Toelichting bij COM(2017)322 - Globaliseringsfonds aanvraag van Finland - EGF/2017/002 FI/Microsoft 2

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 1 ("de EFG-verordening").

2. Op 1 februari 2017 heeft Finland aanvraag EGF/2017/002 FI/Microsoft 2 ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen 2 bij Microsoft (Microsoft Mobile Oy) en elf leveranciers en downstreamproducenten (hierna 'ontslagen' genoemd).

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2017/002 FI/Microsoft 2
LidstaatFinland
Betrokken regio('s) (NUTS 3 -niveau 2)Helsinki-Uusimaa (Uusimaa, FI1B)

Länsi-Suomi (Pirkanmaa, FI19)

Etelä-Suomi (Varsinais-Suomi, FI1C1)
Datum van indiening van de aanvraag1 februari 2017
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag1 februari 2017
Datum van het verzoek om aanvullende informatie15 februari 2017
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende informatie29 maart 2017
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling21 juni 2017
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Microsoft (Microsoft Mobile Oy)

Aantal betrokken ondernemingen
12
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 4
62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten)

Aantal dochterondernemingen, leveranciers en downstreamproducenten
11
Referentieperiode (vier maanden)12 juli 2016 – 12 november 2016
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)1 248
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)0
Totaal aantal ontslagen1 248
Totaal aantal begunstigden dat in aanmerking komt1 248
Totaal aantal beoogde begunstigden1 000
Aantal beoogde NEET's (jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen)0
Budget voor individuele dienstverlening (EUR)5 559 300
Budget voor de implementatie van het EFG 5 (EUR) 307 500
Totaal budget (EUR)5 866 800
EFG-bijdrage (60 %) (EUR)3 520 080

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Finland heeft aanvraag EGF/2017/002 FI/Microsoft 2 ingediend op 1 februari 2017, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFGverordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag nog op dezelfde dag bevestigd, en heeft Finland op 15 februari 2017 om aanvullende informatie verzocht. Die aanvullende informatie werd verstrekt binnen zes weken na het verzoek. De termijn van twaalf weken na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 21 juni 2017 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 1 248 ontslagen werknemers bij Microsoft Oy (Microsoft Mobile Oy) en elf leveranciers en downstreamproducenten. De primaire onderneming is actief in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 62 (Computerprogrammering, consultancy en aanverwante activiteiten). De ontslagen bij Microsoft Mobile Oy vielen vooral in de regio's van NUTSniveau 2 Helsinki-Uusimaa, Länsi-Suomi en Etelä-Suomi.

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
Microsoft Mobile Oy1 191Manpower Group Solutions14
Accenture Oy5Sale Nordic Oy1
HCL Technologies Ltd3Spellpoint Oy1
ISS Palvelut OyManpower20Symbio Finland Oy3
JOT Automation Oy1Tieto Oy2
Lionbridge Oy6Varamiespalvelu-Group Oy1

Totaal aantal ondernemingen: 12
Totaal aantal ontslagen: 1 248
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:1 248

3.

Criteria voor steunverlening


6. Finland heeft de aanvraag ingediend op grond van het criterium voor steunverlening van artikel 4, lid 1, onder a), van de EFG-verordening, dat vereist dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat ten minste 500 werknemers gedwongen zijn ontslagen, met inbegrip van werknemers die gedwongen zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten.

7. De referentieperiode van vier maanden loopt van 12 juli 2016 tot en met 12 november 2016.

8. Tijdens de referentieperiode vielen de volgende ontslagen:

–1 191 werknemers werden ontslagen bij Microsoft;

–57 werknemers werden ontslagen bij 11 leveranciers en downstreamproducenten van Microsoft.

4.

Berekening van de gedwongen ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


9. De ontslagen tijdens de referentieperiode werden als volgt berekend:

–1 248 sinds de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de werknemer werd ontslagen.

5.

In aanmerking komende begunstigden


10. In totaal komen 1 248 werknemers in aanmerking.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering

11. Finland legt het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering met het argument dat de voornaamste reden voor de vermindering van het aantal werknemers de wereldwijde concurrentie is in de sector van mobiele telefoons en het daaruit voortvloeiende verlies van marktaandeel van Microsoft Mobile Oy (en zijn op Windows gebaseerde besturingssysteem).

12. Microsoft Mobile Oy werd opgericht in 2014 met hoofdzetel in Espoo, Finland, na de overname door Microsoft (VS) van de activiteiten van Nokia op het gebied van mobiele telefonie. Ongeveer 4 700 werknemers van Nokia zijn overgestapt naar Microsoft Mobile Oy in Finland.

13. Nokia gebruikte uitsluitend het besturingssysteem Microsoft Windows. Microsoft Mobile Oy heeft dit gebruik voortgezet. Dit besturingssysteem had midden 2013 een aandeel op de wereldmarkt van 3,3 % opgebouwd; dit daalde tot 0,8 % in 2016. Begin 2016 was het marktaandeel van concurrerende besturingssystemen zoals Android toegenomen tot 82,2 % en van iOS (Apple) tot 14,6 % 6 7 .

14. Deze daling vond plaats ondanks het feit dat Microsoft Mobile Oy nieuwe mobiele toestellen lanceerde en investeerde in het design, de onderdelen en de marketing ervan 8 . De concurrenten bieden goedkopere producten voor hardware en besturingssystemen aan, die zeer aantrekkelijk zijn voor nieuwe klanten in de opkomende markten en in Europa.

15. De huidige aanvraag is de voortzetting van een aantal eerdere aanvragen van Finland, die te maken hebben met de neergang van Nokia (EGF/2007/003 FI/Perlos, EGF/2012/006 FI/Nokia Salo, EGF/2013/001 FI/Nokia, EGF/2015/001 FI/Broadcom, EGF/2015/005 FI/Computer Programming, EGF/2016/001 FI/Microsoft en EGF/2016/008 FI/Nokia Network Systems).

6.

Factoren die de ontslagen en de beëindigingen van werkzaamheden hebben veroorzaakt


16. Er vindt een voortdurende verschuiving plaats van de productie van mobiele toestellen naar lagereloonlanden waar de arbeidsomstandigheden vaak slecht zijn 9 . Lage lonen zijn een onderdeel van kosteneffectiviteit 10 . Er is een grote vraag naar goedkope mobiele toestellen in de opkomende markten. Ook de Europese invoer neemt toe 11 .

17. Het verlies van marktaandeel van Nokia is veroorzaakt door de agressieve manier waarop talrijke Oost-Aziatische producenten van smartphones de markt betreden, waarbij zij profiteren van lage loon- en productiekosten.

18. De winnaars van deze concurrentieslag waren de in Azië en de VS gevestigde producenten, die de besturingssoftware Android en iOS gebruiken.

19. Android heeft, in het bijzonder in Azië, honderden partners die jaarlijks nieuwe telefoons op de markt brengen. Er zijn talrijke opties voor Android in het middelste prijssegment of aan de onderkant van het gamma. Dit is van essentieel belang voor markten zoals India, Afrika en het Midden-Oosten.

20. De productie van mobiele toestellen is verschoven van Zuid-Korea naar China en meer recentelijk naar landen met nog lagere productiekosten zoals Vietnam 12 .

21. In mei 2016 kondigde Microsoft aan dat het tot 1 350 banen zou schrappen bij Microsoft Mobile Oy in Finland. Alle activiteiten van Microsoft Mobile Oy worden stopgezet. 550 werknemers hebben hun baan verloren in de regio Helsinki-Uusimaa, 500 in de regio Pirkanmaa (regio Länsi-Suomi) en 300 in Salo (regio Etelä-Suomi).

22. Er wordt momenteel steun verleend uit het EFG (EGF/2016/001 FI/Microsoft) die erop gericht is de eerder door Microsoft ontslagen werknemers te ondersteunen. Met dit voorstel worden andere begunstigden beoogd dan de begunstigden van dat dossier.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en voor de werkgelegenheid


De getroffen regio's van NUTSniveau 2 zijn Helsinki-Uusimaa, Etelä-Suomi en Länsi-Suomi.


8.

Helsinki-Uusimaa


23. De massale ontslagen in 2012-2016 hebben vooral de elektronica- en software-industrie getroffen. In de herfst van 2016 zijn ontslagen gevallen in verschillende sectoren van de verwerkende nijverheid en in de bouwnijverheid.

24. In het derde kwartaal van 2016 hadden 6 000 minder mensen een baan in de informatie- en communicatiesector in Uusimaa dan het jaar daarvoor. De werkloosheid onder groepen hoogopgeleiden en ICT-specialisten in Uusimaa neemt nog toe 13 .

25. De massale ontslagen in 2012-2016 in de steden Helsinki, Espoo en Vantaa hebben vooral de elektronica- en software-industrie getroffen. Deze bedrijven ontsloegen meer dan 5 000 werknemers in de periode 2012-2016.

26. Ongeveer 72 % van de door Microsoft ontslagen personen zijn hoogopgeleid.

9.

Länsi-Suomi


27. In deze regio is de regio Pirkanmaa het zwaarst getroffen door de ontslagen bij Microsoft Mobile Oy.

28. In 2016 bedroeg het aantal werkloze werkzoekenden dat bij de dienst Werkgelegenheid en Economische Ontwikkeling (TE-dienst) van Pirkanmaa was ingeschreven 38 077. 14,6 % van de beroepsbevolking was werkloos en werkzoekend 14 .

29. Bij de TE-dienst van Pirkanmaa zijn momenteel ongeveer 1 700 werkloze werkzoekenden uit de ICT-sector geregistreerd. In 2016 bedroeg het aantal langdurig werkloze werkzoekenden 40 % van alle geregistreerde werkloze werkzoekenden in de ICT-sector in Pirkanmaa.

30. Hogeropgeleide specialisten vormen de beroepsgroep waarvoor de werkloosheid het sterkst toeneemt. In september 2016 waren in de regio in totaal 6 084 personen met een academisch diploma geregistreerd als werkloze werkzoekenden. De werkloosheidsgraad van hoogopgeleide werknemers in de technologiesector in de regio nam het laatste jaar met 8.1 procentpunten toe.

10.

Etelä-Suomi


31. In deze regio is het gebied rond de stad Salo het zwaarst getroffen door de ontslagen bij Microsoft Mobile Oy. Volgens de TE-dienst zullen 300 werknemers hun baan bij Microsoft in Salo verliezen.

32. Tussen 2007 en 2014 gingen in de stad Salo 6 900 banen, dit is 26 procentpunten van het totale aantal banen, verloren. Ingevolge de stopzetting van de productie van mobiele telefoons van het vroegere Nokia en de economische neergang is de werkloosheid in het gebied tussen 2008 en 2016 meer dan verdubbeld.

33. De werkloosheidsgraad in de regio steeg met ruim 10 procentpunten van 7,0 naar 17,5 %. Deze verandering is uitzonderlijk, zelfs in vergelijking met andere Finse gemeenten waar Nokia/Microsoft aanwezig is 15 .

34. Het aandeel hoogopgeleiden in het totale aantal werklozen in Salo is gegroeid.

Beoogde begunstigden en voorgestelde acties

11.

Beoogde begunstigden


35. Naar verwachting zullen 1 000 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Uitsplitsing van die werknemers naar geslacht, nationaliteit en leeftijdsgroep:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:740(74,0 %)
Vrouwen:260(26,0 %)
Nationaliteit:EU-burgers:955(95,5 %)
niet-EU-burgers:45(4,5 %)
Leeftijdsgroep:15-24 jaar:0(0 %)
25-29 jaar:25(2,5 %)
30-54 jaar:925(92,5 %)
55-64 jaar:50(5,0 %)
ouder dan 64 jaar:0(0 %)

12.

Subsidiabiliteit van de voorgestelde maatregelen


36. De individuele dienstverlening die aan de ontslagen werknemers zal worden verstrekt, bestaat uit de volgende acties:

–Coaching en andere voorbereidende maatregelen: deze maatregelen zullen werkzoektraining, ondersteuning van arbeidsmobiliteit (Eures-diensten), individuele begeleiding (jobcoaching), loopbaanbegeleiding en beoordelingen door deskundigen omvatten.

–Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten: deze maatregelen zullen ondersteuning inhouden van personen die zelfstandig zoeken naar een baan, de beoordeling van competenties, meeloopstages en aanwervingsevenementen.

–Opleiding: deze maatregel zal voortgezette en beroepsopleiding omvatten, alsook opleiding in het omgaan met verandering, arbeidsrevalidatie en opleiding in ondernemerschap en in verband met arbeidsmobiliteit.

–Starterspremie: deze maatregel zal starterspremies verstrekken om het opzetten van bedrijfsactiviteiten te stimuleren, en voor het oprichten en opstarten van een bedrijf dat een voltijdse betrekking inhoudt in de ICT- of andere sectoren.

–Loonsubsidie: deze maatregel zal het gemakkelijker maken om een nieuwe baan te vinden door de loonkosten voor de werkgever te drukken. De loonsubsidie bedraagt tussen 30 en 50 % van de loonkosten.

–Vergoedingen voor reis- en verblijfskosten: deze maatregel is bestemd voor het dekken van kosten die de werkzoekende maakt tijdens opleidingen.

37. De hier voorgestelde acties zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

38. Finland heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats zal komen van deze acties.

13.

Geraamd budget


39. De totale kosten worden op 5 866 800 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 5 559 300 EUR voor individuele dienstverlening en van 307 500 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

40. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 3 520 080 EUR (60 % van de totale kosten) gevraagd.

ActiesGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR)
Geraamde totale kosten*

(EUR)
Individuele dienstverlening (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder a) en c), van de EFG-verordening)
Coaching en andere voorbereidende maatregelen (Valmennukset ja muut valmentavat toimenpiteet)1951 200234 000
Arbeidsvoorzienings- en bedrijfsdiensten (Työllisyys- ja yrityspalvelut)800606484 800
Opleiding (Koulutus) 5356 0003 210 000
Subsidies voor start-ups (Starttiraha) 188 000144 000
Subtotaal a):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening:
4 072 800
(73,26 %)
Toelagen en premies (acties overeenkomstig artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening)
Loonsubsidie (Palkkatuki)1639 0001 467 000
Vergoedingen voor reis- en verblijfskosten (Liikkuvuusavustus)13015019 500
Subtotaal b):

Percentage van het pakket individuele dienstverlening:
1 486 500
(26,74 %)
Acties overeenkomstig artikel 7, lid 4, van de EFG-verordening
1. Voorbereiding
9 000
2. Beheer
143 000
3. Voorlichting en publiciteit
115 500
4. Controle en rapportage
40 000
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
307 500
(5,24 %)
Totale kosten (a + b + c):5 866 800
EFG-bijdrage (60 % van de totale kosten)3 520 080

*: de percentages zijn afgerond, de andere cijfers niet

41. De kosten van de in bovenstaande tabel opgenomen acties die vallen onder artikel 7, lid 1, onder b), van de EFG-verordening bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening. Finland heeft bevestigd dat deze acties afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

42. Finland heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 15 000 EUR zullen bedragen.

14.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


43. Finland heeft de beoogde begunstigden met ingang van 12 juli 2016 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de acties zullen bijgevolg van 12 juli 2016 tot en met 1 februari 2019 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

44. Op 12 juli 2016 heeft Finland de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage zullen bijgevolg van 12 juli 2016 tot en met 1 augustus 2019 voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

15.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


45. De nationale voor- of medefinanciering zal worden verstrekt uit de begrotingspost van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening van de administratieve afdeling van het Ministerie van Economische Zaken en Werkgelegenheid (MEE - Ministry of Economic Affairs and Employment). Een aantal diensten zal ook worden gefinancierd uit de huishoudelijke uitgaven van de Centra voor economische ontwikkeling (de ELY-Centra) en de TE-diensten.

46. Finland heeft bevestigd dat de hierboven beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

16.

Procedures voor het overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


47. Finland heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van individuele dienstverlening werd opgesteld in overleg met een werkgroep, die bestond uit de vertegenwoordigers van de ELY-Centra, de TE-diensten van de betrokken regio's, Microsoft, Technology Industries of Finland, Vakbond Pro, de unie van professionele ingenieurs in Finland en het Finse financieringsbureau voor innovatie.

Beheers- en controlesystemen

48. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen die de verantwoordelijkheden van de betrokken organen specificeert. Finland heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door het MEE, dat zal fungeren als beheers- en certificeringsautoriteit voor het EFG en als intermediaire instantie voor de verdeling van de middelen uit het EFG. De beheersfuncties voor het EFG werden toegewezen aan de dienst Werkgelegenheid en Ondernemerschap.

49. De eenheid Personeelszaken en Administratie staat in voor de certificerende functies. De betalingen aan de begunstigden worden uitgevoerd door de regionale ELY-Centra en TE-diensten.

50. Het verantwoordelijke orgaan voor de audit is de onafhankelijke Interne Auditeenheid, die onder de Permanente Secretaris van het MEE ressorteert.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

51. Finland heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–bij de toegang tot de voorgestelde acties en hun uitvoering zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

–aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan;

–de ondernemingen waar de ontslagen zijn gevallen en die hun activiteiten hebben voortgezet, zijn hun wettelijke verplichtingen bij ontslagen nagekomen en hebben voor hun werknemers de nodige maatregelen getroffen;

–de voorgestelde acties zullen geen financiële steun ontvangen van andere fondsen of financiële instrumenten van de Unie, en dubbele financiering zal worden voorkomen;

–de voorgestelde maatregelen zullen complementair zijn met acties die door de structuurfondsen worden gefinancierd;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

52. Zoals vastgesteld in artikel 12 van Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 16 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 150 miljoen EUR (prijzen van 2011) niet overschrijden.

53. Na de aanvraag te hebben onderzocht op de voorwaarden van artikel 13, lid 1, van de EFG-verordening en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde acties en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 3 520 080 EUR beschikbaar te stellen, hetgeen overeenstemt met 60 % van de totale kosten van de voorgestelde acties, teneinde een financiële bijdrage te leveren in het kader van de aanvraag.

54. Overeenkomstig punt 13 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 17 zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen door het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

55. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 3 520 080 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

56. Wanneer de Commissie dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen goedkeurt, zal zij aan de hand van een uitvoeringshandeling tegelijkertijd een besluit over een financiële bijdrage vaststellen dat in werking zal treden op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, vaststellen.