Toelichting bij COM(2017)255 - Actieplan ter versterking van Solvit: de voordelen van de eengemaakte markt bereikbaar maken voor burgers en bedrijven

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

2.

Brussel, 2.5.2017


COM(2017) 255 final

NALEVINGSPAKKET

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

Actieplan ter versterking van Solvit: de voordelen van de eengemaakte markt bereikbaar maken voor burgers en bedrijven

{SWD(2017) 210 final}


1.

Inleiding



De eengemaakte markt is een van de belangrijke verwezenlijkingen van Europa. De eengemaakte markt is de kern van het Europese project, maar de voordelen ervan worden niet altijd werkelijkheid omdat de regels van de eengemaakte markt niet altijd bekend zijn of niet altijd correct worden uitgevoerd. In deze tijd waarin Europese burgers en bedrijven een Europa verwachten dat ons beschermt, sterker maakt en verdedigt, is de eengemaakte markt een van de grootste troeven van Europa om de uitdagingen van de toegenomen globalisering aan te gaan en een sterkere en eerlijkere Europese economie te bouwen 1 .

In haar strategie voor de eengemaakte markt 2 heeft de Commissie getracht tot een diepere en eerlijkere eengemaakte markt te komen, een van de tien prioriteiten van de Commissie-Juncker. Met dat doel werd in de strategie voorgesteld de mogelijkheden voor grensoverschrijdende toegang tot markten te verbeteren; het leven voor consumenten, bedrijven en overheden makkelijker te maken; en de praktische voordelen van de eengemaakte markt bereikbaar te maken voor burgers en bedrijven. Ter ondersteuning van dit alles kondigde de Commissie aan nauw met de lidstaten te zullen samenwerken om een echte cultuur van naleving van de regels van de eengemaakte markt te creëren met bijzondere aandacht voor de versterking van bestaande instrumenten zoals Solvit.

Om hiervoor te zorgen hebben het Europees Parlement, de Raad en de Commissie in hun op 13 december 2016 bekendgemaakte gezamenlijke verklaring over de wetgevingsprioriteiten van de Unie voor 2017 opnieuw bevestigd de juiste tenuitvoerlegging en handhaving van de bestaande wetgeving te willen bevorderen 3 . Op dezelfde dag heeft de Commissie haar mededeling over EU-wetgeving: betere resultaten door betere toepassing 4 goedgekeurd, waarin uiteen wordt gezet hoe de Commissie zich zal blijven inspannen om ervoor te zorgen dat het EU-recht wordt toegepast, ten uitvoer gelegd en gehandhaafd in het belang van iedereen.


Solvit 5 is een gratis dienst die sinds 2002 door de nationale overheid van elke EU-lidstaat en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen wordt verstrekt. Solvit werkt met korte deadlines en biedt EU/EER-burgers en -bedrijven pragmatische oplossingen wanneer zij problemen ondervinden in verband met de erkenning van hun EU-rechten door overheidsinstanties, met name bij grensoverschrijdend verkeer en zaken doen in de EU 6 . Solvit behandelt alle grensoverschrijdende problemen 7 die verband houden met de vier vrijheden van verkeer (van personen, goederen, diensten en kapitaal) en beleid dat daar nauw mee samenhangt (zoals belastingen, werkgelegenheid, sociaal beleid en vervoer).

Het netwerk wordt door de Europese Commissie gecoördineerd.

Sinds de start van het netwerk in 2002 is Solvit uitgegroeid tot een zeer belangrijk middel om EU/EER-burgers en bedrijven te helpen hun plaats in het centrum van de eengemaakte markt op te eisen. Solvit heeft inmiddels 15 jaar ervaring en het aantal dossiers is van 5 tot 200 zaken per maand gestegen. In 2016 heeft Solvit 2 414 zaken behandeld. Voor de behandeling van een zaak hadden de Solvit-centra gemiddeld 59 dagen nodig en zij hebben 89 % van de zaken opgelost.

Solvit kent vele succesverhalen — enkele voorbeelden:

Een Franse onderneming vroeg de Duitse overheid om teruggaaf van btw — maar het verzoek bleef tien maanden onbeantwoord. Dankzij de interventie van Solvit werd de procedure binnen zes weken versneld en ontving de onderneming het gevraagde bedrag.

Drie Portugese verpleegsters hadden in Spanje om erkenning van hun beroepskwalificaties gevraagd. Op grond van de EU-recht moeten de autoriteiten binnen drie maanden op het verzoek reageren. Deze termijn verstreek, maar dankzij de interventie van Solvit werden hun kwalificaties binnen twee weken erkend.

Een Oostenrijkse kunstenaar wilde zich als inwoner van Luxemburg inschrijven. Hij overhandigde de lokale autoriteiten alle benodigde papieren, maar willen hem alleen inschrijven als hij een garantstelling van een inwoner van Luxemburg overlegde. Solvit wees erop dat deze extra eis in strijd was met het EU-recht. De lokale overheid kwam op haar beslissing terug en gaf het bewijs van inschrijving af. Dankzij de interventie van Solvit was de zaak binnen een week opgelost.

Een Nederlands staatsburger mocht geen aanhangwagen naar Bulgarije invoeren nadat hij daarnaartoe was verhuisd. Aangezien aanhangwagens lichter dan 750 kg in Nederland niet hoeven te worden geregistreerd, beschikte hij niet over een registratiebewijs — daarom weigerden de Bulgaarse autoriteiten de aanhangwagen te registreren. Dankzij de interventie van Solvit was de zaak binnen 13 weken opgelost.

Gekwalificeerde fysiotherapeuten uit Roemenië moesten altijd erg lang op erkenning wachten om in Frankrijk hun beroep te mogen uitoefenen. Solvit mengde zich binnen zeven weken in de zaak en prompt werd erkenning verleend.

De Franse luchtvaartautoriteiten hadden een Noorse luchtvaartmaatschappij belemmerd in Frankrijk binnenlandse vluchten uit te voeren. Solvit kwam tussenbeide en loste het probleem in tien weken op.

Hoewel Solvit talrijke problemen voor burgers en bedrijven heeft kunnen oplossen, heeft de toenemende werkdruk de uitdagingen vergroot. Er moet meer gebeuren om de volledige potentie van het systeem als probleemoplossingshulpmiddel te verwezenlijken. De lidstaten hebben om een sterker Solvit gevraagd dat zich volledig voor burgers en bedrijven inzet, en ondersteunen dat ook. In februari 2016 heeft de Raad Concurrentievermogen er bij de Commissie op aangedrongen op dit gebied snel actie te ondernemen 8 . Ook het Europees Parlement heeft er bij herhaling voor gepleit Solvit te versterken 9 .

In deze context en in overeenstemming met haar politieke prioriteiten zet de Commissie zich in om samen met de lidstaten verdere stappen te nemen om de strategische rol van Solvit te versterken, zodat de eengemaakte markt in de praktijk voor burgers en bedrijven beter functioneert. Dit kan uitsluitend worden gerealiseerd als de lidstaten de Solvit-centra binnen hun nationale overheidsapparaat voldoende personeel en erkenning geven. De zwakste schakel heeft gevolgen voor de prestaties van het netwerk in zijn geheel.

Bij het realiseren van deze doelstelling gaat de Commissie uit van haar beoordeling van de huidige werking van Solvit 10 , die bij deze mededeling is gevoegd. In de beoordeling wordt de aandacht gevestigd op de tekortkomingen die moeten worden verbeterd, met name wat de administratieve capaciteit van de Solvit-centra betreft; op het voldoen aan de kwaliteitscriteria van de Solvit-aanbeveling uit 2013; op de bekendheid van Solvit als een probleemoplossingshulpmiddel, met name bij start-ups, het mkb en andere ondernemingen; en op de rol van Solvit in de handhaving van het EU-recht.

Het in deze mededeling geschetste actieplan zal zijn werk doen naast de andere initiatieven van de Commissie in het nalevingspakket, met name dat van de digitale toegangspoort die burgers en bedrijven één toegangspunt tot informatie, bijstand, advies, probleemoplossende diensten en e-procedures betreffende de eengemaakte markt biedt. Het actieplan sluit aan bij de mededeling van de Commissie 'De toekomstige leiders van Europa: het starters- en opschalingsinitiatief', omdat het erop gericht is nog meer belemmeringen weg te nemen voor startende bedrijven die grensoverschrijdend zaken willen doen. Ten slotte is het actieplan een aanvulling op de doelstellingen van de Europese pijler van sociale rechten en aanverwante initiatieven, waarin de prioriteit van deze Commissie om sociale rechtvaardigheid en kansen in de EU te bevorderen, wordt weerspiegeld.

In deze mededeling worden maatregelen bekendgemaakt om Solvit te versterken met termijnen die zowel op het niveau van de EU als in de lidstaten moeten worden gerealiseerd. De versterking van Solvit zal een lopend proces blijven en de termijnen zullen het mogelijk maken toezicht te houden op de uitvoering van de noodzakelijke maatregelen. Zij zijn bedoeld om Solvit stimuleren door I) de kwaliteit verder te verbeteren, II) bewustmakingsactiviteiten te intensiveren en III) de rol van Solvit bij de handhaving van EU-recht te versterken.

I. Solvit stimuleren door de kwaliteit verder te verbeteren


In de Solvit-aanbeveling van 2013 zijn minimumnormen betreffende de werking en kwaliteit uiteengezet. Naleving van deze normen in het gehele netwerk is van belang voor de aanvragers en voor de samenwerking tussen de centra. Zoals in de bij deze mededeling gevoegde beoordeling wordt toegelicht, varieert de toepassing van deze normen binnen het netwerk. Daarom moet actie worden ondernomen om de algehele kwaliteit van Solvit te verbeteren, met name wat betreft de administratieve capaciteit, de behandeling van ingewikkelde en gevoelige zaken en de juridische deskundigheid.

Een eerste vereiste hiervoor is dat de lidstaten ervoor zorgen dat de Solvit-centra over voldoende middelen beschikken en zich in een positie bevinden met geschikt en vast personeel en met de nodige juridische deskundigheid. Van haar kant zal de Commissie gebruik blijven maken van middelen als de jaarlijkse verslaglegging over de prestaties van Solvit waarbij gelet wordt op een passende personeelsbezetting van Solvit-centra, en zal zij het scorebord van de eengemaakte markt gebruiken om verslag te doen van de resultaten. De Commissie zal ook alle beschikbare mogelijkheden voor financiering door de EU inzetten om de lidstaten ondersteuning op maat te bieden bij de verbetering van hun administratieve capaciteit en van de doeltreffende werking van hun Solvit-centra. Met name zal in het kader van het Cosme-programma voor 2018 bijscholing worden gefinancierd van het personeel in de nationale Solvit-centra, gericht op specifieke juridische problemen die voor het bedrijfsleven van bijzonder belang zijn. Ook in het nieuwe steunprogramma voor structurele hervormingen is ondersteuning van de administratieve capaciteit van de lidstaten voorzien (onder andere uitwisseling van deskundigen en technische bijstand).

Daarnaast moet een betere behandeling van ingewikkelde en gevoelige zaken in samenwerking tussen de Commissie en de lidstaten worden gewaarborgd. Daarom zal het doeltreffender delen van kennis worden gestimuleerd, bijvoorbeeld door ter aanvulling op contactonderwijs interactieve hulpmiddelen te gebruiken. Dit is van essentieel belang gezien de veelheid aan juridische gebieden waarop Solvit werkzaam is, zoals blijkt uit figuur 1.


3.

Figuur 1: Juridische gebieden Solvit 2002-2016 (bron: Solvit-gegevensbank)



Bovendien kan verdere specifieke juridische expertise worden verstrekt door Solvit-bijkantoren ("antennes"), opgezet om aan specifieke behoeften in een bepaalde sector of op een bepaald gebied te beantwoorden, waar nationale beleidsdeskundigen rechtstreeks bij de behandeling van ingewikkelde zaken worden betrokken. Om verwarring en dubbel werk te voorkomen, streeft de Commissie ernaar de ontwikkeling van op Solvit lijkende probleemoplossende hulpmiddelen op specifieke gebieden van de wetgeving van de eengemaakte markt te vermijden. De wederzijdse erkenning van niet-geharmoniseerde goederen is mogelijk een goed voorbeeld. Als de informele benadering van Solvit op dit gebied niet slaagt, zal de Commissie naar de mogelijkheid kijken om voor bedrijven een beroepsprocedure in te voeren als onderdeel van de evaluatie van de handhaving van het beginsel van wederzijdse erkenning. Een ander gebied waarvoor dit geldt, zijn problemen in verband met belastingregels, zoals fiscale discriminatie waarmee burgers in grensoverschrijdende situaties kunnen worden geconfronteerd 11 .

Bovendien zal de Commissie het netwerk meer doeltreffende juridische ondersteuning bieden door de Solvit-applicatie open te stellen voor rechtstreekse communicatie tussen deskundigen van de Commissie en Solvit-centra. Zij zal tevens het beheer verbeteren van uiteenlopende standpunten tussen de twee Solvit-centra die bij de beoordeling en behandeling van een zaak betrokken zijn. De Commissie zal een meer gestructureerde arbitrageprocedure volgen met systematischer toezicht op Solvit-zaken om samen met het netwerk vast te stellen wat de controversiële kwesties en discussies zijn. Collegiale toetsing in werkshops zal helpen bij het bepalen van de beste praktijken en gemeenschappelijke regels.

Daarnaast zal de Commissie de kwaliteit van de behandeling van zaken meer van nabij volgen. Op dit punt is feedback van aanvragers van belang om procedures te verbeteren, beste praktijken vast te stellen en zo de kwaliteit van de dienstverlening te versterken. Daarom zal in overleg met de Solvit-centra een uitgebreid gebruikersenquêtesysteem worden ontwikkeld.

II.Solvit stimuleren door bewustmakingsactiviteiten te intensiveren

Hoewel het niet mogelijk is de exacte omvang van de 'markt' voor grensoverschrijdende-geschillenoplossing waarop Solvit in principe actief is, te beoordelen, kan worden aangenomen dat er op een eengemaakte markt van 500 miljoen burgers en bedrijven meer behoefte aan Solvit is dan uit de huidige 2 500 zaken blijkt 12 .

Figuur 2 laat het aantal zaken zien dat de Solvit-centra van oorsprong bij het netwerk indienen. Dit zijn de centra van de EU/EER-lidstaten 13 waar de aanvrager oorspronkelijk vandaan komt (nationaliteit), woonachtig is, gevestigd is of rechten aan ontleent. Hoewel het verschil in werklast ten dele kan worden verklaard door de verschillen in omvang en in grensoverschrijdende mobiliteit, is er in alle EER/EU-lidstaten behoefte aan gerichte bewustmakingsactiviteiten. Deze activiteiten zullen er, overeenkomstig de behoeften van elke EER/EU-lidstaat, met name op gericht zijn te waarborgen dat burgers en bedrijven naar Solvit worden doorverwezen zodra zij een oplossing zoeken voor een probleem dat onder het mandaat van Solvit valt.


4.

Figuur 2: Zaken per Solvit-centrum van oorsprong 2002-2016 (bron: Solvit-gegevensbank)


Om de algehele vindbaarheid van Solvit te verbeteren, zal de Commissie de algehele zichtbaarheid van Solvit op het webportaal Uw Europa (momenteel het belangrijkste toegangspunt) vergroten.

In dit verband kan de toekomstige digitale toegangspoort burgers en bedrijven een eenvoudige toegang bieden tot uitgebreide informatie van zeer goede kwaliteit over de eengemaakte markt, tot persoonlijk advies, doeltreffende bijstand en probleemoplossende diensten. De digitale toegangspoort kan bestaande mechanismen op nationaal en op EU-niveau, waaronder Solvit, aan elkaar koppelen en aldus de vindbaarheid vergroten.

De Commissie zal ook nauw met de lidstaten samenwerken via de nationale Solvit-centra, de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten en intermediaire organisaties (die bepaalde sectoren, beroepen of belangen vertegenwoordigen, kamers van koophandel e.d.) en zij zal de samenwerking met andere relevante netwerken intensiveren 14 om doelgerichte bewustmakingsactiviteiten te ontwikkelen (bijvoorbeeld gezamenlijke bijeenkomsten en cursussen, gezamenlijke activiteiten op sociale media).

Betere handhaving komt zowel burgers als bedrijven ten goede. Als hun rechten worden geschonden, moeten zij gemakkelijk het meeste geschikte beschikbare beroepsmechanisme kunnen vinden en daarvan gebruik kunnen maken. Zoals figuur 3 laat zien is in de loop der jaren het aantal burgers in vergelijking met het aantal bedrijven dat een zaak bij Solvit heeft ingediend, gestegen. Enerzijds blijkt hieruit dat Solvit voor mobiele burgers in de EU/EER steeds belangrijker is geworden. Anderzijds heeft dit ertoe geleid dat verhoudingsgewijs minder bedrijven hebben geprofiteerd van de diensten die Solvit aanbiedt. De belangrijkste juridische gebieden waarop in 2016 zaken door bedrijven zijn ingediend, waren belastingen, vrij verkeer van diensten en vrij verkeer van goederen. Het percentage opgeloste zaken van bedrijven was met 80 % lager dan het gemiddelde van het netwerk (89 %). Het percentage is desalniettemin zeer hoog op het gebied van belastingen (waar vele zaken op late terugbetaling van btw betrekking hadden), maar lager voor wat betreft het vrije verkeer van goederen en diensten.


5.

Figuur 3: Ontwikkeling van zaken van burgers t.o.v. zaken van bedrijven 2006-2016 (bron: Solvit-gegevensbank)


Solvit zou zich meer moeten richten op de behandeling van meer zaken van bedrijven. Er is een dringende behoefte om in het bedrijfsleven bredere kennis van de hulp die Solvit kan bieden, te bevorderen. En het is van minstens even groot belang dat op nationaal niveau soortgelijke activiteiten worden ondernomen.

In de loop der jaren heeft het Solvit-netwerk samenwerking opgebouwd met andere relevante netwerken 15 . Daarom zal de Commissie maatregelen ondersteunen om de samenwerking met deze netwerken te intensiveren, wat met name van belang is om meer zaken van bedrijven aan te trekken. De samenwerking met het Enterprise Europe Network, dat het mkb en startende ondernemingen ondersteunt die grensoverschrijdend zaken doen of willen gaan doen, is bijzonder belangrijk.

De Commissie zal regelmatiger contact leggen met intermediaire organisaties om hun input te krijgen over mogelijke verbeteringen van Solvit en het delen van kennis. Zij zal ook nieuwe regelingen invoeren, zodat intermediaire organisaties zaken rechtstreeks bij Solvit kunnen indienen en volgen.

In het algemeen zullen meer strategische bewustmakingsactiviteiten over Solvit en de ontwikkeling van een meer gestructureerde samenwerking met intermediaire organisaties en relevante netwerken de rol van Solvit versterken bij het geven van nuttige feedback en bewijs van de wijze waarop de eengemaakte markt in de praktijk functioneert: met een grotere 'kritische massa' van zaken, waarbij meer bedrijven betrokken zijn, zal er in de zin van governance van de eengemaakte markt meer relevante en belangrijke input zijn. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door het bewijsmateriaal van Solvit te gebruiken bij beoordelingen van mogelijke beleidsveranderingen op het gebied van de eengemaakte markt en de goedkeuring van EU-wetgeving om lacunes in het EU-recht op te vullen, zoals het geval was bij de herziening van Richtlijn 2005/36/EG betreffende beroepskwalificaties 16 . Het bevorderen van de kwaliteit en de bekendheid van Solvit zal ertoe bijdragen dat Solvit een belangrijkere rol in de handhaving van het EU-recht krijgt.


III.Solvit stimuleren door de rol ervan bij de handhaving van het EU-recht te versterken


Het netwerk ontdekt veel problemen in verband met de uitvoering van EU-recht. Figuur 4 laat het aantal zaken zien dat bij de uitvoerende Solvit-centra in elke EER/EU-lidstaat is ingediend 17 .


6.

Figuur 4: Zaken per uitvoerend Solvit-centrum 2002-2016 (bron: Solvit-gegevensbank)



Zoals uit figuur 5 blijkt, heeft Solvit in de loop der jaren een steeds groter aantal zaken ontvangen die hetzij verband houden met een structureel probleem van in een EER/EU-lidstaat onjuist in nationale wetgeving ten uitvoer gelegd EU-recht 18 , hetzij een terugkerend probleem zijn. Zoals in de bij deze mededeling gevoegde beoordeling wordt uiteengezet, maakt de huidige behandeling, follow-up en verslaglegging van deze zaken het desalniettemin niet mogelijk het via Solvit vergaarde bewijs systematisch te gebruiken om de naleving van het EU-recht door de lidstaten te verbeteren. Van de 97 structurele gevallen die Solvit in 2016 heeft behandeld, werden er 78 niet opgelost en 19 opgelost. Dit komt overeen met een oplossingspercentage van slechts 20 %.


7.

Figuur 5: Ontwikkeling van zaken in verband met structurele problemen in Solvit 2014-2016 (bron: Solvit-gegevensbank)


De lidstaten dragen de primaire verantwoordelijkheid voor de juiste omzetting, toepassing en uitvoering van EU-recht. Daarom moeten de relevante Solvit-centra zich allereerst tot de bevoegde autoriteiten in de desbetreffende lidstaat wenden om te proberen een oplossing te vinden voor zaken die verband houden met structurele en terugkerende problemen die het netwerk heeft vastgesteld. Als een Solvit-centrum die autoriteiten er echter niet van kan overtuigen het probleem aan te pakken, moet het in de praktijk verzamelde bewijs verder worden onderzocht om vast te stellen welke problemen met belangrijke gevolgen voor de werking van de eengemaakte markt zich voordoen, zoals beschreven is in de strategische aanpak van de handhavingsmaatregelen van de Commissie in haar mededeling over EU-wetgeving: betere resultaten door betere toepassing. Dit gebeurt momenteel op ad-hocbasis, maar er moet een bredere en systematischere aanpak worden ontwikkeld. Bovendien kan het beoogde marktinformatie-instrument voor de eengemaakte markt in specifieke structurele zaken, en indien noodzakelijk en evenredig, door de Commissie worden gebruikt om rechtstreeks informatie over bijvoorbeeld kostenstructuur, prijsbeleid, winst of arbeidsovereenkomsten bij de betrokken marktdeelnemers op te vragen.

Onderzoek van de Commissie van via Solvit ontdekte kwesties zal de nationale autoriteiten stimuleren om nauwer met het Solvit-netwerk samen te werken. Op nationaal niveau moeten er sterkere verbindingen tussen Solvit-centra, contactpunten voor klachtenbehandeling en coördinatoren van inbreuken zijn, zodat de lidstaten meer doen om structurele en terugkerende problemen te verhelpen. Daarnaast zouden de beschikbare gegevens en bewijzen in dergelijke zaken op een meer gestructureerde en systematische wijze binnen de Commissie en op nationale niveau kunnen worden verspreid en gebruikt. De Solvit-gegevensbank moet worden verbeterd, zodat structurele en terugkerende problemen worden geregistreerd en de lidstaten verslag kunnen uitbrengen over de maatregelen die zijn getroffen om de problemen te verhelpen.

Met behulp van middelen zoals het scorebord van de eengemaakte markt zal de Commissie de lidstaten en relevante belanghebbenden regelmatig informeren over dergelijke inbreuken op het EU-recht en andere belemmeringen van de eengemaakte markt die via Solvit zijn opgespoord.


Overeenkomstig de strategische aanpak van de handhavingsmaatregelen van de Commissie moet het advies aan burgers en bedrijven zijn dat zij het geschiktste beschikbare probleemoplossende mechanisme gebruiken, en moeten zij daartoe worden gestimuleerd. Het snelle en informele beroepsmechanisme van Solvit zou, op voorwaarde dat de indieners hiermee akkoord gaan, individuele bij de Commissie ingediende klachten kunnen behandelen, wanneer dat passend is en deze onder het mandaat van Solvit vallen.

In het kader van het EU-actieplan inzake e-overheid zal de Commissie de haalbaarheid van het 'eenmaligheidsbeginsel' onderzoeken 19 . Dit zou kunnen voorkomen dat burgers en bedrijven die voor het eerst een klacht bij de Commissie willen indienen na een niet-opgeloste Solvit-zaak, al in Solvit opgeslagen informatie opnieuw moeten indienen. Op deze wijze kan de Commissie bij de beoordeling van de zaak volledig gebruikmaken van de juridische analyse en bewijsstukken die al via Solvit zijn verzameld, en wordt de procedure doeltreffender en doelmatiger.

IV.Conclusies

De Commissie zet zich ervoor in te waarborgen dat burgers en bedrijven ten volle kunnen profiteren van alle voordelen van de eengemaakte markt: het volledige potentieel van de eengemaakte markt wat betreft nieuwe banen en groei kan slechts worden gerealiseerd wanneer de in de EU-wetgeving vastgelegde rechten bij alle marktdeelnemers bekend zijn en over de grenzen heen volledig en consequent worden nageleefd.

De Commissie zal de verbetering van de kwaliteit van het Solvit-netwerk volledig ondersteunen door capaciteitsopbouw en het delen van kennis met de lidstaten. Daarnaast zal de Commissie het gebruik van Solvit door bedrijven stimuleren en verdere samenwerking met andere relevante netwerken bevorderen en daarmee waarborgen dat feedback van Solvit belangrijker wordt en volledig wordt meegenomen bij de ontwikkeling van het toekomstige beleid en de toekomstige wetgeving voor de eengemaakte markt. Ten slotte zal de Commissie de rol van Solvit in de handhaving van het EU-recht versterken door het via Solvit verzamelde bewijsmateriaal op een meer gestructureerde en systematische manier te gebruiken.

De drie in dit actieplan vastgestelde gebieden vullen elkaar aan. De geplande maatregelen kunnen alleen worden verwezenlijkt als de Commissie en de lidstaten, op alle bestuursniveaus, zich er gezamenlijk voor inzetten en er verantwoordelijkheid voor nemen. Een eerste vereiste voor de versterking van Solvit is voldoende personeel en erkenning van de Solvit-centra binnen het nationale overheidsapparaat. Samen met de EER/EU-lidstaten zal de Commissie activiteiten coördineren en regelmatig verslag uitbrengen van de voortgang met de uitvoering van dit actieplan via de halfjaarlijkse Solvit-workshops.

Door deze gezamenlijke inspanning zal Solvit in zijn unieke rol om naleving door de nationale autoriteiten van het EU-recht te waarborgen, worden versterkt en tegelijkertijd een praktische beroepsmogelijkheid bieden voor problemen waarmee bedrijven en burgers ten aanzien van hun rechten binnen de eengemaakte markt worden geconfronteerd. Dit zal vervolgens burgers en bedrijven nieuwe kansen bieden en hen helpen ervoor te zorgen dat zij ten volle van hun rechten in het kader van de eengemaakte markt kunnen profiteren.


Routekaart voor de versterking van Solvit 20

Maatregelen van de Commissie:Termijn
mogelijkheid bekijken van een beroepsprocedure voor bedrijven op het gebied van de wederzijdse erkenning van goederen;
2e kwartaal 2017
gebruikmaken van bestaande financieringsmogelijkheden op EU-niveau, zoals het Cosme-programma en het steunprogramma voor structurele hervormingen, om de administratieve capaciteit van Solvit-centra op te bouwen;
3e kwartaal 2017
ontwikkelen van een uitgebreid gebruikersenquêtesysteem in samenwerking met de Solvit-centra;
3e kwartaal 2017
meer rechtstreekse en doeltreffende juridische ondersteuning aan het netwerk bieden met behulp van een verbeterde faciliteit voor informeel juridisch advies, interactieve opleidingshulpmiddelen en het beheer van uiteenlopende standpunten;
2e kwartaal 2018
versterken van de samenwerking en partnerschappen met intermediaire organisaties (die bepaalde sectoren, beroepen of belangen vertegenwoordigen, kamers van koophandel e.d.) en relevante netwerken door een rechtstreekse verbinding met Solvit mogelijk te maken;
2e kwartaal 2018

verbeteren van de vindbaarheid van Solvit via Uw Europa, vervolgens als onderdeel van de bredere digitale toegangspoort;
2e kwartaal 2018
de in de Solvit-gegevensbank beschikbare gegevens en bewijzen gestructureerder en systematischer gebruiken voor gerichte handhaving van EU-recht, door verbetering van de voorzieningen;
2e kwartaal 2018
onderzoeken van de haalbaarheid van het eenmaligheidsbeginsel in zaken waarin aanvragers na een niet-opgeloste Solvit-zaak een formele klacht bij de Commissie willen indienen.
2e kwartaal 2018
Maatregelen van de lidstaten:

zorgen voor passende en vaste personeelsbezetting, continuïteit van de dienstverlening en een passend kennisniveau van het EU-recht in de Solvit-centra;

lopend
waarborgen van samenwerking met nationale intermediaire organisaties en de nationale contactpunten van de verschillende bestaande netwerken door van een rechtstreekse verbinding met Solvit gebruik te maken;
2e kwartaal 2018
waarborgen van een naadloze samenwerking tussen Solvit-centra en de nationale coördinatoren van klachten en inbreuken; via de nationale Solvit-centra systematisch verslag uitbrengen over de voortgang die is geboekt om structurele en terugkerende zaken aan te pakken.
2e 0 kwartaal 2018


(1) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, Werkprogramma van de Europese Commissie voor 2017 — Naar een Europa dat ons beschermt, sterker maakt en verdedigt, COM(2016) 710 final van 25 oktober 2016.
(2) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, De eengemaakte markt verbeteren: meer mogelijkheden voor mensen en ondernemingen, COM(2015) 550 final van 28 oktober 2015.
(3) https://ec.europa.eu/commission/publications/joint-declaration-eus-legislative-priorities-2017_en
(4) C(2016) 8600 final, PB C 18 van 19.1.2017, blz. 10.
(5) Om problemen op te lossen werken Solvit-centra rechtstreeks samen via een onlinetoepassing. De beginselen voor de werking van Solvit zijn opnieuw geformuleerd in de huidige rechtsgrondslag ervan, Aanbeveling 2013/461/EU van de Commissie van 17 september 2013 (PB L 249 van 19.9.2013, blz. 10). Zie voor meer informatie ec.europa.eu/solvit/
(6) Zoals in de aanbeveling van 2013 gedefinieerd, is een grensoverschrijdend probleem een probleem dat een indiener in één lidstaat (of EER-land) ondervindt in verband met een mogelijke inbreuk op het EU-recht inzake de interne markt door een overheidsinstantie in een andere lidstaat (of ander EER-land); daaronder vallen ook problemen die door de overheidsinstanties van de indieners zelf zijn veroorzaakt, nadat de indieners hun recht van vrij verkeer hebben uitgeoefend of hebben geprobeerd uit te oefenen. Bijvoorbeeld van burgers die naar een ander land verhuizen of naar hun eigen land terugkomen na in een ander land te hebben verbleven; van ondernemingen, wanneer zij zich vestigen, diensten verlenen of producten verkopen die al in een andere lidstaat (of ander EER-land) in de handel worden gebracht.
(7) Solvit kan geen zaken behandelen die uitsluitend met het nationale recht verband houden, wanneer er geen overheidsinstantie bij betrokken is of wanneer er al een gerechtelijke procedure is gestart, bijvoorbeeld in zaken in verband met het verblijfsrecht in de EU van onderdanen van een derde land wanneer die rechten niet voortvloeien uit een relatie met een EU-burger, of zaken betreffende handelskwesties tussen ondernemingen (B2B).
(8) Zie de conclusies van de Raad op data.consilium.europa.eu/doc/document
(9) Zie de resolutie van het Europees Parlement van 27 februari 2014 inzake Solvit (2013/2154(INI)), het verslag van het Europees Parlement van 1 oktober 2015 Naar een verbeterde regelgeving inzake de interne markt (2015/2089(INI), rapporteur Anneleen Van Bossuyt) en het verslag van het Europees Parlement van 3 mei 2016 over de strategie voor de interne markt (2015/2354(INI), rapporteur Lara Comi).
(10) Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie 'Beoordeling van de prestaties van Solvit', dat bij deze mededeling is gevoegd.
(11) Een van de in het verslag over het EU-burgerschap 2017 voorgestelde acties om de rechten van de burgers te versterken, is een beter gebruik van Solvit als pragmatisch hulpmiddel om in grensoverschrijdende situaties problemen met belastingregels aan te pakken. Elk jaar behandelt Solvit circa 35 zaken van burgers in verband met persoonlijke belastingproblemen, waarbij 86 % wordt opgelost.
(12) Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie 'Beoordeling van de werking van Solvit', dat bij deze mededeling is gevoegd.
(13) Deze zaken zijn ingediend bij het Solvit-centrum in de EER/EU-lidstaat waar het probleem zich voordeed.
(14) Deze samenwerking is zeer breed. De hier bedoelde nationale en EU-netwerken zijn het Enterprise Europe Network, de Europese consumentencentra, Eures, het FIN-NET, de productcontactpunten, de Europe Direct-informatiecentra en het Europees netwerk van ombudsmannen. Hieronder vallen de zeer nauwe verbindingen tussen technische applicaties die het mogelijk maken klachten rechtstreeks door te geven (bijvoorbeeld naar Uw Europa - Advies en het callcenter Europe Direct). Hieronder vallen ook gezamenlijke seminars of cursussen om de netwerken bewust te maken van elkaars opdracht, zodat op de juiste wijze naar elk netwerk kan worden doorverwezen. Bovendien voorziet de EU-wetgeving in deze samenwerking: de lidstaten moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat de organen ter bevordering van gelijke behandeling en ter ondersteuning van werknemers uit de EU en hun gezinsleden, met Solvit samenwerken (Richtlijn 2014/54/EU).
(15) Idem.
(16) Richtlijn 2013/55/EU, PB L 354 van 28.12.2013, blz. 132–170.
(17) Het uitvoerende Solvit-centrum is het centrum in de EER/EU-lidstaat waar het probleem zich voordeed.
(18) Zoals in de Solvit-aanbeveling van 2013 gedefinieerd, is een structureel probleem een inbreuk die het gevolg is van een nationale regel die in strijd is het met EU-recht (dit in tegenstelling tot een eenmalige administratieve fout). Een terugkerend probleem houdt verband met een inbreuk van een administratieve praktijk (geen geschreven regel) die in strijd is het met EU-recht.
(19) EU-actieplan inzake e-overheid 2016-2020, COM(2016) 179 final. Uit hoofde van het eenmaligheidsbeginsel moeten overheidsdiensten waarborgen dat burgers en bedrijven dezelfde informatie slechts eenmaal aan een overheidsdienst hoeven te verstrekken. Overheidskantoren treffen maatregelen om (indien dit is toegestaan) deze gegevens intern te hergebruiken, met inachtneming van de gegevensbeschermingsregels, zodat burgers en bedrijven niet te maken krijgen met extra administratieve lasten.
(20) Voor 2018 aangegeven maatregelen houden hetzij verband met een belangrijke ontwikkeling van de Solvit-toepassing, hetzij met een geplande goedkeuring van EU-wetgeving (bv. de ene digitale toegangspoort).