Toelichting bij COM(2017)157 - Globaliseringsfonds aanvraag van Finland - EGF/2016/008 FI/Nokia Network Systems

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 22 november 2016 heeft Finland aanvraag EGF/2016/008 FI/Nokia Network Systems ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 bij Nokia Oy (Nokia Network Systems) en drie leveranciers en downstreamproducenten in Finland.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.


1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2016/008 FI/Nokia Network Systems
LidstaatFinland
Betroffen regio('s) (NUTS 3 -niveau 2)Helsinki-Uusimaa (Uusimaa) (FI1B),

Länsi-Suomi (Pirkanmaa) (FI19),

Pohjois- ja Itä-Suomi (Pohjois-Pohjanmaa) (FI1D)
Datum van indiening van de aanvraag22 november 2016
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag22 november 2016
Datum van het verzoek om aanvullende informatie2 december 2016
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende informatie13 januari 2017
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling7 april 2017
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Nokia Oy (Nokia Network Systems)

Aantal betroffen ondernemingen
4
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 4
Afdeling 26 — Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten

Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten
3
Referentieperiode2 juni 2016 – 2 oktober 2016
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)945
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)0
Totaal aantal ontslagen945
Totaal aantal begunstigden dat in aanmerking komt945
Totaal aantal beoogde begunstigden821
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)0
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)4 154 000
Budget voor de implementatie van het EFG 5 (EUR) 249 000
Totaal budget (EUR)4 403 000
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)2 641 800

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

2.

Procedure


4. Finland heeft aanvraag EGF/2016/008 FI/Nokia Network Systems ingediend op 22 november 2016, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag nog op dezelfde dag bevestigd, en heeft Finland op 2 december 2016 om aanvullende informatie verzocht. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na het verzoek. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 7 april 2017 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

3.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 945 werknemers die door Nokia Oy en drie leveranciers werden ontslagen. De primaire onderneming is actief in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 26 (Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten).

6. Nokia Network Systems is een volle dochteronderneming van Nokia Oy in Finland. Nokia Network Systems is een onderneming voor gegevensnetwerken en communicatieapparatuur.

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
Nokia Oy940Lionbridge Oy1
Eilakaisla Oy1ManpowerGroup Solutions Oy3

Totaal aantal ondernemingen: 4
Totaal aantal ontslagen: 945
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:945

4.

Criteria voor steunverlening


7. Finland heeft de aanvraag ingediend op grond van het criterium voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening, dat vereist dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat ten minste 500 werknemers gedwongen zijn ontslagen, met inbegrip van werknemers die gedwongen zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten.

8. De referentieperiode van vier maanden loopt van 2 juni 2016 tot en met 2 oktober 2016.

9. Tijdens de referentieperiode vielen de volgende ontslagen:

– 940 werknemers werden ontslagen bij Nokia Oy;

– 5 werknemers werden ontslagen bij 3 leveranciers en downstreamproducenten van Nokia Oy.

5.

Berekening van de gedwongen ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


10. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

– 945 sinds de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief werd beëindigd.

6.

In aanmerking komende begunstigden


11. In totaal komen 945 werknemers in aanmerking.

7.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de in Verordening (EG) nr. 546/2009 behandelde globalisering


12. Finland legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de in Verordening (EG) nr. 546/2009 behandelde globalisering met het argument dat de ICT-sector een van de bedrijfstakken is die de impact van de veranderende wereldeconomie het sterkst voelen, door sterke concurrentie, snelle technologische vooruitgang en innovaties, fusies, overnames en outsourcing.

13. De outsourcing van de vervaardiging van onderdelen en productieprocessen in het algemeen in de ICT-sector was het antwoord van Europese producenten op de toenemende behoefte om concurrentievoordeel te verwerven tegen de achtergrond van snel veranderende concurrentie, vooral vanuit Oost-Azië.

14. Oost-Aziatische concurrenten haalden hun concurrentievoordeel tot dusver uit lage marges. Nu herinvesteren zij hun winsten in onderzoek en ontwikkeling. Oost-Aziatische rivalen betreden de markt op agressieve wijze en duwen Europese bedrijven in een nog moeilijkere positie.

15. De sector is getroffen door dalende prijzen en een afnemende vraag van telecomoperatoren. Dit belet niet dat Chinese ondernemingen de markt in Europa blijven betreden 6 .

16. De levenscyclus van producten en daarmee verband houdende softwareoplossingen is zeer kort. De opleiding en de knowhow over het product en/of de software die in de praktijk noodzakelijk zijn, zijn snel achterhaald.

17. Er heerst hevige concurrentie tussen werknemers binnen en buiten de EU. Werknemers in de Europese ICT-sector vergrijzen en zijn lager geschoold dan die in Amerika en Azië. Finse ICT-specialisten hebben te maken met steeds meer wereldwijde concurrentie in vergelijking met werknemers in andere sectoren.

18. Tot op heden werden voor de sector 'Vervaardiging van informaticaproducten en van elektronische en optische producten' 15 EFG-aanvragen ingediend, waarvan er 12 gebaseerd waren op handelsgerelateerde globalisering en 3 op de wereldwijde financiële en economische crisis. Van de 15 aanvragen zijn er 3 ingediend door Finland 7 .

8.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


19. In de Finse ICT-sector was de voorbije twee jaar sprake van een hoog aantal aanwervingen en tegelijkertijd een groot aantal ontslagen. De druk om producten concurrerend te houden is aanzienlijk.

20. In bedrijven actief op het vlak van IT-netwerken hebben zich de laatste jaren een aantal belangrijke tendensen afgetekend. Er is meer behoefte aan efficiëntie en aan ruimere dienstverlening.

21. In de technologiesector waren in 2008 gemiddeld 326 000 personen werkzaam. In 2015 bood de sector werk aan 289 000 personen 8 . Binnen de sector nam het aantal ICT-werknemers toe van 52 000 (2008) tot 60 000 (2015). Tijdens die periode verdween een groot aantal banen maar kwamen er veel andere banen bij op het vlak van ICT.

22. Om met grotere rivalen in de sector van communicatienetwerken te concurreren, richtte Nokia Oy de afgelopen jaren met Siemens een joint venture op voor netwerktechnologieën, stemde het ermee in om bepaalde activiteiten aan Microsoft te verkopen en fuseerde het met Alcatel. In 2016 maakte Nokia Oy melding van personeelsinkrimpingen. Nokia Oy beoogt de werkingskosten tegen eind 2018 jaarlijks met 900 miljoen EUR te verlagen. Tegelijkertijd ondernam Nokia actie om zijn middelen te investeren in technologieën van de toekomst.

23. Het wereldwijde hervormingsprogramma van Nokia Oy, met onder andere personeelsinkrimpingen, is noodzakelijk om te kunnen concurreren met de Oost-Aziatische rivalen. De betrokken personeelsinkrimpingen zullen naar verwachting voltooid zijn tegen eind 2018.

24. De personen die in 2016 hun baan verloren bij Nokia Oy zijn hoog en middelhoog opgeleid (respectievelijk 40 % en 60 %). Zij waren werkzaam op het gebied van programmering en ontwerp.

9.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en voor de werkgelegenheid


Uusimaa

25. In Uusimaa verslechteren de algemene economische omstandigheden in de belangrijkste sectoren, en is het personeelsbestand van bedrijven de laatste drie maanden ingekrompen 9 . De totale omzet van ondernemingen in de informatie- en communicatiesector kende een achteruitgang met 2,5 % in het eerste kwartaal van 2016 10 .

26. De massale ontslagen in de gebieden Espoo, Helsinki en Vantaa in 2012-2016 hebben vooral de elektronica- en software-industrie getroffen (in de genoemde periode werden 6 000 werknemers ontslagen). Ook kleinere ondernemingen en onderaannemers ontsloegen werknemers.

27. Nokia Oy is het grootste ICT-bedrijf van Finland. In 2014 werden in de ICT-sector in Uusimaa 730 bedrijven opgericht en gingen 759 bedrijven dicht. Hetzelfde jaar bedroeg het aantal ICT-bedrijven in Uusimaa 7 114 (51 % van het totale aantal op nationaal niveau).

28. De werknemers die door Nokia Oy werden ontslagen, zijn meestal hoog- of middelhoog opgeleid; de helft van hen is ouder dan 50 jaar. Zij zijn werkzaam op het gebied van programmering en ontwerp. Vaak zijn hun professionele vaardigheden niet meer up-to-date.

29. De situatie in Uusimaa is moeilijk voor hoogopgeleide ingenieurs en voor werknemers ouder dan 50 jaar.

30. De werkloosheid bij hoogopgeleiden ligt over het algemeen hoog 11 en treft niet alleen werknemers met een diploma op technologisch gebied. Ook kantoorwerknemers, accountants en loonadministrateurs komen voor in de werkloosheidsstatistieken van Uusimaa.

10.

Pirkanmaa


31. Gemeten naar omzet is de verwerkende industrie de belangrijkste economische sector in Pirkanmaa, waarvan de technologiesector (48 %), de bosbouw (25 %) en de chemische, rubber- en kunststofindustrie (18 %) de belangrijkste domeinen zijn 12 .

32. In september 2016 bedroeg het aantal werkloze werkzoekenden dat bij de dienst Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling van Pirkanmaa was ingeschreven 36 186, 1 % meer dan het jaar daarvoor 13 . De werkloosheidsgraad in Pirkanmaa bevindt zich reeds lange tijd boven het nationale gemiddelde.

33. De belangrijkste redenen voor de aanhoudend hoge werkloosheidspercentages de voorbije jaren zijn de crisis in de op uitvoer en op de verwerkende industrie gebaseerde activiteiten in de regio, en de drastische structurele veranderingen, in het bijzonder in de ICT-sector. In 2015 zijn bij de grote ICT-bedrijven in Pirkanmaa meer dan 1 000 werknemers ontslagen.

34. De structurele problemen waarmee Pirkanmaa nu te maken heeft, komen tot uiting in de toenemende werkloosheid onder hoogopgeleiden: deze verdubbelde ruim in de periode 2012-2016. Midden 2016 was ongeveer 33 % van de werklozen met een academisch diploma sinds meer dan een jaar zonder onderbreking werkloos 14 .

11.

Pohjois-Pohjanmaa


35. De werkloosheidsgraad in de regio Pohjois-Pohjanmaa is nog steeds hoog. Het aandeel werkloze werkzoekenden bleef boven het nationale gemiddelde. Eind april 2016 bedroeg de werkloosheidsgraad in het hele land 13,0 %, in Pohjois-Pohjanmaa 14,3 % en in Oulu 16,1 % 15 .

36. De ICT-sector in Pohjois-Pohjanmaa is voornamelijk in de regio Oulu gevestigd. Het uitdagende bedrijfsklimaat en de inspanningen die ondernemingen de voorbije jaren hebben geleverd om hun activiteiten te stroomlijnen, hebben geleid tot massale ontslagen.

37. In deze regio is het aantal werknemers aanzienlijk verminderd ten opzichte van het eind van het vorige decennium. Door bezuinigingen en besparingen kan de openbare sector niet aan evenveel mensen werkgelegenheid verschaffen als vroeger. Door de aanhoudende economische neergang en de structurele veranderingen in de sector zijn de perioden van werkloosheid langer geworden.

38. Door de ontslagen bij Nokia Oy is het werkloosheidsprobleem in de ICT-sector in Oulu nog verergerd, nadat de situatie er ook daarvoor al slecht was. Oulu heeft een afgelegen ligging; er bevinden zich geen andere steden in de nabijheid waar mensen aan de slag zouden kunnen gaan in een andere baan.

39. De situatie in de regio is bijzonder lastig voor ICT-projectleiders en assemblagepersoneel. Zij zijn reeds lang werkloos waardoor hun deskundigheid niet meer up-to-date is.

40. In de regio Oulu zijn er werkgelegenheidskansen in nieuwe groeisectoren. Veel ontslagen werknemers hebben gedegen competenties op het gebied van ontwerp en productontwikkeling, die nuttig kunnen zijn in de ICT-sector of in sectoren waar ICT-toepassingen worden ontwikkeld.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

12.

Beoogde begunstigden


41. Naar verwachting zullen 821 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:mannen:608(74,0 %)
vrouwen:213(26,0 %)
Nationaliteit:EU-burgers:800(97,4 %)
niet-EU-burgers:21(2,6 %)
Leeftijdsgroep:15-24 jaar:6(0,7 %)
25-29 jaar:12(1,5 %)
30-54 jaar:632(77,0 %)
55-64 jaar:167(20,3 %)
ouder dan 64 jaar:4(0,5 %)

(*): Om decimale cijfers te vermijden, zijn de cijfers afgerond.

13.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde acties


42. De individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers zal worden verstrekt, bestaat uit de volgende acties:

– Coaching en andere voorbereidende maatregelen

De werkzoektraining heeft tot doel de deelnemers meer informatie te verstrekken over de arbeidsmarkt, hen te helpen hun mogelijkheden in kaart te brengen en hun vaardigheden om werk te zoeken te verbeteren en te actualiseren. Jobcoaching: deze maatregel heeft tot doel werklozen te ondersteunen en te begeleiden bij een praktijkopleiding in een bedrijf en bij het zoeken van een baan. Werkzoekenden zullen begeleid worden bij het vinden van een baan.

– Loopbaanbegeleiding: deze maatregel is gericht op werklozen die in hun beroepsoriëntatie functionele, intensieve en langdurige ondersteuning nodig hebben. De maatregel zal voornamelijk gebaseerd zijn op groepsactiviteiten.

– Beoordelingen door deskundigen: met deze maatregel worden de situatie van de werkzoekende en zijn behoefte aan bepaalde diensten beoordeeld. Er zal ook een zogenaamd profielspel worden georganiseerd om werkzoekenden te helpen bij het bepalen van de domeinen waarop zij competenties hebben.

– Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten

Aan werklozen zullen informatie, counseling en diensten van deskundigen worden aangeboden om hun terugkeer op de arbeidsmarkt te plannen. Ook zullen werkzoekenden via de dienstverlening van het Eures-netwerk worden geïnformeerd over jobaanbiedingen in het buitenland. Er zal opleiding worden gegeven in de vorm van beroepsopleiding en opleiding ter ondersteuning van ondernemerschap. De aangeboden cursussen zijn meestal ingedeeld als gespecialiseerde opleidingen die tot een diploma leiden.

– Subsidies voor start-ups moeten individuele werkzoekenden ertoe aanzetten om te starten met bedrijfsactiviteiten en zelfstandige werkzaamheden. De subsidie voor start-ups moet een kandidaat-ondernemer een inkomen garanderen gedurende de periode die naar schatting nodig is om een bedrijf op te richten en op te starten en er een voltijdse betrekking aan te hebben.

– De ontslagen werknemers zullen in aanmerking komen voor een loonsubsidie, zodat het gemakkelijker wordt om een nieuwe baan te vinden of om in het kader van een leerovereenkomst aan de slag te gaan, omdat de loonkosten voor de nieuwe werkgever tijdelijk worden gedrukt. De loonsubsidie bedraagt 30 tot 50 % van de loonkosten van de werknemer en wordt gedurende een beperkte periode uitgekeerd (6 tot 24 maanden).

– Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten

Een werkzoekende kan een vergoeding krijgen voor reis- en verblijfskosten die hij heeft gemaakt om een baan te zoeken of deel te nemen aan opleidingsmaatregelen en een vergoeding voor verhuiskosten.

43. De hier voorgestelde acties zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

44. Finland heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

14.

Geraamd budget


45. De totale kosten worden op 4 403 000 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 4 154 000 EUR voor individuele dienstverlening en van 249 000 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

46. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 2 641 800 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR)*
Geraamde totale kosten

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)

Coaching en andere voorbereidende maatregelen (Valmennukset ja muut valmentavat toimenpiteet)

2001 200240 000
Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten (Työllisyys- ja yrityspalvelut)

733621455 000
Opleiding (Koulutus)4206 5002 730 000
Subsidies voor start-ups (Starttiraha)159 000135 000
Beoordelingen door deskundigen (Asiantuntija-arvioinnit)301 33340 000
Subtotaal a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening:
3 600 000
(86,66 %)
Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Loonsubsidie (Palkkatuki)

609 000540 000
Vergoedingen voor reis-, verblijfs- en verhuiskosten (Liikkuvuusavustus) 10014014 000
Subtotaal b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening:
554 000
(13,34 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
1. Voorbereiding
9 000
2. Beheer
161 000
3. Voorlichting en publiciteit
59 000
4. Controle en rapportage
20 000
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
249 000
(5,66 %)
Totale kosten (a + b + c):4 403 000
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)2 641 800

(*) Om decimale cijfers te vermijden, zijn de geraamde kosten per werknemer afgerond. Deze afronding heeft echter geen invloed op de totale kosten van elke actie.

47. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Finland heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

48. Finland heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 15 000 EUR zullen bedragen.

15.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


49. Finland heeft de beoogde begunstigden met ingang van 2 juni 2016 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de acties zullen bijgevolg van 2 juni 2016 tot en met 22 november 2018 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

50. Op 2 juni 2016 heeft Finland de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 2 juni 2016 tot en met 22 mei 2019 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

16.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


51. De nationale voor- of medefinanciering zal worden verstrekt uit de begrotingspost van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening van de administratieve afdeling van het Ministerie van Economische Zaken en Werkgelegenheid (MEE - Ministry of Economic Affairs and Employment). Een aantal diensten zal ook worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van de Centra voor economische ontwikkeling, transport en het milieu (ELY-Centra) en de diensten voor Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling (TE-diensten). Taken die verband houden met technische ondersteuning zullen worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van het MEE en de ELY-Centra.

52. Finland heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

17.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


53. Finland heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met de belanghebbenden. Het MEE heeft een groep bijeengebracht die zich met de ontslagen bij Nokia bezighoudt en de EFG-aanvraag heeft helpen opstellen.

54. In deze werkgroep hebben vertegenwoordigers zitting van de ELY-Centra en de TE-diensten voor Uusimaa, Pirkanmaa en Pohjois-Pohjanmaa. Andere vertegenwoordigers zijn Nokia Oy, Technology Industries of Finland, Vakbond Pro en de unie van professionele ingenieurs in Finland.

Beheers- en controlesystemen

55. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Finland heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door het MEE, dat zal fungeren als beheers- en certificeringsautoriteit voor het EFG en als intermediaire instantie voor de verdeling van de middelen uit het EFG. De beheersfuncties voor het EFG werden toegewezen aan de dienst Werkgelegenheid en Ondernemerschap.

56. De eenheid Personeelszaken en Administratie staat in voor de certificerende functies. De betalingen aan de begunstigden worden uitgevoerd door de regionale ELY-Centra en TE-diensten.

57. Het verantwoordelijke orgaan voor de audit is de onafhankelijke Interne Auditeenheid, die onder de Permanente Secretaris van het MEE ressorteert.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

58. Finland heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

– bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

– aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

– de ondernemingen waar de ontslagen zijn gevallen en die hun activiteiten hebben voortgezet, zijn hun wettelijke verplichtingen bij ontslagen nagekomen en hebben voor hun werknemers de nodige maatregelen getroffen;

– de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

– de voorgestelde acties zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

– de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

59. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 16 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) niet overschrijden.

60. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 2 641 800 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren aan de aanvraag.

61. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 17 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

62. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 2 641 800 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

63. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.