Toelichting bij COM(2017)679 - Uitvoering van Verordening (EG) nr. 428/2009 aangaande controles op de uitvoer, de overbrenging, de tussenhandel en de doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 21.11.2017


COM(2017) 679 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de uitvoering van Verordening (EG) nr. 428/2009 tot instelling van een communautaire regeling voor controle op de uitvoer, de overbrenging, de tussenhandel en de doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de uitvoering van Verordening (EG) nr. 428/2009 tot instelling van een communautaire regeling voor controle op de uitvoer, de overbrenging, de tussenhandel en de doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik


Inleiding



Artikel 23, lid 3, van Verordening (EG) nr. 428/2009 bepaalt dat de Commissie jaarlijks aan het Europees Parlement een verslag voorlegt over de activiteiten, onderzoeken en raadplegingen van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik. Daarnaast erkent de Commissie in haar mededeling (COM(2014) 244) dat de publicatie van rapporten en niet-gevoelige controlegegevens van cruciaal belang kan zijn om de transparantie te vergroten en de compliance-activiteiten van marktdeelnemers te verbeteren en hun controlecapaciteit te vergroten. Dit verslag, dat is opgesteld door de Commissie met inbreng van de lidstaten in de coördinatiegroep tweeërlei gebruik 1 , verstrekt informatie over de uitvoering van de verordening in 2016 en bevat geaggregeerde gegevens over uitvoercontrole voor 2015.

2.

2. Ontwikkeling van het beleids- en regelgevingskader


3.

2.1. Herziening van het uitvoercontrolebeleid


Naast de goedkeuring van de mededeling (COM(2014) 244) van 24 april 2014 heeft de Commissie in 2015 een effectbeoordeling uitgevoerd om de kosten en baten van de verschillende evaluatieopties in kaart te brengen en de meest geschikte regelgevings- en niet-regelgevingsmaatregelen te identificeren. Het effectbeoordelingsverslag 2 werd in maart 2016 gepresenteerd aan de Raad voor regelgevingstoetsing en werd, op enkele kanttekeningen na, positief ontvangen 3 . Op basis van de conclusies van de effectbeoordeling werd een wetsvoorstel opgesteld en de Commissie nam op 28 september 2016 een voorstel aan voor een verordening (COM (2016) 616) die moet voorzien in de modernisering van EU-uitvoercontroles 4 . Met het voorstel wordt beoogd om de doeltreffendheid van controles te verbeteren en deze gelijke tred te doen houden met de ontwikkeling van veiligheidsdreigingen en snelle technologische en economische ontwikkelingen en tegelijkertijd om de doelmatigheid ervan te verbeteren door het beheer van controles te vereenvoudigen en de administratieve lasten voor exporteurs, en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten te verminderen. De algemene doelstellingen zijn derhalve het verbeteren van de veiligheid - inclusief de bescherming van mensenrechten - en het waarborgen van het concurrentievermogen van exporteurs in de EU.


Het voorstel voorziet in aanpassingen om controles doeltreffend en doelmatig uit te voeren in een gemondialiseerde economie en omvat de volgende wezenlijke punten:


·een 'upgrade van het systeem', teneinde bestaande controleregelingen te verbeteren en deze doeltreffender en doelmatiger te maken;


·de invoering van 'de veiligheid van mensen' als nieuwe dimensie om een antwoord te kunnen bieden op de opkomst van nieuwe technologieën voor cybertoezicht en de gevolgen daarvan voor mensenrechten en de veiligheid van de EU.

De Commissie raadpleegde regelmatig de Werkgroep tweeërlei gebruik van de Raad en gaf in het bijzonder een toelichting op de stand van zaken omtrent de effectbeoordeling en de voorbereiding van het voorstel. De herziening van het uitvoercontrolebeleid stond bij meerdere gelegenheden ook op de agenda van het Europees Parlement en het voorstel werd op 20 oktober 2016 aan het parlement voorgelegd tijdens een technische informatiebijeenkomst.

De Commissie heeft gerichte raadplegingen en uitwisselingen georganiseerd met de belangrijkste belanghebbenden en tijdens een dialoog met het maatschappelijk middenveld op 3 oktober 2016 het voorstel voorgelegd aan sectorale en maatschappelijke organisaties. Bovendien werd er op 12 december 2016 een forum voor uitvoercontrole georganiseerd, samen met het Slowaakse voorzitterschap van de EU, om van gedachten te wisselen met belanghebbenden uit de sector en het maatschappelijk middenveld 5 .

4.

2.2. Wijzigingen van Verordening (EG) nr. 428/2009


Verordening (EG) nr. 428/2009 van de Raad is tijdens de verslagperiode eenmaal gewijzigd. Bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1969 van de Commissie van 12 september 2016 6 is de controlelijst van de EU in bijlage I bij de verordening geactualiseerd en zijn de wijzigingen opgenomen die zijn overeengekomen in het kader van de multilaterale regelingen voor uitvoercontrole in 2015. De controlelijst van de EU van 2016 bevat derhalve ongeveer 200 wijzigingen, waarvan de meeste afkomstig zijn van het Wassenaar Arrangement en het Controleregime voor de uitvoer van rakettechnologie en -onderdelen (MTCR). Deze wijzigingen betreffen met name actualiseringen van de controle op lasermeetsystemen, nieuwe controles op elektronische apparatuur die met hoge snelheid analoog/digitaal-omzettingen kan doen, software voor de bediening van en het onderhoud aan geleidingssystemen, raketmotoren voor gel-stuwstoffen, en structurele wijzigingen in categorie 5, deel 2 (Informatiebeveiliging). De chemische stof diethylamine en twee nieuwe virussen - het aan SARS gerelateerd coronavirus en het gereconstrueerd 1918-influenzavirus - zijn aan de controlelijst toegevoegd. De actualisering voorziet tevens in het schrappen van een aantal controles, onder meer die op afdichtingen voor gebruik in de ruimtevaart of in raketten, sommige hydraulische vloeistoffen en onderwatercamera's. Er werd een richtsnoer gepubliceerd in de vorm van een 'uitvoerige wijzigingsmededeling' die een overzicht biedt van alle technische wijzigingen van de EU-controlelijst tweeërlei gebruik 2016 7 .

De bijlagen II en IV bij de verordening producten voor tweeërlei gebruik werden ook geactualiseerd overeenkomstig de wijzigingen in bijlage I. De nieuwe geactualiseerde en geconsolideerde controlelijst van de EU is sinds 16 november 2016 van kracht en hierdoor is niet alleen de EU beter in staat om aan haar internationale verplichtingen te voldoen met betrekking tot de uitvoercontrole, maar hebben ook de exporteurs meer speelruimte met betrekking tot producten waarvan de controleparameters versoepeld zijn.

5.

2.3. Nationale uitvoeringsmaatregelen


De verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat, maar in de verordening wordt voorzien dat de lidstaten maatregelen moeten nemen met het oog op de uitvoering van een aantal bepalingen en dat de informatie over die maatregelen in het Publicatieblad van de Europese Unie bekend moet worden gemaakt. In het Publicatieblad van 20 augustus 2016 8 werd een informatienota bekendgemaakt met een overzicht van de maatregelen die door de lidstaten zijn vastgesteld, waaronder de uitbreiding van controles op de tussenhandel en doorvoer, de uitbreiding van controles tot producten die niet op de lijst staan om redenen van openbare veiligheid of uit mensenrechtenoverwegingen, de invoering van nationale algemene uitvoervergunningen, de toepassing van controles voor de overbrenging van producten binnen de EU die niet op de lijst staan, de handhaving van controles en informatie met betrekking tot de nationale instanties voor de uitvoercontrole.

6.

3. Activiteiten van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik


Op grond van artikel 23 van de verordening is een coördinatiegroep tweeërlei gebruik met deskundigen van de Commissie en uit de lidstaten ingesteld om elk vraagstuk in verband met de toepassing van uitvoercontroles te onderzoeken teneinde de praktische consistentie en de doeltreffendheid ervan binnen de gehele EU te verbeteren. Tijdens de verslagperiode kwam de coördinatiegroep tweeërlei gebruik zesmaal bijeen en fungeerde daarmee als platform voor raadplegingen over een aantal actuele kwesties betreffende de uitvoering van de verordening.

7.

3.1. Raadplegingen over aangelegenheden betreffende de uitvoering


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft technische informatie-uitwisselingen gehouden over specifieke controlekwesties zoals de toepassing van de cryptografienoot (cat. 5, deel 2, van de controlelijst van de EU) en de interpretatie van controles op versleutelde overdracht van technologieën, de toepassing van controles op frequentieomzetters (invertors), de definitie van 'exporteur' volgens artikel 2, punt 3, van Verordening (EG) 428/2009 en de toepassing daarvan in specifieke situaties waarin bij de uitvoer een wederverkoper betrokken is, en de toepassing van controles op uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik die kunnen worden misbruikt voor terroristisch eindgebruik. De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft tevens het gebruik van digitale equivalenten van eindgebruikerscertificaten met betrekking tot aanvragen van uitvoervergunningen, het gebruik van elektronische handtekeningen en het vereiste van fysieke vergunningen besproken.

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft een algemene informatie-uitwisseling over de tenuitvoerlegging van nationale maatregelen uitgevoerd en een bijgewerkte informatienota over nationale maatregelen voorbereid voor bekendmaking in het Publicatieblad op 20 augustus 2016.

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft de methoden en de aanpak voor gegevensuitwisseling onderzocht en een groot aantal vergunningsgegevens (gegevens voor 2015) verzameld ter verbetering van de uitwisseling van informatie tussen de lidstaten en ter verhoging van de publieke transparantie over uitvoercontroles van de EU van producten voor tweeërlei gebruik. De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft ook meegewerkt aan de door de Commissie opgestelde effectbeoordeling in het kader van de herziening van het uitvoercontrolebeleid.

In het licht van de aanbevelingen van de "technische deskundigengroep inzake AEO's en ICP's" – een gezamenlijke technische subgroep (met de douane) die de mogelijkheid heeft onderzocht voor convergentie van de douaneprogramma's voor geautoriseerde marktdeelnemers (AEO's) met interne nalevingsprogramma's voor uitvoercontrole (ICP's) – heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik zich geschaard achter de uitwisseling van informatie over de follow-up die door de lidstaten aan de aanbevelingen wordt gegeven en heeft zij een mandaat voorbereid voor een technische deskundigengroep die zich specifiek bezighoudt met het opstellen van de richtsnoeren inzake ICP's.


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft toezicht gehouden op de deskundigengroep inzake bewakingstechnologie ("STEG"), met deskundigen uit de lidstaten en de Commissie om kwesties te bespreken die verband houden met het controleren van technologie voor cybertoezicht. De STEG heeft toezicht gehouden op relevante ontwikkelingen inzake technologie en beleid, en heeft ontwikkelingen inzake het verlenen en weigeren van vergunningen beoordeeld ter ondersteuning van de door de Commissie opgestelde effectbeoordeling en voorbereiding van een wetsvoorstel voor de modernisering van uitvoercontroles van de EU.


8.

3.2. Technische ondersteuning bij de voorbereiding van een actualisering van de controlelijst van de EU


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft technisch overleg gepleegd ter ondersteuning van een gedelegeerde verordening van de Commissie die de EU-controlelijst actualiseert. Nationale deskundigen hebben hun technische deskundigheid en kennis gedeeld met de bevoegde autoriteiten en tijdens een speciale bijeenkomst van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik op de belangrijkste wijzigingen van de controlelijst gewezen.

9.

3.3. EU-richtsnoeren voor de uitvoercontrole van producten voor tweeërlei gebruik


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft EU-richtsnoeren opgesteld ter ondersteuning van gestructureerde uitwisseling van informatie en overleg tussen de lidstaten met betrekking tot de toepassing van bijlage I, deel 2, categorie 5, noot 3, bij Verordening (EG) nr. 428/2009 – de 'Cryptografienoot' – en met betrekking tot de definitie van 'exporteur' in situaties waarbij een wederverkoper betrokken is. Bijgevolg zijn op 25 oktober 2016 de richtsnoeren 1/2016 en 2/2016 gepubliceerd 9 .


10.

3.4. Uitwisseling van informatie tussen bevoegde instanties


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik bleef de ontwikkeling steunen van het e-systeem voor producten voor tweeërlei gebruik (Dual-use e-System, hierna 'DUeS'), een beveiligd en versleuteld elektronisch systeem dat door de Commissie wordt beheerd om een betere uitwisseling van informatie tussen de instanties voor uitvoercontrole en de Commissie te ondersteunen.

In de loop van 2016 is de coördinatiegroep tweeërlei gebruik specifieke verbeteringen van het DUeS overeengekomen, in het bijzonder ten aanzien van de doelmatigheid en veiligheid van gebruiksbeheer. De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft tevens de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten van het DUeS gesteund en aangestuurd, met name:


- een nieuwe functionaliteit ter ondersteuning van de uitwisseling van informatie betreffende sancties ten aanzien van Iran inzake producten voor tweeërlei gebruik, meer bepaald ten aanzien van vergunningen voor de uitvoer, tussenhandel en technische ondersteuning in verband met bepaalde producten voor tweeërlei gebruik die staan vermeld in bijlage II bij Verordening (EU) 267/2012;


- een nieuwe functionaliteit voor het beschikbaar maken van 'internetdiensten' waardoor nationale elektronische systemen voor de vergunningverlening met het DUeS onderling kunnen communiceren en daarmee via een webgebaseerde interface eenvoudig toegang hebben tot informatie uit het DUeS.


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik is tevens besprekingen blijven voeren over de ontwikkeling van een platform voor 'elektronische vergunningverlening' dat bevoegde autoriteiten op basis van vrijwilligheid kunnen gebruiken en heeft zich geschaard achter samenhangende en doeltreffende benaderingen van de ontwikkeling van elektronische informatieplatforms in de hele EU inzake handelscontroles die de veiligheid raken.

11.

3.5. Transparantie en dialoog met de industrie en wetenschappelijke instellingen


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft zich op 12 december 2016 in Brussel geschaard achter een forum voor de industrie met brancheorganisaties, bedrijven die te maken hebben met tweeërlei gebruik en maatschappelijke organisaties om de evaluatieopties en de bevindingen van de online publieke raadpleging in het kader van de herziening van het uitvoercontrolebeleid 10 .

Daarnaast heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik documentatie voorbereid om exporteurs te ondersteunen bij de uitvoering van de verordeningen. Met name worden, in het kader van informatieverstrekking, in een uitvoerige wijzigingsmededeling de bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1969 van de Commissie aangebrachte wijzigingen aan de tekst van de controlelijst van de EU samengevat 11 . Tevens zijn, zoals hierboven vermeld, de richtsnoeren 1/2016 en 2/2016 gepubliceerd ter ondersteuning van de uitvoering van controles door de sector.

12.

3.6. Toezicht op en handhaving van de uitvoercontrole


De Commissie bevordert doeltreffend toezicht op en handhaving van uitvoercontroles in de EU door uiteenlopende ondersteunende activiteiten. In 2016 heeft de Commissie een nieuwe versie van de 'correlatietabel' 12 uitgegeven waarin douanecodes aan classificaties voor producten voor tweeërlei gebruik worden gekoppeld en parameters voor de uitvoercontroles verder worden geïntegreerd in de onlinedatabank van douanetarieven van de EU (TARIC).

13.

3.7. EU-pool van deskundigen op het gebied van producten voor tweeërlei gebruik


In 2016 heeft de EU-pool van deskundigen, die wordt geleid door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) en door lidstaten beschikbaar gestelde deskundigen, ondersteuning geboden aan instanties van de lidstaten voor uitvoercontrole in de EU die om advies verzochten in verband met concrete zaken op het gebied van vergunningen. In totaal werden gedurende de verslagperiode vijf adviezen inzake de indeling van goederen verstrekt aan zes bevoegde instanties.

14.

3.8. Capaciteitsopbouw


In 2016 is het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie in samenwerking met het Amerikaanse ministerie van Energie doorgegaan met de reeks technische seminars en heeft op 16 en 17 juni 2016 in Ispra, Italië, zijn negende seminar gehouden. Dit seminar werd bezocht door ambtenaren die zich bezighouden met vergunningverlening, technische experts van instanties voor de uitvoercontrole, de academische wereld en onderzoeksorganisaties.

4. Uitvoercontroles in de EU — Belangrijke gegevens

Het is moeilijk om betrouwbare gegevens over de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik te verkrijgen, omdat er voor die categorie producten geen corresponderende economische sector is gedefinieerd. De Commissie en de lidstaten verzamelen echter gegevens waarmee ramingen van de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik mogelijk zijn op basis van enerzijds specifieke gegevens over vergunningen, zoals die door de bevoegde instanties zijn verzameld en anderzijds statistische gegevens voor douanegoederen, waaronder ook goederen voor tweeërlei gebruik vallen. De ramingen van de uitvoer voor 2015 worden hieronder gepresenteerd. In dit verband moet worden opgemerkt dat de ramingen zoals die hierna worden gepresenteerd geen betrekking hebben op diensten en de immateriële overbrenging van technologie die zijn verbonden aan de handel in producten voor tweeërlei gebruik.

15.

4.1. EU-handel in producten voor tweeërlei gebruik: producten en bestemmingen


In 2016 was de verordening voornamelijk van toepassing op de uitvoer van circa 1 892 producten voor tweeërlei gebruik zoals vermeld in de lijst van bijlage I (de controlelijst van de EU) en de producten zijn onderverdeeld in tien categorieën (afbeelding 1). Deze producten voor tweeërlei gebruik hebben betrekking op circa 1 000 douanecategorieën, waaronder chemicaliën, metalen en niet-metaalhoudende minerale producten, computers, elektronische en optische producten, elektrische apparatuur, machines, voertuigen en transportmateriaal e.d. Doorgaans behoren deze producten tot het high-tech-gedeelte van dit grote, gevarieerde goederensegment.


Afbeelding 1: Aantal producten voor tweeërlei gebruik aan de hand van de categorieën als vermeld in bijlage I naar aanleiding van de vaststelling van Verordening (EU) 2016/1969 vergeleken met Verordening (EU) 2015/2420.

Blijkens statistische ramingen van het betrekkelijke belang van handel in producten voor tweeërlei gebruik vormt de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik ongeveer 2,6 % van de totale uitvoer van de EU (binnen de EU en buiten de EU) binnen een breed 'uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik' 13 van douanegoederen (afbeelding 2).


Afbeelding 2: Statistische ramingen van uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik binnen en buiten de EU.

Uit statistische ramingen blijkt tevens naar welke bestemmingen producten voor tweeërlei gebruik hoofdzakelijk worden uitgevoerd en dat een groot gedeelte van deze uitvoer bestemd is voor 'EU001-landen' die profiteren van algemene uitvoervergunningen van de Unie (EUGEA's). Uit de landen van bestemming blijkt de structuur van de uitvoermarkt in de EU wat de relevante goederen betreft, wat mede een gevolg van de handelsbevordering op grond van de EUGEA's (afbeelding 2, 3 en 4) 14 .


Afbeelding 3: Ramingen van EU-uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik: 25 belangrijkste landen van bestemming en hun subregio's voor uitvoer, in 2015.


Afbeelding 4: Ramingen van EU-uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik: landen van bestemming op basis van wereldregio's en subregio's, 2015.


16.

4.2. Aanvragen, vergunningen, weigeringen


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft informatie en vergunningsgegevens verzameld en uitgewisseld teneinde een beter inzicht te krijgen in de uitvoercontroles en hun economisch effect. Hierna wordt nader ingegaan op een deel van de gegevens die tijdens de verslagperiode zijn verzameld; daarbij moet echter wel worden opgemerkt dat niet alle lidstaten alle relevante gegevens verzamelen. Onderstaande informatie is dus een raming van geaggregeerde hoeveelheden en waarden op basis van de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de lidstaten.


Afbeelding 5: Aantal vergunningen en weigeringen in 2010-2015 15 .


17.

Afbeelding 6: Waarde (mln. EUR) van vergunningen en weigeringen in 2010-2015.



Afbeelding 7: Aantal vergunningen per categorie (gegevens voor 2015).


Afbeelding 8: Waarde (mln. EUR) van vergunningen per type in 2015.

De totale waarde 16 van aanvragen bereikte een waarde van 44 miljard EUR en de gecontroleerde uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik vertegenwoordigt dus 2,5 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU. De erkende handel van producten voor tweeërlei gebruik is goed voor 33,7 miljard EUR, d.w.z. 1,9 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU, waarbij voor een meerderheid van de uitvoer individuele vergunningen waren verleend (ongeveer 25 000 verleende vergunningen in 2015) en wereldwijde vergunningen (volgens hun waarde). Slechts een klein deel van de uitvoer werd daadwerkelijk geweigerd: ongeveer 640 weigeringen werden afgegeven in 2015, die goed waren voor ongeveer 4,5 % van de waarde van de gecontroleerde uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik in dat jaar en voor 0,1 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU.


(1)

Sommige bevoegde autoriteiten van de lidstaten doen ook openbaar verslag van de handel in producten voor tweeërlei gebruik.

(2)

Het effectbeoordelingsverslag is beschikbaar op trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/october

(3)

Het advies van de Raad voor regelgevingstoetsing is beschikbaar op ec.europa.eu/smart-regulation/impact/iab/iab_en

(4)

Het voorstel voor een verordening is beschikbaar op eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT:52016PC0616

(5)

Het verslag van het forum is beschikbaar op: trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/december

(6)

PB L 307 van 15.11.2016.

(7)

De uitvoerige wijzigingsmededeling is beschikbaar op: trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/october

(8)

PB C 304/03 van 20.8.2016.

(9)

trade.ec.europa.eu/doclib/cfm

(10)

trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/december

(11)

trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/october

(12)

trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/february

(13)

Voor de statistische methodiek die is ontwikkeld door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) van de Commissie wordt een door DG TAXUD ontwikkelde tabel ("correlatietabel") gehanteerd aan de hand waarvan classificatienummers en douanecodes voor producten voor tweeërlei gebruik enerzijds en de gegevens uit de COMEXT-databank van Eurostat en vergunningsgegevens anderzijds aan elkaar worden gecorreleerd. Het begrip uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik verwijst naar een groot en gevarieerd goederensegment, waaronder producten voor tweeërlei gebruik. De handel in producten voor tweeërlei gebruik vindt plaats binnen dit goederensegment, maar is hier niet identiek aan, aangezien een omvangrijk gedeelte van deze goederen binnen het uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik niet daadwerkelijk goederen voor tweeërlei gebruik zijn.


(14)

"Boordprovisie en -benodigdheden, alsmede bunkermateriaal extra" worden gedefinieerd als de levering van boordproviand. 'Diverse -niet nader bepaalde landen' omvat niet nader bepaalde landen en gebieden in het kader van het handelsverkeer met buiten de EU gelegen bestemmingen (deze codes worden gewoonlijk gebruikt voor aan offshore-installaties geleverde goederen).

(15)

In afbeelding 6 en afbeelding 7 omvatten de gegevens voor 'Aanvragen' alle aanvragen voor vergunningen met inbegrip van kennisgevingen op grond van algemene vergunningen, hetgeen een indicatie geeft van 'gecontroleerde uitvoer', d.w.z. de waarde van uitvoer buiten de EU die onderworpen zijn aan een vergunningsproces. In gevallen waar geen gegevens voor 'Aanvragen' beschikbaar zijn, maken de grafieken gebruik van de gegevens voor 'Vergunningen' als raming voor de gegevens voor 'Aanvragen'. De gegevens voor 'Vergunningen' hebben betrekking op de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik die zijn toegestaan op grond van individuele en wereldwijde vergunningen. Er moet worden opgemerkt dat het aantal aanvragen niet noodzakelijkerwijs gelijk is aan de optelsom van de vergunningen en de weigeringen, aangezien er sprake kan zijn van ingetrokken aanvragen of van aanvragen die niet in hetzelfde jaar zijn afgerond. 'Weigering' verwijst naar de omvang en de waarde van de geweigerde uitvoer.

(16)

Dit cijfer omvat de waarde van de vergunningsaanvragen en kennisgevingen op grond van de algemene uitvoervergunningen.