Toelichting bij COM(2017)625 - Financiële bijdrage lidstaten aan het Europees Ontwikkelingsfonds, inclusief het maximum voor 2019 en niet-bindende prognose voor de jaren 2020, 2021

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het voorstel heeft betrekking op:

– het maximum voor het jaarlijkse bedrag van de bijdragen voor 2019;

– het jaarlijkse bedrag van de bijdragen voor 2018;

– het bedrag van de eerste tranche van de bijdrage voor 2018;

– niet-bindende prognose voor de verwachte jaarlijkse bijdragen voor de jaren 2020 en 2021.

Voor het 11e Europees Ontwikkelingsfonds (hierna 'EOF' genoemd) en de andere EOF's die nog lopen (het 8e, 9e en 10e EOF), geldt de volgende regelgeving:

- de huidige partnerschapsovereenkomst tussen de leden van de groep van Afrika, het Caribische gebied en de Stille Oceaan, enerzijds, en de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, anderzijds (hierna de 'ACS-EU-partnerschapsovereenkomst' genoemd), zoals laatstelijk gewijzigd 1 ;

- het Intern Akkoord tussen de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten van de Europese Unie, in het kader van de Raad bijeen, betreffende de financiering van de steun van de Europese Unie binnen het meerjarig financieel kader voor 2014-2020, overeenkomstig de ACS-EU-partnerschapsovereenkomst en de toewijzing van financiële bijstand ten behoeve van de landen en gebieden overzee waarop de bepalingen van deel vier van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie van toepassing zijn 2 (hierna 'het Intern Akkoord van het 11e EOF' genoemd);

- Verordening (EU) 2015/323 van de Raad inzake het Financieel Reglement van toepassing op het 11e Europees Ontwikkelingsfonds 3 (hierna 'Financieel Reglement van het 11e EOF' genoemd).

Deze documenten bevatten meerjarige verbintenissen van de lidstaten om de kasmiddelen van het EOF financieel te ondersteunen. Het Financieel Reglement van het 11e EOF zorgt ervoor dat de lidstaten op regelmatige basis bijdragen aan de thesaurie van het EOF overeenkomstig vooraf vastgestelde financiële verbintenissen. Regelmatige bijdragen komen er op basis van technische raadsbesluiten waarin de tenuitvoerlegging van eerder besloten financiële vastleggingen wordt vastgesteld.

Een aantal onderdelen van de toelichting zijn daarom niet van toepassing op oproepen voor regelmatige bijdragen zoals deze.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 21, lid 7, van het Financieel Reglement van het 11e EOF wordt bij elk bedrag vermeld welk deel door de Commissie wordt beheerd en welk deel door de Europese Investeringsbank (hierna 'de EIB' genoemd).

Overeenkomstig artikel 52 van het Financieel Reglement van het 11e EOF heeft de EIB de Commissie haar bijgewerkte vastleggings- en betalingsramingen betreffende de door haar beheerde instrumenten toegezonden.

Artikel 22, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF bepaalt dat bij de verzoeken om bijdragen eerst in chronologische volgorde de bedragen voor vorige EOF’s worden opgebruikt. De verzoeken om bijdragen in dit voorstel hebben dus betrekking op bedragen in het kader van het 10e EOF voor de EIB en bedragen in het kader van het 11e EOF voor de Europese Commissie.

Overeenkomstig artikel 21, lid 2, van het Financieel Reglement van het 11e EOF neemt de Raad uiterlijk op 15 november een besluit over dit voorstel.

Overeenkomstig artikel 2 van Besluit (EU) 2017/1206 van de Raad 4 worden de in artikel 1, lid 2, onder a), van de interne akkoorden van het 8e en 9e EOF vastgestelde bijdragen van de lidstaten verminderd. Deze vermindering zal worden uitgevoerd bij de derde tranche van 2017 en/of de eerste tranche van 2018 van de bijdragen van de lidstaten overeenkomstig de door elke lidstaat gekozen aanpassingsoptie.

Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF is een lidstaat die de tranche van de verschuldigde bijdrage niet binnen de vastgestelde termijn betaalt, rente over het niet-betaalde bedrag verschuldigd. De regelingen voor de rentebetaling worden in datzelfde artikel vastgesteld.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

Evenredigheid

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

Keuze van het instrument

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

3. RESULTATEN VAN DE EVALUATIES ACHTERAF, DE RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN DE EFFECTBEOORDELINGEN

Evaluaties achteraf van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet relevant

Raadplegingen van belanghebbenden

Niet relevant

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Niet relevant

Effectbeoordeling

Niet relevant

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Niet relevant

Grondrechten

Niet relevant

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Niet relevant

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Niet relevant

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet relevant

Artikelsgewijze toelichting van de specifieke bepalingen van het voorstel

Niet relevant