Toelichting bij COM(2017)265 - Standpunt EU in het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen dat is opgericht krachtens de Associatieovereenkomst met Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het bijgevoegde voorstel voor een besluit van de Raad bepaalt het standpunt van de Unie over een besluit van het krachtens de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, ("de overeenkomst") opgerichte subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen betreffende de wijziging van bijlage V bij de overeenkomst. De overeenkomst is op 27 juni 2014 ondertekend en een deel ervan wordt sinds 1 januari 2016 voorlopig toegepast.

De voorgestelde wijziging is bedoeld om uitvoering te geven aan de bepalingen van hoofdstuk 4 (Sanitaire en fytosanitaire maatregelen) van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst. Met name in artikel 64, lid 4, van de overeenkomst heeft Oekraïne zich ertoe verbonden een lijst te verstrekken met het sanitaire en fytosanitaire acquis van de Unie waaraan het voornemens is zijn nationale wetgeving aan te passen. Deze lijst zal bij besluit van het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen van de EU en Oekraïne worden toegevoegd aan bijlage V bij de overeenkomst.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Met dit voorstel wordt, op basis van de bepalingen van de bovengenoemde overeenkomst en met name van de daarin vastgestelde doelstelling van het tot stand brengen van een vrijhandelszone tussen de partijen, uitvoering gegeven aan de gemeenschappelijke handelspolitiek van de Unie ten aanzien van Oekraïne, een partnerland van het oostelijk nabuurschap. Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de bepalingen van de overeenkomst waarmee de handel in landbouwproducten tussen de partijen moet worden bevorderd en met name de landbouwexportcapaciteit van Oekraïne moet worden verbeterd, op basis van het acquis van de Unie.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Dit voorstel sluit aan op en draagt bij tot de uitvoering van ander extern beleid van de Unie, met name het Europees nabuurschapsbeleid en het beleid inzake ontwikkelingssamenwerking met betrekking tot Oekraïne.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag voor de vaststelling van het door de Unie in te nemen standpunt in de krachtens de overeenkomst ingestelde comités wordt gevormd door het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), en met name artikel 207, lid 4, in samenhang met artikel 218, lid 9. 

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De gemeenschappelijke handelspolitiek is krachtens artikel 3 VWEU een exclusieve bevoegdheid van de Unie. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Dit voorstel is nodig om de in de overeenkomst met Oekraïne neergelegde internationale verplichtingen van de Unie na te komen.

Keuze van het instrument

Dit voorstel is in overeenstemming met artikel 218, lid 9, VWEU, uit hoofde waarvan de Raad besluiten vaststelt. Er bestaat geen ander rechtsinstrument dat kan worden gebruikt om de in dit voorstel geformuleerde doelstelling te bereiken.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Oekraïne heeft de lijst opgesteld van het acquis van de Unie waaraan het voornemens is zijn nationale wetgeving aan te passen, met inachtneming van de relevante interne procedures. Voor dit voorstel hoeven geen EU-belanghebbenden te worden geraadpleegd.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

De Unie heeft haar expertise op het gebied van sanitaire en fytosanitaire aangelegenheden en vraagstukken van dierenwelzijn aan de autoriteiten van Oekraïne beschikbaar gesteld met het oog op de opstelling van de lijst van het acquis van de Unie waaraan dat partnerland voornemens is zijn nationale wetgeving aan te passen.

Effectbeoordeling

De bepalingen van de overeenkomst op het gebied van handel en daarmee verband houdende aangelegenheden zijn in 2007 onderworpen aan de duurzaamheidseffectbeoordeling voor het handelsverkeer van DG Handel van de Commissie, die werd meegenomen in de onderhandelingen over een diepe en brede vrijhandelszone. Uit het onderzoek bleek dat de uitvoering van de bepalingen op het gebied van handel en daarmee verband houdende aangelegenheden geen negatieve gevolgen zal hebben voor de Unie, het acquis van de Unie of haar beleidsterreinen, en naar verwachting een positief effect zal hebben op de economische ontwikkeling van Oekraïne. Dit voorstel heeft geen invloed op het economisch, sociaal of milieubeleid van de Unie.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

De overeenkomst valt momenteel niet onder de Refit-procedures; zij brengt geen kosten mee voor kleine en middelgrote ondernemingen in de Unie, en levert geen problemen op vanuit het oogpunt van de digitale omgeving.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten in de Unie.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Niet van toepassing.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

De uitvoering van de overeenkomst wordt regelmatig getoetst door de Associatieraad EU-Oekraïne en de bij die overeenkomst opgerichte ondergeschikte organen daarvan. De Europese Commissie heeft er zich ook toe verbonden aan het Europees Parlement en de Raad jaarlijks verslag uit te brengen over de uitvoering van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst, met inbegrip van de in dit voorstel opgenomen elementen.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Met het voorstel wordt beoogd het standpunt van de Europese Unie vast te stellen met betrekking tot de wijziging van bijlage V bij de overeenkomst. Overeenkomstig artikel 64 van de overeenkomst moet die bijlage een lijst bevatten van het acquis van de Unie op het gebied van sanitaire en fytosanitaire maatregelen en maatregelen op het gebied van dierenwelzijn waaraan Oekraïne voornemens is zijn wetgeving aan te passen, met het oog op het bereiken van een status van gelijkwaardigheid voor een product of een groep van producten, zoals bedoeld in artikel 66 van de overeenkomst.

Oekraïne heeft in overeenstemming met zijn interne procedures een dergelijke lijst van het acquis van de Unie opgesteld, het voorstel in juni 2016 ingediend en de lijst onlangs afgerond.

Overeenkomstig artikel 74 van de overeenkomst is het subcomité voor sanitaire en fytosanitaire maatregelen van de EU en Oekraïne bevoegd een besluit te nemen over de wijziging van bijlage V. Overeenkomstig artikel 74, lid 2, ziet het subcomité toe op de uitvoering van hoofdstuk 4 (Sanitaire en fytosanitaire maatregelen) van titel IV (Handel en daarmee verband houdende aangelegenheden) van de overeenkomst en neemt het zo nodig besluiten over wijzigingen van de bijlagen IV tot en met XIV bij de overeenkomst.