Toelichting bij COM(2017)175 - Machtiging voor onderhandelingen met het Global Green Growth Institute

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het Global Green Growth Institute (GGGI) is een in 2012 opgerichte internationale organisatie die zich toelegt op het ondersteunen en bevorderen van sterke, inclusieve en duurzame economische groei in ontwikkelingslanden en opkomende economieën. Het instituut streeft naar een veerkrachtige wereld,opgebouwd op basis van sterke, inclusieve en duurzame groene groei, en heeft als missie landen bij het overstappen naar een model voor groene groei te ondersteunen door het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën die tegelijkertijd de armoede terugdringen en sociale inclusie, een duurzaam milieu en economische groei bevorderen.

De in december 2015 goedgekeurde UNFCCC-Overeenkomst van Parijs zal een krachtiger mondiaal antwoord bieden op de dreiging die uitgaat van klimaatverandering, door de gemiddelde temperatuurstijging wereldwijd te beperken tot ruim onder de 2° C boven het pre-industriële niveau, en te streven naar een maximale temperatuurstijging van 1,5° C. Elke partij bij het UNFCCC handhaaft een nationaal vastgestelde bijdrage (NDC) waarin de maatregelen zijn opgenomen die de partij voornemens is te nemen teneinde die doelstellingen te bereiken. De partijen zijn het ook eens over het belang van technologische ontwikkeling en de overdracht van technologie om de weerbaarheid ten aanzien van de klimaatverandering te verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

De Overeenkomst van Parijs verplicht alle landen tot een veel grotere en duurzame internationale inspanning om de uitstoot van broeikasgassen zo veel en zo snel mogelijk terug te dringen. De Overeenkomst van Parijs erkent ook de noodzaak om de ontwikkelingslanden te helpen bij het bereiken van de doelstellingen in hun klimaatplannen.

In dit kader is het GGGI uitgegroeid tot een leidende internationale speler op het gebied van groene groei. Door lid te worden van het GGGI zou de Unie toegang krijgen tot een forum van waaruit zij het bereik van haar klimaatdiplomatie in ontwikkelingslanden en opkomende economieën kan vergroten en waaraan zij kan bijdragen dankzij de waardevolle ervaring die bij de ontwikkeling van het kimaatbeleid van de Unie is opgebouwd. Omdat het GGGI zich concentreert op omvattende strategieën voor groene groei zou lidmaatschap ook helpen om synergieën te benutten tussen de klimaatdoelstellingen en de doelstellingen inzake duurzame groei die in het kader van de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling zijn vastgesteld.Er wordt voorgesteld om onderhandelingen met het GGGI te openen met het oog op lidmaatschap voor de EU en de andere mogelijkheid, toetreding van de Unie tot het Akkoord betreffende de oprichting van het GGGI, niet na te streven. De reden hiervoor is dat de kwestie van het EU-stemrecht als toekomstig lid van het GGGI moet worden opgehelderd voordat de Unie lid wordt van deze internationale organisatie.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Om de temperatuurstijging tot ruim onder de 2° C te beperken, moet de Overeenkomst van Parijs echt wereldwijd en doeltreffend zijn. Alle landen zouden moeten starten met de uitvoering van hun voorgenomen nationaal vastgestelde bijdragen. Door lid te worden van het GGGI kan de Unie:

–de huidige en toekomstige lidstaten van het GGGI aanmoedigen hun nationaal vastgestelde bijdragen in het kader van de Overeenkomst van Parijs uit te voeren en aan te scherpen, onder andere door gebruik te maken van goede praktijken die in het kader van de aanpak voor groene groei zijn ontwikkeld en geïmplementeerd;

–samenwerken met het GGGI in het kader van de strategie van de Unie inzake klimaatdiplomatie, ten volle rekening houdend met de synergieën tussen het bereiken van de klimaatdoelstellingen en de doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling;

–goede praktijken op basis van de aanzienlijke ervaring die de Unie heeft opgebouwd op het gebied van de ontwikkeling en uitvoering van klimaatstrategieën uitwisselen op politiek en deskundigenniveau.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Het werk van het GGGI is, gezien de aandacht ervan voor groene, duurzame groei, duidelijk verbonden met milieu- en ontwikkelingskwesties en met het beleid inzake hernieuwbare energie en energie-efficiëntie.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

In artikel 216 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is vastgesteld dat de Unie een overeenkomst met een internationale organisatie kan sluiten. In artikel 218 is de procedure beschreven die moet worden gevolgd bij het sluiten van een overeenkomst met een internationale organisatie en artikel 218, lid 3, bevat de details met betrekking tot het aanwijzen van de Commissie als onderhandelaar namens de Unie.

• Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De klimaatverandering is een grensoverschrijdende kwestie. De coördinatie van klimaatmaatregelen op zowel Europees als wereldniveau is noodzakelijk en het optreden van de Unie is gerechtvaardigd op grond van subsidiariteit. In artikel 191 VWEU zijn de bevoegdheden van de Unie op milieugebied, waaronder klimaatverandering, vastgesteld.

Lidmaatschap zou de Unie de mogelijkheid bieden om de knowhow en goede praktijken van het GGGI te delen met alle lidstaten. Het zou de Unie ook in staat stellen beleids- en diplomatieke boodschappen met betrekking tot de klimaatverandering zo breed mogelijk te verspreiden onder onze internationale partners.

Evenredigheid

De aanbeveling voor een besluit van de Raad om te onderhandelen over lidmaatschap van het GGGI is evenredig: het is het juridische minimum en de eenvoudigste stap naar lidmaatschap voor de Unie.

Keuze van het instrument

In artikel 218, lid 3, VWEU is bepaald dat hiervoor een besluit van de Raad vereist is.

1.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING


Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

2.

Niet van toepassing


Raadpleging van belanghebbenden

Niet van toepassing Op 8 november 2016 heeft de Commissie op haar website over betere regelgeving echter haar voornemen kenbaar gemaakt de Raad te verzoeken om machtiging om namens de Unie te onderhandelen over lidmaatschap van het GGGI. Tijdens de feedbackperiode tussen 8 november 2016 en 12 januari 2017 zijn geen opmerkingen van belanghebbenden ontvangen.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

3.

Niet van toepassing


Effectbeoordeling

Er is geen effectbeoordeling verricht omdat een besluit van de Raad houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over lidmaatschap voor de Unie van het GGGI geen rechtstreekse gevolgen heeft voor de begroting van de Commissie en de lidstaten hiervoor ook geen maatregelen hoeven te nemen.

De Commissie heeftde andere mogelijkheid, geen actie ondernemen, echter ook overwogen. De basisoptie om geen actie te ondernemen zou leiden tot een situatie waarin slechts een klein aantal lidstaten lid is van het GGGI (sinds de oprichting van het GGGI als internationale organisatie in 2012 zijn Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en onlangs Hongarije lid geworden). In dat geval is het onwaarschijnlijk dat het volledige ervaringspakket van de Unie inzake groene groei met het GGGI wordt gedeeld, of dat de organisatie ten volle zou kunnen worden ingezet voor de doelstellingen van de strategie van de Unie inzake klimaatdiplomatie.

De in dit voorstel aangedragen voorkeursoptie is lidmaatschap voor de Unie van het GGGI. Er wordt voorgesteld toe te treden als deelnemend lid dat niet financieel bijdraagt (artikel 3 van de statuten van het GGGI).

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

4.

Niet van toepassing


Grondrechten

5.

Niet van toepassing


6.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING


Lidmaatschap voor de Unie van het GGGI heeft geen rechtstreekse gevolgen voor de EU-begroting.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Niet van toepassing: voor een besluit van de Raad tot onderhandeling over lidmaatschap van het GGGI zijn geen maatregelen van de lidstaten vereist.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

7.

Niet van toepassing


Artikelsgewijze toelichting

De Commissie doet de volgende aanbeveling:

–de Raad machtigt de Commissie tot het openen en voeren van onderhandelingen over lidmaatschap voor de Unie van het GGGI;

–de Commissie voert die onderhandelingen in overleg met het speciaal comité overeenkomstig de in het VWEU neergelegde bepalingen;

–de Raad keurt de bij deze aanbeveling gevoegde onderhandelingsrichtsnoeren goed.

8.

Aanbeveling voor een


BESLUIT VAN DE RAAD

houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over een overeenkomst tussen de Europese Unie en het Global Green Growth Institute

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

9.

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name


artikel 218, leden 3 en 4,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:


(1)Slechts een klein aantal lidstaten is momenteel lid van het Global Green Growth Institute ("GGGI") 1 . Het is daarom onwaarschijnlijk dat het volledige ervaringspakket van de Unie inzake groene groei met het GGGI wordt gedeeld, of dat de organisatie ten volle zou kunnen worden ingezet voor de doelstellingen van de strategie van de Unie inzake klimaatdiplomatie.

(2)De klimaatverandering is een grensoverschrijdende kwestie. De coördinatie van klimaatmaatregelen op zowel Europees als wereldniveau is noodzakelijk en het optreden van de Unie is gerechtvaardigd overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel. Artikel 191 VWEU bevat de bevoegdheden van de Unie op milieugebied, waaronder de klimaatverandering.

(3)Lidmaatschap zou het mogelijk maken voor de Unie om de knowhow en goede praktijken van het GGGI te delen met alle lidstaten. Het zou de Unie ook in staat stellen beleids- en diplomatieke boodschappen met betrekking tot de klimaatverandering zo breed mogelijk te verspreiden onder onze internationale partners.

Omdat het GGGI zich toespitst op omvattende strategieën voor groene groei zou lidmaatschap van het GGGI de Unie ook helpen synergieën te benutten tussen de klimaatdoelstellingen en de doelstellingen inzake duurzame groei die in het kader van de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling zijn vastgesteld.

(5)De Commissie moet derhalve worden gemachtigd namens de Europese Unie onderhandelingen te openen met het oog op het sluiten van een overeenkomst met betrekking tot lidmaatschap voor de Unie van het GGGI,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

10.

Artikel 1


De Commissie wordt gemachtigd om namens de Unie te onderhandelen over lidmaatschap voor de Unie van het Global Green Growth Institute.

11.

Artikel 2


De onderhandelingsrichtsnoeren zijn vastgesteld in de bijlage.

12.

Artikel 3


De onderhandelingen worden gevoerd in overleg met het [naam van het speciaal comité

in te vullen door de Raad].

13.

Artikel 4


Dit besluit is gericht tot de Commissie.

Gedaan te Brussel,

14.

Voor de Raad


De voorzitter

(1) Sinds de oprichting van het GGGI als internationale organisatie in 2012 zijn Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en onlangs Hongarije lid geworden.