Toelichting bij COM(2017)17 - Toepassing van de bepalingen van het Schengenacquis met betrekking tot het Schengeninformatiesysteem in Kroatië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Overeenkomstig artikel 4, lid 2, van de Akte betreffende de toetreding van Kroatië tot de Europese Unie 1 zijn sommige bepalingen van het Schengenacquis reeds vanaf de datum van toetreding toepasselijk, terwijl andere bepalingen slechts van toepassing zijn op grond van een daartoe strekkend besluit van de Raad, nadat is geconstateerd dat aan de nodige voorwaarden voor de toepassing van alle onderdelen van dat acquis is voldaan. Die constatering wordt overeenkomstig de toepasselijke Schengenevaluatieprocedures gedaan.

Die Schengenevaluatieprocedures zijn bepaald in Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad betreffende de instelling van een evaluatiemechanisme voor de controle van en het toezicht op de toepassing van het Schengenacquis 2 . Overeenkomstig die verordening heeft de Commissie een meerjarig evaluatieprogramma voor 2014-2019 3 en een jaarlijks evaluatieprogramma voor 2016 opgesteld ten behoeve van de evaluatie van Kroatië.

De Schengenevaluatie wat betreft het Schengeninformatiesysteem (SIS) kan alleen plaatsvinden wanneer SIS in Kroatië is uitgerold. Daarom dient de Raad een besluit vast te stellen waarbij de bepalingen van het Schengenacquis met betrekking tot SIS in Kroatië in werking worden gesteld.

De Raad kan een dergelijk besluit pas nemen nadat Kroatië de nodige technische en juridische regelingen heeft getroffen, onder meer met betrekking tot gegevensbescherming, om SIS-gegevens te verwerken en aanvullende informatie uit te wisselen. Daarom is in februari 2016 een Schengenevaluatie uitgevoerd om het niveau van gegevensbescherming in Kroatië na te gaan. Nadat het Schengencomité op 6 oktober 2016 een gunstig advies had uitgebracht 4 , heeft de Commissie, bij uitvoeringsbesluit van de Commissie 5 , het evaluatieverslag goedgekeurd waarin werd bevestigd dat een toereikend niveau van gegevensbescherming is bereikt.

Daarnaast heeft de SIS II-adviesgroep op 5 september 2016 6 , op basis van de uitkomsten van het samenvattende testverslag (2016-093) 7 dat was opgesteld door het Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (eu-LISA), bevestigd dat het Kroatische nationale systeem (N.SIS) technisch gereed is om voor aansluiting op SIS en dat het nationale systeem 'fit for purpose' is. Op 15 september 2016 bekrachtigde het SIS II-comité 8 hetzelfde testverslag dat bevestigde dat Kroatië voldoet aan de technische voorwaarden om SIS in werking te stellen.

Daarom kan de Raad thans de datum bepalen waarop het Schengenacquis met betrekking tot SIS in Kroatië van toepassing wordt. De inwerkingtreding van het onderhavige besluit moet de overdracht van SIS-gegevens aan Kroatië mogelijk maken. Door het gebruik van die gegevens in Kroatië moet de Commissie zich, overeenkomstig de Schengenevaluatieprocedures, ervan kunnen vergewissen of de bepalingen van het Schengenacquis met betrekking tot SIS correct worden toegepast.

Het gebruik van het SIS in Kroatië zal aan bepaalde beperkingen onderworpen zijn totdat de Raad heeft besloten tot de volledige toepassing van het Schengenacquis in Kroatië en over de afschaffing van controles aan de binnengrenzen. Dat besluit kan pas worden genomen wanneer overeenkomstig artikel 4, lid 2, van de Toetredingsakte is geconstateerd dat in Kroatië aan de nodige voorwaarden voor de toepassing van alle onderdelen van het betrokken acquis is voldaan .

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Dit voorstel betreft de tenuitvoerlegging van de bestaande bepalingen op het gebied van SIS in Kroatië.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Dit voorstel houdt verband met de bepalingen van het Schengenacquis op het gebied van gegevensbescherming en politiële samenwerking.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 4, lid 2, van de akte betreffende de toetreding van Kroatië tot de Europese Unie.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Krachtens artikel 4, lid 2, van de akte van toetreding van 2012 zijn de bepalingen van het Schengenacquis welke niet in artikel 4, lid 1, van die akte zijn bedoeld, in Kroatië slechts toepasselijk op grond van een daartoe strekkend besluit van de Raad.

Evenredigheid

Artikel 15, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad is in overeenstemming met de specifieke bevoegdheden die de Raad heeft op het gebied van de wederzijdse evaluatie van de uitvoering van het Uniebeleid in het kader van de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Ex-postevaluaties/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

(n.v.t.)

Raadpleging van belanghebbenden

Volgens de procedure van artikel 14, lid 5, en artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad hebben de lidstaten in het Schengencomité op 6 september 2016 een gunstig advies uitgebracht over het evaluatieverslag met betrekking tot gegevensbescherming.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

(n.v.t.)

Effectbeoordeling

(n.v.t.)

Gezonde regelgeving en vereenvoudiging

(n.v.t.)

Grondrechten

Bij de Schengenevaluatie is rekening gehouden met de bescherming van de grondrechten in het kader van de toepassing van het Schengenacquis.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

(n.v.t.)

5. OVERIGE ELEMENTEN

(n.v.t.)