomen dat vo6r de aankoop naar believen kan worden geraadpleegd en waarin duidelijk de essentiele gegevens zijn vermeld die noodzakelijk zijn om van de waarborg gebruik tc kunnen maken, namelijk de duur en het gcografisch loepassingsgebied van de waarborg, alsmcdc naam cn het adres van de waarborggever. | Schrappen. Schrappen. Schrappen. Artikel 6 Commerciele waarborgen 1. Elke geboden waarborg bindt juridisch degene die de waarborg biedt volgens de in het garantiebewijs en in de daarvoor gemaakte reclame vastgestelde voorwaarden en moet de begunstigde in een betere positie plaatsen dan die welke voortvloeit uit de in de regeling inzake de verkoop van consumptiegoederen zoals die in de nationaal rechtelijke bepalingen is vervat. 2. De waarborg moet in een schriftelijk stuk zijn opgenomen dat v66r de aankoop naar believen kan worden geraadpleegd en waarin duidelijk de essentiele gegevens zijn vermeld die noodzakelijk zijn om van de waarborg gebruik te kunnen maken, namelijk de duur en het gcografisch loepassingsgebied van de waarborg, naam cn adres van de contactpersoon en de te volgen procedure om van de waarborg gebruik te maken, alsmede naam en het adres van de waarborggever. Voorts moet daarin de consument erop gewezen worden dat hij |
en dat de waarborg deze rechten geheel
onverlet laat. Geldt een waarborg slechts
voor bepaalde onderdelen van een
product, moet dcze beperking duidelijk
kcnbaar wordcn gcmaakt, omdat de
beperking anders ongeldig is.
Artikel 7
Informatie voor de consument
consumenten op de hoogte te brengen van
de nationale wettelijke bepalingen die
met het oog op de omzetting van deze
richtlijn zijn vastgesteld, en verzoeken, zo
nodig, beroepsorganisaties om de
consumenten over hun rechten in te lichten.
Artikel 8
Europees | Parlement en de | Raad |
betreffende | het doen staken | van |
inbreuken | in het raam van | de |
bescherming van | de | |
consumentenbelangen1 wordt | met | |
volgend punt aangevuld: “10) Richtlijn | ||
98/. ./EG van het Europees Parlement en | ||
de Raad betreffende de verkoop van en de | ||
waarborgen | voor consumptiegoederen | |
(PB L.. van | L 1998, BIZ....)”. |
Artikel 6
Dwingende aard van de bepalingen
1. De contractuele bedingen of de afspraken die voor de melding van het gebrek aan overeenstemming met de verkoper zijn overeengekomen, en die de uit deze richtlijn voortvloeiende rechten terzijde schuiven of beperken, binden de
consument nict.
2. Dc lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat, ongeacht de op de overeenkomst toepasselijke wet, en zodra de overeenkomst een nauwe band met het grondgebied van de lidstaten biedt, de consument niet van de uit deze richtlijn voortvloeiende bescherming verstoken blijft.
Artikel 7
Nationale recht en minimum aan bescherming
1. De uitoefening van de uit deze richtlijn voortvloeiende rechten geschiedt onverminderd andere rechten die de consument uit hoofde van de nationale voorschriften inzake het recht van de contractuele of de buitencontractuele aansprakelijkheid kan doen gelden.
2. De lidstaten kunnen, op het door deze richtlijn bestreken gebied, strengere voorschriften, voorzover deze met het Verdrag verenigbaar zijn, vaststellen of handhaven teneinde de consument een hogere graad van bescherming te waarborgen.
Artikel 8
, Omzetting
1. De lidstaten doen de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden die vereist zijn om aan deze richtlijn te voldoen, uiterlijk [2 jaar na haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschap]. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.
Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiemaar verwezen bij de officiele bekendmaking van die bepalingen. De
2. De lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat de consument niet van de uit deze richtlijn voortvloeiende bescherming verstoken blijft, indien het recht van een derde land is gekozen als
het op de overeenkomst toepasselijke recht en de overeenkomst een nauwe band met het grondgebied van de lidstaten biedt.
Artikel 10
Ongewijzigd
Ongewijzigd
Artikel 11
regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
2. De lidstaten dclen de Commissie de Ongewijzigd tekst mode van de bcpalingen van intern rccht die zij op het ondcr deze richtlijn vallende gebied vaststellen.
Artikel 9
Artikel 12
Inwerkingtreding
Deze richtlijn treedt in werking op de Ongewijzigd twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.
Artikel 13
Artikel 10
Geadresseerden
Gedaan te Brussel,
Voor het Europees Parlement,
Voor de Raad,
De Voorzitter
ISSN 0254-1513
COM i 217 def.
DOCUMENTEN
NL
10 06
Catalogusnummer : CB-CO-98-228-NL-C
ISBN 92-78-33066-3
1
.PBL... van... 1998,biz.